Milllaista oli elää neuvostoliiton aikaaan kun oli vain 3 televisio kanavaa?
Kommentit (96)
3 kanavan aikaan katsottiin telkkaria iltaisin, päivällähän ei ohjelmaa juuri tullutkaan kuin viikonloppuna. Piirretyt oli huikea juttu lauantaiaamuisin. Myös telkkarista tulevia leffoja odotettiin kieli pitkällä ja ne olivat laatuleffoja tai jotain ensi-iltoja. Nykyään kaikki on suoratoistopalveluissa.
Muistan kun meille maaseudulle tuli neloskanava 90-luvulla ja etsin antennille paikkaa, jotta näkisin Seinfeldiä. Seisoin sit milloin missäkin asennossa eri puolella asuntoa antenni kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja klo 20:30 tuli joka kanavalta pääuutislähetys.
Klo 21 muuten.
Minäkin muistelisin että uutiset tuli klo 20:30
Alun perin uutiset tuli klo 21, mutta siirsivät joskus 70- luvulla alkavaksi klo 20.30.
Perusteluna taisi olla, että ihmisille jää hieman pitempi nukkuma-aika.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan oli kaksi, maikkari esitti ohjelmaansa ykkösen ja kakkosen lomassa.
Kolmoskanava toimi vuosina 1986-1992 ja siitä tuli MTV3 kanava vuoden 1993 alussa. Samoin kaapeliverkossa toimivasta PTV:stä (1990-1996) tuli Nelonen. Lisäksi 1980-luvulla tuli niitä satelliittikanavia, joita näkyi kaapeliverkossa, kuten Sky Channel, Music Box (myöhemmin Super Channel), Music Television (v:sta 1987) sekä Eurosport (v:sta 1989).
Aikoinaan PTV sai napattua itselleen jääkiekon MM-kisojen esitysoikeudet, ja sieltä näki suorana vuosien 1992 ja 1994 MM-finaalit, joissa Leijonat pelasivat. Minä olen ollut siinä onnekkaassa asemassa että olen 1980-luvulta lähtien asunut kaapeliverkon piirissä, mistä on hyötyä myös tietokoneen laajakaistan kannalta.
Kun meille tuli ensimmäinen televisio vuonna 1965, niin siitä näkyi ainoastaan ykkönen. Tv2 alkoi näkyä myöhemmin, mutta se vaati antennin käännön, siispä yksi kiipesi katolle ja toinen huusi alhaalta ohjeita milloin alkoi näkyä. Kolmonen alkoi näkyä joskus 80-luvun alussa, sitä varten jotkut rakentelivat itse antenneja vaihtelevalla menestyksellä. Nykyään en omista televisiota.
Turhaltahan se tuntui, kun tuli lisäksi vielä MTV kolmanneksi kanavaksi. Hyvin oli pärjätty ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me ole olleet osa Neuvostoliittoa. Mitä oikein horiset.
Kylläpäs olimme. Suomihan itsenäistyi vuonna 1991, etkö muista?
Molemmat ovat oikeassa.
Virallisesti olimme itsenäisiä, mutta erittäin vahvassa naapurin kontrollissa joka päättyi Neuvostoliiton hajoamiseen ja todelliseen itsenäistymiseen -91
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ovat oikeassa.
Virallisesti olimme itsenäisiä, mutta erittäin vahvassa naapurin kontrollissa joka päättyi Neuvostoliiton hajoamiseen ja todelliseen itsenäistymiseen -91
Joopa joo=) Onneksi nykyään ollaan ihan itsenäisiä, mitä nyt lait ja rahapolitiikka ja ulkopolitiikka säädetään muualla. Itsenäisyytemme on suunnilleen suuriruhtinaskunnan aikojen tasolla. Eiku sori, silloin oli oma raha vielä.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ohjelmat oli parempia silloin. Nyt on kanavia mutta heikosti sisältöä.
Naapurilähiö päihitti Salkkarit mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tullut.
Uutislähetys oli aina vain kakkoskanavalla.
Ja ensin nuo päivän pääuutiset alkoivat 1960-luvun lopussa vasta klo 21.15.
Sitten aika muutettiin pääuutisille klo 21.00.
Sitten 20.45.
Kunnes lopulta sitten niiden muutettiin klo 20.30 ja pitemmäksi uutislähetykseksi.
Satun muistamaan nämä asiat erittäin hyvin, koska meille tuli telkku juuri vuonna 1960.
Nyt olen itse jo eläkkeellä oleva seniori, mutta edelleen Ylen 1. kanavan päivän uutiset klo 20.30. on minulle päivän tärkein uutislähetys, jotka katson joka ikinen päivä.
Kymppiuutisia katson hyvin harvoin, Mtv:n uutiset lukaisen joskus verkosta.
Kaupallisten kanavien uutisista en välitä, ne ovat maksetut uutiset ja niiden sanoma sen mukainen.
Usko tai älä, mutta se tuntui ihan normaalilta. En minä silloin tiennyt että 2020-luvulla telkkarista näkyy n. 20 kanavaa. Ja koska en tuota tiennyt, en osannut niitä myöskään kaivata.
Yksi kanava ja mustavalkotelkku on kovin yhdistelmä.
HUOM!
Korjaus viestiin 51.
Siis uutiset tulivat aina ykköskanavalta. Ei kakkoselta, kuten viestissäni sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tullut.
Uutislähetys oli aina vain kakkoskanavalla.
Ja ensin nuo päivän pääuutiset alkoivat 1960-luvun lopussa vasta klo 21.15.
Sitten aika muutettiin pääuutisille klo 21.00.
Sitten 20.45.
Kunnes lopulta sitten niiden muutettiin klo 20.30 ja pitemmäksi uutislähetykseksi.
Satun muistamaan nämä asiat erittäin hyvin, koska meille tuli telkku juuri vuonna 1960.
Nyt olen itse jo eläkkeellä oleva seniori, mutta edelleen Ylen 1. kanavan päivän uutiset klo 20.30. on minulle päivän tärkein uutislähetys, jotka katson joka ikinen päivä.
Kymppiuutisia katson hyvin harvoin, Mtv:n uutiset lukaisen joskus verkosta.
Kaupallisten kanavien uutisista en välitä, ne ovat maksetut uutiset ja niiden sanoma sen mukainen.
Kyllä ne uutiset tuli ainakin jonkin aikaa molemmilta kanavilta yhtä aikaa, oliko 70-luvun loppu ja klo 20.30.
Olin aikuinen, kun meillä alkoi näkyä Nelonen. Synnyin vasta Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen.
Mutta kuten täällä moni jo sanoikin, silloin ohjelmat olivat hyviä ja kanavat panostivat niihin. Kanavilla oli omaa, laadukasta tuotantoa ja omat näyttelijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja heti oli kiire Eurostoliiton osaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun tuli 3 tv-kanava, tuli myös videot, jotka aika paljon korvasi tv:n katselua, samoin kuin nykyään netflixit sun muut.
videot, VHS ja muut järjestelmät tuli 1970-luvulla. Tv3 aloitti antenniverkossa vasta 1990-luvun alussa. Kaapelin kautta se toki oli näkynyt jo 1980-luvun lopulta.
Kolmoskanava aloitti 1986.
MTV3 siitä Kolmosesta tuli vasta 1990-luvun alussa, taisi toimiluvan haltija olla 1980-luvulla olla joku muu kuin oy Mainostelevisio - Reklamtelevision ab.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja heti oli kiire Eurostoliiton osaksi.
Sinä olisit halunnut Suomen takaisin "itsenäiseksi" Putinistanian eli Venäjän osaksi?
Kun oli kaksi tai kolme valtakunnallista tv-kanavaa, ihmisten kanssa oli helppo keskustella tv-ohjelmista kuten perjantai-iltaisin esitettävästä Dallasista
tai Jukka Virtasen juontamasta Levyraadista.
Oli muutakin tekemistä kuin pelkkä telkkarin töllöttäminen.