Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ottaa puheeksi epätasa-arvo vauva-arjessa?

Vierailija
10.12.2021 |

Meillä on mieheni kanssa vuoden vanha lapsi. Olen juuri lopettanut imettämisen kuukausi sitten ja vähän kerrallaan mies on hoitanut nukuttamisia nyt kun ei enää nukahda tissille. Tämä tarkoittaa, että minulla on ensimmäistä kertaa vuoteen mahdollisuus olla poissa kotoa iltaisin kun mieskin voi hoitaa nukutuksia.

Todettakoon, että mies on todella aktiivinen lapsen kanssa, auttaa arjessa ja ottaa vastuuta.

Mutta yksi mutta löytyy, eli iltatoimien rankkuus. Nukutus itsessään menee helposti, mutta mies kokee raskaaksi keittää puuroa, syöttää, kylvettää, pestä hampaat ja nukuttaa ihan yksin.

Olen nyt kahdesti viime kuukauden ollut illan poissa työn merkeissä, kaksi iltaa peräkkäin. Molempina kertoina mies on tehnyt palatessani hyvin selväksi, että koki illat rankkoina ja "toivoisi, ettei iltatöitä olisi". Olenko liian herkkä, kun otin tästä nokkiini, ihan siitä syystä että mies itse on koko vauvavuoden ajan käynyt kaksi iltaa viikossa salilla, jolloin olen aina hoitanut saman nukutusrumban yksin. Plus tietenkin se, että olen itse nukutuksen hoitanut joka ilta kunnes imetys päättyi. En haluaisi olla se vaimo, joka laskee vapaailtoja kristillisellä tasajaolla, mutta olen todella loukkaantunut siitä, että mies jotenkin tekee näistä "vapaailloistani" (jotka eivät edes ole vapaailtoja vaan töitä) niin ison numeron. Se saa minut tuntemaan, ettei hän arvosta sitä, että hänellä on ollut mahdollisuus olla illat poissa kahdesti viikossa koko vuoden ihan vain siksi, että minä olen silloin hoitanut lasta yksin. Ja ihan mukisematta.

Eli, a) ylireagoinko? Ja b) kuinka ottaisin tunteeni puheeksi niin, että mies ymmärtää minua eikä asiasta heti synny riitaa koska "nalkutan"

Kommentit (307)

Vierailija
241/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko yksinkertaisin vaihtoehto ollut vain jättää se kakara tekemättä? Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, ettei naisella ole lisääntymisessä kuin hävittävää.

Vierailija
242/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa voi tehdä valmiiksi isomman satsin jääkaappiin, josta sitten lämmittää mikrossa tarvittavan määrä ei sitä ole pakko joka ilta keittää. Jos siis se suurin ongelma miehellä että kokee puuron teon ja lapsen vahtimisen yhtäaikaa rankaksi. Voi se iltapala yli vuoden vanhalla lapsella olla myös vaikka leipä, hedelmä ja jogurttia tms. Ei voi yhden lapsen hoito niin rankkaa etteikö yksin jaksaisi pari iltaa viikossa. Mies hoitaa lasta omalla tavallaan pääasia että lapsella on hyvä olla ja saa tarvittavan turvan ja hoidon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ehkä sanoa että jos ne iltatoimet tuntuvat ihan ylivoimaisilta hänelle niin katsotaan mitä voi jättää pois. esim. jos iltapuuro ei ole hiuksissa ja korvissa niin ei ehkä kylpyä tarvitse mutta muuten pidä kiinni että koska lapsi on hänen yhtälailla kun sinun niin kyllä lasta silloin pitää oppia hoitamaan.

Vierailija
244/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on miesten suosima taktiikka "kyllä sinä osaat paremmin, joten sinun kannattaa se tehdä" eli heittäydytään avuttomiksi jotta työt kaatuu naisen niskaan. Tätä monet käyttävät myös kotitöistä luistamiseen.

Vierailija
245/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole kyseessä miesten salaliitto maailman naisia vastaan, vaan aloittajan oma yli-itsekriittisyys ja epävarmuus.

Voit vain sanoa miehelle, että jos hän ei yksin pysty elättämään perhettä, ei sinunkaan tarvitse reiluuden nimissä yksin hoitaa lasta etenkään työssäkäynnin kustannuksella.

Vierailija
246/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajua, miten aikuiselle miehelle voi olla "rankkaa" hoitaa oman lapsensa iltapuuhat kaksi kertaa kuussa?

