Miks tradenomiksi on niin paljon hakijoita?
Kommentit (95)
Onko insinööri sen akateemisempi kuin tradenomi? Ktm ja Di ovat kiistatta akateemisia.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:53"]
Ja vielä pieni lisäys: siis eikö insinöörejäkin valmistu amkista?
[/quote]
Kyllä valmistuu, ja pystyn helposti luettelemaan ammattialakohtaisia asioita joita meille opetettiin, jotta valmistumisen jälkeen olisi ne perustiedot joita insinööriltä odotetaan löytyvän hänen hakiessaan alansa töitä.
Edelleenkin ihmettelen, mitä tradenomeille opetetaan, koska työtehtävien hoitamisessa ei näkynyt merkkiäkään samanlaisesta pohjasta - Oletan esim. kaupallisella alalla kirjanpitoon liittyvien kirjausten tarpeellisuuden olevan tällaisia pohja/perustietoja, mutta kirjanpito käsitteineen tuntuu olevan tradenomille täyttä hebreaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:56"]
Onko insinööri sen akateemisempi kuin tradenomi? Ktm ja Di ovat kiistatta akateemisia.
[/quote]
En väittänytkään insinöörin olevan akateeminen, mutta tradenomien suusta kuultuna, he pitivät itseään sellaisina.
Lukion jälkeen olen käynyt vain amatsun, ja päädyin opiskelemaan merkonomiksi siksi että sitä kautta sain ns. "yleispätevän" tutkinnon. Harkitsin myös tradenomin koulutusta (ja myös yliopistoa, mutta se ei liity tähän) mutta päädyin amatsuun siksi että sieltä vamistui n. puolet lyhyemmässä ajassa.
Jotkut (minä mukaan lukien) teen mielummin töitä sen sijaan että istun koulussa. Mutta halusin kuitenkin jonkun muunkin koultuksen, en olla vain ylioppilas. Merkonomi (ja varmasti myös tradenomi) voi työllistyä moneen eri paikkaan, tutkinto antaa valmiudet mm. taloushallinnon ja myynnin puolelle.
Omilla työharjoittelupaikoilla (ja myöhemmin opiskelun aikana/jälkeen lisäopinnoilla) voi vaikuttaa siihen mihin suuntaan kehittyy. Itse valitsin myyntipuolen, ja tällä alalla tekee PALJON enemmän rahaa mitä monessa muussa ammattissa, toki vaaatii vähän lahjoja että osaa myydä, ei sitä koulussa opita.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:53"]
[/quote]
Kyllä valmistuu, ja pystyn helposti luettelemaan ammattialakohtaisia asioita joita meille opetettiin, jotta valmistumisen jälkeen olisi ne perustiedot joita insinööriltä odotetaan löytyvän hänen hakiessaan alansa töitä.
Edelleenkin ihmettelen, mitä tradenomeille opetetaan, koska työtehtävien hoitamisessa ei näkynyt merkkiäkään samanlaisesta pohjasta - Oletan esim. kaupallisella alalla kirjanpitoon liittyvien kirjausten tarpeellisuuden olevan tällaisia pohja/perustietoja, mutta kirjanpito käsitteineen tuntuu olevan tradenomille täyttä hebreaa.
[/quote]
Niin, mikä tuo akateemisuuteen liittyvä kommentti sitten oli, kun periaatteessa ei jokainen insinöörikään ole akateeminen?
No en tiedä mitä työkaverisi ovat tarkemmin opiskelleet ja missä, mutta ihmetettyy kyllä jos ei muka osaa tradenomina kirjanpidon PERUSkäsitteitä. En kyllä usko, että kovin monella tradenomilla on samalla tavalla tai sitten on kyllä ollut aika luokatonta opetusta. Mutta kuten sanoin, aloilla ja oppilaitoksilla varmasti löytyy vaihtelua, mutta kummeksun kyllä tuota.
No kyllä mäkin voin luetella asioita, joita olen opiskellut: syvennyin viestintään, ja syventävissä opinnoissa oli esim. journalismia, yritys- ja yhteisöviestintää, digitaalista viestintää, verkkoviestintää, markkinointia, graafista suunnittelua yms. Perusopinnoissa käytiin kyllä myös montakin kurssia taloushallintoa- ja matematiikkaa + alan ohjelmistoa, joten ihmettelen kovasti jos työkaverisi eivät noita taitoja osaa jos itsekin ihan eri alalle suuntatuvana tradenomina olen tehnyt töissä kirjanpitoon yms. liittyviä hommia. Että oisko vaikka suht avuttomista ihmisistä sitten kyse? Työharjottelussakin jo luulis noi taidot oppivan.
Itseä vaan ärsyttää niin suunnattomasti yleistys siitä, ettei tradenomit muka tee/osaa mitään.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:56"]
[/quote]
En väittänytkään insinöörin olevan akateeminen, mutta tradenomien suusta kuultuna, he pitivät itseään sellaisina.
[/quote]
No miten tuo insinööriys sitten edes liittyy koko asiaan? Tradenomit pitävät insinöörejä akateemisina, ja näin ollen myös itseään akateemisina? Ois kiva kuulla, että moniki tuntemasi siis näin tuntee. Itse kyllä epäilisin enemmänkin päässä olevan vikaa kuin siinä mitä ovat opiskelleet, jos näin on.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 00:09"]
Itseä vaan ärsyttää niin suunnattomasti yleistys siitä, ettei tradenomit muka tee/osaa mitään.
[/quote]
Käsityksen ovat aikaansaaneet aikaisemmin valmistuneet tradenomit, eli olisikohan aika vaihtaa tuota ammattinimikettä.
Tradenomeissa kai eniten herättää tunteita se että he itse pitävät itseään korkeasti koulutettuina. Samalla tavalla kuin sairaanhoitajatkin. Tämän kysymyksen siitä miksi tradenomeja mollataan voi myös kääntää niin päin että kysyy tradenomeilta mikä perusduunareissa on niin kamalaa ettette halua itse itseänne sellaisiksi mieltää?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:59"]
Se on yleissivistävä tutkinto. Tosi hyvä silloin, kun ei oikein tiedä mitä tekisi. Siitä on hyvät lähtökohdat monenlaisille urille.
Eikä kuitenkaan anna pätevyyttä mihinkään...
Entä kirjanpitäjät, toimistosihteerit ja verovirkailijat? Joko näihin hommiin alkaa ekonomit mennä? Itse olin verotoimistossa vuonna miekka ja kirves ja kaikki uudet, jotka tulivat, olivat tradenomeja.
Ei niille tradenomeille ainakaan, mitä olen tavannut, ole ko. koulutuksessa annettu työkaluja noiden töiden hoitamiseen.
Kirjanpitoon liittyvät asiat täyttä hebreaa, eikä niistä ole edes sihteereiksi, kun edelleenkin tekstinkäsittelyohjelmassa siirtyvät enterillä seuraavalle riville ja hakataan välilyönnillä tabulaattoreita paikalleen [huokaus]...
Ei voi kun ihmetellä, että mitä kyseisessä koulutuksessa oikein opetetaan?... Pitsinnypläystäkö?
Kun opiskelin tradenomiksi, sisäänpääsyyn vaadittiin yli ysin keskiarvo lukiosta. Ekana vuonna oli pakollinen tekstinkäsittelykurssi, jossa opeteltiin kymmensormijärjestelmä, mistä olikin isosti apua kaikissa niissä tehtävissä, joita koulussa joutui rustaamaan.
Itse pystyin siirtymään suoraan töihin taloushallinnon sisäisen laskennan tehtäviin ja siitä sitten aika pian myös ulkoista laskentaa ja veroilmoituksia tekemään.
Eikös tradenomi ole aikamoinen pelletutkinto? Olen saanut sellaisen käsityksen että tradenomeja lojuu mielettömät määrät kortistossa kun kysyntää ei ole tarpeeksi.
