Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ottaa puheeksi epätasa-arvo vauva-arjessa?

Vierailija
10.12.2021 |

Meillä on mieheni kanssa vuoden vanha lapsi. Olen juuri lopettanut imettämisen kuukausi sitten ja vähän kerrallaan mies on hoitanut nukuttamisia nyt kun ei enää nukahda tissille. Tämä tarkoittaa, että minulla on ensimmäistä kertaa vuoteen mahdollisuus olla poissa kotoa iltaisin kun mieskin voi hoitaa nukutuksia.

Todettakoon, että mies on todella aktiivinen lapsen kanssa, auttaa arjessa ja ottaa vastuuta.

Mutta yksi mutta löytyy, eli iltatoimien rankkuus. Nukutus itsessään menee helposti, mutta mies kokee raskaaksi keittää puuroa, syöttää, kylvettää, pestä hampaat ja nukuttaa ihan yksin.

Olen nyt kahdesti viime kuukauden ollut illan poissa työn merkeissä, kaksi iltaa peräkkäin. Molempina kertoina mies on tehnyt palatessani hyvin selväksi, että koki illat rankkoina ja "toivoisi, ettei iltatöitä olisi". Olenko liian herkkä, kun otin tästä nokkiini, ihan siitä syystä että mies itse on koko vauvavuoden ajan käynyt kaksi iltaa viikossa salilla, jolloin olen aina hoitanut saman nukutusrumban yksin. Plus tietenkin se, että olen itse nukutuksen hoitanut joka ilta kunnes imetys päättyi. En haluaisi olla se vaimo, joka laskee vapaailtoja kristillisellä tasajaolla, mutta olen todella loukkaantunut siitä, että mies jotenkin tekee näistä "vapaailloistani" (jotka eivät edes ole vapaailtoja vaan töitä) niin ison numeron. Se saa minut tuntemaan, ettei hän arvosta sitä, että hänellä on ollut mahdollisuus olla illat poissa kahdesti viikossa koko vuoden ihan vain siksi, että minä olen silloin hoitanut lasta yksin. Ja ihan mukisematta.

Eli, a) ylireagoinko? Ja b) kuinka ottaisin tunteeni puheeksi niin, että mies ymmärtää minua eikä asiasta heti synny riitaa koska "nalkutan"

Kommentit (307)

Vierailija
141/307 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin yksinkertainen vastaus: mies on tehnyt iltatoimia vasta niin vähän ettei ole vielä tottunut.

Useimmiten tilanne menee siten, että äitien tehtävä on oppia hoitorutiinit heti lapsen synnyttyä. Kun alusta alkaen tekee niitä toistuvasti, ne ns automatisoituvat. Monet luulevat tämän olevan ”äidinvaistoa” ja ”biologiaa”, on varmasti sitäkin, mutta aivan ensisijaisesti toistoa.

Mies oppii ja tottuu samaan mihin äitikin iltatoimien hoidossa. Täysivaltaisena vanhempana saa muokata niistä itselleen mieluisampia, jos haluaa. Siihen on kuitenkin turha vedota, että ”nainen on biologisesti koodattu keittämään puuroa, mies ei” koska se on hölynpölyä.

Vauva ei ole biologisesti koodattu syömään puuroa vaan äidinmaitoa. Siinä on isotissisenkään miehen turha vouhottaa, kun ei tule, niin ei tule.

Vaikka vauva olisi vielä täysimetyksellä, niin hänen nukkumaan laittamisessa on vielä monta työvaihetta, jotka mies voi hoitaa.

Vierailija
142/307 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditko miehen hoitamaan iltarutiinit sinun tavalla? Jos haluat, että rutiini on joka ilta sama, niin sopikaa joku molemmille sopiva. Ja miksi mies ei saisi sinulle kertoa tuntemuksistaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/307 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä pieniä lapsia hoitaa esim. Simpanssilaumassa? Miksi ihmisten tulisi taistella biologiaa vastaan? Tämä ei tarkoita etteikö mies tekisi mitään, mutta pienten lasten hoitoon on vietit ja ominaisuudet annettu naiselle, ei miehelle. Miksi tätä pitäisi yrittää vääntää siten, että molemmat tekee kaikessa 50/50? Tämä on sille lapsellekin haitallista.

