Hellarit ja vaparit, mikä siinä maailmanlopussa kiihottaa?
Työni puolesta tunnen useita hellareita ja vapaaseurakuntalaisia ja kaikkia yhdistää yksi asia: maailmanlopun uhkakuvien maalailu vuodesta toiseen. Noissa piireissä on tosi yleistä fantasioida maailmanlopun kauhukuvia ja lähestyvää joukkotuhoa ja keskustella niistä muiden seurakuntalaisten kanssa kauhistellen, syntisiä paheksuen ja omat piirit jalustalle nostaen. Ihmettelen, miksi kristittyjä ihmisiä kiehtoo vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen mässäillä joukkotuhomielikuvilla. Jotenkin häiriintynyttä!
Kommentit (21)
Tuollainen asenne ei ole tiettyjen uskovien yksinoikeus. Heidän rinnakkaislajinsa on talousromahduksen povaajat. He, jotka täyttävät esim. Taloussanomien uutiskommenttipalstan päivästä toiseen uhoten, että kohta on nuorten perheiden omakotitalot pankin omaisuutta, lapset kerjuulla ja aikuiset leipäjonossa. Ihan kohta ihan varmaan niin on.
Minulla on hellarisukulaisa ja kirjoituksesi osuu niin heihin. 40 vuotta jo pelänneet lopun aikaa ihan hulluna. Tai siltä ainakin vaikuttaa. Eli niillä on mennyt 40 vuotta ihan pilalle turhanpelkäämisellä. Onneksi äitini ei hurahtanut!!!! Olis ollut niin hirveä lapsuus, kun koko ajan pelätään lopunaikaa......
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:35"]
Minulla on hellarisukulaisa ja kirjoituksesi osuu niin heihin. 40 vuotta jo pelänneet lopun aikaa ihan hulluna. Tai siltä ainakin vaikuttaa. Eli niillä on mennyt 40 vuotta ihan pilalle turhanpelkäämisellä. Onneksi äitini ei hurahtanut!!!! Olis ollut niin hirveä lapsuus, kun koko ajan pelätään lopunaikaa......
[/quote]
mun eräs hellarisukulainen ei vaikuta pelkäävän, vaan päinvastoinkin ihan toivovan maailmaloppua :( hän on sanonut useesti että haluaa elää silloin kun maailmanloppu tulee ja nähdä sen kaiken omin silmin, Jeesuksen paluun, ylöstempaukset (nää on hellarien erikoisuus) ja kaikkialla tapahtuvan tuhoutumisen. Miksi ei voi nauttia elämästä, vaan pitää toivoa kaiken tuohoutumista?!?
Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat.
Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.
Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.”
Ja hän puhui heille vertauksen: ”Katsokaa viikunapuuta ja kaikkia puita. Kun ne jo puhkeavat lehteen, niin siitä te näette ja itsestänne ymmärrätte, että kesä jo on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän tapahtuvan, tietäkää, että Jumalan valtakunta on lähellä.
Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu.
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamattaniinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.
Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.”
Luukas 21:25-37
Olen ollut koko ikäni vapaakirkollinen, enkä koskaan ole kuullut seurakunnassamme mitään maailmanlopulla mässäilyä tai joukkotuhon ennustuksia.
Raamatussa lisäksi mainitaan että ihmisten ei kuulu tietää tulevia tapahtumia mutta silti joissakin piireissä lasketaan kovasti maailmanlopun ajankohtaa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 00:06"]
Olen ollut koko ikäni vapaakirkollinen, enkä koskaan ole kuullut seurakunnassamme mitään maailmanlopulla mässäilyä tai joukkotuhon ennustuksia.
[/quote]
mä oon ollut vapari lapsesta 24vuotiaaksi ja syy miksi erosin seurakunnasta oli just jatkuvat apokalyptiset ennustukset ja demonien etsimiset seurakuntalaisista yms. tosi ahdistavat kokoukset.
Minut on sirutettu vastasyntyneenä. Olen varmaan aina ollut jonkunlainen koekaniini. Siihen on monta syytä. Yksi syy se, että miten keskonen pärjää normaalien lasten kanssa. Minulle on tapahtunut pitkin elämää outoja asioita. Kun olen toivonut jotain kovasti, en saa juuri sitä mitä haluan mutta saan jotain muuta jne.
Testaajat ei vissiin arvanneet, että aika moni uhri alkaa tajuamaan mistä on kyse. Kun avasin suuni kaikenlaisista epäkohdista ja epäilyksista, jouduin psykologiseen kidutukseen. Hae lisää tietoa hakusanalla gang-stalking. En voinut mennä minnekään ilman että joku vainosi ja häiriköi. Kotiini lähetetään ilkeää puhetta ympäri vuorokauden. Sitä on nyt jatkunut yli vuoden. Sellainen teknologia on mahdollista. Oma perhe ja ystävät kääntyi minua vastaan. Minulle yritettiin diagnosoida paranoidi skitsofrenia ja aloittaa lääkitys. Joudun päivittäin elämään kiusaajien ja häiriköitsijöiden kanssa.
Tulevaisuudessa kaikkki maailman vauvat saatetaan siruttaa. Onhan siitä maininta Raamatussa. Pedon merkki otsassa. Kukaan ei halua ajatella asiaa koska se on sama asia kuin helvetti.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 00:10"]
[/quote]
mä oon ollut vapari lapsesta 24vuotiaaksi ja syy miksi erosin seurakunnasta oli just jatkuvat apokalyptiset ennustukset ja demonien etsimiset seurakuntalaisista yms. tosi ahdistavat kokoukset.
[/quote]
Vapaaseurakuntiakin lienee moneen lähtöön. En silti lähtisi yleistämään, että kaikki tai edes suurin osa vapaakirkollisista olisi tuollaisia. Valtaosa tuntemistani vapislaisista (ympäri Suomea) ovat ihan täysipäistä ja mukavaa porukkaa.
[/quote]
Et oo tosissas?!
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 00:11"]
Minut on sirutettu vastasyntyneenä. Olen varmaan aina ollut jonkunlainen koekaniini. Siihen on monta syytä. Yksi syy se, että miten keskonen pärjää normaalien lasten kanssa. Minulle on tapahtunut pitkin elämää outoja asioita. Kun olen toivonut jotain kovasti, en saa juuri sitä mitä haluan mutta saan jotain muuta jne.
Testaajat ei vissiin arvanneet, että aika moni uhri alkaa tajuamaan mistä on kyse. Kun avasin suuni kaikenlaisista epäkohdista ja epäilyksista, jouduin psykologiseen kidutukseen. Hae lisää tietoa hakusanalla gang-stalking. En voinut mennä minnekään ilman että joku vainosi ja häiriköi. Kotiini lähetetään ilkeää puhetta ympäri vuorokauden. Sitä on nyt jatkunut yli vuoden. Sellainen teknologia on mahdollista. Oma perhe ja ystävät kääntyi minua vastaan. Minulle yritettiin diagnosoida paranoidi skitsofrenia ja aloittaa lääkitys. Joudun päivittäin elämään kiusaajien ja häiriköitsijöiden kanssa.
Tulevaisuudessa kaikkki maailman vauvat saatetaan siruttaa. Onhan siitä maininta Raamatussa. Pedon merkki otsassa. Kukaan ei halua ajatella asiaa koska se on sama asia kuin helvetti.
[/quote]
What?
Kukapa ei haluaisi loppuhuipennusta ja lopullista ratkaisua kaikkeen? Nehän kuuluvat hyvään draaman kaareen.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 00:24"]
[/quote]
Et oo tosissas?!
[/quote]
Olen.
[/quote]
Uutinen sinulle: kaikilla ihmisillä on ihan OMA ELÄMÄNSÄ. Et ole sen tärkeämpi ihminen kuin kukaan muukaan, vaikka uskotkin, että koko maailma on rakentunut ympärillesi ja muut ihmiset käyttävät elämänsä vain sinun kyttäämiseesi. Olet oikein oppikirjamainen skitso vailla sairaudentuntoa, mutta siitä huolimatta haluan tuoda julki ärtymykseni pohjatonta itsekeskeisyyttänne kohtaan, iso osahan teistä tappaa muita kuvitellessaan heitä vainoajiksenne.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:15"]
Voisitteko nyt yrittää ymmärtää, että vapiksia ja hellareitakin on monenlaisia! Meillä ja kaikille tuntemilleni vapislaisille (joita on paljon, kun olen vapisperheeseen syntynyt) se muuten on vapis, eikä mikään vapari... Kuvastaa ehkä sitä kuinka monta vapislaista tunnette. Uskon, että Seinäjoella (ehkä senkin takia Houm eriytyi, lopunajat ei oo cool puheenaihe :D) ja aiemman kirjoittajan Vapiksella on ollut liian lopunaika&demonikeskeistä. Samoin te voisitte uskoa, että kaikilla Vapiksilla ei oo samanlaista. Pohdiskeleva ja introvertti isäni ei todellakaan pitänyt mitään tulikivenkatkuisia saarnoja 20+ pastorivuotenaan! :D Eikä pitänyt seurakunnan nuorisotyöntekijäkään. . T. Vapiksesta erkaantunut, eli ei ole edes oma lehmä ojassa
[/quote]
Meillä sanotaan vapari!
t. vapaaseurakuntalainen Oulusta
Vaikuttaa siltä, että sinulla on käsitteet sekaisin. Kukaan uskovainen ei "kiihotu" maailmanlopusta. Tiedätkö missä vaiheessa maailmanloppu kristinuskon mukaan tapahtuu? Useimmiten maallikot kuvittelevat asiasta aivan virheellisesti. Maailma ei lopu Jeesuksen toiseen tulemukseen vaan paljon myöhemmin.
[/quote]
Suosittelen vahvasti sitä lääkitystä...
Voisitteko nyt yrittää ymmärtää, että vapiksia ja hellareitakin on monenlaisia! Meillä ja kaikille tuntemilleni vapislaisille (joita on paljon, kun olen vapisperheeseen syntynyt) se muuten on vapis, eikä mikään vapari... Kuvastaa ehkä sitä kuinka monta vapislaista tunnette. Uskon, että Seinäjoella (ehkä senkin takia Houm eriytyi, lopunajat ei oo cool puheenaihe :D) ja aiemman kirjoittajan Vapiksella on ollut liian lopunaika&demonikeskeistä. Samoin te voisitte uskoa, että kaikilla Vapiksilla ei oo samanlaista. Pohdiskeleva ja introvertti isäni ei todellakaan pitänyt mitään tulikivenkatkuisia saarnoja 20+ pastorivuotenaan! :D Eikä pitänyt seurakunnan nuorisotyöntekijäkään.
.
T. Vapiksesta erkaantunut, eli ei ole edes oma lehmä ojassa
Olen vapari Seinäjoelta ja ainakin mua häiritsee omassa seurakunnassa runsas lopun aikojen uhkakuvien näkeminen. Varsinkin homoliittojen sallimisen aikoihin karkasi kyllä monelta mopo pahasti käsistä. Toisinaan käyn hellareissa ja sama juttu siellä. Eli olen isolta osin samaa mieltä ap:n kanssa. Olen miettinyt vapaiden suuntien porukoista lähtemistä juuri näiden asioiden vuoksi.