Mitäs hän ajattelee siitä että hänen pieni vaimonsa hoitaa ne rankat puuhat joka hiivatin ilta!? Ja hän ei kestä edes 2 iltaa? Kysehän on myös siitä, että hän viettää aikaa oman lapsensa kanssa.

Vierailija
247/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on miesten suosima taktiikka "kyllä sinä osaat paremmin, joten sinun kannattaa se tehdä" eli heittäydytään avuttomiksi jotta työt kaatuu naisen niskaan. Tätä monet käyttävät myös kotitöistä luistamiseen.

Tästä syystä pienten lasten äitien kannattaa muistaa välillä olla poissa kotoa useampana iltana peräkkäin. Yksi ei riitä.

Vierailija
248/307 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen pitää oppia toimimaan omalla tavallaan. Puuro ei ole pakollinen, vaipanvaihto ei edellytä mitään potatusta tuonikäiselle ja ainoa ehdoton on hampaidenpesu. Lasta ei pidä opettaa mihinkään nukuttamiseen, vuoteeseen mennään väsyneenä. Koko homma on ohi vartissa, sen jälkeen miehellä on vapaailta, jos hän niin haluaa ja jos ap ei mene ilmoittamaan, että tuo ei käy, puuroa on pakko olla.

Onhan se niinkin niin. Mutta annetaanko naisille ikinä tuollaisia ohjeita? Syötä eineksiä ja tee pelkkä välttämättömin minimi että saat itse nautiskella. Juu ei oo näkynyt. Jos se äitikin vetää tuolla isän tavalla, niin ...noh, lukekaa se ketju 70-luvulla syntyneiden lapsuuskokemuksista

Tässäkin pätee se, että kannattaa valita taistelunsa. Ei lapsi tarvitse iltapuuroa, joten miksi kiusata sillä itseään. Eikä sitä edes tarvitse korvata eineksillä, vaihtoehtoja on paljon enemmän. Hampaat pitää pestä, mutta jokailtainen kylvetys on turhaa (ap tosin kertoi, ettei sitä joka ilta olekaan). Samoin nukutusrituaalit ovat turhia, väsynyt lapsi nukkuu joka tapauksessa.

Ei tuossa mennä minimin mukaan vaan siten, että jokaisen on hyvä olla. Tai voihan tuohon toki lisätä 15 min laululoruttelun, lukemaanopettelun, kertotaulun toistamisen ja käsilläseisonnan, jos äiti niin haluaa, mutta ei se lapsi niitä tarvitse.

Suurin osa miehistä ei hoida lapsia siksi, että naiset ilmoittavat, miten tulee toimia, oli siinä sitten järkeä tai ei. Aika harvoin muuten on.

Moni syöttää iltapuuroa siksi, että pitää nälän poissa esimerkiksi jogurttia paremmin. Eli lapsi nukkuu pidempään kun ei herää nälkään.

Silloin se nälkä ja herääminen yöllä ei haittaa, jos se on äiti, joka valvoo. Jep.

Vierailija
249/307 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kun meillä lapset oli pieniä, minä lähinnä hoidin koiria ja käytin niitä lenkillä kun olin siinä hyvä. Vaimo hoiti lapsia kun tykkäsi siitä. Ei ollut ongelmia. Nykyisin vietän enemmän aikaa jo aika isojen lasten kanssa, kun vaimo taas puuhailee koirien kanssa. Näin ne asiat muuttuu.

Vierailija
250/307 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tätä, että sekuntikellolla otetaan aikaa kumpi hoitaa. Roolit ehtii vaihtua vielä moneen kertaan. On luonnollista, että vauvana lapsi on enemmän kiinni äidissään, vastasyntynyt  jopa tunnistaa äidin äänen. Lisäksi äidillä on varustuksenaan oksitosiini, hoivahormoni, joka miehillä liittyy enemmän seksuaalisuuteen, joten hoivaaminen on heille työläämpää ja vaativampaa. Miehet ja naiset eivät ole hoivataidoiltaan samalla viivalla.

Kun lapsi kasvaa hieman, on isän helpompi ottaa enemmän vastuuta, ja näin ennen yleensä kävikin. Ja tällä en tarkoita sitä, että isän ei tarvitsisi ollenkaan osallistua. Minusta olisi hyvä kuunnella isääkin. Ehkä hän kokee itsensä hieman epävarmaksi olla lapsesta kokonaan vastuussa, noin äkkiseltään, varsinkin kun lapsi ei vielä puhu.

Törmäsin tutkimukseen, jossa huomattiin, että oksitosiinia erittyy runsaasti isilläkin, kun hoitavat vauvaa. Kiintymyssuhteen luominen pieneen ihmiseen on arvokasta sukupuolesta riippumatta. Toki äidin ja imeväisen suhde on ainutlaatuinen. Siksi myös äidin jaksamista on hyvä tukea.

Terv. Pienten lasten äiti, joka kaipaisi mieheltä vain enemmän lapsivapaata aikaa kotitöiden tekoon.

Vierailija
251/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on vanha mutta lyhyesti ja ytimekkäästi.

Hei rakas, koen ettei vauva-arki ole tasapuolista. Olen väsynyt ja tarvitsen sinulta enemmän panostusta. Miten ratkaistaan tilanne?

Jos ei puolisoa kiinnosta se, että ilmaiset olevasi väsynyt ja pyydät häneltä apua tilanteeseen, olisi se itselleni jo sellainen varoitusmerkki, että jos ei seuraavassa konkreettisessa tilanteessa toiminta muutu niin se on ero.

Ennemmin olen yksinhuoltaja kuin raahaan niin kutsuttua isää perässä

Vierailija
252/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en raaskisi kyllä nalkuttaa jostain salikerroista. Kyllähän sitä äiti voi olla illan poissa vaikka imettäisikin, niin silloin se on ihan oma valinta ettei käytä vapaitaan jos mies taas käyttää. Vai pitäisikö miehenkin nysvätä kotona koko vuosi? Nyt sitten kun imetys on loppu ja olet päättänyt viettää myös iltoja poissa niin tästä lähtien tasajako. Eli jos mies edelleen käy salilla joka viikko kaksi kertaa niin silloin sinullakin on oikeus omiin menoihin, on ne sitten töitä tai vapaa aikaa. Eli en ottaisi puheeksi ollenkaan kunhan tästä eteenpäin menee reilusti. Jos silloinkin mies valittaa niin selvittäisin miksi hän kokee illat rankempina?

Kaikki lapset eivät hyväksy esim pulloa niin miten siinä sitten ollaan poissa? Ei ole kaikkien äitien oma päätös. Ja vaikka olisikin, niin hyvin voi ottaa miehen vapaat huomioon kuitenkin myös myöhemmin

Kyll ne hyväksyy kunhan jaksetaan opettaa.

Vierailija
253/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa etukäteen yhteinen aika keskustelulle. Kerro, että haluat keskustella vauva-arjesta kaikessa rauhassa. Ota kynä ja paperia mukaan. Kummallekin oma puheenvuoro, jolloin toinen kuuntelee. On tärkeää tulla kuulluksi. Teillä on yhteinen tavoite, sen eteen kannattaa käyttää miettimis aikaa. Kirjatkaa kummankin toiveet paperille. Sitten vielä vauvan tarpeet. Siitä vain yhtälöä ratkomaan. Ja hyvillä mielin. Tämä ei ole riidan paikka, silloin vain vahvempi voittaa. Nyt on voitettava kaikkien, koko perheen.

254/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en raaskisi kyllä nalkuttaa jostain salikerroista. Kyllähän sitä äiti voi olla illan poissa vaikka imettäisikin, niin silloin se on ihan oma valinta ettei käytä vapaitaan jos mies taas käyttää. Vai pitäisikö miehenkin nysvätä kotona koko vuosi? Nyt sitten kun imetys on loppu ja olet päättänyt viettää myös iltoja poissa niin tästä lähtien tasajako. Eli jos mies edelleen käy salilla joka viikko kaksi kertaa niin silloin sinullakin on oikeus omiin menoihin, on ne sitten töitä tai vapaa aikaa. Eli en ottaisi puheeksi ollenkaan kunhan tästä eteenpäin menee reilusti. Jos silloinkin mies valittaa niin selvittäisin miksi hän kokee illat rankempina?

T. Lapseton mies

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
255/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on rankkaa miehellesi niin eroa. Paska mies se on. Tekosyitä esittää ettei tarttis tehdä mitään. Minä olen itse syöttänyt ja keittänyt puuroja meidän lapselle ja nukuttsanut monia kertoja kun se oli vuoden eikä se ollut yhtään rankkaa.

