Aistiyliherkkyys?? Meille lasten reumalääkäri
Sanoi, että 6v pojalla vaikuttaisi olevan aistiyliherkkyyttä.
Onko täällä muita lapsia joilla ois samaa? Miten ilmenee arjessa?
Me odotellaan nyt sitten aikaa lasten neurologian puolelle.
Kommentit (9)
No olen jo lähes keski-ikäinen lapsi...
Joka tapauksessa, minulle aistiyliherkkyys on lähinnä krooninen kiputila. Tai verrattavissa siihen kidutusmuotoon jossa vesipisara tippuu aina samaan kohtaan päälakea. Ärsykkeitä pitää minimoida ettei järki lähde. Lievempänä pystyy elämään samalla tavoin kuin muutkin, jos pääsee välillä lepopaikkaan.
Aistiyliherkkyys voi kohdistua yhteen asiaan (valo, kosketus, äänet) tai useampaan tai kaikkiin. Vanhemman rooli on tarkkailla lasta, nykiikö vaikka koko ajan paidan kaulusta alemmas, hihoja väljemmäksi ja kysyä kokeeko lapsi vaatteen epämukavaksi, tai jos lapsi valittaa melusta ei häntä kannata ottaa mukaan kauppaan ruuhka-aikaan päiväkotipäivän tai koulun jälkeen. Opeta lapsi sanoittamaan tuntemuksiaan ja pyrkikää välttämään turhaa kipua.
Etsi netistä sensorisen integraation häiriö. Hyviä kirjoja ovat 'Tahatonta tohellusta' (käytännön läheisempi) ja 'Aistien aallokossa' (teoreettisempi)
Mun yhdellä lapsella on yliherkkyyttä kaikissa aisteissa ja tunto on erityisen herkkä ja muutakin SI-vikaa on. toimintaterapia on auttanut ja aika ja siedätys ja oikeanlaiset liikuntaharrastukset. Ihan normipoika ympäristön mielestä eli koulussa esim ei näy mitenkään. Eli älä nyt panikoidu ainakaan.
Mä olen aikuinen, eikä mulla mitään diagnoosia ole, mutta olen huomannut olevani vähän erilainen...
Äänet: En kestä ääniä. Rasitun pelkästä television äänestä. Jos en tajua, että joku on taas jättänyt telkkarin päälle, päässä kiristyy, vituttaa ihan silmittömästi, kunnes keksin sammuttaa television ja heti helpottaa.
Kosketus: Tiettyjä kohtia vartalosta ei saa koskettaa. Niihin koskeminen tuntuu kuin joku tökkis puukolla tai hakkais vasaralla. Tai ei oikeastaa kumpaakaan noista, mutta hyvin epämiellyttävältä. Kaikista pahin on silitys perseen päältä siten, että silittäjän käsi on yhtä aikaa molempien pehvanpuolikkaiden päällä. Tai jotenkin lähellä persvakoa. Hyi OKSENNUS.
Vaatteet on vähän hankalia, vain puuvilla kelpaa, mutta tämä nyt ei varmaan ole mitenkään epätavallista. Kyllä ton kosketusongelman kanssa selviää ihan hyvin, mutta äänten aiheuttama rasitus on kyllä välillä niin maksimissaan, että meinaan seota.
Ymmärrän yskän. Katsotaan kuinka kauan tässä ketjussa voidaan keskustella väheksyntää ja mitätöimistä kuulematta, kun emme mainitse sanaa "erityis".
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:07"]
Ymmärrän yskän. Katsotaan kuinka kauan tässä ketjussa voidaan keskustella väheksyntää ja mitätöimistä kuulematta, kun emme mainitse sanaa "erityis".
[/quote]
Täh?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:00"]Mä olen aikuinen, eikä mulla mitään diagnoosia ole, mutta olen huomannut olevani vähän erilainen...
Äänet: En kestä ääniä. Rasitun pelkästä television äänestä. Jos en tajua, että joku on taas jättänyt telkkarin päälle, päässä kiristyy, vituttaa ihan silmittömästi, kunnes keksin sammuttaa television ja heti helpottaa.
Kosketus: Tiettyjä kohtia vartalosta ei saa koskettaa. Niihin koskeminen tuntuu kuin joku tökkis puukolla tai hakkais vasaralla. Tai ei oikeastaa kumpaakaan noista, mutta hyvin epämiellyttävältä. Kaikista pahin on silitys perseen päältä siten, että silittäjän käsi on yhtä aikaa molempien pehvanpuolikkaiden päällä. Tai jotenkin lähellä persvakoa. Hyi OKSENNUS.
Vaatteet on vähän hankalia, vain puuvilla kelpaa, mutta tämä nyt ei varmaan ole mitenkään epätavallista. Kyllä ton kosketusongelman kanssa selviää ihan hyvin, mutta äänten aiheuttama rasitus on kyllä välillä niin maksimissaan, että meinaan seota.
[/quote]
Tämä oli kuin mun näppikseltä! Amen.
Meillä lapsella jotain tuontapaista. Pelkää kiipeämistä esimerkiksi puolapuille ja keinuminen on ihan hirveää. Ei voi sietää kuumaa vettä vaan pesee kätensä mieluummin jääkylmällä vedellä. Nauttii, jos häntä silitetään kylmillä käsillä. Pitää muutenkin tosi paljon silittämisestä. Tuntuu siis, että jotkut aistit ovat yli- ja jotkut aliherkkiä.
Meidän 10v tytöllä lievä aistiyliherkkyys. Tuntoherkkyytenä näkyy.
Ei voi sietää pumpulin tuntua, pumpuli on aivan hirveä tytölle. Hanskat/rukkaset pitää kokeilla itse, niiden sisäpinnan tuntu on tärkeä. Puhtaat petivaatteet tuntuvat pahalta (sileytensä vuoksi kai), sukat tuntuvat hirveältä jaloissa, samoin puuvillaleggarit farkkujen alla talvisin.
Kangassohvalla ei pidä paljaita käsiään tai jalkojaan, ei tykkää koskea tähän ollenkaan.
Yleensäkin kaikki pehmeä ja sileä kangas tuntuu olevan tytölle tosi paha. Nahka ja karheat kankaat menevät ihan hyvin.