Koti kaaoksessa, mistä aloittaisit?
Mistä aloitat yleensä siivouksen? Missä järjestyksessä etenet?
Kommentit (64)
Mun koti on aika kaaoksessa nyt. Pitäisi aloittaa todellakin.. Järjestys on seuraava:
- laitan ekat likapyykit pesuun (3-4 koneellista tekemättä)
- lataan astiapesukoneen ja laitan päälle (onneksi on kone)
- tsekkaan jääkaapista roskiin vanhentuneet ruoat (ei paljoa)
- pesen käsin pestävät keittiöjutut (ei paljoa)
- imuroin lattian (ensin täytyy hakea uusi imuri kaupasta)
- käyn työpaperit ym. läpi pöydältä (huh mikä homma odottamassa)
- lajittelen roskiin menevän paperin ja mainoslehdet (ovessa kyllä on kielto, ettei saisi laittaa)
- pyyhin puhtaat pöytätasot rätillä
- pesen kylppärin lattian ihan pesuaineella
- kerään paketin käyttämättömiä tavaroita ja vien hyväntekeväisyyteen
- vien sekaroskia, muovit ja pahvit roskikseen (näitä ei paljoa myöskään)
- vien pulloja kauppaan samalla kun käyn siellä
Siinä olen viime aikoina petrannut, ettei astioita ole pitkin asuntoa, vaan ne on lähestulkoon kaikki tiskialtaassa odottamassa, ruoanjämiä ei ole vaan ne olen heti pyyhkinyt roskiin. Jääkaapissakaan ei ole isoa määrää syömiskelvotonta ruokaa, olen skarpannut ja koittanut syödä kaiken vanhenevan pois. Roskaa ei ole paljoa, niitä olen vienyt ahkerasti, myös turhana lojuvia pahvipakkauksia ym. olen vienyt hyvin kierrätykseen.
Eli kaikesta kaaoksesta huolimatta olen skarpannut pienissä asioissa viime aikoina ja olen sikäli itseeni tyytyväinen, jos vertaa vaikka vielä kesäaikaan, jolloin olin vielä super väsynyt (eikä ne helteet auttaneet yhtään asiaa). Työuupumus ja kuormittava ihmissuhde taustalla, toipumisessa on kestänyt ja kun yksin elää, kestää varmasti vielä pitempään kuin jos olisi joku, jolla jutella välillä asioistaan.
Joo, olen ollut todella väsynyt jo pari vuotta. Onneksi alkanut jo helpottaa.
Oma suunnitelmani:
-tiskit ja keittiön siivous
-jääkaapin tyhjentäminen vanhentuneista ruuista
- pyykkien pesu, sillä aikaa kun kone käy roskien kerääminen ja vieminen roskiin
- lakanoiden vaihto
- vessan siivous ja pyyhkeiden vaihto
-keittiön pöydän tyhjentäminen roinasta ja papereista, kaikille pitää löytyä paikka tai roskiin
- eteisen järjestely ja turhien tavaroiden poistaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitan makuuhuoneesta.
Mahdolliset vaatteet pyykkikoriin, lakanat koneeseen ja peitot ulos tuulettumaan.
Näin on pakko ainakin se makuuhuone siivota.Olipa tosi sotkuista. Veit vaatteet pyykkikoriin ja lakanat koneeseen.
No kuinka tarkkaan olisi sotkut pitänyt eritellä?
Ja makuuhuone on myös se siistein huone. Ei siellä tule oleiltua. Kyse oli kuitenkin, mistä aloitan.
Astiat likoamaan. Sitten pesuainetta wc-pyttyyn.
Roskien keräily kai ensin.
Pyykkien lajittelu.
Lattian mopilla jos on isoja roskia ettei tuki imuria.
Menee aikaa ennen kuin voi pyyhkiä lattiaa.