Rankaistiinko sinua lapsena fyysisesti?
Eli tukistettiinko, annettiinko luunappeja tai piiskaa? Itse sain kaikkia näitä Ja asiat vaivannut aikuisena. Omia lapsia en kurita.
Kokemuksia?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 15:29"]
Sain kyllä silloin tällöin luunapin otsaan tai kevyttä tukkapöllyä. Ansaitsin kyllä molemmat ja olen saanut mielestäni todella hyvän kasvatuksen, josta olen vanhemmilleni kiitollinen :) Kuritusta annettiin, mutta vain aiheesta. En ikinä luokittelisi vastaavaa pahoinpitelyksi.
Lapsi ei koskaan, ei ikinä, ansaitse sitä että häntä satutetaan fyysisesti, tai psyykkisesti, vanhemman taholta. Aikuisen tehtävä on olla vahva ja turvallinen aikuinen ilman että hän käy pienempäänsä kiinni. Toki pelollakin voi kasvattaa, ja fyysisellä kurittamisella, mutta silloin on turha ihmetellä jos lapsi ei vanhempana kunnioita vanhempaansa. Tai ei pahemmin ole apuna vanhuuden päivinä. Mutta sinä toki olet poikkeus koska "ansaitsit" kaiken ja pidät vanhempiasi jonkinlaisella patologisella jalustalla.
-5-
Juuri näin. Lasta ei saa koskaan rangaista fyysisesti/ henkisesti. Toistuvasta laiminlyönnistä jää arvet ja niistä ei valitettavasti parane ikinä. On se kumma, miten aikuinen ihminen ei löydä muuta tapaa ratkaista ongelmia kuin satuttaa lasta. Minustakin on kasvanut ahdistunut, pelokas ja arka aikuinen. Koen herkästi epäoikeudenmukaisuutta, koska lapsuuteni oli sen värjäämä. Sain tukkapöllyjä, luunappeja, korvapuusteja ja minua välillä lyötiin ja tönittiin. Kerrottiin kuinka huono/ outo olin ja miten minun ei kannata yrittää mitään. Siskoani kehuttiin ja hän ei "saanut" fyysistä tai henkistä väkivaltaa osakseen. Olin hieman vilkkaampi, se lienee "syy" tälle miten minua kohdeltiin? Lopputuloksena tosiaan on, etten kunnioita vanhempiani yhtään. Enkä aio olla tukena tai turvana. Olen joutunut tietoisesti kuolettamaan tunteitani heihin, jotta elämäni ei olisi niin tuskaista. Se on aika vaikeaa.
Tottakai sain monta kertaa nahkaremmistä takapuoleeni ja muutaman kerran äitinipuoleni lähti minun kanssa ulos menimme metsään jossa itse sain valita pajunoksia. Oksia joilla sain sitten selkääni, että veri valui. Sitten kun takapuoleni oli verillä sain levätä ja istua tuolille missä oli suolaa. Alasti tietenkin.
Se opetti minua arvostamaan ja kunniottamaan vanhempiani.
Kyllä, eikä ole mitään traumoja jäänyt.