Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa saa tehtyä kotitöitä?

Vierailija
08.12.2021 |

Meillä on kai vaativa vauva kun se ei viihdy itsekseen viittä minuuttia kauempaa missään sitterissä tai lattialla. Ei suostu olemaan kantoliinassa eikä repussa. Koko ajan pitäisi kanniskella selkä vääränä tai viihdyttää. Nukkuu päiväunia hyvin vain liikkuvissa vaunuissa, sängyssä 30 min. kerralla jos hyvin käy. En ymmärrä missä välissä ne kotityöt pitäisi tehdä. Silloin kun vauvan saa nukahtamaan sänkyyn, ehdin ottaa itse torkut tai tehdä itselleni ruokaa ja syödä. Mikään imurointi tai kolistelua aiheuttava ei käy koska vauva herää rääkymään. Just ja just saa pyykit tai tiskit pesukoneeseen jos siunaantuu sopiva muutaman minuutin hetki ja roskat saa vietyä vaunulenkin yhteydessä.

Kommentit (393)

Vierailija
221/393 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä käytetään vauvasta nimityksiä pimu ja neiti. Jotenkin aliarvioivis, vauva on lapsi ja saakin olla. 9933

No oisko vaikka niin, että palstalla kirjoitellessa voi käyttää? En itse ainakaan lastani pimuksi kutsunut, kunhan vaan vältän tautofoniaa; vauva sitä, vauva tätä, vauva, vauva ja vauva.....

Ja sittenhän voi myös jättää pois nuo isännät, emännät, neidit ja prinsessatkin. Ovat aika ällöttäviä.

Aika kornia jostain viikon vanhasta sanoa, kuinka "meidän neidillä on aikamoinen temperamentti", samalla kun raukka huutaen vääntää liejupaskaa mahavaivoissaan.

Vierailija
222/393 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle ensinnäkin paljon onnea vauvasta :). Et maininnut vauvan ikää, joten oletan että on aika pieni vielä? Esikoinen? On totta että toiset vauvat ovat helpompia ja toiset vaativampia, se ei aina ole vanhemmasta (tai vanhemman osaamisesta) kiinni. Täältä myötätuntoa, meillä oli myös todella vaativa esikoinen ja todella tutulta kuulostava kuvaamasi tilanne. Oletko kysynyt / saanut neuvolasta apua? Olisiko sinun mahdollista saada esimerkiksi kotipalvelusta tai jostain apua että saisit vähän helpotusta?

Mainitsit että lapsi ei viihdy sitterissä eikä kantovälineessä. Sittereitä ei tosiaan varsinaisesti suositella lapsille, mutta toisin kuin joku kommentoija mainitsi, niin ergonomiset kantovälineet sen sijaan tukevat lapsen kasvua ja kehitystä. Lapsi saa kannettuna ollessa läheisyyttä ja liikeaistimuksia. Olisiko sielläpäin kantotukihenkilöä jolta voisit vielä kysyä neuvoja jos kantaminen kiinnostaa? Joskus voi olla että esimerkiksi eri tavalla sidottu tai erilainen liina voikin olla lapsen mieleen (esimerkiksi lonkkasidonta kun lapsi alkaa olla ympäristöstä kiinnostunut).

Tai onko vauvan itkuisuuden syytä tutkittu? Mahdollisia kireyksiä vielä synnytyksestä /kasvusta (auttaisiko esimerkiksi vyöhyketerapia tai osteopaatti? Siitä ovat monet kokeneet olevan apua.

Ja kuten tiedät, äidin on pidettävä omasta hyvinvoinnista myös huolta:

Voi kuulostaa karulta, mutta jotkut suosittelevat myös korvatulppia /kuulosuojaimia. Lapsen itku on vanhemmille yksi elämän suurimpia stressin aiheuttajia. Myös jatkuva kova meteli voi aivan oikeasti vaurioittaa kuuloa. Korvatulppia pitävät myös esimerkiksi osa varhaiskasvatuksen henkilöstöstä. Jo pienikin melun vähentäminen voi vähentää stressiä. Ja mikäli lapsi ei ole itkuun tikahtuvaa sorttia, niin lapsi ei mene siitä rikki vaikka jonkun aikaa itkisi sillä välin kun syöt tai siivoat. Meillä olen kanniskellut itkevää lasta öisin kuulosuojaimet päässä, ja kun pysyin itse siten rauhallisempana, myös lapsi oppii rauhoittumaan paremmin (ei toki aina, mutta joskus). Sotkusta ja tekemättömistä kotitöistä ei kannata liikaa stressata, ellei se aiheuta sinun tai lapsen turvallisuudelle ja hyvinvoinnille ongelmia.

