Hyi! Miksi jossain kerrostaloasunnoissa ei ole väliovea?
Ihan järkyttävä ajatus itselleni, siinähän kuuluu joka pieru ja paukahdus kaikkialle. Kyse nyt siis vuokra-asunnoista..
Kommentit (66)
Me pidämme aika harvoin väliovea kiinni, lähinnä silloin kun katsomme kovaäänisesti telkkaria tms. Kyllähän sitä ääntä rapusta kieltämättä kuuluu ja varmasti myös meiltä rappuun. En ole koskaan siitä häiriintynyt, mutta ehkä sitä voisi ajatella naapureita ja pitää ovea kiinnikin. Ei meillä pitäisi kyllä mitään erityisiä melunlähteitä olla, normaaleja elämisen ääniä.
Tietoisku ap:lle: suurimmassa osassa maailmaa väliovet puuttuvat. Herää kysymys, miksi ne yleensä Suomessa olevat tarpeen? Piereskelyäänienkö takia?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 14:25"]
Eihän väliovi ole mikään välttämättömyys, jos ulko-ovi on puuta. Heikoin ratkaisu on jos ovet, jotka ovat onttoja sisältä, jolloin väliovikaan ei paljon auta ja lähes kaikki halvat ovet, jota käytetään nykyään, ovat juuri noita. Vanhoissa taloissa on painavia puuovia ja äänieristys on parempi, vaikka ei olisikaan väliovea.
Äänieristystä saa tiivistämällä ovet ja teksteillä.
[/quote]
Teksteillä?
[/quote]
Siis tarkoitetaanko tässä nyt niitä sisustustarratekstejä? Carpe diem, home yms.
Pitääpä kokeilla.
Meillä oli väliovet, mutta kuulin silti naapurin jatkuvan niiskutuksen. Eipä ovista mitään hyötyä ole jos seinät on pelkkää pahvia.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:19"]Meillä oli väliovet, mutta kuulin silti naapurin jatkuvan niiskutuksen. Eipä ovista mitään hyötyä ole jos seinät on pelkkää pahvia.
[/quote]
Voi, hän oli varmaan Muumilaaksosta harhautunut Niisku. :(
Tunnen yhden väliovettomaan asuntoon tottuneen, joka kylään mennessään laittaa kyllä perässään välioven kiinni mutta unohtaa varsinaisen ulko-oven sepposen selälleen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 13:27"]
Ihan järkyttävä ajatus itselleni, siinähän kuuluu joka pieru ja paukahdus kaikkialle. Kyse nyt siis vuokra-asunnoista..
Mee hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:19"]Meillä oli väliovet, mutta kuulin silti naapurin jatkuvan niiskutuksen. Eipä ovista mitään hyötyä ole jos seinät on pelkkää pahvia. [/quote] Voi, hän oli varmaan Muumilaaksosta harhautunut Niisku. :(
[/quote]
Joskus luulin että naapurilla on joku hätänä tai on kuollut kun niiskutusta ei päiviin kuulunut.
Maksan niin kovaa vuokraa Helsingin kantakaupugissa, että mulla on oikeus pierrä pärryytellä ilman väliovea.
Minä olen kotisiivooja Tampereelta ja kuukauden aikana siivoan noin parisen sataa taloa, joista kerrostaloasuntoja on noin puolet. Kävin aikani kuluksi läpi että kuinka monessa niissä ei ole väliovea lainkaan, tulokseksi sain n. 50.
Asuin pari vuotta vuokra-asunnossa, joka oli vasta remontoitu (vuonna 2011). Asunnossa ei ollut väliovea, mutta äänet eivät kuuluneet oven läpi suuntaan tai toiseen. Taisi olla jykevämpää tekoa ne ovet :)
Itse muutin juuri asunnosta missä ei ollut väliovea ja olihan se aika hirveää. Naapurin lapsien kiljumiset kuuluivat heti aikaisin aamusta ja yöllä ihmisten kännirymyämiset ja riidat.
Meillä on paksu verho välioven tilalla. Vaimentaa kyllä ääniä puolin ja toisin ja auttaa mun hysteeriseen pelkoon, että joku näkee mut alastomana kun tuun esim. suihkusta :-)
Jokainen ihminen pieree päivässä n. 10 kertaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:19"]Meillä oli väliovet, mutta kuulin silti naapurin jatkuvan niiskutuksen. Eipä ovista mitään hyötyä ole jos seinät on pelkkää pahvia. [/quote] Voi, hän oli varmaan Muumilaaksosta harhautunut Niisku. :(
Tai joku veti koksua nokkaan.
Mun miehellä laktoosi-intoleranssi eikä väliovea. Naapuriraukat.
Eihän väliovi ole mikään välttämättömyys, jos ulko-ovi on puuta. Heikoin ratkaisu on jos ovet, jotka ovat onttoja sisältä, jolloin väliovikaan ei paljon auta ja lähes kaikki halvat ovet, jota käytetään nykyään, ovat juuri noita. Vanhoissa taloissa on painavia puuovia ja äänieristys on parempi, vaikka ei olisikaan väliovea.
Äänieristystä saa tiivistämällä ovet ja teksteillä.
[/quote]
Teksteillä?"
Hehheh, näsäviisaat, pitää tietenkin olla tekstiileillä sisustaminen esim. raskaat matot, verhot jne. jotka pehmentävät äänet ja jos seinät on pelkkää betonia, niin totta kait äänet kaikuvat.
Väliovet ovat suomalainen ilmiö, joskin meillä käytetään hyvin harvoin täyspuuovia, vaan suurin osa tämän päivän ovista on sisältä onttoja, jotka eivät ääntä pidä.
No ei tässä kaikukammiossa mikään väliovi auttaisi. Minä kuulen naapurin oven narahdukset, puhelimeen saapuvat tekstiviestit jne...
Saatika meidän jo kuollut kissa joka raapi postiljoonia, kun luuli et kiva leikkihän se tässä on!