Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liiallinen kiltteys, miten päästä eroon?

Vierailija
13.03.2015 |

onko muita tästä kärsiviä ja miten pääsitte eroon liiallisesta kiltteydestä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapsi/lapsia. Silloin minusta kiltistä, kaikki itsensä edelle laittavasta, tuli "itsekkäämpi" muita kohtaan, kun lapset ajaa muiden edelle, ja jos annan itseäni polkea, lapset kärsii. Pakko pitää puolensa, että jaksaa lapsille antaa enemmän.

En voi lupautua tekemään kenenkään hyväksi mitään, niin ettei aika olisi pois lapsilta. Joten en enää suostu ellen todella halua auttaa ja on aikaa.

Olen edelleen kiltti, mutta en hyväkikäytettävissä.

Vierailija
2/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vihdoin viimein päässyt siitä pois. 

Minulle the juttu oli oppia tunnistamaan itsessäni se tunne, jonka vuoksi olen liian kiltti. Yllä joku maknitse hylkäämisen pelon, mutta se ei ollut minulla olennaista. Minulla taas heräsi syyllisyys, jos sanoin ei. 

Kun tajusin, että annan aina vallan toiselle ihmiselle, kun tämä onnistuu herättämään minussa syyllisyyden - niin vyyhti alkoi purkautua. En kestänyt syyllisyyttä, joka heräsi, kun sain viestin "olet huono ihminen, jos et tee/ajattele/tunne näin". 

Tein itselleni voimalauseita paperille, jotka luin vähintään kolmesti päivässä ajatuksella: minilla on oikeus tuntea mitä tahansa, minulla on oikeus tehdä mitä haluan, minulla on oikeus ajatella mitä haluan yms. Yms. Ja illalla viimesenä pohdin näitä samoja asioita.

Ole siis tietoinen, miksi annat periksi. Ja keskity ajattelemaan toisella tavalla. Kuukaus kuukaudelta onnistut vaihtamaan jatukaeai, kun joka päivä niihin keskityt.

lue Valtavaara: kiltteydestä kipeät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa

haluan vielä lisätä, että nämä voimalauseet riippuvat sinun omista tunteista ja ajatuksista. Eli sinulle voi tunteesta riippuen sopia: minä olen rakastetamisen arvoinen, vaikka en teekään mitä toinen haluaa tai minä selviydyn, vaikka toinen suuttuu tms.

siksi on tärkeää tunnistaa se oma tunne, jotta pystyy kohdentamaan.

Vierailija
4/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ongelmana se, että olen kuvitellut vastaan sanomisen/eri mieltä olemisen olevan "väärin", kenties kasvatuksen tulosta. Aloitin pienin askelin. Muistan, miten käteni vapisivat ja koin fyysisestikin vaikeana sanoa oman mielipiteeni eräälle " vaikealle" ihmiselle. Kyse ei ollut edes mistään riidasta vaan aloin kokea iänikuisen "jaan ja joon" nakertavan omaa minuuttani. Sanoin oman, hieman eriävän mielipiteeni ja se onnistui. Kerään nyt näitä saavutuksia kuin sulkia hattuuni. ks. myös https://www.nyyti.fi/elamantaitokurssi/opi-elamantaitoa/rakenna-toimivia-sosiaalisia-suhteita/sosiaalinen-verkosto-ja-vuorovaikutus/

Vierailija
5/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin joskus olevani liian kiltti, jo lapsuudessani sitä hoettiin kun jaoin aina leluni ja herkkuni muille enkä osannut pitää puoliani. Autoin toisia mutta en osannut pyytää oikein apua silloinkaan kun olisin sitä tarvinut. Jouduin usein hyväksikäytetyksi, ihmiseksi johon otettiin yhteyttä just silloin kun häneltä tarvittiin jotain ja joka voitiin sitten unohtaa. 

Joskus nuorena aikuisena vasta tajusin ettei tämä mistään kiltteydestä johtunut, en ollut oikeastaan yhtään kiltti. Sen sijaan pelkäsin hylätyksitulemista ja siksi yritin miellyttää muita, omasin huonon itsetunnon ja olin saamaton enkä siksi osannut pitää puoliani. 

Silti tuon muuttaminen oli vaikeaa. Tietoisesti aloin opetella sanomaan "ei" ja kestämään sitä että ihmiset tästä suuttuivat ja lopettivat yhteydenpidon. Kuitenkin oli kokoajan epävarma ja paha olo ja mietin että olisin mielummin vaikka se hyväksikäytettävä kaveri. 

Sitten tuli tilanne jossa mun elämä muuttui paljon lyhyessä ajassa. Sain  vakavasti sairaan lapsen samoja aikoja kun oli muutettu miehen kotipaikkakunnalle. Mä tajusin että tuon lapsen puolia mun on opittava pitämään ja sitä kautta se alkoi onnistua. Samalla tutustuin uusiin ihmisiin ja nämä suhteet alkoivat terveeltä pohjalta. 

Vierailija
6/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarpeeksi kovaa vituttaa niin mitta tulee täyteen ja tapahtuu spontaani räjähdys. Hankkiudu vituttavaan seuraan ja vituttaviin tilanteisiin.

Vierailija
8/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks päivä meni herne nenään ja sanoin vastaan.

Vierailija
9/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ystävät ja sukulaiset tai perhe suhtautuu jos kiltti ei enää halua olla kiltti? Tai työkaverit? Ja tarviin konkreettisia neuvoja miten eroon kiltteydestä. Olen uupunut.

ap

Vierailija
10/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin sanottu kuin tehty. Itse olen samassa tilanteessa, mutta pikkuhiljaa oppii siitä pois. Opin sanomaan ei ja sanomaan vastaan. Aiheuttaa mulle kyllä kamalaa ahdistusta kun pitää kokoajan tsempata. Kasvatan itselleni kovan kuoren.
Tuskin tästä on sinulle apua, mutta kerroin nyt kuitenkin.

Vierailija
11/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrätietoinen asioiden, tilanteiden ja ihmissuhteiden punnitseminen oman jaksamisen kautta. On tosin käsittämättömän vaikeaa pitää puoliaan.

Itse olen huomannut kiltteydessäni kaksi linjaa. Toinen on ihan oikeaa ja vilpitöntä hyväntahtoisuutta ja lähimmäisenrakkautta. Toinen linja on se, josta haluan pyristellä eroon: olen kiltti siksi, koska pelkään, että muuten minut hylätään, muuten minusta ei pidetä -ja miten selviän sellaisesta yksinolosta.

On tosi tärkeä olla äärimmäisen rehellinen itselleen. On hyvä pohtia omia motiivejaan. Kaikista parhaiten siihen pääsisi terapeutin avulla, jos siihen on mahdollisuus. Voisitko jutella esim. työterveyspsykologin kanssa?

Olet ottanut ensimmäisen tärkeän askeleen eli huomannut, että näin ei voi jatkua.

Vierailija
12/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niitä konkreettisia neuvoja? Tuntuu että pää räjähtää kohta. En halua enää päivääkään olla tälläinen vaan ruveta tosi röyhkeäksi niin kuin muut. 

ap

Vierailija
13/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eka kerta, kun sanoo vastaan, on kamalan stressaava ja vaatii pitkää palautumista. Mutta kyllä siihen vähitellen tottuu, joskaan koskaan ei täysin pääse eroon. Kun tällainen on luonnostaan ja sitä ruokitaan kehumalla, niin iso työ on päästä pois. Mulla mm. äiti kehui kaikille, kuinka en edes neuvolassa koskenut leluihin, kun oli opetettu, että toisten leluihin ei pidä koskea. Muistan hämärästi, kuinka terkkari tuli sanomaan, että leiki vaan niillä ja sitten uskalsin. Äidin olisi kuulunut rohkaista! Mulla oli pitkään töissä vaikeaa olla oma-alotteinen, koska en uskaltanut mennä tekemään hommia ilman lupaa, vaikka tiesin miten ne tehdään. Nykyään tämä ei ole enää iso ongelma, mutta esiintyy ajoittain ja kysyn turhan usein "saanko tehdä tämän" tai jälkeenpäin pyytelen anteeksi "tein näin, olisiko saanut", mutta koskaan ei kukaan sano, että olisin tehnyt väärin. 

- kiltiksi kasvatettu.

Vierailija
14/14 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 lisää, että röyhkeäksi ei tarvitse rueta, vaan asiallinen kohtelaisuus, mutta jämäkkyys on se, millä pärjää parhaiten. Tee jotain repäisevää, uutta. Minä aloitin elämän alusta pariinkin kertaan, kouluttautumalla uudelleen. Aloita siitä, että sanot läheisillesi suoraan, että minä olen kyllästynyt olemaan heittopussi. Sitä se kiltteys ainakin minun kohdallani tarkoitti usein.