Voin kertoa omasta isästäni: kun minä synnyin, äiti joutui komplikaatioiden vuoksi jäämään sairaalaan kolmeksi viikoksi. Tuon ajan isäni oli päävastuussa minusta ja kaikkeen vastasyntyneen hoitoon liittyvässä.Tuossa suhteellisen lyhyessä ajassa hänelle kehittyi niin hyvät hoitorutiinit, että äidin päästyä sairaalasta vauvan hoito jakautui luontevasti molemmille ilman että siitä oli erikseen tarvetta vääntää. Sama osaava ote isälläni oli myöhemmin veljieni syntymän jälkeen. Tämä on asia jota äitini on aina arvostanut, samoin me lapset. Se kertoo hänestä muutenkin ihmisenä: isä on käytännöllinen, sanansa mittainen ja ymmärtää mikä on tärkeää. Ei ole erotellut mitkä ovat naisten ja miesten töitä vaan tekee sitä mitä on tehtävä. Jotenkin säälin niitä tyyppejä, jotka miettivät ” mitä muut paviaaniurokset minusta ajattelisivat jos olisin paviaani” ennen kuin uskaltavat ottaa osaa omien lastensa hoitoon.

Tarkoititko tarinallasi, että isäsi tekee hommia tasapuolisesti vain, koska äitisi joutui sairaalaan?

Vierailija
144/307 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylvetättekö siis joka ilta..? Itse en todellakaan kyllä myöskään jaksaisi noin usein.

Miksi mies kokisi "nalkuttamisena" sen, että toteat, että samaa iltarumbaa sinäkin olet tehnyt kun hän on käynyt kuntosalilla? Kyllähän hänkin ymmärtää, ettei asia silloin ole mennyt reilusti. Ei tässä tarvitse mitään härkästä kärpäsestä tehdä - jonkun ne iltatoimet nyt vain tulee tehdä ja joskus se on sinä, joskus mies. Jos tämä osuus on miehelle jostain syystä esimerkiksi ajankohdan takia raskas, niin jospa hän sitten ottaisi suuremman vastuun jostakin muusta, esimerkiksi syöttämisestä tai vaipan vaihdosta?

Ei kylvetetä, oli hieman epäselvästi ilmaistu, tarkoitin sillä iltapesua eli hammaspesu, pottailu, vaipanvaijto ja siinä yhteydessä tarvittaessa peppupesu. Kylpy ehkä kahdesti viikossa vain.

Tuo on kyllä totta että pitäisi ymmärtää, mutta kun olen varovasti vihjaillut, niin ies on kovasti kommentoinut, että mitäs voi tunteilleen mitään jos kokee illat rankoiksi. Sekin antaa sellaisen fiiliksen, että hän luulee minun jotenkin kokevan ne automaattisesti helpoiksi koska olen äiti😅

Ap

Jos vaikka vastaat, että kuulet ja ymmärrät, että mies tuntee nämä illat rankoiksi. Tunnet samoin ja haluat miehen jakavan taakan. Kerrot vielä, että hoidit asian yksin vauvavuoden ja nyt on miehen vuoro opetella viimeistään.

Sitähän tässä on yritetty sinulle ehdottaa, että myönnä vaan suoraan miehelle, että rankkaa se on - sinullekin! Eihän nukkumaan laittaminen pelkkää imetystä ole ennenkään ollut.

Vierailija
145/307 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä pieniä lapsia hoitaa esim. Simpanssilaumassa? Miksi ihmisten tulisi taistella biologiaa vastaan? Tämä ei tarkoita etteikö mies tekisi mitään, mutta pienten lasten hoitoon on vietit ja ominaisuudet annettu naiselle, ei miehelle. Miksi tätä pitäisi yrittää vääntää siten, että molemmat tekee kaikessa 50/50? Tämä on sille lapsellekin haitallista.

Voin kertoa omasta isästäni: kun minä synnyin, äiti joutui komplikaatioiden vuoksi jäämään sairaalaan kolmeksi viikoksi. Tuon ajan isäni oli päävastuussa minusta ja kaikkeen vastasyntyneen hoitoon liittyvässä.Tuossa suhteellisen lyhyessä ajassa hänelle kehittyi niin hyvät hoitorutiinit, että äidin päästyä sairaalasta vauvan hoito jakautui luontevasti molemmille ilman että siitä oli erikseen tarvetta vääntää. Sama osaava ote isälläni oli myöhemmin veljieni syntymän jälkeen. Tämä on asia jota äitini on aina arvostanut, samoin me lapset. Se kertoo hänestä muutenkin ihmisenä: isä on käytännöllinen, sanansa mittainen ja ymmärtää mikä on tärkeää. Ei ole erotellut mitkä ovat naisten ja miesten töitä vaan tekee sitä mitä on tehtävä. Jotenkin säälin niitä tyyppejä, jotka miettivät ” mitä muut paviaaniurokset minusta ajattelisivat jos olisin paviaani” ennen kuin uskaltavat ottaa osaa omien lastensa hoitoon.

Tarkoititko tarinallasi, että isäsi tekee hommia tasapuolisesti vain, koska äitisi joutui sairaalaan?

Isälläni ei ollut tilaisuutta piiloutua sen taakse, että ”nämä on naisten hommia” ”biologia ohjaa naisten vietit lastenhoitoon” ”muu on lapselle vahingollista” jne. Koska lasta oli hoidettava, hän hoiti, ja oli siinä yhtä hyvä kuin äiti. Kun rutiini oli luotu, koko asiassa ei ollut mitään ihmeellistä. Minulla ei ole aavistustakaan miten olisi käynyt, jos alkuun koko homma ei olisi jäänyt isälle, mutta pointtini on, että lastenhoito tapahtuu tekemällä, ei millään mystisillä ”vieteillä”. Äiti imettää, kaikki muu on isällekin mahdollista.

Naurettavin ajatus minusta on se, että tämä olisi ollut meille lapsille vahingollista, tai isän ”miehuudelle”. Minulle hän on se kunnioitettava miehen malli, toisin kuin kaikki machot, jotka pelkäävät menevänsä pilalle akkojen hommista.

Vierailija
146/307 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni ei ollut tilaisuutta piiloutua sen taakse, että ”nämä on naisten hommia” ”biologia ohjaa naisten vietit lastenhoitoon” ”muu on lapselle vahingollista” jne. Koska lasta oli hoidettava, hän hoiti, ja oli siinä yhtä hyvä kuin äiti. Kun rutiini oli luotu, koko asiassa ei ollut mitään ihmeellistä. Minulla ei ole aavistustakaan miten olisi käynyt, jos alkuun koko homma ei olisi jäänyt isälle, mutta pointtini on, että lastenhoito tapahtuu tekemällä, ei millään mystisillä ”vieteillä”. Äiti imettää, kaikki muu on isällekin mahdollista.

Naurettavin ajatus minusta on se, että tämä olisi ollut meille lapsille vahingollista, tai isän ”miehuudelle”. Minulle hän on se kunnioitettava miehen malli, toisin kuin kaikki machot, jotka pelkäävät menevänsä pilalle akkojen hommista.

Kiitos selvennyksestä. Isäsi on hieno mies.

Vierailija
147/307 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te naisena näette, lapsen saaminen ja siitä huolehtiminen on helppoa, "siinä sivussa"? On ainakin aikaa kirjoitella turhia tänne? kaikki on miehen syytä ja vikaa?

Miehenä sinä voisit nyt suksia h*lvettiin täältä. Sulla ei ole mitään valtaa päättää onko tänne kirjoittelu ja vertaistuen hakeminen turhaa vai ei. Jos mies ei kykene jälkikasvuaan hoitamaan niin kenen muun vika se on jos ei sen miehen? Oisko ehkä miehen syytä ottaa vastuu omista tekemisistään. Piuhat poikki ettei käy vahinkoja. Miehen kyvyttömyys ei tasan ole kenenkään muun vastuulla.

Nyt tuli täydeltä laidalta, miehen valinta on miehen valinta. Mies jonka nainen valitsee on siis miehen valinta. Miehet eivät tee vahinkoja , he vain haluavat seksiä. Nainen pitää lapsen ja idiootin miehen. Itse ottaisin vaikka palkatonta vapaata töistä jotta voisin huolehtia lapsesta ja naisesta. Suomessa taitaa jokainen nainen saada ihan itse valita kenen miehen ottaa ja tekeekö tämän kanssa lapsia. On kyllä sitten täysin eri asia jos idiootit tarvitsee vertaitukea.

Kyllä kuule aikuinen täysi älyinen mies on ihan itse vastuussa siitä mihin siementään kylvää. Jos päätät pistää naisen paksuksi, seurauksista vastaat itse, lapsista on vaivaa ja ne maksaa. Piuhat poikki jos ei kykyä ole.

Kuulkaa "mies on vastuussa" jos harrastaa seksiä, nainen vapautetaan ilmeisesti tästä täysin. Nainen on ilmeisesti täysin aivoton, joka vain suostuu seksiin ihan kenenkä kanssa vain. Jos mies päättää siementää, ei siinä tarvita naisen lupaa? "lapsista on vaivaa ja ne maksaa" hieno havainto ja vielä kaiken sen lisäksi niistä täytyy pitää huolta. Nainekin voi muuten laittaa "piuhat kiinni"?

Mitä sä nyt horiset? Kyllä tässä ap:n tapauksessa se on nainen joka kantaa oman osansa vastuusta miehen yrittäessä luistaa omastaan. Se joka on kykenemätön, pistää ne piuhansa poikki. Seksi ja sen seuraukset on kahden kauppa. So simple.

Lukemisen ymmärtäminen tuntuu olevan vaikeaa sinulle ja aiemmisssa kommenteissa et keskustellut ap:n tapauksesta. Sinä vain huudat että kaikki on miehen vika, "so simple". "kahden kauppa" ja miehen vika? "Se joka on kykenemätön, pistää ne piuhansa poikki", siis mies jolla seisoo ja haluttaa, pistää piuhat poikki? Mies on kyllä todella epätoivoinen jos sinä tulet raskaaksi ja takuulla jättää sinut.

Kukahan tässä nyt ei ymmärrä ja huutaa. Menes nyt nukkumaan. Mulla on hyvä 50/50 osallistuva mies ja ihana perhe, ollut yli 15 vuotta. Mites sulla?

Sori ap kun tämä meni tähän.

Jos lukee kaikki komenttisi, jos olet sama ihminen. Käy kyllä sääliksi miestäsi, enkä ikinä haluaisi olla suhteessa kaltaisesi naisen kanssa. Sinun miehesi on varmaan reppana jonka olet alistanut täysin. Miksi muuten osallistuit keskusteluun jos sinulla on kaikki hyvin, pitääkö miehiä nöyryyttää ja alistaa enemmän?

Sheimaaminen ei pure. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa sinun haluamiset. En ymmärrä miksi niin kuvittelet. Ja mieheni ei todellakaan ole reppana, vaan suoraselkäinen suomalainen korkeastikouluttautunut korkeassa virassa oleva supermies, komeakin vielä. Kiltti ja uskollinen kuten minäkin. Kunnioitamme toisiamme emmekä jätä kivirekeä vain toisen vedettäväksi. Näin toivoisin olevan muissakin perheissä, silloin homma toimii.

Et muuten vastannut miksi sitten nin kiihkolla kirjoitat asiasta. Ja eihän "korkeastikouluttautunut korkeassa virassa oleva supermies" voi olla reppana ja sinä olet varmistanut sen? Kiltti ja uskollinen tarkoittaa täysi reppana, alistettu vai pettää sinua parhaimmillaan? Yksi toinen asia tuli mieleen, se kiltti ja uskollinen ei ole ikinä tyydyttänyt sinua?  Senkö takia sinä hillut täällä huutamassa?

Se onkin hyvä kysymys miksi hillun täällä. Huvikseni. Ei tämä kyllä mitään positiivista hupia ole vängätä kaltaisesi kanssa joten poistun kohta.

Enkä mä kylläkään huuda.

Mä en oikeastaan ymmärrä yhtään mitään mitä sä höpötät. Teet jotain ihme tulkintoja minusta ja miehestäni.

Minäpä lähden tästä nyt viettämään perjantai iltaa ihanan mieheni kanssa. Hän ei todellakaan petä minua, pidän huolen että on tyytyväinen kotona 😉

Onnea teille. Hän ei koskaan petä sinua ja sinä et koskaan alista häntä.

Ei, meillä ei koskaan petetä eikä alisteta. Kotityöt ja lapset hoituu yhdessä sulassa sovussa. Uskomatonta että jollekin tämä on vaikea ymmärtää. Veikkaanpa vahvasti että tuo vänkääjä ei ole suomalainen. Ei suomalainen mies puhu ja käyttäydy noin. Eihän?

Uskomatonta että nainen kirjoittaisi vuonna 2021 jotain tämän kaltaista. Vielä oudompaa kuinka paljon rivienvälistä voi lukea.

Vierailija
148/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä nykyäidit ovat kyllä erikoisia... ensin ollaan niin paita ja peppu lapseb kanssa että varmasti alkavat vierastamaan ja saavat traumat tyyliin äidin vessakäynnistä ja sitten yhtäkkiä vedetään matto alta kun pitääkin päästä milloin ripsihuoltoon milloin bileisiin. Jos olet sen lapsen hankkinut niin hoida se myös, ihan sama mitä kaikki muut maailman ihmiset tekee. Ja jos työt tuntuu liian rankoilta niin hoitovapaalle ja lapsi kotiin. Muutenkin lapselle paras paikka. Turha tästä kaikesta isää syyttää että itse olet liian kiireinen lapselles.

Lapsella on sekä isä että äiti, joten sinä voit lopettaa vanhanaikaiset, tyhmät ja perusteettomat kirjoittelut tänne nyt heti!

Vierailija
149/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: älä aloita mitään periaatekeskustelua miehesi kanssa, menet vain ne kaksi iltaasi, ja sillä selvä. Silloin et ole se nalkuttaja vaan miehesi on, jos aina uudelleen sanoo miten rankkaa se iltahomma lapsen kanssa on. Siitä nalkutramisesta voit sitten itse sanoa, jos se vain jatkuu ja jatkuu. Älä tee toista lasta saman ukon kanssa.

Tsemppiä!

Vierailija
150/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sukupuolikysymys vaan ihan ihmistyyppikysymys. Onhan miehiä lastentarhanopettajinakin. Meillä mies ei hoitanut lapsia yksin, kaikki kuului minulle. Muutti sitten pois eikä tapaa lapsiaan juuri koskaan. Uusi mieheni taas osallistuu paljon paremmin, hänellä on jo yhdet lapset kasvatettu tätä ennen.

On toki myös ijmistyyppikysymys, muatta enemmän ihan biologiaa. Mies jättää helposti myös lapset jos ei saa koko pakettia, tämäkin on biologiaa. Kyllä miehen kuuluu osallistua, mutta päävastuu pienistä lapsista kuuluu naisille, miehen tehtävä on auttaa ja tuoda resursseja, että kaikki pelaa parhaalla tavalla ja perheellä on hyvä olla. Siitä mies nauttii, jos perhe voi hyvin.

Sepä se tässä nyky-yhteiskunnassa on pielessä kun mies saa toteuttaa biologiaa elikkä tuoda niitä resursseja. Mutta naiselta vaaditaan sekä sitä biologiaa, eli hoida lapset ja koti plus maksa puolet kuluista (eli käy töissä) tai olet lompakkoloinen. Kyllä miehen täytyy pystyä yhdet iltapuurot keittämään, oli sitten vähän raskasta tai ei.

'

Edelleen kysyn aloittajalta, miten helposti vauvanne nykyään nukahtaa? En usko, että pelkkä puuron keitto on se raskas juttu. Mutta jos pitää kanniskella tuntikausia vauvaa, joka kaipaa äitiä, niin se on raskasta.

Tiedätkö, miten miehelläsi menee vauvan kanssa kahden kesken, ja miten vauva viihtyy hänen kanssaan?

Ehdinkin vastata jo tuossa aiempaan kommenttiisi. Tosiaan nukutus menee helposti noin viidessä minuutissa. Mies viettää muutenkin paljon aikaa lapsen kanssa kaksin esim leikkipuistossa ja kotona, joten he pärjäävät hyvin kaksistaan. Hänelle vaan tuntuu stressaavalta se multitaskinh kun pitää keittää puuroa, vahtia kävelevää lasta, saada vaipat päälle ja hammaspesut tehtyä (ei lapsen lempipuuhia), lukea iltasatu ilman että vauva rimpuilee karkuun ja sitten vielä nukutus päälle. Koska muuten hän pärjää lapsen kanssa tosi hyvin (esim pukemiset puistoon jne), niin oletan että tämä johtuu vain siitä, ettei ole ennen joutunut näitä iltatoimia hoitamaan, eli tottumiskysymys.

Ap

Sulle kostautuu se, että jätät vauvan huonoon hoitoon.

