Kannattaako muuttaa takaisin Suomeen? Millasta siellä on nykyään?
Olen ollut poissa 10 vuotta ja käynyt siellä tosi vähän lomilla, viimeksi 4 vuotta sitten. Joutuisimme mieheni ja lapseni kanssa aluksi asumaan äitini luona, sitten etsisimme oman vuokra-asunnon. Emme ole varakkaita ja töitä ei ole ainakaan heti tiedossa. Aluksi saisin työkkärirahaa kun olen toisessa EU-maassa ollut tän 10 vuotta töissä. Toki yrittäisin etsiä töitä heti. Miehelleni varmaan vaikeaa, hän puhuu vain ranskaa. Se ei ole se suurin ongelma kuitenkaan, vaan lähinnä kiinnostaa minkälainen yleisilmapiiri on?
Kommentit (55)
Siis tulisitte asukkaaksi mun rahapussille?? Ei työtä, ei väliä?? TÄH??? Millä te elätätte itsenne??
Et sinä pärjäisi täällä enää, kaikki tapahtuu netissä. Ei ole mitään virastoja mihin voi mennä käymään. Esim. työnhakijaksi voi ilmoittautua vain netissä koska työvoimatoimistoja ei enää ole, kaikki muutkin asiat hoidetaan netissä. Kehitysmaalaisia varten on virkamiesten armeija palvelemasa heitä, mutta ranskalainen miehesi on liian länsimainen saadakseen omaa palvelijaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:02"]
ap, onko miehesi muslimi?
[/quote]
Ei ole, miten niin? Onko heillä asiat jotenkin paremmin vai?
[/quote]
.??
et sä varman tosissasi ole muuttamassa?
Jotenkin noi sun jutut on aika pinnallisia...fitness ym. Suomihan on tunnetusti lihavaa kansaa. Lue tilastotietoja mieluummin kuin fitnessosastoja, jos haluat faktaa...Väestöliitosta tai thl.fi tilastoja.
ja, jos muutat...niin kyllä työpaikkoja on. Siivousta miehellesi. Ilman kielitaitoa ei kai hirveesti voi valita...ellei ole sitten rankankielen juttuja. Ja onko sulla joku koulutus?
suomen kieltä voi opiskella esim.iltalukiossa.
ja itsestä riippuu se asuinpaikka. Kyllähän sä ite tunnet Suomea.
et sä nyt niin ummikko ole.
Ap, mä muutin takaisin Suomeen 15 ulkomaanvuoden jälkeen ummikkomieheni kanssa. Ei ollut töitä valmiiksi etsittynä, kämppä oli. Mies opiskeli suomea ahkerasti alkuajat, ja mä pääsin 3 kk:n sisällä töihin. Jonkinverran vararahastoa pitää siis olla, tietyt alat kun ei vedä ollenkaan. Sitkeyttä tarvitaan, mutta niinhän se on aina "ulkomaille" muuttaessa ja alusta aloittaessa.
Sinullekin on varmasti ulkomaanvuosien aikana tullut Suomesta kuva kultamaana, jossa mikään ei voi mennä pieleen. Suomi on muuttunut valtavasti 15 vuoden aikana, en ollut maata samaksi tuntea. Ulkomaalaisia on paljon ja englantia kuulee kaupungeissa jatkuvasti. Tasa-arvoinen avioliittolaki meni läpi. Paljon hyviä asioita on tapahtunut.
Suomalaisille on opetettu että emme osaa valittaa. No, tämä oppi on mennyt sydämeen, ja suomalaisista on tullut oikeaa valittajakansaa. Mieli pahoitetaan milloin mistäkin pienestä asiasta, ja kiitos netin, se myöskin heti ilmaistaan. Suomalaisista on tullut myös itsekkäitä, piirre jota en ennen meihin yhdistänyt. Tämä näkyy liikenteessä, kassajonossa, ja yleisesti minä-minä -kulttuurissa.
Älä pelästy, suomalaiset tykkäävät hautautua omiin poteroihinsa. Kaikki pyörii kodin ja perheen ympärillä. Jos olet lapseton, kavereita on vaikea saada. Sosiaalinen elämäsi jotakuinkin loppuu.
Ekat vinkit: älä vaan perusta käsitystä kansasta tähän Vauva-palstaan. Tulet vaan paranoidiksi ja alat epäillä kaikkia ystäviäsi sekopäiksi :)
Mimsi miehellesi huudeltaisiin kadulla, jos hän on ranskalainen? Eihän hän poikkea suomalaisten ulkonäöstä niin paljon, että kadulla huudeltaisi. Se on siis pois laskuista. Jos muuttaisitte Helsinkiin, lapsenne voisi mennä ehkä ranskalaiseen kouluun, saisi hyvän kielipohjan elämälleen. Aluksi kannattaa ottaa työ kuin työ ja mies johki ulkomaalaisten työllistämiskoulutukseen esim. ratikka- tai bussikuskiksi, jos tuntuu, ettei muuten työllisty. Jos sinäkään et työllisty, esim. lähihoitajan koulutus voisi olla vaihtoehto. Matalapalkka-aloilla asuminen pk-seudulla on tosi kallista, koska vuokrat ovat korkeat. Voi olla, että joutuisitte ankeaan lähiöön, jossa iltaisin ei uskaltaisi liikkua ulkona. Nämä ihan niitä realiteetteja.
Suomeen tuskin haluaa kukaan takaisin muuttaa kuin vain siksi että otaksuu saavansa sosiaalista taloustukea. Olen huomannut tämän, itekin asun ulkomailla mutta Suomeen en halua eikä mun miestä sais sinne asumaan millään ilveellä. Niin kauan suomalaiset on tyytyväisiä muilla mailla kun asiat on hyvin mutta työttömyyden koittaessa tai muuten asioiden mentyä perseelleen ollaan menossa Suomeen kun siellä saa tukea elämiseen. Olen useita kertoja kuunnellut kun suomalaiset naiset kehuvat ulkomaalaisille että Suomeen voi aina mennä kun siellä saa kaikenlaisia tukia, ketään ei jätetä ilman. Jotkut muuttavat Suomeen strategisesti "jatkamaan opiskeluja" niin että saa äitiyspäivärahat.
Minusta ummikko-ulkomaalaisen kanssa kannattaisi harkita maaseutuakin. Tosin, selkeästi vähemmän tekemistä varsinkin talvella, mutta myös vähemmän rasismia. Maalla nimittäin otetaan suomalais-ulkomaalaisparit todella nopeasti "meidän kylän omiksi tytöiksi ja pojiksi" ja ollaan tyytyväisiä uusista asukkaista ja veronmaksajista. Työpaikka on tietenkin toinen juttu, mutta muuten asumiskulut ovat matalat.
"Mimsi miehellesi huudeltaisiin kadulla, jos hän on ranskalainen? Eihän hän poikkea suomalaisten ulkonäöstä niin paljon, että kadulla huudeltaisi. Se on siis pois laskuista."
Mita sanoo kulttuurista ja kansan sivistystasosta jos erinakoisille automaattisesti huudellaan kadulla? Ja oletan etta se huutelu ei ole mitaa positiivista tervetulleeksi toivottelua.
Mita on tapahtunut "lintukodolle", "lottovoitolle" ja "maailman karkimaalle" kaikissa asioissa ja "laaketieteen edellakavijamaalle"?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 20:03"]
"Mimsi miehellesi huudeltaisiin kadulla, jos hän on ranskalainen? Eihän hän poikkea suomalaisten ulkonäöstä niin paljon, että kadulla huudeltaisi. Se on siis pois laskuista."
Mita sanoo kulttuurista ja kansan sivistystasosta jos erinakoisille automaattisesti huudellaan kadulla? Ja oletan etta se huutelu ei ole mitaa positiivista tervetulleeksi toivottelua.
Mita on tapahtunut "lintukodolle", "lottovoitolle" ja "maailman karkimaalle" kaikissa asioissa ja "laaketieteen edellakavijamaalle"?
[/quote]
Aika moni ranskalainen on nykyään muualta sinne muuttanut murjaani, joka ei edes näytä eurooppalaiselta.
[/quote]
Sanoinpahan vaan, koska asiat ovat niin. Ihan vain neutraalisti huomautin asiasta ilman että olisin lähtenyt analysoimaan sen enempää. Ap kyseli, huudeltaiskohan miehelle kadulla ja vastasin.
Hei Ap. Sanoisin että ei kannata muuttaa. Itse tein sen virheen ja muutin Etelä-Euroopasta 8 vuoden jälkeen takaisin. Se oli elämäni moka jotan vieläkin kadun. Jätin siis työpaikan ja miehenikin nostalgisessa kotimaan kaipuussani. Sitä se on ap, nostalgiaa ja muistoja siitä miten haluaisit asioiden olevan. Jos teillä on hyvä elämä siellä, jääkää. Täällä ei ole paremmin. Käykää pitkällä reissulla ja tule vaikka koko kesäksi lapsen kanssa,mutta muista että se on loma, ei arkea.
Jotenkin tuntuu että ulkosuomalaiset ovat paljon isänmaallisempia kuin Suomessa asuvat, sillä nostalgia kultaa muistot.Suomessa on yksinäistä, huonot palkat puhumattakaan ilmoista. Itsellä oli 100 kertaa parempi sosiaalinen elämä ulkomailla kuin Suomessa,sukulaisia ei kuitenkaan tapaa usein.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:50"]
Miksi muuttaisitte Suomeen, mitkä olisivat muuton etuja? :) Ihan keskustelun aluksi kysyn.
[/quote]
Oikeastaan siksi kun koko suku siellä ja olisi kivaa kun lapsi saisi hyvän suomalaisen koulutuksen, jos se vielä on hyvälaatuista? Ilmeisesti ainakin kun tilastoja tai uutisia lukee? Omat vanhemmat alkaa olemaan aika vanhoja ja olisi ihanaa viettää enemmän aikaa heidän kanssaan. Melkeen kaikki mun kaverit on Suomessa, täällä ei ole niin paljon uusia kavereita saanut.
Pelkään vaan sellasta skenaariota että me saatais joku vuokraasunto tyyliin Kontulasta (huono alue Helsingissä) ja että en löytäisi töitä ja mies saisi kokea paljon rasismia ja huutelua kadulla. Vai onko Helsinki nykyään niin kansainvälinen että yksi "ranskis" menisi muiden joukossa? :)
[/quote]
Vuokra-asunnonhan haette sieltä päin mihin haluatte muuttaa. Tehän sen päätätte itse mihin muutatte
Kannattaa muuttaa, täällä on ihanan eurooppalainen meininki nykyään. Juutalaiset pelkäävät, tyttöjä ja naisia puska- ja joukkoraiskataan, löyhät kaveriporukat pahoinpitelevät ja ryöstelevät lapsia jne. jne. Suurempia mellakoita ja no-go alueita saamme vielä tovin odottaa, mutta ei hätää, nekin ovat kyllä tulossa ja sitten olemme aito nykyeurooppalainen kaupunki.
Katso asuinpaikkaa suomen läheltä. Viro, ruotsi, norja jne. Lyhyet matkat suomeen ja haluat vierailla. Suomella menee vain koko ajan huonommin. Täällä yritetään vain luoda työttömyyttä.
Itse olen ajatellut muuttavani pois :D
Aika kovat ja vaativat ajat ovat. Tuttavapiirini on pitkälti korkeasti koulutettua ja lähes kaikilla tyytymätttömyyttä työhönsä ja töistä aiheutuvaa stressiä. Yt:t on arkipäivää niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Töitä kannetaan kotiin kun työajalla ei ehdi tehdä kaikkea ja oman työn puolesta pelottaa. Palkkataso huono ja verot korkeat.
Lisäksi lähes kaikki tuntemani lapsiperheet on arjessaan aika yksin. Tuntuu että sukupolvien välinen ketju on katkennut, vaikka lasten isovanhemmat elossa olisivatkin ja asuisivat lähellä. Kiire on niillä isovanhemmillakin.
Lähes kaikki etuudet ja helpotukset käyvät vuorollaan leikkauslistalla. Esimerkiksi asuntolainan korkovähennykset yms. Leikkaukset eivät siis koske vain pienituloisia. Sellainen yleinen odottava ilmapiiri sen suhteen, että ajetaanko hyvinvointiyhteiskunta alas tänään vai huomenna.
Näinkin kepein ajatuksin pe-illan kunniaksi. :)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 20:09"]
[/quote]
Aika moni ranskalainen on nykyään muualta sinne muuttanut murjaani, joka ei edes näytä eurooppalaiselta.
[/quote] Sinun olisi nyt paras alkaa katsella asuntoa jostain Kainuun sydanmetsista tai Lapista. Ai, ei Lapista kun siella asuu niita erilaisen nakoisia saamelaisia, ei nyt ihan murjaaneja mutta vahan sinnepain (ja anteeksi kaikille saamelaisille, nain en itse ajattele).
Miksi muuttaisitte Suomeen, mitkä olisivat muuton etuja? :) Ihan keskustelun aluksi kysyn.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:15"]
Täällä kukoistaa viha ja persurasismi. En suosittele. Vain hullu on täällä, ellei ole pakko.
[/quote]
Kyllä Suomessa se viherpunikkius pahin asia on. Jos osaava ihminen aikoo rahaa tehdä niin viherhipit ja vasurit siellä on ruikuttamassa sinun rahojasi, mutta ei tosiaankaan persut.
[/quote]
Siinä oikea malliesimerkki henkilöstä jonka takia tänne ei kannata tulla takaisin.
[/quote]
En asu Suomessa. Tännekö Saksaan olisit tulossa?