Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako muuttaa takaisin Suomeen? Millasta siellä on nykyään?

Vierailija
13.03.2015 |

Olen ollut poissa 10 vuotta ja käynyt siellä tosi vähän lomilla, viimeksi 4 vuotta sitten. Joutuisimme mieheni ja lapseni kanssa aluksi asumaan äitini luona, sitten etsisimme oman vuokra-asunnon. Emme ole varakkaita ja töitä ei ole ainakaan heti tiedossa. Aluksi saisin työkkärirahaa kun olen toisessa EU-maassa ollut tän 10 vuotta töissä. Toki yrittäisin etsiä töitä heti. Miehelleni varmaan vaikeaa, hän puhuu vain ranskaa. Se ei ole se suurin ongelma kuitenkaan, vaan lähinnä kiinnostaa minkälainen yleisilmapiiri on? 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, ilmapiiri tässä maassa on ainakin tällä hetkellä todella huono

Vierailija
22/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:50"]

Miksi muuttaisitte Suomeen, mitkä olisivat muuton etuja? :) Ihan keskustelun aluksi kysyn.

[/quote]

Oikeastaan siksi kun koko suku siellä ja olisi kivaa kun lapsi saisi hyvän suomalaisen koulutuksen, jos se vielä on hyvälaatuista? Ilmeisesti ainakin kun tilastoja tai uutisia lukee? Omat vanhemmat alkaa olemaan aika vanhoja ja olisi ihanaa viettää enemmän aikaa heidän kanssaan. Melkeen kaikki mun kaverit on Suomessa, täällä ei ole niin paljon uusia kavereita saanut. 

Pelkään vaan sellasta skenaariota että me saatais joku vuokraasunto tyyliin Kontulasta (huono alue Helsingissä) ja että en löytäisi töitä ja mies saisi kokea paljon rasismia ja huutelua kadulla. Vai onko Helsinki nykyään niin kansainvälinen että yksi "ranskis" menisi muiden joukossa? :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan ole yhtään seurannut Suomen asioita netin kautta? Kas kun tälle palstalle osasit kuitenkin.

Vierailija
24/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pysyä siellä missä olettekaan, ihan vain oman mielenterveytenne vuoksi.

Vierailija
25/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:56"]

Et varmaan ole yhtään seurannut Suomen asioita netin kautta? Kas kun tälle palstalle osasit kuitenkin.

[/quote]

Netti on kyllä aika eri asia kuin kokea se ilmapiiri siellä, sitä mä tässä haen. 

Vierailija
26/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:56"]

[/quote]

Netti on kyllä aika eri asia kuin kokea se ilmapiiri siellä, sitä mä tässä haen. 

[/quote]

Tästä hyvänä esimerkkinä se, että mä kuvittelin lähes kaikkien suomalaisten olevan jotain fitness-tyyppejä nykyään, mutta tuttuni joka kävi viime vuonna Suomessa ihmetteli kun oli niin paljon pullukoita siellä. No, joka tapauksessa mun mielestä suomalaiset naiset ja miehet on kauniita sekä komeita. Mulle jäi se mieleen viime reissulta. 

Vierailija
27/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä työttömäksi tietentahtoen tänne lähtisi, eri asia, jos olisi jo työpaikat valmiina. Siis jos teillä on työpaikat siellä nykyisessä asuinmaassa.

Vierailija
28/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, onko miehesi muslimi?

Vierailija
29/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:01"]

En minä työttömäksi tietentahtoen tänne lähtisi, eri asia, jos olisi jo työpaikat valmiina. Siis jos teillä on työpaikat siellä nykyisessä asuinmaassa.

[/quote]

Tuo nimenomaan itseänikin arveluttaa. On vaan niin kova ikävä sukua, omaa kieltä ja sitä kun asiat toimii. Toisaalta, en ole ikinä ollut työtön joten luulisi edes jotain työtä löytvän. 

Vierailija
30/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:02"]

ap, onko miehesi muslimi?

[/quote]

Ei ole, miten niin? Onko heillä asiat jotenkin paremmin vai? 

Vierailija
31/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:01"]

[/quote]

Toisaalta, en ole ikinä ollut työtön joten luulisi edes jotain työtä löytvän. 

[/quote]Nyt on aika surkeat ajat kyllä, riippuu tietysti koulutuksestasikin. Miten hyvin miehesi puhuu suomea? Vaikuttaa paljon koulutuksen ohella työllistymismahdollisuuksiin.

Vierailija
32/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhu suomea mies siis lainkaan. Mun pitäisi etsiä työ ja hänen opiskella ensin kieli. 

Vierailija
33/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt suinpäin muuta tänne. Ota vaikka puolen vuoden vapaa töistä ja vietä se aika täällä. Muuttohalut karsiutuvat varmasti, usko pois.

Vierailija
34/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein edes pysty kuvittelemaan skenaariota, jossa Suomeen muutto olisi houkutteleva vaihtoehto. Jos olisitte korkeakoulutettuja ja hyvätuloisia - eiiii, ei kannata tulla. Jos teillä ei ole täällä työpaikkoja valmiina, eikä säästöjä oman asunnon ostoon - ei kannata tulla. Ehkä siinä tilanteessa, että olisitte eronneet ja sinä olisit yh, kannattaisi tulla tänne sosiaaliturvan ja turvaverkkojen piiriin. 

Vierailija
35/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaa voi olla todella vaikea saada vaikka olisi akateeminenkin jollei ole lääkäri tms. Jos teillä on siellä työpaikat niin kannattaa todella harkita sillä taloustilanne on täällä oikeasti toivoton. Helsingissäkin isot rakennusprojektit seisovat joten voit päätellä siitä jotain.

Vierailija
36/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:11"]

Ei puhu suomea mies siis lainkaan. Mun pitäisi etsiä työ ja hänen opiskella ensin kieli. 

[/quote]En kyllä noilla spekseillä lähtisi. Koittaisin lomailla kotimaassa useammin, jos mahdollista. Onko miehen koulutus sellainen, että sillä ylipäätään on Suomessa mahdollista työllistyä, osasi suomea tai ei. Kaikilla aloilla se ei ole välttämätöntä, moni firma käyttää esim englantia kielenään.

Vierailija
37/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:11"]

[/quote]

Ei, ei, ei tule mitään. Unohda koko juttu. Tehkää kesällä reissu Suomeen ja nauttikaa hetki Suomen kesästä. Sitten palaatte takaisin Ranskaan, missä teillä on hyvä elämä.

Vierailija
38/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kukoistaa viha ja persurasismi. En suosittele. Vain hullu on täällä, ellei ole pakko.

Vierailija
39/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainenko yleisilmapiiri? No jos vertaa 10 vuoden takaiseen tilanteeseen niin taloudelliset ajat helvetin paljon tiukemmat, työttömyys järkyttävän paljon suurempaa, vielä pahempaa on että työttömyys kasvaa koko ajan ja vieläpä helvetin nopeasti. Ihmset yleensäkin kiireellisempiä, kärttyisämpiä ja ilkeämpiä toisiaan kohtaan. Päättäjien osalta tehdään koko ajan leikkauspäätöksiä ja säästöpäätöksiä, jotka kurjistuttavat ja näivettävät tätä yhteiskuntaa ja joista kärsivät nimenomaan yhteiskunnan kaikkein vähäosaisimmat, lapset, lapsiperheet, nuoret, opiskelijat, työttömät, vanhukset, sairaat ja pienituloiset kaikkein eniten. Samaan aikaan kuitenkin herrojen palkat ja bonukset jostain syystä nousevat koko ajan.

Vierailija
40/55 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:12"]

En oikein edes pysty kuvittelemaan skenaariota, jossa Suomeen muutto olisi houkutteleva vaihtoehto. Jos olisitte korkeakoulutettuja ja hyvätuloisia - eiiii, ei kannata tulla. Jos teillä ei ole täällä työpaikkoja valmiina, eikä säästöjä oman asunnon ostoon - ei kannata tulla. Ehkä siinä tilanteessa, että olisitte eronneet ja sinä olisit yh, kannattaisi tulla tänne sosiaaliturvan ja turvaverkkojen piiriin. 

[/quote]

Joo itseasiassa olen tietoinen mm. siitä, että asuinmaassamme on parempi terveydenhuolto ja myös sosiaaliturva kuin Suomessa, korkeammat lapsilisät jne. eli myös tuossa viimeisessä vaihtoehdossa olisi fiksumpaa olla täällä. No mä nyt vähän tyhmäilen nostalgisena täällä ja kelailen että minkälainen se ilmapiiri Suomessa nykyään on. Onko ihmiset positiivisempia kuin joskus aikoinaan kun asuin siellä, siis nykyaikana kai sentään ollaan avoimempia jne. On ikävä perhettä, järkisyyt ei oikein nyt sitten nappaa kuitenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän