Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko omakotitaloon joka sijaitsee 20 km päässä palveluista?

Vierailija
08.12.2021 |

Onko järkevää muuttaa 20 km päähän kaikista ruokakaupoista, sairaaloista, apteekeista yms. palveluista näillä nykyisillä sähkö ja polttoaine hinnoilla? Usein sanotaan, että maalla on edullista, mutta onko todellisuudessa enään nykypäivänä? Olisitko valmis muuttamaan niin kaus, jos taloudessa vain yksi auto, eikä vara autoa jos toinen näistä autoista hajoaisi? Onko vain järkevämpi hommata oma talo, jostain lähempää jossa palvelut pyöräily matkan päässä tai jossa edes julkiset kulkisi?

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole edes pitkä ajomatka kun ei ole ruuhkia. Menee se 10-20min, sama aika mitä kaupungissa.

Jep. Unohdit ostaa jotain kaupasta ja ajelet uudestaan 40km sitä hakemaan? Huvinsa kullakin.

Siksi täällä suunnitellaan ostokset ja naapureihin on kivat välit. Olen lainannut kylältä tai sitten kun tiedän jonkun olevan kirkonkylällä pyydän tuomaan. Harvoin mitään niin tärkeää jää koskaan, että sitä juuri sillä hetkellä tarvitsisi. Mun leivinjauhe on käynyt ainakin kahdessa talossa.

Vierailija
22/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole edes pitkä ajomatka kun ei ole ruuhkia. Menee se 10-20min, sama aika mitä kaupungissa.

Jep. Unohdit ostaa jotain kaupasta ja ajelet uudestaan 40km sitä hakemaan? Huvinsa kullakin.

Mikään ei ole niin elintärkeää ettei ilman sitä voisi elää. Ennakointikin on sallittua, ostaa uutta ennen kuin edellinen loppuu kokonaan.

Myös apteekki, lääkärit ja vaikka pakettien noutopiste on sitten siellä 20km päässä. Mä menen hissillä alakertaan ja mulla ne on kaikki ihan vieressä. Ei tarvitse ennakoida, suunnitella, ostaa varastoon, eikä olla ilman.

Kuinka usein sinun pitää käydä siellä apteekissa tai lääkärissä? Tai on tulenpalava kiire hakea joku paketti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmillaan maalla on leppoisaa mutta joskus, kuten kovalla pakkasella se on työlästä. Aikasin aamulla isä nousi lämmittämään ja pistämään autot lämpiämään ennen töihin lähtöä. Riippuu monesta asiasta: jos olisin hyvässä parisuhteessa, terve, sopivaa työtä, olisi tuttuja mukavia naapureita, talo olisi ok, niin kaikki kunnossa. Jos taas olisi rahatilanne epävakaa, talo vaatii remppaa ja paljon lämmitystä, naapuriapu olematonta... Se olisi lyhyt reissu se.

Talon lämmityssysteemint ja auton lämmitys ei liity mitenkään maalla asumiseen. Myös kaupungissa tätä tehdään.

Vierailija
24/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole niin elintärkeää ettei ilman sitä voisi elää. Ennakointikin on sallittua, ostaa uutta ennen kuin edellinen loppuu kokonaan.

Myös apteekki, lääkärit ja vaikka pakettien noutopiste on sitten siellä 20km päässä. Mä menen hissillä alakertaan ja mulla ne on kaikki ihan vieressä. Ei tarvitse ennakoida, suunnitella, ostaa varastoon, eikä olla ilman.

Kuinka usein sinun pitää käydä siellä apteekissa tai lääkärissä? Tai on tulenpalava kiire hakea joku paketti?

Niin usein, että en haluaisi asua 20km päässä.

Vierailija
25/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin koska nyt asun niin nytkin. Kauppaostokset oppii ennakoimaan ja varautumaan. Kaupungissa käydään töissä, saa ajaa koko matkan ilman liikennevaloja. Samalla kun tulee töistä kotiin noutaa paketit, käy kaupassa, apteekissa jne.

Vierailija
26/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti.  Sillä olen jo muuttanutkin.

Meillä on kaksi autoa, ja pakko ollakin, koska itse olen kolmivuorotyössä ja puoliso tavallisessa päivätyössä.

Ruokaostokset sujuvat työmatkoilla vuorotellen. Samoit muut asiat.

Lapsilla harrastukset ovat sellaisia, että niissä voivat käydä ihan lähistöllä, johon vuorotellen heitä viemme autolla.  Kaksi lasta meillä on, ja nuorimmalla ei edes vielä ole mitään harrastupiiriä.

Niin kauan kun olemme nuoria ja terveitä, emme tästä itse rakentamastamme omakotitalosta luovu.

Alueella on koulu, johon vanhempi lapsi menee koulukyydistyksessä.

Naapureina on lapsiperheitä.

Vierailija
27/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin usein, että en haluaisi asua 20km päässä.

Pitääkö ne hankinnat tehdä jotenkin erikseen ja yksitellen, ettei voi käydä samalla reissulla apteekissa, kaupassa, hakea paketti ja lääkärissä. Minulla tämä on onnistunut kerran viikossa käynnillä. Kamalan vaivalloiselta kuulostaa kyllä kaupunkielämä mielestäni.

Vierailija
28/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi.

Vierailija
29/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu olevan paljon syrjäseutujen asukkaita, jotka ei millään voi hyväksyä sitä, että osa meistä ihmisistä ei missään nimessä halua sillä tavalla asua. Mikä siinä teitä niin kismittää? Olkaa te onnellisia siellä torpissanne ja nauttikaa valinnastanne, me kaupunkilaiset nautitaan kerrostaloasumisen vaivattomuudesta ja palvelujen läheisyydestä.

Vierailija
30/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että noi ihmiset jotka voivat muuttaa maaseutumaisiin maisemiin, eivät todellakaan ole mitään tyhjätaskuja.

Heillä on totisesti varaa asua siellä. He käyvät töissä läheisessä kaupungissa tai kirkonkylässä.

Heillä on molemilla hyvät autot, jotka eivä taatusti hyydy tien poskeen työmatkoilla.

Heillä on varaa tehdä työmatkat, ja niistähän saa myös tietyn verovähennyksen.

Heillä on varaa rakennuttaa unelmiansa talo juuri sille seudulle, mistä he pitävät ja missä voivat elää juuri sitä elämää kuin haluavat.   Noilla seuduilla ei ole naapuri talo, eikä sen ikkunat heti oman keittiön ja makuuhuoneen edessä. Noissa taloissa ei tarvitse elää eikä olla ja asua kuin tarjottimella.

Huomaa myös, että heillä on ollut varaa ostaa sen talon tontti, joltakain maanomistajalta.

Yleensä noin asuvat ihmiset ovat aktiivisia, ulkoilmaihmisiä, joita kiinnostaa puuhailu ja tekeminen työpäivän jälkeenkin.

Töistä tultua he eivät jää sohvalle makoilemaan ja telkkua tuijottelemaan.

Maalla asuvina heillä on urheiluvälineet ja oma moottorikelkka latujen tekemistä varten.

Heillä on sopimus jonkun paikallisen kanssa, joka käy auraamassa pihan.

Heistä on mukavaa pilkkoa puita takkaan ja hellaan ja leivinuuniin.  Ja heillä on yleensä vielä erikseen pihasauna, talon sähkösaunan lisäksi. Heillä on ulkogrillit ja harrastavat puutarhanhoitoa ja liikuntaa ja urheilua.

Osa heistä kykenee tekemään ainakin osan duunistaan etänä, mutta eivät kaikki, kuten lääkärit tai sairaanhoitajat, lakimiehet, papit ja muut vastaavat.

Jokin 20 kilsan matka apteekin ei näitä tyyppejä häiritse, koska he ovat itse valinneet asuinpaikkansa.

Valinneet sen vapaaehtoisesti, ei pakosta.

Vierailija
31/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään menee helsingissä, jos haluaa käydä muuallakin kuin lähikaupassa ja joutuu käyttämään julkisia?

Luultavasti 20km matka kauppaan maaseudulla vie paljon vähemmän aikaa ja ennen kaikkea vaivaa.

Vierailija
32/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vois tehdä etätöitä ja olisi tarpeeksi tonttia kasvattaa marjoja, omenoita, vihanneksia ja laittaa kasvihuone, niin joo. Kyllä tässä kaupungissakin pärjää vaikka käy kaupassa kerran viikossa. Mutta ne palvelut saisi olla kyllä sitten jo vähän enemmän kuin kyläkauppa, esim. apteekki ja mitä nyt ihminen tarvitsee useammin kuin kerran vuodessa saisi olla alle tunnin matkan säteellä. Mielellään myös niitä julkisisa saisi mennä jonkinlaisen kävelymatkan päästä, bussipysäkki alle 3 km, sanoisin.

Ei marjoja ja omenoita tarvitse kasvattaa 😂 ne ilmestyy joka vuosi jos on puskia ja puita. Eikä maalla ole pakko siirtyä omavaraiseksi, ihan moni käy kyllä töissä kaupungissa eikä harrasta mitään maalaisaktiviteettia sen kummempaa kun riipputuolissa istuminen. Mutta jos nuo on sun omat maalaisuuden "ehdot" niin mikäs siinä.

Vierailija
33/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan paljon syrjäseutujen asukkaita, jotka ei millään voi hyväksyä sitä, että osa meistä ihmisistä ei missään nimessä halua sillä tavalla asua. Mikä siinä teitä niin kismittää? Olkaa te onnellisia siellä torpissanne ja nauttikaa valinnastanne, me kaupunkilaiset nautitaan kerrostaloasumisen vaivattomuudesta ja palvelujen läheisyydestä.

Kukin asukoot miten haluaa. Mutta miksi pitää aina selittää miten on kauppa, apteekki, lääkäri yms ihan vieressä? Ihan kuin maalainen ei osaisi käydä niissä töiden jälkeen. Harvassa on ne kerrat kun pitää jonkun yksittäisen asian takia lähteä kylille. Asun itse kaupungissa eikä ole kertaakaan tullut tilannetta, että apteekkiin on päästävä just heti nyt vaan menen sinne silloin kun on sinnepäin asiaa.

Vierailija
34/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minä en ole kyllä nähnyt yhtään kommenttia missä "syrjäseudun asukas ei voi hyväksyä, että osa ei halua asua samalla tavalla?"

Asiallisia kertomuksia siitä kuinka elämä ei ole syrjässä sen kummempaa. Kunhan vaan järjestelee asiat. Ihan samalla tavalla kuin kaupungissakin katsotaan bussivuoroja tms ja suunnitellaan omia toimia.

Kerrotko mikä viesti on mainitsemasi kaltainen?

Vierailija
35/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmillaan maalla on leppoisaa mutta joskus, kuten kovalla pakkasella se on työlästä. Aikasin aamulla isä nousi lämmittämään ja pistämään autot lämpiämään ennen töihin lähtöä. Riippuu monesta asiasta: jos olisin hyvässä parisuhteessa, terve, sopivaa työtä, olisi tuttuja mukavia naapureita, talo olisi ok, niin kaikki kunnossa. Jos taas olisi rahatilanne epävakaa, talo vaatii remppaa ja paljon lämmitystä, naapuriapu olematonta... Se olisi lyhyt reissu se.

Talon lämmityssysteemint ja auton lämmitys ei liity mitenkään maalla asumiseen. Myös kaupungissa tätä tehdään.

Kyllä se vähän liittyy ja en nyt kaikkea jaksanut tuohon selostaa. Toki tiesin että kaupungeissakin omakotitaloja on.

Vierailija
36/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 km on älyttömän lyhyt matka, herranen aika sentään. Muuttaisin ja jos ei olisi naapureitakaan ihan lähellä niin vielä parempi.

Kyllä ajattelin muuttaa takaisin pohjoiseen kunhan valmistun. Vielä pari vuotta kaupunkia.

Terv. Lapin tyttö

Vierailija
37/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki maalla oma okt on parempi kuin ahdas kerrostalo koppi Cityssä.

70 % haluaa asua omassa talossa. Myös nuorisosta.

Sen sijaan kerrostalo...ei sovi kaikille.

Se ahtaus, melu, häiriöt, ei helvetissä. Ei koskaan enää.

Okt on rauha ja rakkaus, omat säännöt.

Piha, grilli, palju, talli varasto, leikkimökki... saa niin paljon enemmän kuin kerrostalo kasarmista.

Vierailija
38/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin asukoot miten haluaa. Mutta miksi pitää aina selittää miten on kauppa, apteekki, lääkäri yms ihan vieressä? Ihan kuin maalainen ei osaisi käydä niissä töiden jälkeen. Harvassa on ne kerrat kun pitää jonkun yksittäisen asian takia lähteä kylille. Asun itse kaupungissa eikä ole kertaakaan tullut tilannetta, että apteekkiin on päästävä just heti nyt vaan menen sinne silloin kun on sinnepäin asiaa.

Kyllä täällä ainakin on pakko mennä lääkäriin silloin kun ajan saa, eikä voi valita menevänsä 16.30 töiden jälkeen. Toki jos käy yksityisellä niin on eri.

Vierailija
39/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä!

Vierailija
40/163 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä ainakin on pakko mennä lääkäriin silloin kun ajan saa, eikä voi valita menevänsä 16.30 töiden jälkeen. Toki jos käy yksityisellä niin on eri.

Ehkäpä kommentissa kuitenkin tarkoitettiin kaupassa käyntiä, apteekkia ja pakettien hakemista, minkä joku sanoi olevan vaikeaa. Työpäivän aikana on ihan lain mukaan sallittua käydä työterveyslääkärillä.

Olen siis eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi