Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ottaa puheeksi epätasa-arvo vauva-arjessa?

Vierailija
10.12.2021 |

Meillä on mieheni kanssa vuoden vanha lapsi. Olen juuri lopettanut imettämisen kuukausi sitten ja vähän kerrallaan mies on hoitanut nukuttamisia nyt kun ei enää nukahda tissille. Tämä tarkoittaa, että minulla on ensimmäistä kertaa vuoteen mahdollisuus olla poissa kotoa iltaisin kun mieskin voi hoitaa nukutuksia.

Todettakoon, että mies on todella aktiivinen lapsen kanssa, auttaa arjessa ja ottaa vastuuta.

Mutta yksi mutta löytyy, eli iltatoimien rankkuus. Nukutus itsessään menee helposti, mutta mies kokee raskaaksi keittää puuroa, syöttää, kylvettää, pestä hampaat ja nukuttaa ihan yksin.

Olen nyt kahdesti viime kuukauden ollut illan poissa työn merkeissä, kaksi iltaa peräkkäin. Molempina kertoina mies on tehnyt palatessani hyvin selväksi, että koki illat rankkoina ja "toivoisi, ettei iltatöitä olisi". Olenko liian herkkä, kun otin tästä nokkiini, ihan siitä syystä että mies itse on koko vauvavuoden ajan käynyt kaksi iltaa viikossa salilla, jolloin olen aina hoitanut saman nukutusrumban yksin. Plus tietenkin se, että olen itse nukutuksen hoitanut joka ilta kunnes imetys päättyi. En haluaisi olla se vaimo, joka laskee vapaailtoja kristillisellä tasajaolla, mutta olen todella loukkaantunut siitä, että mies jotenkin tekee näistä "vapaailloistani" (jotka eivät edes ole vapaailtoja vaan töitä) niin ison numeron. Se saa minut tuntemaan, ettei hän arvosta sitä, että hänellä on ollut mahdollisuus olla illat poissa kahdesti viikossa koko vuoden ihan vain siksi, että minä olen silloin hoitanut lasta yksin. Ja ihan mukisematta.

Eli, a) ylireagoinko? Ja b) kuinka ottaisin tunteeni puheeksi niin, että mies ymmärtää minua eikä asiasta heti synny riitaa koska "nalkutan"

Kommentit (307)

Vierailija
21/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te naisena näette, lapsen saaminen ja siitä huolehtiminen on helppoa, "siinä sivussa"? On ainakin aikaa kirjoitella turhia tänne? kaikki on miehen syytä ja vikaa?

Vierailija
22/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyl käsittämätöntä tuubaa mihin jotkut pöljät ilmeisesti uskoo oikeesti: että iltapuuron keitto sujuu naiselta helpommin kuin mieheltä. Mihin mies sitten kykenee elämässään jos puuron keitto on rankkaa?

Ap:lle kultainen neuvo että älä ainakaan toista lasta tee tolle miehelle. Yhden lapsen kanssa pärjäät hyvin yksinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tätä, että sekuntikellolla otetaan aikaa kumpi hoitaa. Roolit ehtii vaihtua vielä moneen kertaan. On luonnollista, että vauvana lapsi on enemmän kiinni äidissään, vastasyntynyt  jopa tunnistaa äidin äänen. Lisäksi äidillä on varustuksenaan oksitosiini, hoivahormoni, joka miehillä liittyy enemmän seksuaalisuuteen, joten hoivaaminen on heille työläämpää ja vaativampaa. Miehet ja naiset eivät ole hoivataidoiltaan samalla viivalla.

Kun lapsi kasvaa hieman, on isän helpompi ottaa enemmän vastuuta, ja näin ennen yleensä kävikin. Ja tällä en tarkoita sitä, että isän ei tarvitsisi ollenkaan osallistua. Minusta olisi hyvä kuunnella isääkin. Ehkä hän kokee itsensä hieman epävarmaksi olla lapsesta kokonaan vastuussa, noin äkkiseltään, varsinkin kun lapsi ei vielä puhu.

Vierailija
24/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tein lapsen väärän miehen kanssa ja nyt kaikki miehet ovat paskoja.

Vierailija
25/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kerro sille miehellesi että hoidit mielelläsi vauvaa enemmän kun olit vauvan kanssa kotona. Mutta nyt kun sinäkin käyt töissä niin koet että et halua ja jaksa hoitaa joka ilta lapsen iltapuuhia koska koet ne rankoiksi myös. Sinustakin olisi mukavampi välillä vaan lähteä salille/katsoa telkkua ym illalla kaikessa rauhassa. Eli miten homma jaetaan jatkossa?

Turha syyttää menneestä vuodesta vaan keskittyä siihen että jatkossa hommat jakaantuvat reilusti.

Vierailija
26/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä pieniä lapsia hoitaa esim. Simpanssilaumassa? Miksi ihmisten tulisi taistella biologiaa vastaan? Tämä ei tarkoita etteikö mies tekisi mitään, mutta pienten lasten hoitoon on vietit ja ominaisuudet annettu naiselle, ei miehelle. Miksi tätä pitäisi yrittää vääntää siten, että molemmat tekee kaikessa 50/50? Tämä on sille lapsellekin haitallista.

Vierailija
27/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota liian vakavasti hänen sanomisiaan ja pidä vaan huolta tasa-arvoisesta työnjaosta. Muistuta häntä, että kyllä siihen tottuu ja kyllä se vauva siitä kasvaa ja muutaman vuoden päästä helpottaa jo hänelläkin lapsenhoitoillat. Tai sitten voit koittaa ihan tsempata ja kiitelläkin häntä, jos se sinusta sopii paremmin tilanteeseen.

Näillä ohjeilla on ero aika nopeasti edessä.

Niin, tosi alentuva asenne. Mies ei tosiaankaan tule kuulluksi.

Vierailija
28/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylvetättekö siis joka ilta..? Itse en todellakaan kyllä myöskään jaksaisi noin usein.

Miksi mies kokisi "nalkuttamisena" sen, että toteat, että samaa iltarumbaa sinäkin olet tehnyt kun hän on käynyt kuntosalilla? Kyllähän hänkin ymmärtää, ettei asia silloin ole mennyt reilusti. Ei tässä tarvitse mitään härkästä kärpäsestä tehdä - jonkun ne iltatoimet nyt vain tulee tehdä ja joskus se on sinä, joskus mies. Jos tämä osuus on miehelle jostain syystä esimerkiksi ajankohdan takia raskas, niin jospa hän sitten ottaisi suuremman vastuun jostakin muusta, esimerkiksi syöttämisestä tai vaipan vaihdosta?

Ei kylvetetä, oli hieman epäselvästi ilmaistu, tarkoitin sillä iltapesua eli hammaspesu, pottailu, vaipanvaijto ja siinä yhteydessä tarvittaessa peppupesu. Kylpy ehkä kahdesti viikossa vain.

Tuo on kyllä totta että pitäisi ymmärtää, mutta kun olen varovasti vihjaillut, niin ies on kovasti kommentoinut, että mitäs voi tunteilleen mitään jos kokee illat rankoiksi. Sekin antaa sellaisen fiiliksen, että hän luulee minun jotenkin kokevan ne automaattisesti helpoiksi koska olen äiti😅

Ap

Huomaatko, sinäkään et voi tunteillesi mitään? Pahoitat mielesi. Mies kuvittelee, että se on hänen yksinoikeutensa.

Harmi, valitsit mieheksesi mieslapsen, eikä hän tule koskaan muuttumaan. Älä tee toista lasta tuommoisen kanssa.

Vierailija
29/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, tein lapsen väärän miehen kanssa ja nyt kaikki miehet ovat paskoja.

Teit lapsen miehen kanssa. Ei vika ole välttämättä miehessä, vaan omissa vääristyneissä odotuksissasi.

Vierailija
30/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä pieniä lapsia hoitaa esim. Simpanssilaumassa? Miksi ihmisten tulisi taistella biologiaa vastaan? Tämä ei tarkoita etteikö mies tekisi mitään, mutta pienten lasten hoitoon on vietit ja ominaisuudet annettu naiselle, ei miehelle. Miksi tätä pitäisi yrittää vääntää siten, että molemmat tekee kaikessa 50/50? Tämä on sille lapsellekin haitallista.

Miksi miehet sitten jatkuvasti valittavat, että naisia suositaan lasten huoltajuusasioissa, jos se on pelkkää biologiaa? Tyytykää tilanteeseen ja maksakaa elarit mukisematta.

Vierailija
31/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te naisena näette, lapsen saaminen ja siitä huolehtiminen on helppoa, "siinä sivussa"? On ainakin aikaa kirjoitella turhia tänne? kaikki on miehen syytä ja vikaa?

Miehenä sinä voisit nyt suksia h*lvettiin täältä. Sulla ei ole mitään valtaa päättää onko tänne kirjoittelu ja vertaistuen hakeminen turhaa vai ei. Jos mies ei kykene jälkikasvuaan hoitamaan niin kenen muun vika se on jos ei sen miehen? Oisko ehkä miehen syytä ottaa vastuu omista tekemisistään. Piuhat poikki ettei käy vahinkoja. Miehen kyvyttömyys ei tasan ole kenenkään muun vastuulla.

Vierailija
32/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet sitten jatkuvasti valittavat, että naisia suositaan lasten huoltajuusasioissa, jos se on pelkkää biologiaa? Tyytykää tilanteeseen ja maksakaa elarit mukisematta.

Juurikin tämä.

Vierailija
33/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sukupuolikysymys vaan ihan ihmistyyppikysymys. Onhan miehiä lastentarhanopettajinakin. Meillä mies ei hoitanut lapsia yksin, kaikki kuului minulle. Muutti sitten pois eikä tapaa lapsiaan juuri koskaan. Uusi mieheni taas osallistuu paljon paremmin, hänellä on jo yhdet lapset kasvatettu tätä ennen.

Vierailija
34/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisikin (keskimäärin) suosia, kun pienet lapset kyseessä. Yhteiskunnan tulisi kannustaa siihen, ettei liitot hajoa ja molemmat tarvitsisivat toisiaan. Valtion kokoa ja sääntelyä pienemmäksi, niin alkaa luonnollinen dynamiikka vallita. Eli nainen tarvitsee väkisinkin miestä ja mies naista. Tähän tarvitaan myös vahva avioliittounatituutio ja mielellään kristillinen arvopohja. Nyt kumpaakaan ei ole, joten aika toivoton yritys saada kestäviä liittoja aikaan. Miehen ei kannata ylipäätään lähteä nykytilanteessa tekemään lapsia. Riskit on liian suuret.

Vierailija
35/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tätä, että sekuntikellolla otetaan aikaa kumpi hoitaa. Roolit ehtii vaihtua vielä moneen kertaan. On luonnollista, että vauvana lapsi on enemmän kiinni äidissään, vastasyntynyt  jopa tunnistaa äidin äänen. Lisäksi äidillä on varustuksenaan oksitosiini, hoivahormoni, joka miehillä liittyy enemmän seksuaalisuuteen, joten hoivaaminen on heille työläämpää ja vaativampaa. Miehet ja naiset eivät ole hoivataidoiltaan samalla viivalla.

Kun lapsi kasvaa hieman, on isän helpompi ottaa enemmän vastuuta, ja näin ennen yleensä kävikin. Ja tällä en tarkoita sitä, että isän ei tarvitsisi ollenkaan osallistua. Minusta olisi hyvä kuunnella isääkin. Ehkä hän kokee itsensä hieman epävarmaksi olla lapsesta kokonaan vastuussa, noin äkkiseltään, varsinkin kun lapsi ei vielä puhu.

Nyt puhuttiin jo vuoden ikäisestä lapsesta eikä vastasyntyneestä.

Minulla on miehekäs mies joka on hoitanut meidän vauvoja vastasyntyneestä lähtien muuten kaikkia asioita paitsi imetys ja kynsien leikkuu. Ne oli kokonaan minun vastuulla. Kuitenkin minä äitinä olen hoitanut paljon enemmän meidän lapsia ihan tähän päivään asti mitä mies. Mutta tarvittaessa mies on kyllä saanut lapset hoidettua ja kannustanut minua käymään kavereiden kanssa illalla syömässä ym. On vielä ottanut kaverinikin lapsia omien lisäksi hoitoon että päästiin syömään kaverin kanssa kaksin.

Meillä perinteinen työnjako jossa minä hoidin enimmäkseen perinteiset naisten työt ja mies on käynyt töissä ja pyörittänyt pientä yritystä lisäksi. Mutta aina olemme huolehtineet että kumpikin saa vapaa-aikaa välillä ja sen että kumpikin osaa auttavasti kaikkia kodin asioita. Niinpä mies on pärjännyt lasten kanssa ja minä saan kyllä tarvittaessa tehtyä polttopuut metsästä ja vaihdettua auton renkaat jne.

Aloittajan tilanteessa luulen että mies on iltaisin jo tosi väsynyt tai sitten laiska. Voisiko mies rentoutua hetken ennen apn työvuoroa jos jaksaisi sitten paremmin illan. Tai sitten ap ja mies voivat miettiä yhdessä miten iltaa helpotetaan esim valmispuurolla. Tai sitten miehen täytyy vaan ryhdistäytyä ja ruveta hoitamaan homma ilman turhia valituksia.

Vierailija
36/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisikin (keskimäärin) suosia, kun pienet lapset kyseessä. Yhteiskunnan tulisi kannustaa siihen, ettei liitot hajoa ja molemmat tarvitsisivat toisiaan. Valtion kokoa ja sääntelyä pienemmäksi, niin alkaa luonnollinen dynamiikka vallita. Eli nainen tarvitsee väkisinkin miestä ja mies naista. Tähän tarvitaan myös vahva avioliittounatituutio ja mielellään kristillinen arvopohja. Nyt kumpaakaan ei ole, joten aika toivoton yritys saada kestäviä liittoja aikaan. Miehen ei kannata ylipäätään lähteä nykytilanteessa tekemään lapsia. Riskit on liian suuret.

Huutonaurua!

Vierailija
37/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

c) Et ajattele tilannetta vauvalähtöisesti. Vauvako voi hyvin, mutta mies kokee sen rankkana? Vai onko niin, että vauvaa kärsii, isä kärsii - ja sinä vain mietit tasapäistämistä?

Vierailija
38/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin miehen riski on niin iso ettei kannata tehdä lapsia? Kyllä kuule se riski on naiselle kaikin puolin isompi.

Ne vanhat kristilliset arvot ovat miesten keksimiä ja täysin epäinhimillisiä naiselle nyky-yhteiskunnassa. Luojan kiitos niistä ollaan pääsemässä. Eiköhän muutaman sukupolven päästä tilanne tasoitu kun ne epäkelvoimmat jäävät lisääntymättä.

Vierailija
39/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

c) Et ajattele tilannetta vauvalähtöisesti. Vauvako voi hyvin, mutta mies kokee sen rankkana? Vai onko niin, että vauvaa kärsii, isä kärsii - ja sinä vain mietit tasapäistämistä?

Miksi vauva kärsii, kun saa isältään hoivaa ja huomiota?

Vierailija
40/307 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhuttiin jo vuoden ikäisestä lapsesta eikä vastasyntyneestä.

Minulla on miehekäs mies joka on hoitanut meidän vauvoja vastasyntyneestä lähtien muuten kaikkia asioita paitsi imetys ja kynsien leikkuu. Ne oli kokonaan minun vastuulla. Kuitenkin minä äitinä olen hoitanut paljon enemmän meidän lapsia ihan tähän päivään asti mitä mies. Mutta tarvittaessa mies on kyllä saanut lapset hoidettua ja kannustanut minua käymään kavereiden kanssa illalla syömässä ym. On vielä ottanut kaverinikin lapsia omien lisäksi hoitoon että päästiin syömään kaverin kanssa kaksin.

Meillä perinteinen työnjako jossa minä hoidin enimmäkseen perinteiset naisten työt ja mies on käynyt töissä ja pyörittänyt pientä yritystä lisäksi. Mutta aina olemme huolehtineet että kumpikin saa vapaa-aikaa välillä ja sen että kumpikin osaa auttavasti kaikkia kodin asioita. Niinpä mies on pärjännyt lasten kanssa ja minä saan kyllä tarvittaessa tehtyä polttopuut metsästä ja vaihdettua auton renkaat jne.

Aloittajan tilanteessa luulen että mies on iltaisin jo tosi väsynyt tai sitten laiska. Voisiko mies rentoutua hetken ennen apn työvuoroa jos jaksaisi sitten paremmin illan. Tai sitten ap ja mies voivat miettiä yhdessä miten iltaa helpotetaan esim valmispuurolla. Tai sitten miehen täytyy vaan ryhdistäytyä ja ruveta hoitamaan homma ilman turhia valituksia.

Kuulostaa juuri sellaiselta mihin näin miehenä lähtisin ihan mielelläni mukaan. Enemmän tuollaisia naisia kuin sinä ja vähemmän tasapäistäjiä. Mies tottakai vaihtaa vaippoja ja voi jäädä lapsen kanssa, että äiti pääsee menoihin, mutta lapsella on paras olla kun päävastuu hoidosta on äidillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi