Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset eivät ole yhtä arvokkaita kuin aikuiset

Vierailija
14.03.2015 |

Heillä on toki sama perusihmisarvo kuin muillakin, mutta aikuisen ihmisen on mahdollista elää autenttisempaa, omaehtoista elämää ihmissuhteineen, monine rooleineen tai arvovalintoineen, mikä tekee hänestä arvokkaamman.

Muita, jotka ajattelevat samoin?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu samaa mieltä.

Vierailija
22/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sotkee kummallisesti käsitteitä. Eihän sillä, millaiseksi ap tulkitsee (ulkopuolelta) jonkun elämän ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka arvokas tuo elämä sinällään on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tilanne jossa voisit valita joko pienen avuttoman lapsen tai tavallisen aikuisen, ja vain toisen voisit pelastaa lento-onnettomuudelta, kumman valitsisit? Minä valitsisin lapsen. Toki aikuinenkin on tärkeä, mutta lapsella koko elämä vielä edessä.

Vierailija
24/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voin perustella.

Lapsella on oletusarvoisesti enemmän elinvuosia jäljellä kuin aikuisella, näinollen lapsen elämä on arvokkaampaa mitä tulee menetettyihin vuosiin.

Toisekseen, lapsi elää murehtimatta tulevaa taikka rypemättä menneessä, lapsen päivät ovat täynnä uuden oppimista ja uusien ilmiöiden havannointia. Näinollen lapsi elää oletusarvoisesti onnellisempaa ja rikkaampaa elämää kuin aikuinen.

Vierailija
25/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa tyhmä provo!

oikeesti se menee just toiste päin et lapset on arvokkaampia kuin aikuiset, ilman lapsia suku (ihmiskunta) ei jatku.

Niin se vaan menee et meidän oikea tehtävä on jatkaa sukua ja kuolla pois, niin luonto sen tarkoitti. Mut joo onhan ne lapset avuttomia kun eivät itse pärjää vaan koko ajan pitää olla huolehtimassa ja sillein.

Pliiis jotain tasoa näihin provoihin!

Vierailija
26/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:33"]

Älä koskaan ikinä sikiä. Sitä minä ajattelen.

[/quote]

Eihän hän olettanutkaan mitään! Kysyit mielipidettä ja hän vastasi. Itse vastaan: mene pois tyhmä trolli.

En maininnut mitään itsestäni tai siitä, onko minulla lapsia. Älä tee oletuksia ihmisistä, joista et voi mitään tietää! -ap

[/quote]

Vierailija
27/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:00"]

ihmisen arvon voisi jaotella esim älykkyyden JA viisauden aka tietopääoman(eli tietämyksen/tiedon) mukaan.

Lapset yleensä ovat tyhmempiä(aivot ei kehittyneet) ja tietopääomakin puuttuu suurimmaksi osaksi(koska koulut jne vasta edessä). 

Aikuiset voidaan jaotella ihan samalla tapaa, onko esim lääkäri joka omistautuu oikeasti työlleen ja pelastaa ihmishenkiä muka samanarvoinen kuin joku raiskari tai murhaaja, jonka panos yhteiseen kollektiiviin on negatiivinen.

Jos aikuinen älykäs JA viisas kuolee, menetetään vuosien koulutuksen ja tietopääoman "lataus" tähän yksilöön, näinollen menetetään rahallisia ja henkisiä resursseja, toisin kuin jos joku nuori lapsi kuolee.

Jos aikuinen raiskari vastaan nuori lahjakas lapsi tilanne eskaloituisi, olisi periaatteessa lapsen menehtyminen suurempi menetys, koska raiskari tuskin olisi enää koskaan muuta kuin "menetetty tapaus".

Tässä siis TODELLINEN ihmisen arvottamisjärjestelmä lyhykäisyydessään, kaikki "musta tuntuu lapset on tärkeitä ihq daa" jutut perustuu typeriin tunteisiin, eivätkä ole yhtään loogisesti pääteltyjä ja näinollen heiltä on turha odottaa perustelujakaan.

[/quote]

Jep. Tämä on julma ja epä-inhimillinen,  kehittymätön tapa. IHmisellä on mahdollisuus tietoisuuteen, myötätuntoon, henkiseen kasvuun ja kehitykseen jne jne.  Silloin asiaa tarkastellaan vähän laajemmin. Ihmisen teot eivät ratkaise hänen arvoaan. Ihmisellä on kiistaton arvo. Teoista pitää tietysti olla seuraamukset, mutta ihmisarvon kanssa sillä ei ole tekemistä. Tekojen takana taas on epäoikeudenmukaisuus, ihmisillä on hyvinkin erilaiset taustat ja näin myös valintojen mahdollisuudet ja ymmärrys valinnoista. Ibesilli ajatustapa, että lääkäri olisi automaattisesti jotenkin  arvokkaampi ja parempi kuin se raiskari. Moni lääkäri on lääketehtaan korruptoima, eikä häntä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi kiinnosta. Raiskarin taustalla taas voi olla esim se että hän on itse raiskauksen uhri ja sen myötä traumatisoitunut. Elämä itsessään on arvokas, kaikki ihmiset samalla viivalla. Se kuinka ihminen panostaa jälkeläiseensä, ratkaisee hänen omien geeniensä jatkuvuuden. Siinä mielessä lapsi on  tärkein. Yhteiskunnan älykkyydestä kertoo se miten se suhtautuu heikoimpiinsa. Eli mm lapsiin.

Vierailija
28/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hyvinvointi riippuu aikuisesta.  Siksi ei kannata esittää asiaa noin.

Mitä enemmän korostaa sen vähempi välittää, nähty on.

Vierailija
29/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:36"]

No periaattessa olen kyllä samaa mieltä. Vähän niin kuin arvokkaampaa elää vapaana ja terveenä aikuisena kuin zombiutuneena vanhuksena hoitokodin vuoteessa.

[/quote]

Juuri näin! -ap

[/quote]

ei oikein aukene.

toisaalta lapsethan tekee vaarallisia töitä ja Suomessakin lapseto on olleet alinta porukkaa.. 

Lapsiin sekaantuminen ei ole olut niin kovin vakavaa. Ja edelleen ne rikokset tuomitaan alakanttiin. 

Kukas lasta puolustaisi? Jos ei aikuiset, niin erilaisilla ole oikeutta äänestää tai pistää pihalle kaltoinkohtelevaa. Lapsi on vaan lapsi ja se on aikuisten armoilla. Ihan niinku vanhukset tai muuten heikommassa asemassa olevat.

mun mielestä lapset on kyölä yks arvon mittari. Joa joku ei ymmärrä lapsen arvoa, niin on pikkusielu. 

Lapsi on ehkä se tärkein. Se on kaiken alku. Sitä rakentuu niin paljon...siitä miten sitä kohdellaan.

Vierailija
30/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustat väitteesi,että lapset eivät ole yhtä arvokkaita,kuin aikuiset?

Vierailija
31/62 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:04"]

Enpä jaksa perustella enempää, kun muut kannat eivät ole saaneet taakseen senkään vertaa perusteluja kuin omani. -ap

[/quote]

...ja köysistä kanveesiin ottamaan lukua. Sinun kohdallasi ei ole kyse jaksamisesta vaan kykenemisestä. Et vain pysty, koska kriteerisi ja perustelusi niille ovat täysin ilmassa. Luepa uudestaan viesti #20. Sinä jäit sen kriteereillä aivan lähtöruutuun. Mokomakin wannabee-älykkö.  :-P

[/quote]

Pystytkö perustelemaan, miksi lasten elämä olisi yhtä arvokasta kuin aikuisen? Onko sinuta ylipäätään mahdollista perustella, miksi toinen elämä on arvokkaampi kuin toinen? -ap

[/quote]

Nytkö sinä haluat minun perustelevan käänteisesti jotain, mitä yritit tehdä avauksessasi? :-)   Pysy sinä vielä siellä kanveesissa ja lueskele vaikkapa aikasi kuluksi viestiä #20. Sillä siinä kohtaa me olemme sinun avauksessa esittämiesi väitteiden osalta. Kaikki, jolla olet yrittänyt näkemystäsi perustella, on subjektiivista ja roikkuu ilmassa. Et ole tavoittanut perusteluillasi vielä vankkaa objektiivista pohjaa. Et sinä pysty perustelemaan avauksesi kantaa oikeaksi sillä, että yrität saada minut perustelemaan vastakkaisen kannan oikeaksi. Kyllä se viestissä #20 esitetty periaate on sinun itsesi ihan itse yritettävä täyttää.

Vierailija
32/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:50"]

Mä ahdistuin lapsena tuosta, että maailma tuntui suhtautuvan muhun vähempiarvoisena. Ajattelin jo alle kouluikäisenä, etten voi mitään syntymäajalleni. Olin vihainen. Mä vihasin sitä, miten aikuiset puhui mulle ja kaikki lasten laulut ja muut tuntui nöyryyttäviltä. Mä vihasin lapsena oloa. Nykyisin mä olen todella onnellinen siitä, että olen aikuinen.

Mä ymmärrän sun ajattelutavan, ap. Tavallaan. Mä itse varon luokittelemasta ihmisiä arvokkaampiin ja vähemmän arvokkaisiin.

[/quote]

Olisi ehkä otsikoida ketju"Lapsen elämä ei ole yhtä arvokas kuin aikuisen", mutta sitten jengi olisi ajatellut minun kannattavan lapsensurmia tai jotakin muuta hölmöä. En kuitenkaan tarkoita elämällä hengissä olemista vaan sitä, millaiseksi omasta olemassaolostaan tekee, miten valitsee, mihin omistautuu. Aikuisen elämä on tosiaan rikkaampaa kuin lapsen, ja aikuisen elämät vuodet ovat tuoneet siihen lisäarvoa. -ap

Vierailija
33/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:48"]

Voisiko joku perustella, mikä lapsista tekee yhtä arvokkaita tai arvokkaampia kuin aikuisista? -ap

[/quote]Miksi sitä tarvisi perustella, että kaikki ihmiset, aikuiset ja lapset, ovat yhtä arvokkaita? 

[/quote]

Väite tarvitsee aina tuekseen perustelut. Jos asia on sinusta noin itsestäänselvä, varmaankin sen perustelu on todella myös helppoa, eikö?. -ap

Vierailija
34/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sä kyllä aika tyhmä,oot säkin ollu joskus(ainaki toivottavasti)lapsi. Olitko säkin arvoton?? Vai puratko omaa pahaa oloas täällä kun sun vanhemmat ei arvostanu sua tarpeeks ja piti sua mitättömänä?? Mä ainakin toivon ettei sulla oo lapsia,muuten säälisin niitä ku niillä olis tollanen typerys äitinä.

Vierailija
35/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:51"]

Oot sä kyllä aika tyhmä,oot säkin ollu joskus(ainaki toivottavasti)lapsi. Olitko säkin arvoton??

[/quote]

Lopeta trollaaminen. Ei kenelläkään voi olla oikeasti noin huono lukutaito. -ap

Vierailija
36/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat arvokkaampia kuin aikuiset.

Vierailija
37/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:14"]

Lapset ovat arvokkaampia kuin aikuiset.

[/quote]

Mitään perusteluja ei ole edelleenkään kuulunut. -ap

Vierailija
38/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:30"]

autenttisempaa, omaehtoista elämää ihmissuhteineen, monine rooleineen tai arvovalintoineen, 

[/quote]

Nuo eivät ole arvon kriteereitä ihmisellä. Jos väität niin, pitää sinun pystyä perustelemaan miksi nuo piirteet vaikuttaisivat ihmisen arvoon. Yhtä hyvin kriteereiksi voi valita leikkimielisyyden, spontaaniuden, mielikuvituksen ja jäljellä olevan elämän määrän, jolloin päädytään päinvastaiseen arvotukseen.

Vierailija
39/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:37"]

Paraskin sori.

[/quote]

Onneksi korjasit, ap jäi pohtimaan tuon parsekin merkitystä tässä kaikessa...

Vierailija
40/62 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni jokainen ihminen on samanarvoinen. Inhoan ageismia, jossa ihminen määritellään ikänsä mukaan. "Liian nuori", "Liian vanha"...