Toivottavasti tästä oli paljon apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tätä, että jokaisesta asiasta tehdään vauvalle asia, jota seurata. Esimerkiksi, kun teemme ruokaa miehen kanssa, niin vauva seuraa sitterissä ihan rauhassa niin kauan, kun selostamme mitä teemme ja otamme hänet tavallaan mukaan tekemiseen juttelemalla ja ottamalla katsekontaktia. Toimii melkein aina!

Mulla toimi laulaminen, mutta vain noin 5 min kerrallaan. Juttelua kokeilin mutta se on mulle toooodella vaikeaa kun en ole luonnostaan mitään höpöttäjätyyppiä, eli tarvitsisin keskustel uun sen toisen osapuolen. Jos teen mitää n keskittymistä vaativaa niin unohdan puhua ja jos puhun niin se tekeminen keskeytyy :( Nyt onnistuu vähä n paremmin kun kaksivuotias puhuu itsekin vähän.

Vierailija
224/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä sillon kun vauva on hereillä? Mikä estää syömisen? Minkä ikäinen vauva kyseessä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun raskaana oon ja vieras aihe.

Ei sitä lasta voi vaan laittaa johonkin hyllylle odottelemaan sillä aikaa kun haluaa tehdä muuta. Vai minne ajattelit itse lapsesi tuikkasta jos ei viihdy kun sylissä?

No ei ne vauvat ole sylivauvoiksi syntyneet, opittu tapahan tuo jo on että vaatii syliin. Kannattaa vieroittaa jo nyt.

Trollihan sä varmaan olet tai jotenkin muuten häiriintynyt mutta nimenomaan kaikki vauvat syntyy "sylivauvoiksi", maailman luonnollisin asia on että avuton poikanen haluaa olla emonsa kosketuksessa. Vastasyntynyt ei vielä edes näe niin hyvin että tietäisi missä äiti on jos ei ole kosketusetäisyydellä. Todella julmaa yrittää kouluttaa vastasyntynyttä viihtymään yksiksee n.

Vierailija
225/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kanssa menee helposti, jos useampi lapsi niin nostan hattua. Itse söin aamupalan niin että vauva oli alustalla vieressä. Suihkussa kävin kun vauva otti parinkymmenen minuutin aamupäivätorkut, myöhemmin oli muistaakseni vaippasillaan kylppärissä. Nukkui alkuun iltapäivällä noin 4 tuntia vaunuissa, silloin ulkoilutin koiran ja kävin kaupassa. Pari viikkoa oltiin kahdestaan, silloin oli vain kannettava vauva aamuin illoin koiran kanssa pissalle. Siivottiin viikonloppuisin jos jaksettiin. Iltaruoka oli joku helppo ja nopea, päivällä oli lähinnä välipalaa mulle. Kiva fiilis jäi vauva-ajasta, rakastin sitä kun sai noudattaa omaa päivärytmiä vaikka välillä valvottiinkin. 

Vierailija
226/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4 lasta ja en tajua otsikon kysymystä. Senkun tekee... siis miksi niitä ei saisi tehtyä?

Vierailija
227/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt voi hoitaa sillei suurpiirteisesti ja vähän kerrallaan. Ei haittaa vaikka tiskipöydät ovat täynnä astioita ja tasot pyyhkimättä jne. Pääasia, että vauva ja koko perhe voi hyvin. Keskustele asiasta miehesi kanssa. Voisiko hän tehdä osan kotitöistä?

Vauvaaika on niin lyhyt ja se menee nopeasti. Sitä ei ehkä siinä arjessa tule niin ajatelleeksi. Varsinkin jos on ensimmäinen lapsi kyseessä kaikki on uuden opettelua ja totuttelua vauvaarkeen. Silloin voi helpommin stressata kotitöistä ja yrittää tehdä kaiken niin kuin on aiemmin tottunut. Ei kannata turhaan väsyttää

itseään liialla siivoamisella ja sisustamisella.

Äidin kannattaa kerätä voimavaroja leväten päivälläkin sillon ku vauva nukkuu. 👍🏻

Vierailija
228/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme lässytystä taas lähes koko ketju.

Vauvahan on just niin vaativa kuin te opetatte sen olemaan. Jos joka rykäsyyn hyppää ja aloittaa teatterin, niin tietenkin hän haluaa sitä aina.

Tai jos vauva "vaatii" nukutusta, että pitäisi kärrytellä ympäri kyläteitä tuntitolkulla. :D Tietenkin, jos te olette sen siihen opettaneet.

Turhaa huudatusta en suosittele, muttei se pienestä turhautumis huudostakaan rikki mene ja traumatisoidu loppuiäkseen.

Semmoinen juttu, että vauvahan vielä oppii yhtä ja toista ns. talon tavoille. Muutaman vuoden päästähän jengi on sitten k-sessa, kun uhmista kiikutellaan ja hyppyytetään miten sattuu, kun on tottunut vauvasta viihdytysjoukkoihin.

Vierailija
229/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä olet opettanut jatkuvasti kannettavaksi

Itsellä 3 lasta, enkä ketään kanniskellut. Tein niin taloustyöt, kuin osapäiväisesti ansiotyötäkin kotona

Vierailija
230/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintarepun kanssa meillä tehtiin.

Vierailija
231/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva imuroi samalla, kun sinä pyyhit pintoja.

🤣😂👌👍👏

Vierailija
232/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä sillon kun vauva on hereillä? Mikä estää syömisen? Minkä ikäinen vauva kyseessä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun raskaana oon ja vieras aihe.

Ei sitä lasta voi vaan laittaa johonkin hyllylle odottelemaan sillä aikaa kun haluaa tehdä muuta. Vai minne ajattelit itse lapsesi tuikkasta jos ei viihdy kun sylissä?

No ei ne vauvat ole sylivauvoiksi syntyneet, opittu tapahan tuo jo on että vaatii syliin. Kannattaa vieroittaa jo nyt.

Trollihan sä varmaan olet tai jotenkin muuten häiriintynyt mutta nimenomaan kaikki vauvat syntyy "sylivauvoiksi", maailman luonnollisin asia on että avuton poikanen haluaa olla emonsa kosketuksessa. Vastasyntynyt ei vielä edes näe niin hyvin että tietäisi missä äiti on jos ei ole kosketusetäisyydellä. Todella julmaa yrittää kouluttaa vastasyntynyttä viihtymään yksiksee n.

Joten myös monikkoperheiden äidit on todella sairaita kun on täysi mahdottomuus pitää kaikkia sylissä koko ajan? Terveisin kolmosten äiti, jokainen lapsi terve ja sosiaalinen ihana tyyppi vaikka ovatkin joutuneet jakamaan syliajan sisarusten kesken ja ehdin vieläpä tehdä kotityötkin 🤷‍♀️😂

Vierailija
233/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J

Höpö höpö, ei niitä ennenkään ole kanniskeltu ja ihan täysipäisiä aikuisia on kasvanut

Ei siinä ole kouluttamista, kun vaan ei ala ylimääräisiä kanniskella heti syntymän jälkeen

Vierailija
234/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten myös monikkoperheiden äidit on todella sairaita kun on täysi mahdottomuus pitää kaikkia sylissä koko ajan? Terveisin kolmosten äiti, jokainen lapsi terve ja sosiaalinen ihana tyyppi vaikka ovatkin joutuneet jakamaan syliajan sisarusten kesken ja ehdin vieläpä tehdä kotityötkin 🤷‍♀️😂

Samoin minä tein jopa ansiotyötä kotona taloustöiden lisäksi. Lapsista kasvoi normaaleja ja hyvin ovat sijoittuneet korkeakoulun jälkeen johtopaikoille

Ne on nämä nykyäidit.... elämänkokemusta puuttuu, eikä niitä saa vanhemmat neuvoa

Vierailija
235/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella raskaalta. Koita jaksaa, kyllä se vauva kasvaa. Meidän vauva ei ole mitenkään vaativa 3 kk, mutta oma palautuminen sektiosta on ollut vaikea. Mies on tehnyt melkein kaikki kotityöt loppuraskaudesta lähtien. Alkuun söin lähinnä, kun imetin ja muuten silloin, kun ehdin. Vauva nukkuu onneksi pidempiä pätkiä, niin silloin tällöin ehdin jumpata, harjoitella kotitöitä ja hoitaa lemmikkejä. Tässäkin tilanteessa suurin osa ajasta menee imetykseen, vauvan kanssa seurusteluun ja nukkumiseen.

Vierailija
236/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tämä nykypäivän naisten saamattomuus, avuttomuus ja narina ottaa päähän.

Jäin leskeksi raskaana ollessa, hoidin ja kasvatin kaksoset syntymästä asti itse, hoidin kodin, ruuat, taloudet, kaiken.

Lapset kohta 6v enkä jaksa ymmärtää että joku kyselee täällä tälläistä. Miettikää noita asioita ennen kun hankitte lapsia! .......vauvan kuuluu tottua normaaleihin kodin ääniin, esim siihen imuriin.

Vierailija
237/393 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella raskaalta. Koita jaksaa, kyllä se vauva kasvaa. Meidän vauva ei ole mitenkään vaativa 3 kk, mutta oma palautuminen sektiosta on ollut vaikea. Mies on tehnyt melkein kaikki kotityöt loppuraskaudesta lähtien. Alkuun söin lähinnä, kun imetin ja muuten silloin, kun ehdin. Vauva nukkuu onneksi pidempiä pätkiä, niin silloin tällöin ehdin jumpata, harjoitella kotitöitä ja hoitaa lemmikkejä. Tässäkin tilanteessa suurin osa ajasta menee imetykseen, vauvan kanssa seurusteluun ja nukkumiseen.

Eli et tee muuta kun imetä koska 3kk jälkeenkin toivut vielä sektiosta? Älkää nyt ainakaan hankkiko lisää lapsia.

Vierailija
238/393 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te superäidit, jotka leivoitte kaiken itse puhtaan keittiön leivinuunissa ja pyykkäsitte avannossa ansiotyön, väitöskirjan teon ja esikoisromaanin kirjoituksen ohessa! Miten pystytte tähän ilman kunnollisia yöunia, vai ovatko teidän vauvat armollisesti nukkuneet hyvin öisin? Oma "vauva" heräilee vielä parivuotiaana 4-5 kertaa yössä itkemään, ei ole opetettu mihinkään yöviihdytykseen tai kanniskeluun vaan itkee omassa sängyssään ja kovaa. Lyhyemmin jos joku hymisee samassa huoneessa tms., jos ei niin sitten pitkään. Korvatulpat ei kolmiossa auta, olen niitäkin kokeillut kun joku kuitenkin spartalaista itketystä tähänkin suosittaa. Lääkärit ja unikoulut kokeiltu, ei muutosta.

En mä ole pariin vuoteen tehnyt muuta kuin haahuillut lapsen pakollisia tarpeita täyttäen ympäriinsä, kun ei vaan pää toimi enää ilman kunnon unta enkä osaa enää oikein nukkuakaan. Töihin yritin palata jo vuosi sitten, piti jäädä pois kun aiheutin typeriä tilanteita puolinukuksissa. Vauvavuodesta (tai viime vuodesta, tai tunnista) en muista oikein mitään, mutta kyllä silloin kai kotitöitä tein kun vauva nukkui 20-30min. kerrallaan päiväuniaan.

Vierailija
239/393 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva viihtyy 5 minuutti lattialla, niin siinä ajassa kerkee jo tehdä yhden homman. Kotitöitä muistan pilkkoneeni osiin ihan luonnostaan. Kaiken voi tehdä osissa. Kannattaa myös muokata kodista helposti siivottava vauva-ajaksi. Esim turhat huonekalut pois keskeltä lattioita, matot pois jos ovat vaikeita pitää puhtaana jne.

Vierailija
240/393 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, siinä taas uusavuttomat äipät asialla. Kyllä se vauva tottuu siihen että joka pienestä narinasta keikutetaan sylissä. Ja vauva oppii myös siihen aika nopeasti kun sitä ei keikuteta joka asiasta syliin. Ei sillä vauvalla hengenhätä ole, se on vaan tottunut siihen että se saa huomiota. Antaa huutaa sitterissä tai sängyssä. Lapsi ei yleensä huuda jos maha on täynnä ja kuivat vaipat. Sairaudet on sitten erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme