Miksi jotkut eivät suostu käyttämään Mobilepayta?
Teen paljon kauppaa nettikirppiksillä, esim. Tori ja Huutonet ja olen hämmästynyt siitä, miten vieläkin on ihmisiä, jotka eivät ota Mobilepayta käyttöön. Nyt en siis tarkoita esim. vanhuksia, joille muutenkin voi olla vähän vieraita tuollaiset asiat eivätkä välttämättä omista älyluuriakaan. Tarkoitan ihmisiä, joilla on se älyluuri, somettavat, käyttävät nettipankkia ym. ihan perussetit. Ja Mobilepay maksuna ei käy.
Miksi ei?
Se on niin KÄTEVÄ. Ei tarvitse ajella automaatille, nostaa kaksikymppistä, käydä rikkomassa sitä jossakin (useimmissa paikoissa ei suostuta) ja sitten miettiä, minne tunkee ylijäävät setelit ja kolikot kun ei käteistä tule enää käytettyä.
Mobilepay helpottaa elämää ja sillä voi maksaa myös kaupassa.
Mobilepaylla maksu siirtyy heti eikä tarvitse kirjautua nettipankkiin, näpytellä tilinumeroita ja odotella päiviä että maksu näkyy.
Mikä on syy siihen, ettet käytä Mobilepayta jos kuitenkin teet nettikauppoja? Kysyn koska en ymmärrä.
Kommentit (154)
Itsehän käytän päivittäisostoksissa vain käteistä. Nostan kerran kuussa tietyn summan rahaa jolla maksan kuukauden kulut. Korttia käytän vain suurissa (yli 100 euroa) ostoksissa tai niissä harvoissa asioissa joita hankin netistä (kuten lentoliput). MobilePaysta en edes tiedä mikä se on, nimestä päätellen puhelimella tapahtuva maksiminen. Ei kiitos minulle, käyttäköön ketkä haluavat.
T. Nelikymppinen mies
Vierailija kirjoitti:
En luota puhelimen tietoturvallisuuteen.
Mulla lähipiirissä tietoturvahemmo ja sanoi, että ei suosittele ellei ole pelkkä luotokorttitili, millä ei ole yhteyksiä mihinkään muihin omiin tileihin.
Mä vaan en halua käyttää (enkä voi) duunikännykkää tälläisiin vaikka helppoja onkin. Suosin ennemmin paypalia jossa on myös loistava ostajan suoja.
Tietoturva itsellänikin syynä. Rahan ei tarvitse liikkua liian helposti ja kätevästi, koska sillon se liikkuu helpommin myös jollekkin hakkerille. Vältän myös turhia ylimäärisiä sovelluksia ja systeemejä mitkä vaativat henk. Koht tietoja samasta syystä. Enkä myöskään luovuta puh. Numeroakaan mielellään kelle tahansa.. nykyaikana se on tämmöstä, kun mihinkään ei voi luottaa, ni valkkaa vaan ihan pakolliset tahot ja se on pankki ja se riittää, ilman sitä olis liian vaikeeta...
Itse en maksa torissa mobile paylla koska väitän jo maksaneeni tuotteen tai lupaan maksaa heti toisesta pankista. Oikeasti maksan vasta kun on rahaa tilillä.
Samaa mieltä, monesti nää on niitä jotka vältteli älypuhelimen käyttöönottoakin viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä MobilePay ja ApplePayt on käteviä juurkin ap:n kuvaamissa tilanteissa, joten otin kyllä itsekin käyttöön sen, vaikka en paljoa käytä.
Olen sitä mieltä, että vielä kun on siinä iässä että oppii ja kykenee tutustumaan uusin maksuväleinsiin, digitaalisiin tunnistamistapoihin jne, niin kyllä kannattaa opetella. Sitten kun tulee vanhaksi ei enää helposti opi uuttaa ja olen lähipiirissäni ihan liikaa tavannut ikäkkäitä ihmisiä, jotka kiukuttelee jo siitä että laskut pitäisi maksaa itse nettipankissa. Ja kyse on sen ikäisistä ihmisistä, että silloin kun nettipankit ja pankkitunnistautuminen tuli, niin olivat silloin vielä sen ikäisiä, että olisivat ne sisäistäneet helposti, mutta änkyröivät vastaan. Ja tänä päivänä on niin tärkeää, että henkilöllä on joku sähköinen tunnistustapa käytössä - eli ne pankkitunnarit ainakin.
Oma äitini vetoaa aina tähän, että vanhoja ei palvella, eikä me noita osata. Oli itse erittäin muutosvastarintainen nuorempana.
Mä en opettele jotain uutta vain siksi, että mahdollisesti joudun opettelemaan jotain muuta taas 10 vuoden päästä (10 vuoden päästä ei välttämättä ole enää MobilePay yleisessä käytössä vaan jokin "BitcoinPay" tms). Opettelen sitä mukaa, kun mulla on jokin käyttötarve uudelle asialle. En ladannut koronapassiakaan kännykkääni heti, kun sellainen tuli saataville. Vasta nyt latasin sen ihan vain sitä varten, että jokin yllättävä taho (esim HSL) alkaisi vaatimaan sitä. Onpahan sitten pdf:nä kännykässä valmiina. Tosin joudun tuonkin tekemään uudelleen kuukauden päästä, kun saan 3:nnen rokotteeni. Koronavilkkua en ladannut lainkaan, koska en tarvitse sitä mihinkään. PayPal mulla on ollut jo useamman vuoden, koska jotkut verkkokaupat edellyttävät sitä. Mutta koska olen aina maksaessani jotain joko kotona tai kaupassa, en tarvitse kännykkääni mitään maksuvälineitä. Kaupoissa käy pankkikortti ja netistä tilatessani joko verkkopankin kautta maksu tai PayPal.
Mikä on aloittajan ohjelma? En tiedä mitä aloittaja tarkoittaa. Ei taida toimia minun v. 2005 nokialaisessa.
M 62 v.
Vierailija kirjoitti:
Onko jo mainittu, että mobilepayn käyttö vaatii luottokortin ja varaa siellä luottotilillä
Ei. Tuota en tiennytkään.
t. henkilö, joka ei voi saada luottokorttia, vaikka luottotiedot ovat aina olleet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jo mainittu, että mobilepayn käyttö vaatii luottokortin ja varaa siellä luottotilillä
Ei. Tuota en tiennytkään.
t. henkilö, joka ei voi saada luottokorttia, vaikka luottotiedot ovat aina olleet kunnossa.
Ei se vaadi. Meidän perheessä kaikilla nuorilla on, eikä kenelläkään ole luottokorttia.
Useimmat ihmiset tekevät niin harvoin kauppaa toisten yksityishenkilöiden kanssa että yksittäisten ostosten takia ei kannata ladata sovellusta jota käyttää korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Sen sijaan suosittelen käytetyn tavaran nettikauppaa pitävälle henkilölle iZettlen hankkimista, jolloin nämä asiakkaat voivat maksaa kortilla eikä käteisongelmaa tule.
Minulla ei ole MobilePayta, koska en halua käyttää sitä.
Käytän pankkikorttia ja verkkopankkia siellä, missä se toimii. Muuten käytän käteistä.
Uskon, että maailma pystyy kriisiytymään sillä tavalla, että käteinen nousee Suomessakin sille kuuluvaan arvoon.
Maailmalla sellaiset, joilla on sitä, mitä köyhät sanoo rahaksi, käyttävät käteistä.
Mä en taas ymmärrä, miksi mun pitäis käyttää Mobilepayta. Jaksan kyllä maksaa nettipankissa esim. toriostokseni ja kaupoissa käytän korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmoitan aina ostajalle 2 eri hintaa tyyliin, Mobilepay 20 euroa, käteinen 30 euroa. Kyllä siitä käteisen liikuttelusta ja säilyttämisestä voi periä hyvän lisähinnan.
Tää oli loistava idea! Mä oon tähän mennessä vain lisännyt loppukaneetin, että "maksu mieluiten Mobile Paylla", mutta esim. maltillinen 5 euron lisämaksu käteisen tai muun mulle ei-sopivan maksutavan käytöstä varmasti kannustaisi ihmisiä maksamaan mulle sopivammalla tavalla. Käteisen vastaanottamisessa on mun mielestä ärsyttävää sekin, että se jää lompakkoon pyörimään ja se pitää ihan varta vasten muistaa käyttää. Kun autopilotilla on tottunut maksamaan kortilla kaupoissa ja ravintoloissa, tuntuu ihan oikeasti rasittavalta ruveta pelaamaan kassalla vaihtorahojen kanssa ja en koekaan siihen muuten mitään tarvetta.
Jotkut laittavat kaikki nettikirppiksellä tienaamansa rahat säästöpossuun. Vuodessa kertyy jo ihan kiva summa. Tietty, jos on ihan persaukinen, niin rahat pitää saada tilille heti, jotta voi maksaa pystyssä olevia laskujaan.
Mobilepayta ei voi käyttää, jos on poste restante.
Samaa olen ihmetellyt. Ehkä on enemmän nuorten juttu. Täällä kiukkuisesti vastanneet 40+ rummot nyt näistä mitään ymmärräkään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt tarvi vastata jos ei vaikka tee nettikirppiskauppoja, missä Mobilepay on erityisen kätevä. Ois kai pitäny tarkistaa otsikkoon, että tarkoitin enimmäkseen näitä tapauksia.
-ap
Onko käteisen vastaanottaminen sinulle jotenkin vaikeaa, vai mikä on ongelma?
Kumma tyyppi, jos ei oikea käteinen raha kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt tarvi vastata jos ei vaikka tee nettikirppiskauppoja, missä Mobilepay on erityisen kätevä. Ois kai pitäny tarkistaa otsikkoon, että tarkoitin enimmäkseen näitä tapauksia.
-ap
Verkkopankissa raha siirtyy 4 tunnissa eri pankkiin, ei "päiviä" kestä.
Saattaa kestää joskus useita arkipäiviä, jos maksajalla ja saajalla on eri pankin tilit.
Nopeemmin maksan kortilla, kuin jollain kännyllä. Se jo mutkistaa kaupassa käyntiä, kun s-ryhmän etukuponkeja käyttää s-mobiilista.
Viimeksi kaupassa jäi korikin käteen, kun keskityin kännykän toimintoihin.
En luota puhelimen omaan tietoturvaan että alkaisin tekemään mitään rahasiirtoja sen kanssa. Pitäisi tilata erillinen tietoturva, siksi maksan tietokoneella ja tilisiirrolla. Ja eikö nykyään tilisiirrot näy heti tilillä?