Miten selitän lapsille ettei mummo heitä halua nähdä?
Tilanne on se että anoppi katkaisi meihin välit kokonaan. Syy on hänen tyttönsä tekemä mustamaalaaminen minua ja meidän lapsia kohtaan, vuosien painostamisen tulos on nyt tämä. Asiat joista meitä syytetään on sellaisia että voisin näyttää toteen aivan helposti ettei tälläistä ole tapahtunut ja kertoa myös toki muutenkin oman version väitetyistä tapahtumista. Mutta anoppi ei vastaa puhelimeen eikä edes tervehdi jos törmätään jossain. Ei myöskään miehen puheluihin vastaa. mies on yritäänyt käydä puhumassa mutta kuten sanoin, vuosien mustamaalaminen on tehnyt tehtävänsä.
Joku kysyy kuitenkin että miksi käly mustamaalaa. Sen kun tietäisin. Sen tiedän että alkoi mennä hankalaksi jos meidän lapset halusivat olla mummon luona, tuli hyvin varhaisessa vaiheessa selväksi että mummo on varattu vain hänen lapsilleen.
Lapset on ihmeissään. Serkut puhuu mummolasta jne ja meidän lapset ihmettelee miksi he eivät näe mummoa. Tekisi mieli sanoa kuten asia on, pienin ei ymmärrä vielä mutta koululaiset saattaisi jos ymmärtää mutta eihän minulla ole vastaustakaan!
Tilanne on hyvin outo. En osaa edes mielessäni käsitellä asiaa koska puheyhteyttä ei ole niin en edes tiedä mistä tämä käytös johtuu. Sen tiedän että kälyllä on kaikki sormensa ja varpaansakkin pelissä mutta mitä kamalaa me ollaankaan sitten tehty että tähän on tultu.
Näemme joka päivä mummolan, se on ihan tuossa lähellä. Edes lapsille mummo ei puhu mitään. Itku pääsi nytkin kun muistan lapsen ilmeen kun juoksi mummon luo tervehtimään ja toinen ei olut näkevinään. Miten joku voi olla noin julma omalle lapsenlapselleen tai edes ventovieraalle lapselle.
Mitä minä sanon lapsille? Auttakaa :(
Kommentit (41)
Onkohan mustamaalauksen ohella joku alkava vanhuusiän sairaus? Onko omaisuutta, petaako mustamaalari siihen, että saisi etua vaikka testamentista tai onko joku ennakkojako menossa, kenties rahaa "lainannut"? Miten voitte elää siinä lähistöllä, kun se mummo torjuu lapset noin? Tuohan traumatisoi pahasti.
Kyllä mä katkaisisin välini lopullisesti sellaiseen Mummoon, joka tahallisesti satuttaa mun lasta. Tieten tahtoen leikkii ettei tunnista luokseen tulevaa lastenlasta. Mun mielestä se on pöyristyttävää käytöstä. Ihminen joka käyttäytyy viatonta ja rakasta? Lapsenlasta kohtaan noin, ei todellakaan ole ansainnut uutta mahdollisuutta, JOS hän joskus sitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:38"]
Lapset tapaavat siis serkkujaan. Ovatko kyseisen kälyn lapsia? En olisi sen perheen kanssa missään tekemisissä.
[/quote]
Miksi lasten pitäisi kärsiä aikuisten vittumaisuudesta?
Meillä vähän vastaava tilanne sillä erotuksella että mummo on riidoissa kaikkien viiden lapsensa kanssa. Mies aikoinaan yritti välejä paikata mutta ei siitä mitään tullut ja antoi sitten olla. Ihan seinähulluhan se nainen on. Ollaan lapsille (ovat nyt 15v, 10v ja 8v) sanottu että mummo on mieleltään sairas, sen tarkempaa selitystä ei olla annettu koska tämä on riittänyt.
Voimia ap:lle.
Selität niinkuin asia on; otat mummon suutahtamisen omille niskoillesi ja selität, että mummo on jostain syystä sinulle niin suuttunut, ettei pysty omasta kiukustaan johtuen olemaan perheenne kanssa tekemisissä. Lapsilta tulee ottaa tässä tilanteessa syyllisyyden tunteet pois, lapset tuommoisessa tilanteessa helposti ajattelevat, mikä heissä on vikana. Mielestäsi sinun ei kannata alkaa tulkitsemaan liiikaa mummon käyttäytymistä ja keksimään syitä tai selittelemään lapsille monimutkaisia aikuisten välisisä suhdekuvioita. Ethän itsekään tiedä todellista syytä poikkeavaan käytökseen.
Lapaset tapaavat serkkuja koulussa ja harrastuksissa. Emme siis muutoin ole tekemisissä.
En haluaisi puhua mummosta pahaa enkä nyt kun mietin niin sanoa sairaaksikaan. Lapsi hätääntyy jos se miettii mummoa sairaaksi. Miehen mielestä tässä on takana kälyn kateus, katkeruus ja jopa narsismi, tuohon en ota kantaa kun en häntä kunnolla tunne. Ikävä ihminen hän on, sen myönnän. Olen ollut mieheni kanssa jo uli 15 vuotta eikä käly ole koskaan minulle muutamaa sanaa enempää puhunut. joskus hän on käyttäytynyt niin että olen meinannut mieheltä kysyä onkä hänellä kenties mielenterveysongelmia mutta en ole kehdannut.
Pidän anoppia ihan fiksuna ihmisenä, siksi olen vähän itsekkin järkyttynyt hänen käytöksestä. Hankala tätä on itsekkään ymmärtää. Miten lapsi voisikaan jos aikuinenkaan ei ymmärrä :(
Minulla on ihan aito huoli miten tämä vaikuttaa lapsiin. Serkukset lällättää koulussa miten saavat olla yötä mummolassa ja mummo käyttää uimassa. Sydän murtuneena tuleevat koulusta. Isoin sanoikin että ei häntä edes tarvitsi minnekkään viedä, olisi vaan kiva istua mummon luona ja ja juoda kaakaota s-pipareita :(
ap.
Ja miten joku voi tehdä noin paljon omia tulkintoja kuin ap? Sinulla ei ole tässä muuta faktaa kuin se, että anoppi ei halua puhua kanssasi eikä miehesi kanssa. Kaikki muu on omaa tulkintaasi tilanteesta ja kälyn syyttelyä.
Sanot lapselle sen, mitä oikeasti tiedät eli että mummi ei nyt halua olla meidän kanssa tekemisissä. Ei sitä tarvitse selitellä tai perustella, koska sinulla ei aidosti ole olemassa sille mitään syytä. Lasten kanssa ei tarvitse alvariinsa mennä mummolan ohi ja serkkujenkin kanssa olemista voi varmaan vähän supistaa.
Lopeta muiden syytteleminen, koska jos asia olisi niin kuin kerrot eli vuosia mustamaalattu ja voisit kertaheitolla kaiken kumota, niin varmaan olisit osannut sen jo aikaa sitten tehdä. Vaan et ole osannut, joten syytä lienee myös sysissä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:32"]Sanot miten asia on ja teet sen toki niin et lapset ymmärtää. Turha lähteä huijaamaan. Olen itsekin mummo ja miniäni on nyt ex-miniä. En pidä siitä, että hän valehtelee lapselle. Otan mielelläni lapsenlapsen tänne. Ja tietenkin miten meille sopii. En ole siis mikään automaattinen lapsenhoitopaikka. Oli tässä jokunen kuukausi sitten tilanne, että ex-miniä kysyi voinko ottaa lapsen viikonlopuksi meille. Ei sattunut sopimaan meille, kun oli jo muuta sovittuna. Olimme matkoilla sen ajankohdan. Ei ollut mukava kuulla, että tuo oli kertonut lapselle, että mummo ei halua ottaa sua sinne. [/quote] Aika eri tilanne ap:lla kuin sulla. Lasten mummi ei halua ollenkaan nähdä lapsia, ei ollut kyse jostain tietystä viikonlopusta.
[/quote]
Erilainen tilanne, mutta toin toisenlaisen kannan esille. Ja juuri se et kertoo miten asiat on, eikä ala selittelemään omiaan. Tilanne on vaikea ja harmmillinen lastenkin puolesta, mutta aivan turha alkaa valehtelemaan.
Kuten tuossa omassa tapauksessani niin olisi ex-miniä voinut kertoa lapselle ette mummolle ja vaarille sovi viikonloppu X. Et toisella kertaa. Oli aivan turhaa ja typerää mennä lapselle sanomaan ettei me haluta.
t. sama
Ei kyse ole minun omista tulkinnoista, meillä on kälyn kanssa yhteisiä tuttuja ja mun suvun kanssa ollaan tekemisissä. Hän on jopa itse kertonut minulle mikä häntä meissä ärsyttää. En osannut ottaa todesta kun syyt on sellaisia kuin kesäloma jne. En ole osannut ottaa todesta noit juttuja mitä olen kuullut kun onhan ne olleet niin omituisia ja täysin mahdottomakin tapahtuneeksi. Ne jutut liittyy meihin jokaisiin, milloin kukakin meistä on ollut kohteena, jopa meidän alle 3 vuotias lapsikin!
ap.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:30"]
Ei kyse ole minun omista tulkinnoista, meillä on kälyn kanssa yhteisiä tuttuja ja mun suvun kanssa ollaan tekemisissä. Hän on jopa itse kertonut minulle mikä häntä meissä ärsyttää. En osannut ottaa todesta kun syyt on sellaisia kuin kesäloma jne. En ole osannut ottaa todesta noit juttuja mitä olen kuullut kun onhan ne olleet niin omituisia ja täysin mahdottomakin tapahtuneeksi. Ne jutut liittyy meihin jokaisiin, milloin kukakin meistä on ollut kohteena, jopa meidän alle 3 vuotias lapsikin!
ap.
[/quote]
Tervetuloa av:lle! Kuten huomaat, olet itse lopulta se suurin syntipukki! ;D Tunnustahan nyt vaan suoraan, että sulla on skitsofrenia ja olet itse mustamaalannut anoppiressua jo vuosia! Sukulaiset yrittää saada sua pakkohoitoon? :D
Mutta oikeesti: Kauhea tilanne sulla kyllä on. Olen itse kahden mummi, eikä mikään koko maailmassa saisi käyttäytymään noin. Kaikeksi onneksi teillä on yhteiseen hiileen puhkuva perhe, kun täällä saa aika usein kuulla, kuinka mies on äitinsä kanssa lyöttäytynyt vaimoaan vastaan. Yhtälailla nuo serkut saavat todella kieroonkasvaneen ajatusmallin, ja johan ne kiusaavat tämän takia. Tukala paikka, energiaa teille!
Miten voi suuttua toisten kesälomasta?
Totuus on kuitenkin kerrottava ja lapsien on parempi oppia vastaamaan serkuksille nasevasti. Miettikää etukäteen. Estät lapsien juoksemasta mummon luo. Olette niin kuin mummoa ei olisi olemassakaan niin ehkä mummokin kärsii asiasta ja tajuaa ettei ole kivaa.
Kyllä mummo on henkisesti sairas ja sen voit sanoa lapsille ja että jotkut ihmiset on niin pahoja että hylkäävät rakkaimmat läheisetkin. Tuo on todella törkeää lapsianne kohtaan.
Serkut lällättää koulussa? Se on kiusaamista, ota yhteys koulun rehtoriin. Saavat selvittää asian siellä, jos koulu ei reagoi tee lasu, sit varmaan uskovat. Ja sitten vaan kerrot miten asia on. Mummo on idiootti, sellaisia maailmassa löytyy, valitettavasti. Oisko teidän mahdollista muuttaa jonnekin, missä nuo ääliöt ei olisi silmien alla koko ajan? Ilmestytte sitten perinnönjakoon paikalle.
Ikävä tilanne. Minusta olet suhtautunut tilanteeseen neutraalisti ja aikuismaiseksi. vaikeinta on varmaan se, että asutte niin lähekkäin ja lasten serkut vielä herkuttelee asialla. kauempana asian voisi vaan antaa olla.
En tiedä voisiko vielä koittaa puhua anopin kanssa. onnistuisiko se. Lapsille mahdollisimman neurtaalia viestiä, kuten moni on jo ehdottanut. Ei mitään vihanpitoon kannustavaa, se ei johda mihinkään hyvään. Näyttää, että olet toiminutkin näin
Niin ja kunhan teet selväksi lapsille, että riita ei koske heitä, mutta se on mummon valinta ettei halua olla teidän perheen kanssa tekemisissä. Se ei ole kenenkään muu syy ja se ei ole mustamaalaamista vaan totuuden kertomista.
Näin minulle se selitettiin...t. se 6-vuotiaana mummonsa riidalle menettänyt
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:37"]
Eli paras pitää vihaa yllä kuolemaan saakka?
Riidassa on aina kaksi osapuolta.
[/quote]
Ei vaan ole. Jos joku, kuten ap:n anoppi, haluaa kohdella toisia huonosti eikä edes kerro miksi, niin eihän siinä ole kakkososapuolella mitään mahdollisuutta olla "riitelemättä". Kaikki välirikot eivät todellakaan edes ole riitoja, vaikka nämä kaltoinkohtelijat toki mielelläään niin esittävätkin.
Minäkin olen katkaissut välini vanhempiini. Emme ole riidoissa - he vaan kohtelivat minua todella huonosti, eivätkä olleet tippaakaan kiinnostuneita muuttamaan käytöstään kun sitä heiltä toistuvasti pyysin. Olenko minäkin mielestäsi "riidan osapuoli" kun vihdoinkin sain sen verran itseluottamusta ja opin rakastamaan itseäni, että laitoin heidän harrastamalleen henkiselle pahoinpitelylle ja hyväksykäytölle stopin? En vihaa heitä, mutta en myöskään halua altistaa itseäni heidän käytökselleen. Ikävä kyllä se siis tarkoittaa sitä, etten voi olla heidän kanssaan missään tekemisissä.
Kannattaa muistaa siis toinenkin klisee: asioilla on aina kaksi puolta. Joskus se toinen puoli on se, että "riita" ja välirikko on täysin yksipuolisesti pystytetty.
Kiitos teille kaikille kun yrititte ja autoittekin asiassa. Tai, eihän tilanne mihinkään ole muuttunut tällä välin mutta ehkä uskallan jo ajatella asiaa niin että kaikki ei ole kohdillaan nyt siellä ja pohtia nyt siltä kantilta selitystä lapsille. Olen yrittänyt soittaa anopille jolusta asti viikottain, ei vastaa. En halua kylään tuppautua koska hän on harvoin yksin, käly on siellä aina lasten kanssa tai ainakin lapset.
Joku ihmetteli miten voi suuttua kesälomasta. No en tiedä! Mutta näin käly sanoi. En noteerannu asiaa kun hetken mietin että hän vain pilailee. Muutkin rikokseni ovat olleet tuon kaltaisia.
En tykkää puhua ihmisistä selän takana ja näin on jäänyt kysymättä kälyn ajatuksenjuoksuista muilta. Pitäisi ehkä ottaa miehen muilta sisaruksilta selvää mutta sekin on vähän haasteellista kun eivät hirveästi ole tekemisissä. Anopin lapsipuolet eivät ole anoppia nähneet 15 vuoteen, en tiedä mikä heille tuli silloin. Anoppi on tekemisssä vain tämän tyttönsä ja hänen lastensa kanssa. Muiden sisarusten lapset käy ehkä kerran 2 kuukaudessa siellä, en tiedä syytä miksi niin harvoin. Jotain kiusaamista siellä on ollut kuitenkin.
Toivon kovasti että anopille tulisi halu selvittää asiat, sanoin jo aiemmin että pidän (tai pidin) häntä fiksuna ihmisenä. Ehkä perinpohjainen juttelu auttaisi häntä näkemään että meillä ei ole kovinkaan isoa osuutta näihin syytöksiin ja asioihin joista meitä mustamaalataan. Juttelu ainakin helpottaisi minua, tietäisin edes yritäneeni.
Mies yritti syksyllä jutella kunnolla, anoppi oli vain inttänyt että käly sanoi näin ja se siten pitää paikkansa. Heille tuli ihan hirveä riitä, mies turhautui täysin kun anoppi ei kuunnellut ollenkaan. Ei oel halukas enää uusintaan.
ap.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:45"]
Serkut lällättää koulussa? Se on kiusaamista, ota yhteys koulun rehtoriin. Saavat selvittää asian siellä, jos koulu ei reagoi tee lasu, sit varmaan uskovat. Ja sitten vaan kerrot miten asia on. Mummo on idiootti, sellaisia maailmassa löytyy, valitettavasti. Oisko teidän mahdollista muuttaa jonnekin, missä nuo ääliöt ei olisi silmien alla koko ajan? Ilmestytte sitten perinnönjakoon paikalle.
[/quote]
Kannattaa ehdottomasti tehdä lastensuojeluilmoitus, jos ´joku kertoo koulussa menevänsä mummin kanssa uimahalliin!
Miehesi voisi tietysti olla yhteydessä äitiinsä ja selvittää sotkut.
Serkut puhuvat mummolasta? Siis olette kuitenkin tekemisissä sen mustamaalajaperheen kanssa?