Niin... Yleensä kaikki AMK:sta valmistuneet halveksivat ja vähättelevät niitä joilla on pelkkä ammattikoulututkinto mutta samalla vetävät herneet nokkaan jos joku vähääkään halveksii heidän tutkintoaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tradenomi ole aikamoinen pelletutkinto? Olen saanut sellaisen käsityksen että tradenomeja lojuu mielettömät määrät kortistossa kun kysyntää ei ole tarpeeksi.
Ainakin 90-luvulla yksittäisillä oppilaitoksilla oli tosi isot erot siinä, millaisia tradenomeja sieltä syntyi. Ainakin Heliasta ja Mercuriasta on tullut laatukamaa. Ja saattoi toki olla joku muukin koulu. Sitten oli niitä oppilaitoksia, joissa mentiin ihan eri meiningillä.
Tradenomi taitaa olla yksi harvoista, ellei jopa ainut korkeakoulututkinto, jonka voit tehdä kokonaan etänä.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi taitaa olla yksi harvoista, ellei jopa ainut korkeakoulututkinto, jonka voit tehdä kokonaan etänä.
Meillä ei olisi onnistunut. Toisaalta, en pidä itseäni myöskään korkeakoulutettuna.
t. Taloushallinnon tradenomi/ v.2015 palkkatulot 62 000 e
Tradenomikoulutuksessa ei opetettu mitään mitä ei oltaisi jo peruskoulussa opetettu. Ainakaan minulle kun otin kaupalliset aineet, konekirjoituksen ja saksan yläasteella valinnaisaineiksi. Myös englannin ja ruotsin kurssit olivat ihan aloittelijatasoa verrattuna lukioon tai jopa peruskouluun.
Lapsetko täällä taas kinaavat, kumpi on parempi ja kumpi saa sen ihannetyöpaikan? Näin sekä tradenomina että kauppatieteiden kandina ja maisterina voisin kantaa korteni kekoon keskustelussa. Tradenomiksihan valmistuu eri aloilta (esim. it, taloushallinto, markkinointi...), ja tradenomi on kokemuksiini pohjautuen hyvä ammattikorkeatasoinen perustutkinto. Hyvin opiskellut tradenomi voi olla hyvä esim. asiantuntijatehtävissä tai päällikkötasolla. Sen sijaan johtotasolla ja hyvin vaativissa tehtävissä mielestäni yliopistotutkinto antaa parhaat edellytykset tehtävistä suoriutumiselle. Ammattikorkeassa teoriapohja, analysointi ja englanninkielinen aihekirjallisuus jäävät yleensä hieman kevyemmälle käsittelytasolle kuin yliopistossa. Tehtäviä voidaan tehdä paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi onnistunut. Toisaalta, en pidä itseäni myöskään korkeakoulutettuna.
t. Taloushallinnon tradenomi/ v.2015 palkkatulot 62 000 e
Tradenomi v 2015 palkka 62 donaa, nyt onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomikoulutuksessa ei opetettu mitään mitä ei oltaisi jo peruskoulussa opetettu. Ainakaan minulle kun otin kaupalliset aineet, konekirjoituksen ja saksan yläasteella valinnaisaineiksi. Myös englannin ja ruotsin kurssit olivat ihan aloittelijatasoa verrattuna lukioon tai jopa peruskouluun.
Ja missä tämä oppilaitos sijaitsi ja mikä oli erikoistumislinja? Joku markkinointilinja entisessä Pieksämäen kauppaoppilaitoksessa?
Jotkut opiskeluun vakavasti suhtautuvat ja oikeat kurssivalinnan tehneet saattavat päästä jopa vihreälle oksalle ja nousevat esim. pankkimaailmassa herrahississä aika mukavastikin. Mutta ne tyttöset, jotka loikkivat aidan yli siitä, missä se oli matalin, päätyvä valitettavan usein halpahallin hyllyjä täyttämään ja kassalle, joka tapauksessa sellaisiin töihin, joihin riittäisi peruskoulu ja kauppakoulun vuoden mittainen myyjälinja, jos sitä nyt enää yleensä on olemassa.