Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten uskova perustelee itselleen uuden avioliiton leskeyden jälkeen?

Vierailija
14.03.2015 |

Tämä ei siis ole mikään moraalinen kannanotto. En ole itse uskossa ja jos jäisin leskeksi, voisin hyvinkin mennä uudelleen naimisiin.

Mutta: Syvästi uskovainen tuttavani jäi nuorena leskeksi. Tuolloin hän (ymmärrettävästi) lohduttautui sillä, että hän tapaa miehensä sitten kuoleman jälkeen ja avioliitto jatkuu. Nyt kun hän on menneyt uudelleen naimisiin (iloinen asia!) mietin vain, mitä hän kuvittelee kuoleman jälkeisessä elämässä tapahtuvan: Eikö hänellä ole silloin kaksi miestä?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]

Kyllä on täysin pakanoita täällä... Raamatusta löytyvät perusasiat ja Jumalan Henki opettaa tarkemmin. Mutta kun ei vaivauduta, niin tällaisia diipadaapa-uskomuksia seuraa. Lähestykää Jumalaa, niin Hän lähestyy teitä. Oppikaa tuntemaan Jumala, niin mikään maallinen asia ei enää aiheuta ihmetystä eikä muodostu ongelmaksi. 

[/quote]

? Minusta tämä on kuitenkin aika oleellinen kysymys, joka liittyy siihen, jatkuuko elämä todella kuoleman jälkeen vai ei (ja uskovatko uskovat siihen itsekään?). Ja jos elämä jatkuu, millaisessa muodossa. Ei minua ole mikään henki opettanut, valitettavasti. ap

[/quote]

Ap. Et taida oikeesti haluta muuta kuin mustamaalata ystävääsi. Oletko kysynyt häneltä asiaa? Miksi kysyt täällä, muutet itse asiaa koskevalta henkilöltä? Miksi sä luulet että vihkikaavassa sanotaan "kunnes kuolema erottaa?" Miksi avioiliiton jatkuminen olisi sidoksissa kuolemanjälkeiseen elämään? 

[/quote]

Miten voin mustamaalata tuttavaani, josta puhun täällä anonyymisti? En ole kysynyt ja syyn olen jo maininnut. Ja vihkikaavaankin sanoin jo mielipiteeni. Ja miksi on sidoksissa (siihenkin jo vastasin): Koska olen ymmärtänyt, että uskovalle kuolemaa ei ole.

[/quote]

Onhan toki fyysinen maanpäällinen kuolema. Ei kai sitä kukaan uskova kiistä? 

Vierailija
22/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:17"]

Mutta eikö uskova nimenomaan usko, että kuolemaa ei siinä mielessä ole, ettei elämä jatkuisi. Silloinhan tuo kunnes kuolema erottaa ei päde. ap

[/quote]

Uskoo, mutta avioliitot ei jatku. Oletko kuullut vihkikaavaa "kunnes kuolema erottaa".  Eli kuolema erottaa. vaikka näkisi taivaassa jälleen

[/quote]

Olen kuullut vihkikaavan, mutta sehän on vain kaava. Eikö usko ole mitään syvempää? Mitä sitten tapahtuu, kun näkee ex-miehensä taivaassa jälleen? Ts. se mies on siellä odotellut vaimonsa näkemistä, mutta vaimoa ei enää olekaan.

[/quote]

Miksi sä oletat että taivaassa elettäis samalla tavalla kuin maan päällä? Ei siellä ole aikaa. Miten voi siis odottaa?

[/quote]

En ole itse uskossa, joten en usko asiasta mitään. Siksi kysynkin sitä mm. täällä. Olen vain aina kuvitellut, että kun "nähdään taivaassa" se todella tarkoittaa näkemistä eli esim. fyysisten toimintojen jatkumista. Voisi kuvitella, että sellaisissa olosuhteissa avioliittokin jatkuu. Mutta kertokaa te minulle, millaista se kuolemanjälkeinen elämä teidän mielestänne on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:05"]

Mä en ole ollenkaan vakuuttunut ap:n vilpittömyydestä, anteeksi vain. Tässä ketjussa on ollut paljon hyviä vastauksia, mutta jostain kumman syystä ap ei niitä kelpuuta. Eikä oikeastaan noteraa. Jos oikeasti aihe kiinnostaisi, niin luulisi että keskittyisi hyviin vastauksiin.

[/quote]

Miten sen hyvän määrittelet? Ehkä en agnostikkona vaan usko kovin helposti vaan luotan enemmän ymmärtämiseen ja loogisuuteen (elämä jatkuu > avioliitto lähtökohtaisesti jatkuu). Eikä tuo vihkikaavakaan nyt oikein vakuuta, en siinäkään usko kaavoihin, sori vaan. ap

Vierailija
24/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:03"]

Eikö teillä ole muuta ajateltavaa :D. Jokaisen ihmisen omalla vastuullahan se on haluaako leskeksi jäätyään pysyä naimattomana vai ei. Selvittäköön asian tuonpuoleisessa sitten jos siellä ylipäätään selvitetään asioita. Kukaan ei sitä tiedä etukäteen eikä ole tullut takaisin kertomaan millainen oli kohtaaminen eksän kanssa kuoleman jälkeen kun oli tullut mentyä uusiin naimisiin.

Tuo 'minkä te sidotte maan päällä' on sen verran laveasti sanottu että siinähän mietit hamaan maailman tappiin mahtaako se tarkoittaa avioliittoa vai ei, selvää et tule siitä saamaan. 

Aivan turha ja järjetön keskustelunaihe...

[/quote]

Minusta tämä on oleellinen asia, jos pohditaan uskoa ja ateismia. Ja jokaisen oma asia on, tämä ei ole moraalinen kannanotto, kuten jo sanoin.

Vierailija
25/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:12"]

Eikös avioliitto pääty kuolemaan? "Kunnes kuolema teidät erottaa ". Käsittääkseni vain meillä mormoneilla on käytössä sinetöiminen iankaikkisuudeksi, jos menemme naimisiin kirkkomme temppelissä. Perhe voi siis olla ikuinen, mutta se vaatii sinetöimisen Jumalan antamalla valtuudella. Jos sinetöity puoliso kuolee, voi mennä uudestaan naimisiin mutta ei enää temppelissä, vaan tuolla "kunnes kuolema teidät erottaa "-kaavalla.

[/quote]  En kyllä RAAMATUN SANAN perusteella näe kirjoittamaasi todeksi, eli Raamatusta ei tuollaista löydy vaan se on oman kirkkokuntanne keksintöä. 

Vierailija
26/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:12"]

Mä en ole ollenkaan vakuuttunut ap:n vilpittömyydestä, anteeksi vain. Tässä ketjussa on ollut paljon hyviä vastauksia, mutta jostain kumman syystä ap ei niitä kelpuuta. Eikä oikeastaan noteraa. Jos oikeasti aihe kiinnostaisi, niin luulisi että keskittyisi hyviin vastauksiin.

[/quote]

Miten sen hyvän määrittelet? Ehkä en agnostikkona vaan usko kovin helposti vaan luotan enemmän ymmärtämiseen ja loogisuuteen (elämä jatkuu > avioliitto lähtökohtaisesti jatkuu). Eikä tuo vihkikaavakaan nyt oikein vakuuta, en siinäkään usko kaavoihin, sori vaan. ap

[/quote]

Miten avioliitto voi jatkua kuolleen puolison kanssa tässä elämässä? Ihminen elää ihmiselämää täällä maan päällä ja kun puoliso kuolee, ei elävä voi edes saada häneen yhteyttä kuoleman jälkeen. 

Vierailija
27/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei...en ole tullut ajatelleeksikaan sitä, että myöhemmin joutuisin tanssimaan exieni kanssa vielä taivaassakin! Haluan olla siellä vaan mun nyxän kanssa :'(

Vierailija
28/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:41"]

Kyllä on täysin pakanoita täällä... Raamatusta löytyvät perusasiat ja Jumalan Henki opettaa tarkemmin. Mutta kun ei vaivauduta, niin tällaisia diipadaapa-uskomuksia seuraa. Lähestykää Jumalaa, niin Hän lähestyy teitä. Oppikaa tuntemaan Jumala, niin mikään maallinen asia ei enää aiheuta ihmetystä eikä muodostu ongelmaksi. 

[/quote]

? Minusta tämä on kuitenkin aika oleellinen kysymys, joka liittyy siihen, jatkuuko elämä todella kuoleman jälkeen vai ei (ja uskovatko uskovat siihen itsekään?). Ja jos elämä jatkuu, millaisessa muodossa. Ei minua ole mikään henki opettanut, valitettavasti. ap

[/quote]

Ap. Et taida oikeesti haluta muuta kuin mustamaalata ystävääsi. Oletko kysynyt häneltä asiaa? Miksi kysyt täällä, muutet itse asiaa koskevalta henkilöltä? Miksi sä luulet että vihkikaavassa sanotaan "kunnes kuolema erottaa?" Miksi avioiliiton jatkuminen olisi sidoksissa kuolemanjälkeiseen elämään? 

[/quote]

Miten voin mustamaalata tuttavaani, josta puhun täällä anonyymisti? En ole kysynyt ja syyn olen jo maininnut. Ja vihkikaavaankin sanoin jo mielipiteeni. Ja miksi on sidoksissa (siihenkin jo vastasin): Koska olen ymmärtänyt, että uskovalle kuolemaa ei ole.

[/quote]   Kaikille on tämä tavallinen kuolema, tottakai. Mutta uskoville ei ole TOISTA KUOLEMAA , sitä jossa Saatana seuraajineen lopullisesti hävitetään. 

Vierailija
29/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tarkoitin, ettet ota kantaa niihin vastauksiin, jotka parhaiten edustaa kristinuskon kantaa. Uskon, että kyseessä on tarkoituksellinen valikoivuus.

Vierailija
30/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:00"]

Mutta eikö uskova nimenomaan usko, että kuolemaa ei siinä mielessä ole, ettei elämä jatkuisi. Silloinhan tuo kunnes kuolema erottaa ei päde. ap

[/quote]

Uskoo, mutta avioliitot ei jatku. Oletko kuullut vihkikaavaa "kunnes kuolema erottaa".  Eli kuolema erottaa. vaikka näkisi taivaassa jälleen

[/quote]

Olen kuullut vihkikaavan, mutta sehän on vain kaava. Eikö usko ole mitään syvempää? Mitä sitten tapahtuu, kun näkee ex-miehensä taivaassa jälleen? Ts. se mies on siellä odotellut vaimonsa näkemistä, mutta vaimoa ei enää olekaan.

[/quote]

Miksi sä oletat että taivaassa elettäis samalla tavalla kuin maan päällä? Ei siellä ole aikaa. Miten voi siis odottaa?

[/quote]

En ole itse uskossa, joten en usko asiasta mitään. Siksi kysynkin sitä mm. täällä. Olen vain aina kuvitellut, että kun "nähdään taivaassa" se todella tarkoittaa näkemistä eli esim. fyysisten toimintojen jatkumista. Voisi kuvitella, että sellaisissa olosuhteissa avioliittokin jatkuu. Mutta kertokaa te minulle, millaista se kuolemanjälkeinen elämä teidän mielestänne on?
[/quote]
Aika kauas mennään jo aloituksesta eli leskeyden jälkeen uudelleen naimisiin menosta...

Uskovat ei ole mikää yhtenäinen ryhmä siksi ajattelen että sinun tosiaan täytyisi kysyä näitä henkilökohtaisesti ystävältäsi. En itse pysty määrittelemään kuoleman jälkeistä elämään koska uskon sen olevan sellaista jota emme pysty tässä ajassa käsittämään tai vertaamaan sitä johki mikä meille nyt on todellista.Mihinkään fyysiseen jälleennäkemiseen en usko, mutta uskon toiaalta poisnukkuneidenkin hengen tai sielun olemassa oloon tuonpuoleisessa.

Vierailija
31/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo...

Vierailija
32/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:17"]Mutta eikö uskova nimenomaan usko, että kuolemaa ei siinä mielessä ole, ettei elämä jatkuisi. Silloinhan tuo kunnes kuolema erottaa ei päde. ap [/quote] Kyllä varmaan saa kaikki rakkaansa tavata ja elää heidän kanssaan, mutta naimisissa ei voi olla jos ei ole ikuisuudeksi sinetöity liitto. En tiedä kyllä millä tavalla se käytännössä eroaa nykyisestä, sen näkee sitten. No, minä uskon että Jumalallakin on vaimo ja me ihmiset ollaan heidän lapsiaan joten voi olla että käsitykseni eroaa muutenkin ns. normikristityn ajatuksista. Vaikka kristityksi minäkin itseni luen kun kerran Kristusta seuraan :) T. 2

[/quote]   Jumalan "vaimo" eli morsian on Hänen seurakuntansa eli uskovat, Pyhällä Hengellä täytetyt ihmiset. Tämä on hyvin helppoa löytää Raamatusta UT:n puolelta! 

Vierailija
33/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole niin, että taivaassa ollaan niin onnellisia Jumalan läsnäolosta, että nämä maanpäällä tärkeät asiat tuntuvat täysin mitättömiltä, eikä niillä ole mitään väliä.

Vierailija
34/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, ei ole jumalia ja kuoleman jälkeen maadutaan, ei eletä. Ystäväsi on varmasti painostuksesta johtuvasta hihhulikulisista huolimatta sisimmissään itsekin tätä mieltä.

Vierailija
35/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillinen avioliitto päättyy kuolemaan, siis "kunnes kuolema teidät erottaa". Kyllä taivaassa rakkaat ihmiset näkevät toisensa, mutta ei siellä ole enää avioliittoja ihmisten välillä. Taivaassa on Karitsan häät. Seurakunta on Kristuksen morsian.

Vierailija
36/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on itse sanonut, että taivaassa ei ole sellaisia avioliittoja kuin maan päällä eikä ole mikään ongelma, vaikka olisi ollut kuusi kertaa naimisissa. (Jotkut, jotka eivät uskoneet kuoleman jälkeiseen elämään, esittivät nimenomaan Jeesukselle kysymyksen, jossa nainen oli jäänyt viisi kertaa leskeksi ja mennyt kuudennen kerran naimisiin.)

[/quote]

Kertoisitko, tai kertoisiko joku muu, että mistä kohtaa Raamatusta tämä löytyy? Ei nyt tule mieleen.

Vierailija
37/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:19"]

[/quote]

[/quote]

Miten avioliitto voi jatkua kuolleen puolison kanssa tässä elämässä? Ihminen elää ihmiselämää täällä maan päällä ja kun puoliso kuolee, ei elävä voi edes saada häneen yhteyttä kuoleman jälkeen. 

[/quote]

Ei elävänä, mutta sen jälkeen kun tuttavanikin kuolee. Siis kuolemanjälkeisessä elämässä, johon hän uskoo.

Vierailija
38/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:14"]

Eikös avioliitto pääty kuolemaan? "Kunnes kuolema teidät erottaa ". Käsittääkseni vain meillä mormoneilla on käytössä sinetöiminen iankaikkisuudeksi, jos menemme naimisiin kirkkomme temppelissä. Perhe voi siis olla ikuinen, mutta se vaatii sinetöimisen Jumalan antamalla valtuudella. Jos sinetöity puoliso kuolee, voi mennä uudestaan naimisiin mutta ei enää temppelissä, vaan tuolla "kunnes kuolema teidät erottaa "-kaavalla.

[/quote]

Toki tiedän tuon "kunnes kuolema erottaa", mutta mielestäni tuttavani olis sitä mieltä, että avioliitto nimenomaan jatkuu...Hän on jossakin vapaakirkollisessa seurakunnassa, käsittääkseni.

[/quote]

Kaikki uskovat eivät ole täysin perillä seurakuntiensa opetuksista tai eivät aina ole samaa mieltä opetuksista. Eivät kaikki luterilaisessa kirkossa jouluna käyvät edes välttämättä usko Jumalaankaan.

Vierailija
39/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:22"]

[/quote]

[/quote]

Tarkoitin, ettet ota kantaa niihin vastauksiin, jotka parhaiten edustaa kristinuskon kantaa. Uskon, että kyseessä on tarkoituksellinen valikoivuus.

[/quote]

No sitten en varmaankaan ole ymmärtänyt pointteja. Mihin haluaisit minun ottavan kantaa? Vihkikaavaa pidän vain kaavana (kaikille sama), sori.

Vierailija
40/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ainakin Jumalan ylistämistä ja hänen kasvojensa katsomista. En voi tietää. Taivas ja sen ihanuudet ovat meiltä suurelta osin salattuja. Siitä voimme olla varmoja, että siellä on niin ihanaa, ettei meidän tarvitse täällä murehtia esim avioliitoista kuoleman jälkeen. Siellä on käsittämättömän ihanaa.