Vierailija
256/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska miten parjataan että lapsi tarvitsee sekä äitiä että isää. Miehen ja naisen. Näiden tarinoiden perusteella ihmettelen, mihin ihmeeseen jotkut äidit tarvitsee isää, kun isä ei hoida omaa osuuttaan lapsensa hoitamisesta..?

Toki tämä ei todellakaan koske kaikkia isiä. On paljon isiä, jotka ovat normaaleja ihmisiä ja ymmärtävät oman panostuksensa merkityksen lapsen lapsuuteen.

Vierailija
257/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa.

Vierailija
258/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota liian vakavasti hänen sanomisiaan ja pidä vaan huolta tasa-arvoisesta työnjaosta. Muistuta häntä, että kyllä siihen tottuu ja kyllä se vauva siitä kasvaa ja muutaman vuoden päästä helpottaa jo hänelläkin lapsenhoitoillat. Tai sitten voit koittaa ihan tsempata ja kiitelläkin häntä, jos se sinusta sopii paremmin tilanteeseen.

Näillä ohjeilla on ero aika nopeasti edessä.

Eli mielestäsi lapsiperheesså miehen pitäisi saada loisia ja naisen tehdä kaikki siinä yhteisessä perheessä? Tåmä ON se eron resepti. Aikuisen vastuuta kantamaton loismieslapsi heitetään mäkeen. Ero on tåysin miehen syy.

Vierailija
259/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo riidan varominen kuulostaa tutulta ja huolestuttavalta. Kyllä asioista pitää voida puhua ilman, että toinen heti kuittaa "nalkuttamiseksi" (minkä rinnastan nykyään kiusaamiseen) tai uhriutuu ja vetää herneet nenään.

Oma mieheni oli juuri tuollainen. Onneksi nyt pois kuvioista. En edes tajunnut miten raskaita vuodet hänen kanssaan olivat ennen kuin loppuivat. Huh.

Minunkin mieheni on tuollainen. Kotityöt on pakko tehdä. Ei roskia voi jättää haisemaan ja kasaantumaan, pyykit on pestävä, asunto siivottava jne. Ne on pakko tehdä halusi tai ei ja niissä ei ole kyse mistään puolisoiden erilaisesta siisteyskäsityksestå. Mieheni ei tee yhtään mitään vaan raivoaa minulle siitä että taas alkoi tuo. Lähtee ovet paukkuen kuin pikkulapsi. Viimeisenä uhkaa jättää ja ottaa minusta eron. Eli täysin avutonta. Olen saanut sanottua ennen kuin hän taas pakenee ovesta että ei nämä kuulu vain minulle ja että minua loukkaa se että hän pitää itsestään selvänä että minä nainen saa.anan. ä.m.m.ä teen kaiken kotona. Nyt on jokin kuori vähän haljennut ja hän on muutaman kerran tehnyt jotain. Kantaa vihaa minua kohtaan. En jaksa tälläistå kyllä pitkään. Parisuhteessahan pitää saada toiselta positiivisia asioita ja olla kumppaneita. Sitä minä olen tehnyt, mies ei ole näköjään samalla asialla.

Ja molemmat teemme pitkää työpäivää.

Oma mieheni lopetti erolla uhkailun kun sanoin että aivan sama tuollaista miestä ei jaksa kukaan. Nykyään tekee kotihommia kuten minå. On itsekin paljon tyytyväisempi.

Vierailija
260/307 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole todellakaan liian herkkä ja kohtuuton, vaan miehesi on liian itsekäs tuossa asiassa. Olethan sinäkin tähän mennessä mahdollistanut hänen työssäkäyntinsä hoitamalla yksin yhteistä lastanne, nyt olisi hänen vuoronsa suoda sama sinulle.

Ongelmat tulee sitten kun nainen menee töihin ja tienaa 1200e kk ja vuokra on useita satoja enemmän.

Eikä nainen jaksa lopulta käydä ylitöissäkään että saataisi maksettua edes se vuokra.

Ongelmia tulee tuloeroista.

Miksi naisten palkat on sellaisia että työnteko ei edes kannata?

Kyseleepi insinööri.

Olet ilmeisesti vajaatyöllistetty kun et ymmärrä palkoista mitåän ja sosku maksaa vuokrari kun sinulla ei ole käsitystä vuokratasosta?

N. 2000 euroa on norminettokuukausipalkka. Sinäkin ymmärrät sitten kun menet oikeisiin töihin.

Ps: jännästi eräskin äiti-ihminen elättää yksin ne lapset samalla kun kunniaton mies pakoilee 150e kk elatusmaksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä