Kuinka pienelle voi opettaa nokkamukin käyttöä?
Meillä siis ongelmana, että poika (2,5kk) on yhtäkkiä tyystin unohtanut kuinka tuttipullosta juodaan. Täysimetän ja tarkoitukseni EI ole mitenkään lopettaa imetystä vaan etsiä keino, jonka avulla vauvani saisi ruokaa tarvittaessa, jos itse esim. käyn kampaajalla tai muuten on pakollista menoa.
Jos joku mahdollisista vastaajista on saanut opetettua nokkamukin/tuttipullon käytön, niin vinkkejä saa antaa. Mulla alkaa omat " vinkit" olla loppu.. Ja huumori myös.
Kiittäen,
Alide ja Poikanen
Kommentit (8)
siis mitään erityisiä vinkkejä minulla ei valitettavasti ollut siihen miten opettaa syömään nokkamukista tai pullosta, meillä auttoi vain aika. Pyrin siihen etten pakota vauvaa juomaan pullosta tai syömään tuttia, vaan tarjosin niitä usein, mutta jos meinasi mennä itkuksi annoin taas olla ja hetken päästä yritin uudelleen. Tässä sen taas huomaa ettei vauvat mitään tyhmiä ole, mitä sitä nyt tuttipullosta syömään kun on aitoakin tavaraa tarjolla ;) Mutta koita ihmeessä siis nokkamukia, sillä vauva saattaa sen yllättäen huolia, niinkuin meillä kävi.
Meillä kävi samoin pojan 3kk kanssa, että pidemmän tauon jälkeen ei tuttupullo kelvannut. Terkkari lohdutti, että kerran opittu ei unohdu, jos nälkä on niin kyllä syö. No tämän kannustamana jatkettiin yritystä ja annoin ensin parikymmentä milliä pullosta, sitten imetin. Ekat kerrat " sotattiin" , mutta kyllä lähti sujumaan. Täysimetystä aiotaankin jatkaa, mutta aion nyt " ylläpitää" taitoa ja annan pari kolme kertaa viikossa tuttipullosta pikkusatsin.
Nyt voi lähteä huoletta kampaajalle tms. ja isäkin pärjää :)
Tsemppiä, kyllä saat tuttipullonkin kelpaamaan! Nokkamukista meillä ei vielä kokemuksia. :)
ajattelinkin, että kyllä pienelleki voi nokkamukia tarjota! Ei kuin yrittämään.
Mun täytyy omasta kokemuksesta sanoa, että meillä tämä tuttipullosta imeminen on oikeasti unohtunut. Olen lypsänyt viimeisen parin viikon aikana muutamia kertoja 10-20ml pulloon ja yrittänyt tarjoilla nälkäiselle lapselle. Parhaimmillaan määrästä on saatu menemään 5ml karjunnan säestämänä ja sekin valuttamalla suuhun. Imeä ei kertakaikkiaan osaa, näykkii ja jyystää vain.. Mielestäni on turha yrittää enää väkisin. Tarjota voin silloin tällöin mutta en enää yritä väkisin, kun ei mene niin ei mene. En halua lypsää sitä varten, että maito loppuen lopuksi kaadetaan altaasta alas :( ei se niin kivaa ole..
Jos vielä on kokemuksia pienen vauvan ja nokkamukin yhteistyöstä, niin kertoilkaa!
Alide
eli poika ei huolinut tuttipuloa, vaikka miten yritettiin. tutti rupes maistumaan vasta noin 4kk paikkeilla, harjoitettiin kyllä joka päivä. ja nokkamukista sitten myös vähän vaille 4kk (nuk-nokkamuki), nyte poika 6kk ja juo mukista hienosti. tuntuu että nuk-nokkamuki eniten ' nännin kaltainen' , sen takia ehkä kelpais. suuttui oikein kunnolla kun tuttipulloa kokeiltiin (vaikka kaikki mahdolliset tutit ostettu ja kokeiltu). eli harjoittelua vaan ja ehkä paras kokeilla kun vauva tyytyväinen j rauhallinen.
tsemppia!
Hei! Taysin kokemattomana osallistun keskusteluun, mutta halusinpa vain kertoa mita minun terveydenhoitajani Iso-Britanniassa suositteli: hanen mukaansa jos on parjannyt ilman tuttipulloa (siis pelkastaan imettaen) neljaan kuukauteen saakka, onkin parasta aloittaa suoraan nokkamukilla eika ' turhaan' opetella toisenlaista imua pullosta. Antoivat meille 4-kk ' lahjaksi' sellaisen kovanokkaisen nokkamukin - ei olla kylla viela kokeiltu, mutta vakuutteli etta pitaisi onnistua. Saas naha!
Lumsku ja poika 4,5kk
...mut haluisin kysyä vielä nokkamukin käyttäjiltä, et mites vauveli sitten huolii tissiä nokkamukin jälkeen??
Meillä 4,5kk poika on tähän asti saanut vain tissiä, mutta nyt olen lypsänyt maitoa talteen, jotta vois isäkin syöttää, ja parhaillaan mietitään mistä sitä maitoa nyt sitten syöttäisi. Tuttipulloja meillä on yhtä jos toistakin sorttia, mutta myös nokkamuki pehmeällä nokalla. Pelkään vaan, et jos pupuli ei sit haluukkaan enää tissiä... :(
Imetys on niin helppoa ja mukavaa!
Sannima & poika 4,5kk
Tiesitkö että nokkia on myös pehmeitä? Niitä voi ostaa erillisinä 2kpl paketteina ja laittaa pulloon tutin sijaan. Ainakin city-market ja stockmann myyvät.
Meidän tyttö ei ole huolinut koko elämänsä aikana tuttipulloa (neiti nyt huimat 4kk!! ;D) tuttia on oppinut syömään pari viikkoa sitten. Kuitenkin nokkamukista sain hänet hörppimään jo parin kuukauden ikäisenä, nyt juodaan mukista iltavellit joka ilta. Tuttipulloa olen kokeillut aika ajoin, mutta se menee yleensä leikkimiseksi, kun neiti vaan tykkäisi jäystää tuttia ikenillään. Mielestäni kannattaa kokeilla nokkamukia jo ihan pienenä jos ei tuttipulloa huoli!!