Ruotsin Viisubiisi on PLAGIAATTI!
David Quettan Lovers on the Sun:
A Dandypunk nimisen artistin omintakeinen videoshow:
Siis wtf? Juhlin eilen Melodifestivaalien tulosta... mielestäni ruotsalaiset olivat osuneet kultasuoneen, uskoin katselevani seuraavaa Euroviisuvoittajaa kunnes löysin youtubesta nämä videot... Miten voi olla mahdollista, että Ruotsin viisu on lähes 1=1 David Quettan Lovers on the Sun sekä valoshow artisti Dandypunkilta
Kommentit (81)
Eikö täällä palstalla pyöri ketään muuta Viisufania? Keskustelua odottelen...
-ap
http://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/eric-saade-om-mans-schlagerlat-problem/
No olihan ne siellä Ruotsissakin jo huomanneet saman asian...
-ap
Hmm, mä en kyllä ajatellut, että kappale muistuttaa Guettan kappaletta, ja kyllä, olen tuota Guettan kappaletta kuunnellut, koska mulla oli joskus lenkkeilymusiikkina koko levyllinen sitä. Melodia on kuitenkin erilainen, vaikka kappaleessa on samanlaisia rakenteellisia piirteitä.
Mitä tuohon valoteokseen tulee, niin onhan noita elementtejä lupa hyödyntää, en näe sitäkään vielä kopioimisena ja nuo teokset on (riittävän) erilaiset.
Aika paha. Ja kyllä kun muistelen Månsin biisiä niin Guetta alkaa soimaan päässä. No ei siinä mitään, mutta toi valoshown kopiointi on kyllä nolo homma.
Jee, kiva kun löytyi muitakin viisufaneja paikalle! :)
Mä olineilen illalla ihan fiiliksissä kun katsoin Melodifestivalia... jännitin ja pidin peukkuja Månsille. Sitten kilpailun jälkeen googlettelin muitakin ratkenneita kilpailubiisejä ja samalla törmäsin noihin kopiointisyytöksiin. Kyllä fiilikset laski äkkiä :(
Mutta saattaahan tuo siltikin voittaa, mutta ei ole mielestäni reilua!
-ap
Mua häiritsee eniten se, että valoshowssa on piippalakkinen olento, joka sateenvarjon avattuaan lähtee lentoon. Tuo on mielestäni kaikista selkein ideavarkaus, etenkin kun vielä molemmat samalla valoshowlla tehty. Miksei Månsin tiimi laittanut tilalle vaikka muunlaista olentoa ja korvannut sateenvarjoa toisella elementillä, ettei olisi niin yksi yhteen? Mua hävettäisi jäädä kiinni noin nolosta kopioinnista.
.
Eilen (ja semifinaalissa aiemmin) ihastelin Månsin esityksen visuaalista nerokkuutta, mutta nyt on petetty oli. Ja tuo Dandypunkim video oli vielä oivaltavampikin kuin jäljittelijänsä. Tosin live showssa varmaan omat haasteensa tuon tekniikan kanssa vrt musavideo.
Täähän on ihan perinteistä Ruotsia - muissa maissa keksitään, Ruotsi nappaa idean ja tuo sen suuren maailman tietoisuuteen, vieden kunnian alkuperäisidean keksijältä. Näin se vaan menee. :)
Samaa mieltä, olisi siihen kai jonkin muunkin olennon voinut laittaa, vaikka Katto-Kassisen.
Ihan törkyinen kopiointi!
Hyi hyi, Ruotsi!!
Apua miten noloa! Mitenköhän Månsin/Melodifestivalen-tiimi puolustautuu? Mitäköhän Måns vastaisi kysyttäessä mistä saitte idean tähän valoshowhun, siihen "tonttu-ukkoon"/"nukku-mattiin" ja koko tarinaan? Voi nolous.
Just niin! Miten voivat olla niin tyhmiä, että laittavat juuri saman "Harlekiini-hahmon" seikkailemaan stagelle ja se alku puistonpenkkeineen ja sateenvarjoineen ovat ihan 1=1! Olisivat tehneet asian kunnolla ja kertoneet avoimesti saaneensa idean Dandypunkin videosta ja inspiroituneensa ja tehneet sen pohjalta täysin omannäköisen valoshown.
-ap
Hah, olette vaan kateellisia kun Ruotsi lähettää ihan kunnon biisin, eikä ratsasta millään säälipisteillä niinku Suomi.
En usko et Månsia diskataan (koska voittomahdollisuudet suuret), mut jos diskattais niin edustajaksi nousisi varmaan se toiseksi tullut nuori joikaajamies. Tosin siitäkin kappaleesata mulle tuli joku toinen kipale mieleen, oisko Enigma - Return To Innocence...tms
Tai sitten tää on swedujen nerokas keksintö saada palstatilaa ja aikaan kohua... mitä enempi kohua, sen enempi julkisuutta ja varmempi voitto!
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:02"]Ruottalaiset ovat selvästi kuunnelleet Guettaa, mutta ei tuo yhtä törkeä plagiaatti ole kuin Arkin biisi Suomen euroviisuissa.
[/quote]
No mun mielestä tuossa viisussa ei ole mitään ruottalaisten omaa! Joten aika törkeää lähteä kilpailemaan muiden uniikeilla keksinnöillä, vai mitä?
-ap