Vierailija
151/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen pitää oppia toimimaan omalla tavallaan. Puuro ei ole pakollinen, vaipanvaihto ei edellytä mitään potatusta tuonikäiselle ja ainoa ehdoton on hampaidenpesu. Lasta ei pidä opettaa mihinkään nukuttamiseen, vuoteeseen mennään väsyneenä. Koko homma on ohi vartissa, sen jälkeen miehellä on vapaailta, jos hän niin haluaa ja jos ap ei mene ilmoittamaan, että tuo ei käy, puuroa on pakko olla.

Onhan se niinkin niin. Mutta annetaanko naisille ikinä tuollaisia ohjeita? Syötä eineksiä ja tee pelkkä välttämättömin minimi että saat itse nautiskella. Juu ei oo näkynyt. Jos se äitikin vetää tuolla isän tavalla, niin ...noh, lukekaa se ketju 70-luvulla syntyneiden lapsuuskokemuksista

Tässäkin pätee se, että kannattaa valita taistelunsa. Ei lapsi tarvitse iltapuuroa, joten miksi kiusata sillä itseään. Eikä sitä edes tarvitse korvata eineksillä, vaihtoehtoja on paljon enemmän. Hampaat pitää pestä, mutta jokailtainen kylvetys on turhaa (ap tosin kertoi, ettei sitä joka ilta olekaan). Samoin nukutusrituaalit ovat turhia, väsynyt lapsi nukkuu joka tapauksessa.

Ei tuossa mennä minimin mukaan vaan siten, että jokaisen on hyvä olla. Tai voihan tuohon toki lisätä 15 min laululoruttelun, lukemaanopettelun, kertotaulun toistamisen ja käsilläseisonnan, jos äiti niin haluaa, mutta ei se lapsi niitä tarvitse.

Suurin osa miehistä ei hoida lapsia siksi, että naiset ilmoittavat, miten tulee toimia, oli siinä sitten järkeä tai ei. Aika harvoin muuten on.

Joka ilta ei tarvitse kylvettää, mutta eihän se niin voi mennä, että juuri niinä iltoina ei tarvitse kylpeä, kun isä hoitaa. Koska joskus ne kylvyt on kuitenkin pakko tehdä. Eli hommat oikeasti tasan.

Lapsen voi muuten kylvettää vaikka keskellä päivää! hauska vesileikkihetki ennen päiväunia.

Vierailija
152/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita jääkaapin oveen lappu "Tee oma osuutesi!"

Jos haluat korostaa vaikutusta, älä käytä lappua, vaan kirjoita viesti tussilla suoraan jääkaapin oveen.

Mies laittaa siihen vierelle lapun, jossa lukee, että "Maksa oma osuutesi!" ja sen jälkeen ap saakin sitten miettiä, mistä saa 50% osuuden perheen menojen kuittaamiseen. Oikeastiko työssäkäyvälle kuuluu sekä perheen kulujen maksaminen että kotitöiden tekeminen?

Vierailija
153/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita jääkaapin oveen lappu "Tee oma osuutesi!"

Jos haluat korostaa vaikutusta, älä käytä lappua, vaan kirjoita viesti tussilla suoraan jääkaapin oveen.

Mies laittaa siihen vierelle lapun, jossa lukee, että "Maksa oma osuutesi!" ja sen jälkeen ap saakin sitten miettiä, mistä saa 50% osuuden perheen menojen kuittaamiseen. Oikeastiko työssäkäyvälle kuuluu sekä perheen kulujen maksaminen että kotitöiden tekeminen?

Mieshän joutuu hoitamaan lastaan, kun aloittaja on töissä. Säälittää tuo miespuolisten huono sisälukutaito.

Vierailija
154/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hoito on naisten tehtävä. Se ei ole työtä.

Vierailija
155/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle voi sanoa,ettei voi jättää lapsenhoidossa asioita tekemättä siksi,että kokee ne raskaaksi.Eihän elämässä yleensäkään voi.Se ,että hän yrittää sälyttää raskaaksi kokemansa tehtävät sinulle,puhuu vähän lapsellisen luonteen puolesta.Voisithan puolestasi,selostaa hänelle,että sinä koet raskaaksi sen ,että hän yrittää langettaa tehtävät sinulle.Aikuisuuteen kuuluu vastuu,kaikki mitä on tehtävä,ei ole elämässä aina mieleistä,mutta puolensa täytyy pitää.Vapaa-aikaa kuuluu molempien saada.Kaikki yleensä helpottaa lapsen kasvaessa ja kaikkeen myös tottuu,varmaan mieskin.Eihän se niin voi mennä,että jompikumpi poimii vain itselleen mieleiset tehtävät yhteisistä asioista.

Vierailija
156/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaditko miehen hoitamaan iltarutiinit sinun tavalla? Jos haluat, että rutiini on joka ilta sama, niin sopikaa joku molemmille sopiva. Ja miksi mies ei saisi sinulle kertoa tuntemuksistaan?

Tunteista saa tietysti kertoa,mutta tässä tapauksessa syyllistämättä ja yrittämättä sälyttää välttämättömiä tehtäviä toiselle ,kun itseä ei huvita.

Vierailija
157/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain naiset synnyttävät. Muistakaa mammat se.

Isästä ei ole edes varmuutta

Raskaus ja synnytys ovat jo sinänsä rankkoja.Sen jälkeen on parikymmentä vuotta tekemistä molemmille vanhemmille.Eihän äiti yksinään ole vastuussa.Onkin lähes taidetta löytää mies ,joka sen tajuaa.

Vierailija
158/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukeehan se jo avioliittoakin,että hommia tekee kumpikin.Ettei toinen uuvu kokonaan,kyllästy ja lähde lätkimään.Ei voi valita vain niitä itselle mieluisimpia ja helpoimpia hommia.Jos toinen ei viitsi,ei pidä sitten myöhemmin päivitellä,jos perhe hajosi.Jos sitten tulee yhteishuoltajuus ja lapsi on vuoroviikon kummallakin,mieskin joutuu hoitamaan iltahommia useamminkin.

Vierailija
159/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies siihen tottuu, ja tästä lähin aina vain toinen hoitaa iltahommat, ja toinen lepii tai lähtee vaikka harrastukseen - fifty fifty. Näin on meillä ollut aina vauvan imetysajan jälkeen, hyvä systeemi.

Eikä todellakaan ennen puberteettia kannata kylvetellä joka päivä.

Vierailija
160/307 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylvetättekö siis joka ilta..? Itse en todellakaan kyllä myöskään jaksaisi noin usein.

Miksi mies kokisi "nalkuttamisena" sen, että toteat, että samaa iltarumbaa sinäkin olet tehnyt kun hän on käynyt kuntosalilla? Kyllähän hänkin ymmärtää, ettei asia silloin ole mennyt reilusti. Ei tässä tarvitse mitään härkästä kärpäsestä tehdä - jonkun ne iltatoimet nyt vain tulee tehdä ja joskus se on sinä, joskus mies. Jos tämä osuus on miehelle jostain syystä esimerkiksi ajankohdan takia raskas, niin jospa hän sitten ottaisi suuremman vastuun jostakin muusta, esimerkiksi syöttämisestä tai vaipan vaihdosta?

Ei kylvetetä, oli hieman epäselvästi ilmaistu, tarkoitin sillä iltapesua eli hammaspesu, pottailu, vaipanvaijto ja siinä yhteydessä tarvittaessa peppupesu. Kylpy ehkä kahdesti viikossa vain.

Tuo on kyllä totta että pitäisi ymmärtää, mutta kun olen varovasti vihjaillut, niin ies on kovasti kommentoinut, että mitäs voi tunteilleen mitään jos kokee illat rankoiksi. Sekin antaa sellaisen fiiliksen, että hän luulee minun jotenkin kokevan ne automaattisesti helpoiksi koska olen äiti😅

Ap

Koet ne ehkä helpommiksi kuin mies koska olet tottunut ja rutinoitunut useiden toistojen kautta. Mies on vielä tottumaton ja siksi ne iltatoimet tuntuvat hankalilta hoitaa. Miehen ei nyt auta muu kuin vuorostaan alkaa totuttelemaan ja rutinoitumaan iltatoimien suhteen. Lapsen kanssa tulee vuosien mittaan vielä useita asioita, jotka saattavat tuntua vaikeilta tai rasittavilta. Molempien vanhempien on kumminkin niihin osallistuttava. Ja annathan ap miehen tehdä ne iltatoimet aivan omalla tavallaan, ilmen ohjeistusta? Siten hän löytää omat tapansa toimia.