IL maksumuuri: moni vanhempi kasvattaa tietämättään lapsestaan heikon aikuisen. Miten?
Ei jaksa kiinnostaa niin paljoa, että maksaisin, mutta otsikko on hyvä. Miten sinä ajattelet, että näin tapahtuu?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älä, ei, lopeta" on kyllä paikallaan jos lapsi toimii väärin eikä millään lailla riko lasta. En tarkoita että kielletään esim itkeminen, vaan että muiden lyöminen kielletään. On hyväksi lapselle että oppii mikä käytös on hyväksyttyä ja millä saa negatiivisen reaktion ihmisiltä.
Huonompi ne lapset, joita ei uskalleta kieltää.
Juttua lukematta siis.Jos ilmapiiri on positiivinen niitä käskyjä tarvitaan vähemmän. Positiivisessa ilmapiirissä ei lapsi ei uhmaa niitä rajoja läheskään niin paljon kuin silloin kun ilmapiiri on negatiivinen.
No varmasti totta että lapset voivat paremmin ja käyttäytyvät paremmin, kun ilmapiiri on positiivinen.
Sekö sen artikkelin pointti oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älä, ei, lopeta" on kyllä paikallaan jos lapsi toimii väärin eikä millään lailla riko lasta. En tarkoita että kielletään esim itkeminen, vaan että muiden lyöminen kielletään. On hyväksi lapselle että oppii mikä käytös on hyväksyttyä ja millä saa negatiivisen reaktion ihmisiltä.
Huonompi ne lapset, joita ei uskalleta kieltää.
Juttua lukematta siis.Jos ilmapiiri on positiivinen niitä käskyjä tarvitaan vähemmän. Positiivisessa ilmapiirissä ei lapsi ei uhmaa niitä rajoja läheskään niin paljon kuin silloin kun ilmapiiri on negatiivinen.
No varmasti totta että lapset voivat paremmin ja käyttäytyvät paremmin, kun ilmapiiri on positiivinen.
Sekö sen artikkelin pointti oli?
Lähinnä joo. Positiivinen ilmapiiri toki johtaa hyvään itsetuntoon.
Toisaalta olen kyllä sitä mieltä että kannattaa olla utelias. Se miten minä tulkitsen artikkelin tai mikä siitä minulle jää mieleen ei ole automaattisesti se miten sen joku toinen tulkitsee ja mitä siitä hänelle jää mieleen.
Lässyttämällä ei saa kuin nössön maineen ja kakarat käyttävät armotta hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Lässyttämällä ei saa kuin nössön maineen ja kakarat käyttävät armotta hyväkseen.
Onko lässyttäminen positiivista? Minusta ei.
Eipä ole mukavia sitten näiden vahvojen aikuisten yhteenototkaan kun tuumaakaan sitten periksi omanarvon tunteessaan?
Vierailija kirjoitti:
Lopeta, ei, älä on sanoja joita voi käyttää vain koirien kasvatuksessa. Se tekee lapsesta heikon aikuisen jos käyttää noita sanoja. Tiivistetysti koko teksti.
Joo, lapsi juoksee tielle autojen alle mutta ei sitä saa kieltää. Huutelee vaan jotta tulisitko Mirkku-Paavo takaisin pihaan. Ja lapsi paasaa naapurin Eikkaa kivellä päähän niin ei passaa kieltää ettei tule traumoja. Sanoo vaikka että viittisikkö Mirkku-Paavo laittaa sen kiven pois.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole mukavia sitten näiden vahvojen aikuisten yhteenototkaan kun tuumaakaan sitten periksi omanarvon tunteessaan?
Haluaako lapset pitää yhteyttä vanhempiinsa jos vanhempien suhtautuminen heihin on aina ollut ja on edelleen negatiivista? Tuskin.
Minä tunnistan itseni heti. Olen samaan aikaan ylikehuttu ja hyysätty. Sitten taas jos yritin jotain ja meni pieleen niin tuli heti sanomista - joskus jopa huutamista. Näin myös vahingoista. En siis uskalla mitään edes aikuisena enkä luota itseeni. Minua ei kasvatettu aikuiseksi vaan asusteeksi. Olen myös toiminut äitini kuuntelijana ja terapeuttina lapsesta lähtien.
Ratkaisu on yksinkertainen, ennenkuin saa yrittää raskautta vanhemmille/vanhemmalle pitää tehdä psykologiset testit jotka varmistaa että onko nämä psyykkisesti kykeneviä vanhemmiksi ja jos tulee hylky ei lapsia. Ja jos lupa tulee niin neuvontaa riittävästi ja muuta apua jos tarve.
Se että maailmassa kaikenmaailman asiat on kielletty tai säännelty pilkun tarkasti mutta lisääntymistä ja vanhemmuutta ei säännellä mitenkään on naurettavaa ja sitten ihmetellään kun Suomi ja maailma on täynnä kaikenlaisia ongelmatapauksia sekä kaupan päälle vielä ylikansoitus jne.
Mua komennettiin lapsena kun jotain koiraa tai alokasta armeijassa.
Mitään en osannut tehdä "kunnolla" ja "oikein". Ensin huudettiin: tee asia x ja kun tein niin taivasteltiin miten en sitäkään osaa. (Esim. niinkin vaativat asiat kun tomaatin leikkaminen tai imurointi)
Ja lopputuloksena musta tuli ahdistunut aikuinen joka ei luota missään omiin kykyihinsä eikö oikein edes jaksa yrittää mitään kun en kuitenkaan osaa.