Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta ei erota tyttöjä enää pojista ja päinvastoin

Vierailija
13.03.2015 |

ainakaan nimen perusteella:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1426209741496.html?pos=ok-trm-uutk

Ennen Marja oli Marja ja Kalle oli Kalle mutta jatkossa Marjalla saattaakin olla pippe ja Kallella pimppi.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:49"]

Kyllä mua vähän hymyilyttäisi, jos tapaisin kauniin ja naisellisen naisen, jonka nimi on Kalevi tai hyvin miehekkään miehen nimeltä Siru.

Mä en näe mitään pahaa siinä, että nimet ovat jaoteltu miehen ja naisen nimiin. Mun mielestä koko sukupuolineutraali höpötys on mennyt ihan yli.

Mulla on tyttö, ja hän saa tulevaisuudessa harrastaa mitä tahtoo ja pukeutua miten haluaa. Ei mulla kuitenkaan ole tarve neutralisoida hänen sukupuoltaan.

[/quote]

Samaa mieltä, että sukupuolineutraaliushöpötys on mennyt täysin yli. Lasten sukupuolet pakkoneutralisoidaan, Maija ei saa enää olla tyttö ja leikkiä nukeilla, koska nuket ovat perinteisesti mielletty tyttöjen leluiksi, vaan hänet pakotetaan sukupuolettomuuteen. Ja Villelle kuuluu ostaa pinkkiä vaatetta ja My Little Ponyjä, muutoin hän kasvaa pojan ja miehen rooliin.

Vierailija
22/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:42"]

Eikö "robin" ole punarinta? Mun mielestä lintua tarkoittava nimi sopiikin paremmin tytölle.

[/quote]

Sehän on esim. usassa naisen nimi/ sukupuolineutraali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:58"]

Miksi pitäisikään? Miesten ja naisten vessat myös pois.

[/quote]

Kannatan myös yhteisiä pukuhuoneita. Sukupuolellahan ei ole väliä.

[/quote]

Jännää, kaiken pitäisi olla sukupuolineutraalia, mutta mammat eivät kuitenkaan ole valmiita saunomaan ja pukeutumaan miesten kanssa? Miksi ette ole? Mitä pahaa siinä on?

Vierailija
24/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 13:14"]

Kyllä mua vähän hymyilyttäisi, jos tapaisin kauniin ja naisellisen naisen, jonka nimi on Kalevi tai hyvin miehekkään miehen nimeltä Siru.

Mä en näe mitään pahaa siinä, että nimet ovat jaoteltu miehen ja naisen nimiin. Mun mielestä koko sukupuolineutraali höpötys on mennyt ihan yli.

Mulla on tyttö, ja hän saa tulevaisuudessa harrastaa mitä tahtoo ja pukeutua miten haluaa. Ei mulla kuitenkaan ole tarve neutralisoida hänen sukupuoltaan.

[/quote]

Samaa mieltä, että sukupuolineutraaliushöpötys on mennyt täysin yli. Lasten sukupuolet pakkoneutralisoidaan, Maija ei saa enää olla tyttö ja leikkiä nukeilla, koska nuket ovat perinteisesti mielletty tyttöjen leluiksi, vaan hänet pakotetaan sukupuolettomuuteen. Ja Villelle kuuluu ostaa pinkkiä vaatetta ja My Little Ponyjä, muutoin hän kasvaa pojan ja miehen rooliin.

[/quote]

Tämä on ihan totta. Lapsi laitetaan väkisin leikkimään "toiselle sukupuolelle" tarkoitetuilla leluilla koska sukupuolisensitiivinen kasvatus on nyt pinnalla.

Meidän tytöllä on kummankin sukupuolen leluja, ja kuitenkin häntä kiinnostaa enemmän ne tyttöjen lelut ja äidit korut ja kengät. Pitäisikö mun nyt ottaa ne pois, että joutuisi leikkimään vain autoilla ja hirviöillä, jotta kasvaa sukupuolineutraaliksi, eikä vahingossakaan naiselliseksi naiseksi?

Jokaisen vanhemman pitäisi ottaa lapsi vastaan omana yksilönä, mutta se ei tarkoita sitä, että sukupuoli pitäisi piilottaa tai häivyttää. Siinä vaiheessa menee lujaa yli.

Vierailija
25/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei, Maija saa jatkossakin leikkiä nukeilla, mutta hänen ei ole pakko ja Villekin saa leikkiä tai olla leikkimättä nukeilla. Miksi lasta ei saisi kohdella yksilönä, vaan sukupuolensa edustajana?

Ja nuo nimiasiat taas eivät ole niin yksinkertaisia, kun nimet eivät enää ole Maija ja Ville, vaan mukana on Ariaa, Sadea, Robinia/Robynia.

Vierailija
26/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitte?

Vierailija
27/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ootsä ihan oikeasti liikkunut lasten parissa? Ja väität että tytöt eivät saa leikkiä nukeilla ja poikien kuuluu käyttää pinkkiä?

Vierailija
28/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:38"]

Virossa ja Norjassa Janne on naisen nimi, Islannissa myös Kari on naisen nimi. Kanadassa myös Robin.

[/quote]

Korjaus tähän: Kari on naisen nimi Norjassa, Islannissa kirjoitusmuoto on Kári, joka on miehen nimi.

Vierailija
29/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla on paljon nimiä, jotka ovat sekä miehen että naisen nimiä, mutta suurin osa nimistä niissäkin kulttuureissa on niitä selkeästi miehen tai selkeästi naisen nimiä. Sama kai tässä, en jotenkin osaa uskoa, että kohta meillä on pilvin pimein Pentti-nimisiä tyttöjä tai Jaana-nimisiä poikia. Eiköhän tämä liity enemmänkin nimiin, joissa ei moista sukupuolisidonnaisuutta kulttuurillisista tai muista syistä (vielä) ole. Onhan ennkin ollut nimiä, joita on annettu molemmille sukupuolille.

Vierailija
30/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet ovat vain yksi ongelma siinä, kuinka sukupuolisuuden perusteella naisia sorretaan. Myös ulkonäköä pitäisi säädellä, esimerkiksi tehdä sekä miehille pakolliseksi pitkä tukka tai vaihtoehtoisesti lyhyeksi ajeltu sänki. On ällöttävää, että sukupuolisia piirteitä saa tuoda esiin esimerkiksi tukalla tai meikkaamalla. Kaikki tällainen keskittää huomion epäolennaisuuksiin eikä ihmisen todellisiin kykyihin ja ansioihin.

Vierailija
31/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:42"]Eikö "robin" ole punarinta? Mun mielestä lintua tarkoittava nimi sopiikin paremmin tytölle. [/quote] Miksi ei pojalle?

[/quote]

Toki joku Kaare tai Lokki menisi hyvin pojalle mutta hento ja pieni lintu kuten tuo "punarinta" on ehkä tyttölapselle passelimpi.

Vierailija
32/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ihan vietävästi nimet joista ei tiedä kumpaa sukupuolta henkilö on.

Vierailija
33/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:07"]

Nimet ovat vain yksi ongelma siinä, kuinka sukupuolisuuden perusteella naisia sorretaan. Myös ulkonäköä pitäisi säädellä, esimerkiksi tehdä sekä miehille pakolliseksi pitkä tukka tai vaihtoehtoisesti lyhyeksi ajeltu sänki. On ällöttävää, että sukupuolisia piirteitä saa tuoda esiin esimerkiksi tukalla tai meikkaamalla. Kaikki tällainen keskittää huomion epäolennaisuuksiin eikä ihmisen todellisiin kykyihin ja ansioihin.

[/quote]

Voisi myös kehittää leikkauksen, jolla saadaan kaikkien ääni neutraaliksi. Eihän neutraalilla ulkonäöllä ole mitään merkitystä, jos ääni paljastaa sen syntisen sukupuolen.

Vierailija
34/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:15"]

Mua ärsyttää ihan vietävästi nimet joista ei tiedä kumpaa sukupuolta henkilö on.

[/quote]

Ajatella. Mitenkähän paljon miljardi kiinalaista sinua ärsyttää.

Vierailija
35/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarvitsee nimen perusteella tietää onko kyseessä tyttö vai poika?

Vierailija
36/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:31"]

[/quote]

Koska sukupuolisuuteen kuuluvat tietyt roolit ja odotukset. Niille on biologiset perusteet. 

Minä tunnustan, että minusta on mukavaa tulla kohdelluksi naisena. Se ei vie minun asiantuntijuuttani mitenkään pois, onpahan kivaa roolileikkiä.

Vierailija
37/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:31"]

[/quote]

Koska sukupuolisuuteen kuuluvat tietyt roolit ja odotukset. Niille on biologiset perusteet. 

Minä tunnustan, että minusta on mukavaa tulla kohdelluksi naisena. Se ei vie minun asiantuntijuuttani mitenkään pois, onpahan kivaa roolileikkiä.

[/quote]

Kyllä saat olla juuri niin naisellinen kuin haluat, mun mielestä nimenomaan jokaisen tulisi saada olla just niin naisellinen tai miehinen kuin haluaa, sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
38/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:44"]mun mielestä nimenomaan jokaisen tulisi saada olla just niin naisellinen tai miehinen kuin haluaa, sukupuolesta riippumatta.[/quote]

Minusta feministit uhkaavat omaa naisellisuuttani. He vievät minulta kulttuuriset roolit, joissa tahtoisin itse elää. Kun he tahtovat neutraalia suhtautumista ja valinnan vapautta, niin todellisuudessa he vievät suurimmalta osalta valinnan mahdollisuuden.

Mahdollisuus katoaa, kun roolit katoavat. 

Vierailija
39/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:31"]

[/quote]

[/quote]

Siis ihan oikeasti epäilet, että sua ei kohdeltais naisena, jos sukupuolesi ei kävisi ilmi etunimestäsi. Kuulostaa todellakin roolileikiltä.

Vierailija
40/121 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erottaa. Mikään ideologia tai yhteiskuntamalli ei tule poistamaan sitä sukupuolieroa, että naiset ovat luonnostaan äärimmäisen persoja rahalle. Siitä pystyy aina ja ikuiksesti tunnistamaan miehen ja naisen eron.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän