Milloin viimeksi sinulta murrettiin jokin ennakkoluulo?
Tarkoitan siis sellaisia "ai maailman voi nähdä näinkin" -juttuja tai "oho, eivät kaikki tämän ihmisryhmän ihmiset ole tällaisia" -oivalluksia.
Kommentit (66)
Ei niitä ole vielä murrettu. Niitä on aika vähän.
Minulle tuli yllätyksenä joskus se, miten aikuiset naiset osaavat olla niin ilkeitä nuoremmille naisille.
Jooga onkin aika rankka laji tietyissä muodoissa. Pidin sitä venyttelynä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:08"]"Minulla oli hölmö ajatus siitä, että ammattikouluun ei päätyisi L:n ylioppilaita." - Ilahduttavaa kuulla. Ja toivottvasti et riennä pian kertomaan, että tarkoitit ammattikorkea-koulua. - En haluaisi, että tämä keskustelu menee siihen, onko amkk oikeasti korkeakoulu vai ei.
[/quote]
Ei ei, ihan toisen asteen oppilaitos :)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:09"]Ei niitä ole vielä murrettu. Niitä on aika vähän.
[/quote]
Ei kukaan ole syntynyt ennakkoluulottomana. Jotain ajatustyötä on pakko olla tapahtunut ennen kuin on ennakkoluuloton. Lisäksi se, että ei tajua omia ennakkoluuloja, saattaa kertoa siitä, että niitä silti on.
Luulin että sähköinsinöörin koulutuksella pääsisi hyväpalkkaiseen työhön ja voisi ostaa hienon auton, asua omakotitalossa jne.
Joskus parikymppisenä oli kova ahaa-elämys, kun tajusin, että naisethan on kivoja ja hauskoja. Olin nimittäin teininä tyyppiä "siis tuun niinku paremmin toimeen miesten kaa ku niil ei oo draamaa". Liittyi varmaan jotenkin itsetunnon kohenemiseen myös.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:18"]Joskus parikymppisenä oli kova ahaa-elämys, kun tajusin, että naisethan on kivoja ja hauskoja. Olin nimittäin teininä tyyppiä "siis tuun niinku paremmin toimeen miesten kaa ku niil ei oo draamaa". Liittyi varmaan jotenkin itsetunnon kohenemiseen myös.
[/quote]
Oletko itse nainen?
Yllätyin huomatessani,että miehet osaa olla parempia juoruämmiä ja selkäänpuukottajia kuin naiset.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:18"]Joskus parikymppisenä oli kova ahaa-elämys, kun tajusin, että naisethan on kivoja ja hauskoja. Olin nimittäin teininä tyyppiä "siis tuun niinku paremmin toimeen miesten kaa ku niil ei oo draamaa". Liittyi varmaan jotenkin itsetunnon kohenemiseen myös. [/quote] Oletko itse nainen?
[/quote]
Joo olen.
Olin ajatellut, että peruskoulussa kaikissa aineissa huonosti pärjäävät ovat jotenkin laiskoja tai tyhmiä. Mutta sitten tutustuin tällaisiin nuoriin työni kautta, ja tajusin, että vika voi olla myös koulutusjärjestelmässä.
En ois uskonut miten rahanahneita lähes kaikki naiset on, mutta kyllä se näköjään on ihan totta eikä vaan legendaa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:09"]Ei niitä ole vielä murrettu. Niitä on aika vähän. [/quote] Ei kukaan ole syntynyt ennakkoluulottomana. Jotain ajatustyötä on pakko olla tapahtunut ennen kuin on ennakkoluuloton. Lisäksi se, että ei tajua omia ennakkoluuloja, saattaa kertoa siitä, että niitä silti on.
[/quote]
Höpsistä, kaikki syntyvät ennakkoluulottomina, kunnes omat vanhemmat tai kuka sitten kasvattaakaan siirtää lapseen omat ennakkoluulonsa ja kierre jatkuu jossei lapsi myöhemmin varhaisaikuisena tai missä tahansa aikuisiässä kyseenalaista sitä kaikkea skeidaa mitä hänelle on lapsena opetettu ja tuputettu.
Semmosta.
Muutama vuosi sitten kun havaitsin että lihavalla naisella oli tiukka pillu ja kyyti muutenkin huippuluokkaa. Ikinä en ois uskonu.
"Ei ei, ihan toisen asteen oppilaitos :)" - Huokaa syvään ja kiittää. - Joillekin -lieneekö osalle edellisen viestini alapeukuttaneissakin joku sellainen- on käsittämätön ja täysin mahdoton ajatus, että ammattikouluun voisi, joku lukion käynyt haluta mennä opiskelemaan; aivan kuin lukion suorittanut menisi jotenkin hukkaan tai pilalle sillä tavoin...
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:25"]
Olin ajatellut, että peruskoulussa kaikissa aineissa huonosti pärjäävät ovat jotenkin laiskoja tai tyhmiä. Mutta sitten tutustuin tällaisiin nuoriin työni kautta, ja tajusin, että vika voi olla myös koulutusjärjestelmässä.
[/quote]
Mulla oli peruskoulussa 5.6 keskiarvo, mutta sitten kävin myöhemmin 10luokan ja kun vanhempana kiinnosti enemmän opiskelu niin nousi se keskiarvo yli 9.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:22"]
Aika jänniä sukupuolioletuksia.
[/quote]
Tästä tuli mieleen (sori ohis), että palstailun myötä olen tullut ennakkoluuloisemmaksi miehiä kohtaan ja suhtaudun suojelevasti naisiin. Niin järkyttävää tekstiä saa välillä lukea. Olen siis myös itse nainen.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:55"]
Tarkoitan siis sellaisia "ai maailman voi nähdä näinkin" -juttuja tai "oho, eivät kaikki tämän ihmisryhmän ihmiset ole tällaisia" -oivalluksia.
[/quote]
valitettavasti vanhempani olivat oikeassa.Ns, enakkoluulot ovat nyt jo iän ja kokemuksen myötä muuttuneet kokemukseki ja tiedoksi. En nyt sitten viitsi kirjata tähän sitä, mitä 70-luvulla ajatelttiin aiemmin n. 400 v. sitten suomeen tulleesta etnisestä ryhmästä, kuin myöskään mitä ajattelen suomeen tulevista 20-25 vuotiaista mies pakolaisista (Suoumesta meni pakolaisina Ruotsiin naisia, vanhuksia ja lapsia, ja kaikki lukuunottamatta joitain nuoria avioituneita naisia palasivat takaisin)
"Minulla oli hölmö ajatus siitä, että ammattikouluun ei päätyisi L:n ylioppilaita." - Ilahduttavaa kuulla. Ja toivottvasti et riennä pian kertomaan, että tarkoitit ammattikorkea-koulua. - En haluaisi, että tämä keskustelu menee siihen, onko amkk oikeasti korkeakoulu vai ei.