Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverit saikuttaa ja muiden lomat perutaan.

Vierailija
17.03.2015 |

Nyt ketuttaa ja rankasti. Piti olla loma parin viikon päästä, no se peruttiin kun pari työkaveria saikuttaa. Työkaverin tämän viikon loma peruttiin samasta syystä.
Täällä tehdän sit vajaalla töitä, ollaan tehty jo 4viikkoa.
Meni matkat peruutukseen ja osa rahoista meni.
Jos/kun nää saikuttajat palaa töihin, niin töitä riittää ja lomia ei saa pitää sen takia.
Tää olisi ollut viimeinen reissu johon meillä piiiitkään aikaan varaa kun mies lomautettiin.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:38"]Höpsistä. Vahvistettuja lomia ei saa perua kuin pakottavista syistä. Ja silloin, todellakin, työnantaja on velvollinen korvaamaan työntekijälle peruutuksen vuoksi aiheutuneet kulut. 

Olet ilmeiesti työnantaja joten tutustuhan TESsiin hieman tarkemmin. Vältyt turhilta hankaluuksilta ;-)
[/quote]

Nimenomaan, pakottavista syistä ja tämä on sellainen! Opettelepa sinä sisälukutaitoa, että ymmärrät mitä luet!

Vierailija
22/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ote vuosityölaista, sivu 20:

"Vuosiloman ajankohdasta annettu ilmoitus sitoo työnantajaa. Työnantajalla ei ole yksipuolista oikeutta peruuttaa lomaa, loman osaa tai siirtää ilmoitetun loman tai loman osan ajankohtaa ilman työntekijän suostumusta. Jos työnantaja siirtää loman yksipuolisella päätöksellä, hänellä on korvausvelvollisuus kuluista, jotka ovat syntyneet työntekijälle loman peruuntumisen vuoksi (esim. matkalippujen peruuttaminen)."

Ja koko laki: http://www.tem.fi/files/18198/Vuosilomalaki_fi.pdf

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan hyvin tuon ylläolevan minunkin sisälukutaidolla ymmärtää; tuon koko lain. Jaksoin sen lukea :-)

Vierailija
24/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna alkaisin katsella uutta työpaikkaa jos tilanne on tuo. Mun edellisellä työpaikallani oli "saikuttaja", joka jaksoi vituttaa suurinta osaa työntekijöistä. Itse kyllä tunsin henkilön siinä määrin että tiesin ettei kiusallaan saikuttele. Syöpähän sillä oli, 30-v nainen. 

Vierailija
25/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:06"]

Vahvistettuja vuosilomia ei voi peruuttaa tai muuttaa. Tässä ei ole mitään epäselvää. Mua ei kiinnosta kenenkään saikut ja matkani varaan vasta sitten, kun lomat on lyöty lukkoon. Tai mikäli loma on pakko varata ja maksaa, anon palkatonta vapaata matkan ajaksi.

[/quote]

Näin on ainakin hoitoalalla.

Vierailija
26/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:44"]Ja ihan hyvin tuon ylläolevan minunkin sisälukutaidolla ymmärtää; tuon koko lain. Jaksoin sen lukea :-)
[/quote
Edelleen, työnantaja voi perua, mutta joutuu korvaamaan. Se sisälukutaito...

Vierailija
27/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:56"]

Sinuna alkaisin katsella uutta työpaikkaa jos tilanne on tuo. Mun edellisellä työpaikallani oli "saikuttaja", joka jaksoi vituttaa suurinta osaa työntekijöistä. Itse kyllä tunsin henkilön siinä määrin että tiesin ettei kiusallaan saikuttele. Syöpähän sillä oli, 30-v nainen. 

[/quote]

Noloa kutsua vakavasti sairastunutta saikuttajaksi.

Vierailija
28/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 07:29"]Nyt ketuttaa ja rankasti. Piti olla loma parin viikon päästä, no se peruttiin kun pari työkaveria saikuttaa. Työkaverin tämän viikon loma peruttiin samasta syystä.
Täällä tehdän sit vajaalla töitä, ollaan tehty jo 4viikkoa.
Meni matkat peruutukseen ja osa rahoista meni.
Jos/kun nää saikuttajat palaa töihin, niin töitä riittää ja lomia ei saa pitää sen takia.
Tää olisi ollut viimeinen reissu johon meillä piiiitkään aikaan varaa kun mies lomautettiin.
[/quote]
Saat varmaan osinkoa firman tuloista, jos kerran näytät olevan niistä henkilökohtaisesti vastuussa? Vihje: et ole, eikä sovittuja lomia saa yksipuolisesti perua. Menet sinne lomalle, ei työnantaja voi sinua estää jos kerran lomaa on ollut sovittuna. Älä ala kynnysmatoksi.

Vierailija
29/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 07:29"]

Nyt ketuttaa ja rankasti. Piti olla loma parin viikon päästä, no se peruttiin kun pari työkaveria saikuttaa. Työkaverin tämän viikon loma peruttiin samasta syystä. Täällä tehdän sit vajaalla töitä, ollaan tehty jo 4viikkoa. Meni matkat peruutukseen ja osa rahoista meni. Jos/kun nää saikuttajat palaa töihin, niin töitä riittää ja lomia ei saa pitää sen takia. Tää olisi ollut viimeinen reissu johon meillä piiiitkään aikaan varaa kun mies lomautettiin.

[/quote]

Meilläkin saikutetaan, mutta lähinnä siksi, että se on ainoa vaihtoehto joillekin. Parhaat lomat ovat laajasta keskustelusta menneet jo vuosia samoille ihmisille. Ainoa vaihtoehto on jäädä saikulle, jos haluaa varmistaa edes yhden pääsiäisen tai heinäkuun lomapätkän.
[/quote]
Taitaa olla laitonta antaa parhaat loma-ajat samoille ihmisille?

Vierailija
30/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lomia ihan oman mielensä mukaan voi perua. Voi tietty olla että tämä työntekijä on tällä "niiiin ihanalla" nollasopimuksella joten jos pikkasenkin koittaa sanoa työnantajan mielivaltaa vastaan niin heti on tunnit nollassa ja ihan laillisesti vieläpä.

Tämä on se syy miksi vastustan nollatuntisopimuksia vaikka ne toimiessaan ovatkin esim. opiskelijoille ihan hyvät. 

Vierailija
31/39 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:38"]Höpsistä. Vahvistettuja lomia ei saa perua kuin pakottavista syistä. Ja silloin, todellakin, työnantaja on velvollinen korvaamaan työntekijälle peruutuksen vuoksi aiheutuneet kulut. 

Olet ilmeiesti työnantaja joten tutustuhan TESsiin hieman tarkemmin. Vältyt turhilta hankaluuksilta ;-)
[/quote]
En kyllä ymmärrä mitä lomien perumisella saavutetaan. Okei, saadaan se yksi tyyppi pakotettua viikoksi töihin mutta samalla romutetaan kaikki työntekijän luottamus, motivaatio ja työmoraali kyseistä firmaa ja työtä kohtaan.

Vierailija
32/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin poliisille.

Vierailija
33/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon yhteyttä ap.

Vierailija
34/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuslaki ei ole voimassa, joten jo sovittuja vuosilomia ei voi peruuttaa.

Vierailija
35/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:44"]Ja ihan hyvin tuon ylläolevan minunkin sisälukutaidolla ymmärtää; tuon koko lain. Jaksoin sen lukea :-) [/quote Edelleen, työnantaja voi perua, mutta joutuu korvaamaan. Se sisälukutaito...

Ja siihen on oltava perusteltu syy :-) Ei niitä voi perua koska se on työnantajalle kätevintä. Työnantaja on velvollinen hankkimaan sen sijaisen. Nykyisiä yt-tilastoja katsellessa on hankala uskoa että KUKAAN työntekijä on niin korvaamaton, että firmalla löytyy pakottava syy perua vahvistettu loma ja maksaa siitä korvauksia jotta voi antaa loman sitten myöhemmin lomakauden aikana....

Perusteltu syy on se, että työt ei muuten hoidu. Ei esim. minun työtäni voi ottaa tekemään jotain sijaista. Ei vaan onnistu.

No teillä on vähän huono riskienhallinta alkujaankin, jos työn osaaminen on vain yhden ihmisen takana. Aina pitää olla tuuraaja. Mitä, jos sinulle sattuu jotain; loukkaantunut onnettomuudessa vakavasti tai mitä jos menehtyisit? Miten siitä eteenpäin? Toivottavasti ei ole kyseessä pörssiyhtiö.'

Miehen siskon mies oli aina tuollainen "koko firmassa ei tule mistään mitään ilman minua". Tietysti kuolleesta ei saisi puhua pahaa ja kyllä hän muuten ihan oli ok, mutta tuo asenne työhön ärsytti. hän sai äkillisen sairauskohtauksen ja kuoli. Ei firma mennytkään konkurssiin, vaan takoi hyvää tulosta sen jälkeen. 

Minä olen pienessä firmassa ja kukaan ei oikein tee samoja töitä. Mutta silti varmasti löytyisi joku sijainen, jonkin verran vain projektit hidastuisivat. Ei maailmassa ole sellaista asiaa, minkä vain yksi ihminen voi oppia, vaikka moni niin kuvittelee. Itsekin olen omissa töissäni opetellut asioita itsenäisesti, vaikka meillä on itse tehtyjä juttuja, joihin ei ole ohjeita ja ei käytetä missään muualla. Tutkimalla olen oppinut. 

Vierailija
36/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla lomat voidaan peruuttaa 2 viikkoa etukäteen. Meillä on hirveä ähinä kun pidänkin hiihtoloman viikolla 9. Just silloin(kin) olisikin vaikka mitä, mutta yritetään ja katsotaan nyt. Toisaalta voin ottaa lomaa miten huvittaa jos ei ole niin kiirettä.

Saikku voidaan myös perua, tai siis joutuu tulemaan työpaikalle vaikka on sairas ja työtehtävät ovat sellaisia mitä sairas voi tehdä. Eräältä työkaverilta murtui jalka. Ei siitä mitään lomaa tullut, hän tuli työpaikalle ja teki konttorihommia.

Ihan normisettiä yksityisellä puolella.

Vierailija
37/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli melkein sama tilanne. Toiset tiimissä ovat olleet sairaana tai pitkillä vapailla ja minä en saisi pitää vuosilomaani. Sitten muistutin työaikalaista. Sain luvan lomaan, mutta tiimin työt eivät saa kärsiä lomastani. Eli joudun tekemään osittain töitä lomalla. Ja tämä vain sen takia, että muut tiimissä eivät viitsi ottaa vastuuta ja opetella asioita, vaikka perehdytystä on ollut monta kuukautta.

Vierailija
38/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotus v. 2015.

Vierailija
39/39 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viettää sunnuntaipäiväänsä kaivamalla arkistoista saikku-aiheisia ketjuja. Taitaa olla aihe vähän mielen päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän