Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä omatekoisia ruokia annatte 9-10kk lapsille?

14.09.2006 |

Minä olen vielä syöttänyt kaupan purkkiruokaa, mutta haluaisin pikkuhiljaa siirtyä omatekoisiin ja samoihin ruokiin kuin muukin perhe syö. Tiedän, että suolaa ei vielä käyttää, mutta miten muut mausteet kuten paprikajauhe, jauhelihamauste, grillausmauste jne. joita ainakin meidän perheessä paljon käytetään? Yrtejä en ole ikinä osannut käyttää- ikävä kyllä...

Toinen kysymys olisi sitten, että missä iässä olette alkaneet siirtymään korvikkeesta/ äidinmaidosta lehmän maitoon? Ja onko kellään tietoa, onko sama asia, kun meillä maito otetaan suoraan omasta tankista, onko sillä jotain eroa " kaupan maitoon" siirtymisen kanssa? Tiedän kyllä lapsia joille kaupan maidosta tulee allergia oireita, mutta suoraan tankista otetusta maidosta ei. Meiltäkin yksi äiti hakee lapselleen aina maidon.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten mausteisiin : grillimausteet jne sörsselit ovat pienelle ehkä liian stydejä ;o) Oon käyttäny itte perusmausteita + yrttejä : sipuli, persilja, tilli, valkopippuri, mustapippuri jne. Ja esim . keitot teen siten että otan lopuksi vauvalle osan ja sitten sen loppukeiton maustan vahvemmin.

Vierailija
2/3 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aikalailla samaa ruokaa koko perheelle. Mausteina en käytä noita sekoituksia, vaan perusmausteita. Ja tosiaan, mustapippuri, curry, valkopippuri, tilli ja sipuli, juurekset, laakerinlehti ovat hyviä. Samoin persilija ja paprikajauhe, tuore paprika... Sitruuna. En minäkään vieraampia yrttejä osaa käyttää oikein. Lehdistä löytyy aina jotain uusia joita on kiva kokeilla soveltaenkin vaikka. Eikä tarvi olla ihmeellisiä lehtiä, vaan Hesari, Yhteishyvä, Pirkka... ja kauppojen mainokset..

Suolaa meillä ei olla käytety juurikaan. Nyt kolme vuotta kohta ollaan syöty melkeinpä suolatonta! Ei edes maistu enää missään, en voi lisätä omiinkaan ruokiimme sitä melkein laisinkaan. Johonkin on tietty vielä pakko laittaa, vaikka johonkin lihoihin, mutta sen voi lisätä lopuksi.

Myös kotitalouskirja yläasteelta on korvaamaton. ;)

Makaronilaatikko, riisi ja erilaiset pienet makaronit (mm. rosmariini, ja rakettispagetti) on suosiossa, ja perunat eri muodoissaan. Ja lisäksi jauhelihakastiketta, lihapullia, ja jotain kanaviillokkia. Erityisesti nuo pataruoat ja keitetty liha-kastikkeet on hyviä koko perheen ruokia.

Sitten olen tehnyt erilaisia lihakuutioita pakkaseen, ja sotken niitä aina esim. keitettyjen perunoiden ja vihannesten joukkoon tuolle vaaville,jos on muu osa ruoasta vähän liika " tujua" tai kökkäreistä tai kermaista tms.

Maitotuotteita aloitin 10kk iässä mutta vielä en ole antanut kuitenkaan yhtä maitohörppyä enempää tavallista maitoa (nyt 11.5kk). 12kk on varmaan kyllä ihan oikea ikä alkaa tuo tavallinen maito, tuli se omasta tankista tai kaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suosin erilaisia patoja, risottoja, laatikoita ja keittoja. Tällä hetkellä teen ruoat vielä kahdessa eri kattilassa/vuoassa, kun tuntuu ettei mausteiden lisääminen jälkikäteen (kun vauvan annnos on eroteltu) anna muun perheen ruokaan riittävästi makua. Samalla on ollut helppo korvata kerma vauvalle vedellä tai Pirkan paseeratulla tomaattisoseella. Mausteina käytän noita samoja kuin jo mainittiinkin; mausteseoksia en, kun niissä melkein poikkeuksetta on suolaa. Tilli, ruohosipuli, sipuli ja persilja on käteviä purkkimausteiden lisäksi. Ja vaihtelua saa myös sekoittamalla esim. omenaa tms. kastikkeisiin ja laatikoihin.

Maitoa ei kannata antaa ollenkaan sellaisenaan alle 1-vuotiaalle, koska lehmänmaidon proteiinit " möhkälöityvät" ja sulavat vauvan vatsassa huonosti. Äidinmaidon proteiinit ovat helposti lapsen suolistossa pilkkoutuvia (ja niitä on sopivasti), ja korvikekin on turvallisempaa kuin pelkkä maito kehittyvälle suolistolle. Ymmärtääkseni ongelma koskee myös " raakaa" lehmänmaitoa, kun siinä on yhtä paljon ja samaa proteiinia kuin käsitellyssä...? Hapanmaitotuotteita (esim. viiliä tai maustamatonta jugurttia) voi maistattaa n. 10-kuisesta alkaen. Niidenkin suhteen määrissä maltti on valttia.

Itse olen ennemmin liian varovainen kuin uhkarohkea näissä asioissa, koska esim. suolistosairaudet ja diabetes ovat yleistyneet suomalaisten aikuisten keskuudessa kamalasti. Ehtiihän noita kiellettyjäkin ainesosia vielä antaa moneen kertaan myöhemminkin :)