Voinko jotenkin estää sh opiskelijaa saamasta selville
minun terv.tietojani?
Ongelma on tämä: Olen raskaana ja en ole asiaa vielä isoon ääneen huudellut. Vain muutama tietää. Sukulaiseni opiskelee sairaanhoitajaksi ja sain kuulla, että on tulossa harjoitteluun tuohon meiän neuvolaan. En haluaisi hänen saavan vielä tietää, että olen raskaana.
Kommentit (46)
Meillä pelkkä neuvola, joten siellä asioidaan ainoastaan raskauden vuoksi tai lapsien kanssa. Ei jää paljon vaihtoehtoja muille arvailla, miksi olen siellä. Jos olisikin Terv.aseman yhteydessä,ei haittaisi. Nyt jään heti "kiinni" ja vielä en haluaisi raskaudesta kertoa. En jaksa sukulaisten ihmettelyä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:42"]
Meillä pelkkä neuvola, joten siellä asioidaan ainoastaan raskauden vuoksi tai lapsien kanssa. Ei jää paljon vaihtoehtoja muille arvailla, miksi olen siellä. Jos olisikin Terv.aseman yhteydessä,ei haittaisi. Nyt jään heti "kiinni" ja vielä en haluaisi raskaudesta kertoa. En jaksa sukulaisten ihmettelyä. Ap
[/quote]
Sulla on tärkeämpääkin murehdittavaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:42"]
Meillä pelkkä neuvola, joten siellä asioidaan ainoastaan raskauden vuoksi tai lapsien kanssa. Ei jää paljon vaihtoehtoja muille arvailla, miksi olen siellä. Jos olisikin Terv.aseman yhteydessä,ei haittaisi. Nyt jään heti "kiinni" ja vielä en haluaisi raskaudesta kertoa. En jaksa sukulaisten ihmettelyä. Ap
[/quote]
Ei sitä raskautta yleensä montaa kuukautta enempää voi peitellä, joten jäin kyllä miettimään mitä sillä voittaa, jos muutaman kuukauden välttyy sukulaisten ihmettelyltä...
Se raskauden tuloshan näkyy sitten jatkossa vuosikymmeniä eteenpäin... =)
Kun näet neitoa siellä, muistutat vaitiolovelvollisuudesta ja siitä, jos sukulaiset saa tietää ennenkuin itse kerrot, soitat oppilaitokseen välittömästi. Kyllä siitä seurauksia tulee joka tapauksessa jos vaitioloa rikkoo.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:05"]
Jos puhuu sillon hän rikkoo lakia. Jos käy ilmi että on juorunut asioitasi eteenpäin tee rikosilmoitus.
[/quote]
Kerrotko vielä että mitä rikoslain kohtaa siinä rikotaan, jos opiskelija puhuu asiasta jollekin kolmannelle osapuolelle jotain?
Sellainen menettely olisi moitittavaa, mutta ei siinä mitään rikosta tehdä, joten ei sitä rikosilmoitustakaan voida ottaa vastaan.
[/quote]
Jos joku rikkoo lainmukaista tai viranomaisen määräämää salassapitovelvollisuuttaan, hän syyllistyy salassapitorikokseen. Rikos tulee kyseeseen sillä edellytyksellä, ettei rikos ole rangaistavissa virkasalaisuuden rikkomisena tai sen tuottamuksellisena muotona. Salassapitorikoksen mukaan rangaistavia tekoja ovat salassa pidettävän seikan paljastaminen, josta tekijä on asemassaan, toimessaan tai tehtävää suorittaessaan saanut tiedon, sekä tällaisen salaisuuden käyttö omaksi tai toisen hyödyksi.
Rangaistuksena salassapitorikoksesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Jos raskaus on noin salasapidettävä asia, niin:
-ei hankkiudu raskaaksi
-ei käytä neuvolapalveluja
Vakavasti ja ilman porvoota puhuen: nyt on tärkeintä sinun ja sikiön hyvinvointi ja muu maailma voi painua hevon vi***un.