Miks tradenomiksi on niin paljon hakijoita?
Kommentit (95)
Ajattelin opiskella suoraan yamk-tradenomiksi, vaikka mulla on amk-tutkinto täysin eri alalta.
Mulla ja kurssikavereilla on kyllä riittänyt töitä.
T. It-tradenomit (tietoliikenteen ko.)
Minua kiinnostaa ja ala ja olen ajatellut vielä opiskella ylemmän amk-tutkinnon :) Toiveena että olen vielä joskus liiketaloudenopettaja ammattikorkeassa.
no itsellä oli syventävät opinnot viestinnän puolella, perusopinnoissa markkinointia ja työskentelen mainostoimistossa mielestäni ihan hyvällä palkalla. "perus"tradenomiksi en kyllä olis koskaan hakenut, koska niitä on niin paljon. onhan tradenomejakin vaikka millä eri aloilla, kuten logistiikka, kansainvälinen kauppa, oikeustradenomit yms. se on varmaan vaan vaikeempi sanoa yleisesti että mitä tradenomit opiskelee/tekee, koska opinnot vaihtelee niin paljon sen mukaan minkä alan tradenomi on.
No mulle työkkäri sanoi että itseasiassa ekonomeille olisi vaikeampi työllistyä tai pitää siis enemmän töitä tehdä ja olla ns. valmiimpi. Ekonomi ei saa töitä jollei jo opiskelijana hanki työkokemusta alalta, tradenomien koulutukseen taitaa kuulua työssäkäyntiä joten heille tulee automaattisesti kokemusta. Toki sitten tradenomi on alempi ja voi joutua merkonomien hommia tekemään, mutta ekonomeilta myös odotetaan enemmän työssä.
Haluan siis kauppikseen ja työkkärissä sain vähän näkäkulmaa asiaan. Toki tradenomien työllisyys on huonompi.
joo, ite ainakin tein 5kk harjottelujakson, ja sen jälkeen jatkoin samassa firmassa töissä (koko loppu opiskeluajan myös, tosin tein toki opparia niin tunteja yms. ei ollut). mutta kyllä mä tiedän monia luokkakavereita, jotka taas ei oo saanut töitä. näinä aikoina musta tuntuu että se on niin kiinni siitä, että on oikeassa paikassa oikealla hetkellä!
tradenomien työllisyys on huonompi varmaan myös siksi, että niitä vaan koulutetaan niin paljon...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:59"]
Se on yleissivistävä tutkinto. Tosi hyvä silloin, kun ei oikein tiedä mitä tekisi. Siitä on hyvät lähtökohdat monenlaisille urille.
[/quote]
Eikä kuitenkaan anna pätevyyttä mihinkään...
[/quote]
No harva tutkinto antaa. Kyllä se pätevyys hommataan töissä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:59"] Se on yleissivistävä tutkinto. Tosi hyvä silloin, kun ei oikein tiedä mitä tekisi. Siitä on hyvät lähtökohdat monenlaisille urille. [/quote] Eikä kuitenkaan anna pätevyyttä mihinkään... [/quote] No harva tutkinto antaa. Kyllä se pätevyys hommataan töissä.
[/quote]
Tradenomit mielellään vertaa itseään insinööreihin, paitsi niille insinööreille oikeasti opetetaan alalla tarvittavia tietoja ja taitoja josta ponnistaa eteenpäin - tradenomeilla en ole samaa huomannut.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:59"] Se on yleissivistävä tutkinto. Tosi hyvä silloin, kun ei oikein tiedä mitä tekisi. Siitä on hyvät lähtökohdat monenlaisille urille. [/quote] Eikä kuitenkaan anna pätevyyttä mihinkään... [/quote] No harva tutkinto antaa. Kyllä se pätevyys hommataan töissä.
[/quote]
Tradenomit mielellään vertaa itseään insinööreihin, paitsi niille insinööreille oikeasti opetetaan alalla tarvittavia tietoja ja taitoja josta ponnistaa eteenpäin - tradenomeilla en ole samaa huomannut.
[/quote]
Olet siis käynyt molemmat tutkinnot, vai? Ei siellä koulussa kuule vaan istutakaan.
Koska mäkeissä ja heseissä on paljon työpaikkoja tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:02"]
[/quote]
Olet siis käynyt molemmat tutkinnot, vai? Ei siellä koulussa kuule vaan istutakaan.
[/quote]
Toisen suorittanut ja toisen tutkinnon suorittaneita joutunut viitisen vuotta seuraamaan, kun ovat tietävinään kaikesta kaiken, eivätkä kuitenkaan mistään mitään.
Näistä tradenomi-ketjuista tulee aina todella paha mieli. Ihan niin kuin tradenomiksi opiskeleva ihminen olisi yhteiskunnan pohjasakkaa, samalla tasolla kuin päivät kotona istuvat alkoholistit. En tiennyt, että olen tutkintoni takia suoraan sanottuna ihmispaskaa, mutta onneksi AV:lta saa tämänkin tiedon.
T. Tradenomiopiskelija
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:28"]
Näistä tradenomi-ketjuista tulee aina todella paha mieli. Ihan niin kuin tradenomiksi opiskeleva ihminen olisi yhteiskunnan pohjasakkaa, samalla tasolla kuin päivät kotona istuvat alkoholistit. En tiennyt, että olen tutkintoni takia suoraan sanottuna ihmispaskaa, mutta onneksi AV:lta saa tämänkin tiedon.
T. Tradenomiopiskelija
[/quote]
Etkö miettinyt tätä ennen hakua? Mikä sinut sai hakemaan sinne? Tradenomeja on yksinkertaisesti vain vitusti liikaa työllisyystilanteeseen nähden.
Huvittavia ovat erityisesti ne amkin propagandamainokset, missä joku pohjois-savon korpi-amkki houkuttelee nuoria lupaamalla varmaa työtä ja osaamista. Noh, rahaahan ne amkit käsittääkseni pihalle työnnetyistä saavat.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
Toisen suorittanut ja toisen tutkinnon suorittaneita joutunut viitisen vuotta seuraamaan, kun ovat tietävinään kaikesta kaiken, eivätkä kuitenkaan mistään mitään.
[/quote]
Mä tunnen kyllä tosi monta tradenomia (itsekin olen sellainen), eikä kukaan heistä vertaa itseään insinööreihin. En ymmärrä miks pitäisi?
Voi olla vähän eri näkökulma, jos opiskelee alaa ja sitten "seuraa" sitä. Mitä sä siinä oikeasti näät siitä alasta jota "seuraat"? Ja muutenkin, riippuu myös oppilaitoksesta ja siitä minkä alan tradenomi/insinööri on. Eiköhän tradenomien kouluttaminen olis jo lopetettu, jos he eivät mitään oppisi työelämää varten. Inhottaa tällanen yleistäminen.
Tiedän insinööriopiskelijoita, jotka tekee paljon töitä opintojen eteen ja paljon myös niitä, jotka vaan ryyppäävät opintotukensa. Samoin tradenomien kanssa. Kuule kukaan tässä maassa ei opiskele tukien kanssa tekemättä töitä. Itse tradenomina olen opiskellut markkinointia, taloushallintoa, matematiikkaa, journalismia, digitaalista markkinointia, yritysviestintää, kieliä ja vaikka mitä muuta. En usko että kovinkaan moni kouluttautuisi tradenomiksi, jos siellä ei mitään oppisi, saati sitten saisi töitä. Kuulostat kyllä todella koppavalta, mutta omapa on elämäs.
Jaksoin aikoinaan kaksi vuotta yrittää lukea tradenomiksi, sitten meni hermot siihen "leikkaa, liimaa, askartele"-meininkiin. Ryhmätyöt eivät edenneet, kun joillain oli lapset aina kipeinä ja jotkut eivät vain viitsineet tehdä mitään. Kurssikirjoja ei saanut kirveelläkään kirjastoista tai kirjakaupoista, kaikki meni päin hittoa. Työharjoittelupaikkoja ei löytynyt kuin joka toiselle lähiseuduilta. Osa opettajista ei kyennyt ohjeistamaan opiskelijoita kunnolla, työskentely meni sähellykseksi mutu-tuntumalla. Jätin koulun kesken. Muistan lämmöllä niitä opettajia, jotka olivat taitavia ammattilaisia ja jättivät minulle hyvää yleissivistystä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:35"]
Tradenomeja on yksinkertaisesti vain vitusti liikaa työllisyystilanteeseen nähden.
[/quote]
Ja tarpeeseen nähden...
Ilmeisesti haluttu kehittää "mediaseksikkäämpi" nimike sihteeriehdokkaille, unohtaen sen tosiasian, että kyseisen ammattikunnan tarve on pienentynyt pienenemistään 90-luvun alusta saakka, ollen tällä hetkellä jo sukupuuton partaalla.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:39"]
Jaksoin aikoinaan kaksi vuotta yrittää lukea tradenomiksi, sitten meni hermot siihen "leikkaa, liimaa, askartele"-meininkiin. Ryhmätyöt eivät edenneet, kun joillain oli lapset aina kipeinä ja jotkut eivät vain viitsineet tehdä mitään. Kurssikirjoja ei saanut kirveelläkään kirjastoista tai kirjakaupoista, kaikki meni päin hittoa. Työharjoittelupaikkoja ei löytynyt kuin joka toiselle lähiseuduilta. Osa opettajista ei kyennyt ohjeistamaan opiskelijoita kunnolla, työskentely meni sähellykseksi mutu-tuntumalla. Jätin koulun kesken. Muistan lämmöllä niitä opettajia, jotka olivat taitavia ammattilaisia ja jättivät minulle hyvää yleissivistystä.
[/quote]
voisin kuvitella, että tää on tapahtunu siinä koulussa, mistä ite valmistuin... :S ihme meininkiä. mutta koulutuksesta oon ilonen koska se on vähän erilainen kun normitradenomin. onneks osasin löytää ihmisiä jotka otti jutut tosissaan. meillä kyllä kaikki kirjat löyty kirjastosta ilmaseks, ja harjottelun takia muutin helsinkiin (enkä oo täältä palannut).
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:38"]
Mä tunnen kyllä tosi monta tradenomia (itsekin olen sellainen), eikä kukaan heistä vertaa itseään insinööreihin. En ymmärrä miks pitäisi?
Voi olla vähän eri näkökulma, jos opiskelee alaa ja sitten "seuraa" sitä. Mitä sä siinä oikeasti näät siitä alasta jota "seuraat"? Ja muutenkin, riippuu myös oppilaitoksesta ja siitä minkä alan tradenomi/insinööri on. Eiköhän tradenomien kouluttaminen olis jo lopetettu, jos he eivät mitään oppisi työelämää varten. Inhottaa tällanen yleistäminen.
[/quote]
En minä mitään alaa sanonut seuranneenikaan, vaan samassa työpaikassa työskennelleitä tradenomeja, joiden tehtävät tiesin hyvinkin tarkkaan.
"Akateemisina" itseään pitivät, täysin insinööriä vastaavana.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 23:38"]
[/quote]
En minä mitään alaa sanonut seuranneenikaan, vaan samassa työpaikassa työskennelleitä tradenomeja, joiden tehtävät tiesin hyvinkin tarkkaan.
"Akateemisina" itseään pitivät, täysin insinööriä vastaavana.
[/quote]
Niin no, ihan kiva yleistys että paria työkaveria seuranneena leimaat kaikkien tradenomien pitävän itseänsä insinööreinä. En ymmärrä miksi insinöörinä olo olisi muka niin hienoa? Jos on valinnut ammattikorkeakoulun, niin on valinnut myös nimenomaan sen että on _ammatillinen_ pohja eikä akateeminen. Näin ainakin itse tein valintani. Joten en kyllä ymmärrä miksi joku tradenomi muka pitää itseään sitten akateemisena..? Omista opiskelukavereista/muista tuntemistani tradenomeista kukaan nimenomaan ei ole halunnu akateemisia opintoja/leimautua millään tavalla akateemiseksi.
Olisko vaikka sitten kiinni ihmisten luonteesta, eikä siitä että ovat tradenomeja? Siinä insinöörille (näin oletin) pohdittavaa.
AMK.n kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta valmistuu myös tradenomeja. Työllistyvät kirjastoihin mm. nimikkeillä kirjastovirkailija, kirjastonhoitaja tai informaatikko. Joskus myös kirjaston johtajiksi.