Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakastemarjojen käyttö smoothiessa - neuvokaa tyhmää

Vierailija
12.03.2015 |

Voiko ulkomaisia pakastemarjoja käyttää esim smoothiessa sellaisenaan vai täytyykö niitä keittää? Noroviruksen tai muun varalta.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:47"]

Miksi et osta suomalaisia marjoja niin pääset ongelmasta?

[/quote]

Asuinmaassani ei myydä suomalaisia marjoja.

ap

Vierailija
2/54 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa ei nyt muutenkaan arvauskeskuksessa ainakaan diagnosoida mitään. Kaveri kuoli aicokalvontulehdukseen, diagnooaina oli lenssu ja hoitona burana. Sukulainen kuoli syöpään, oli käynyt vuosia eri lekureilla kipujen takia ja sai lopulta diagnoosiksi luulotaudin ja masennuslääkkeitä. Kun syöpä huomattiin oli jo liian myöhäistä ja hän kuoli hyvin pian. Borrelioosia ei ainakaan kellään ole. Ym ym. Rahat on vedetty niin tiukalle ettei kellään ole varaa tehdä kunnon tutkimuksia, pillereitä vaan kouraan ja toivotaan että auttaa. Mä maksan mielelläni kotimaisista marjoista extraa. Eihän niihin jää sen kuumennuksen jälkeen enää mitään, ei edes makua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 07:17"]Mä käytän sellaisenaan. Tosin hyvin harvoin tarvitsen koska pakastin on täynnä itsepoimittua marjaa ja joskus pakastan ylijääviä hedelmiäkin smoothieta varten. Varminta ja turvallisinta tietty ostaa marjat kesällä tuottajalta ja pakastaa itse [/quote]toistaiseksi. Sairaus on leviämässä myös suomen metsiin. Siis se bakteeri josta aiemmin juttua.

[/quote]

No, en tiedä mistä se tuohon meidän mäkeen lennähtäisi mutta jos niin käy niin varmaan olen saanut siinä vaiheessa siedätyshoitoa sille jo vuosia. Huono tuuri pitää olla että juuri tähän 3000m2 marjametsään osuisi:)

Vierailija
4/54 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 08:09"]

No Suomessa ei nyt muutenkaan arvauskeskuksessa ainakaan diagnosoida mitään. Kaveri kuoli aicokalvontulehdukseen, diagnooaina oli lenssu ja hoitona burana. Sukulainen kuoli syöpään, oli käynyt vuosia eri lekureilla kipujen takia ja sai lopulta diagnoosiksi luulotaudin ja masennuslääkkeitä. Kun syöpä huomattiin oli jo liian myöhäistä ja hän kuoli hyvin pian. Borrelioosia ei ainakaan kellään ole. Ym ym. Rahat on vedetty niin tiukalle ettei kellään ole varaa tehdä kunnon tutkimuksia, pillereitä vaan kouraan ja toivotaan että auttaa. Mä maksan mielelläni kotimaisista marjoista extraa. Eihän niihin jää sen kuumennuksen jälkeen enää mitään, ei edes makua.

[/quote]

Tämä on niin totta! Mulla on takana 2 borrelioositartuntaa ja diagnoosi niistä - mutta kun suonensisäinen antibioottihoito epäonnistui diagnoosi katosi sairaskertomuksesta.

Äiti valitti 2v vatsakipuja - hoidettiin lihaspistoksena. Kuoli sitten siihen. Syy hormoniperäinen maksakirroosi (äitini ei käyttänyt alkoholia) joka aiheutti aortan repeämisen. Olisi ollut pelastettavissa.

Itse olen 9kk ollut sairauslomalla kovien kipujen takia ja edelleen odotan selvyyttä siihen mikä vaivaa. Lähetteet lekurilta toiselle, jonotusta 2kk välillä eikä mitään helpotusta tai tulosta.

Vierailija
5/54 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ulkomaisia marjoja vaan uunissa paistettaviin piiraisiin. Smoothiet teen suomalaisista itse pakastamistani marjoista.

Vierailija
6/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin pitää

Vierailija
7/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi, nehän pitää muutenkin kuumentaa ennen käyttöä. Osta suomalaisia niin voit käyttää huolettomammin.

Vierailija
8/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai keittää, mutta kuumentaa, vaikka mikrossa.

Vierailija
9/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatuista on ainakin varoitettu, ulkomaisista.

Vierailija
10/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina käyttänyt sellaisenaan paitsi nyt raskaana ostanut vain kotimaisia. Voithan ostaa, kiehauttaa ja pakastaa uudelleen ja käyttää sitten suoraan? Ei tulis ainakaan meikäläisen aamusmoothiesta mitään jos pitäis alkaa marjoja kuumentelemaan.

Vierailija
11/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:24"]

Ei kai keittää, mutta kuumentaa, vaikka mikrossa.

[/quote]

Pussissa lukee kyllä selvällä suomella että keitettävä viisi minuuttia.

Vierailija
12/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esim pirkka myy annospusseja ulkolaisista marjoista ja paketissa lukee että voi käyttää suoraan pakasteesta? Oahin sairaus on se karmea bakteeri joka marjoista voi tulla joka syö sisäelimet.

Vierailija
13/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko että esim. Arnoldsin smoothieissa on suomalaiset marjat?

Vierailija
14/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:51"]Miksi esim pirkka myy annospusseja ulkolaisista marjoista ja paketissa lukee että voi käyttää suoraan pakasteesta? Oahin sairaus on se karmea bakteeri joka marjoista voi tulla joka syö sisäelimet.
[/quote]

Mikä bakteeri?

Vierailija
15/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelaan ulkolaisilla pakastemarjoilla venäläistä rulettia. Toistaiseksi vielä hengissä.

Vierailija
16/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:51"]Miksi esim pirkka myy annospusseja ulkolaisista marjoista ja paketissa lukee että voi käyttää suoraan pakasteesta? Oahin sairaus on se karmea bakteeri joka marjoista voi tulla joka syö sisäelimet.
[/quote]

Mikä bakteeri?
[/quote]en tiedä nimeä. Tuttavalla tämä bakteeri. Sitä ei saada pois. Tällä hetkellä tuhonnut maksan löhes kokonaan. Onneksi huomattiin. Muuten häntä ei olisi. Suomessa tätä ei tunneta mutta leviää koko ajan ylöspäin. Tällä hetkellä mm. Löytyy jo puolasta. Ajan kysymys milloin täälläkin. Mut joo, suomessa tuntematon asia toistaiseksi. Noro-virukset pikkujuttuja tän rinnalla.

Vierailija
17/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista marjaa, mustikkaa, puolukkaa, mustaviinimarjaa, ei oo tullut mitään ruikkua noista. Ulkomaisia marjoja en syö. Ainoastaan kesällä Espanjan kirsikoita. 

Vierailija
18/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen maksan tuhoava mato tulee Suomeen

Terveiset täältä Euroopasta 

Ihmisen maksan tuhoava mato tulee Suomeen

Ihmiselle vaarallinen Echinococcus multilocularis -loinen eli myyräekinokokki voi siirtyä vaikka jo ensi vuonna Suomeen. Näin toteaa Elintarviketurvallisuusviraston Eviran yksikönjohtaja Antti Oksanen Kala- ja riistaterveyden tutkimusyksiköstä.

- Nyt on Suomessa hyvä myyrävuosi, joten loisella riittää väli-isäntiä. Suomessa tutkitaan jatkuvasti pienpetoja, saamme nopeasti tiedon, kun tauti saapuu Suomeen.

- Ekinokokkiloista on ollut pitkään Keski-Euroopassa. Tauti on kuitenkin varsin harvinainen.

Pakkaskestävä loinen
Parin millimetrin pituisen heisimadon pääisäntiin kuuluvat koira, susi ja kettu, jotka voivat saada taudin syömällä sairastuneita myyriä.

Loisen ns. harhaisäntiin lukeutuva ihminen voi saada tartunnan omasta koirasta, kun haukun karvoihin kätkeytyneet munat siirtyvät tiiviissä yhteiselossa ihmiseen.

- Loinen voi tulla Suomeen tuontikoiran mukana. Onkin tärkeää, että loishäätöihin liittyviä määräyksiä noudatetaan, kun koiria tuodaan Suomeen, Antti Oksanen huomauttaa.

Loisen munien tiedetään jäävän ulosteista maaperään, marjoihin, sieniin ja varpuihin. Loisen munat vaikuttavat sitkeiltä, sillä ne kestävät helposti Siperian talven.

Ulkomaisissa pakastemarjoissa mahdollisesti piilevät loismunat ovat yhä iskukykyisiä.

Ihmisellä loistaudin havaitseminen vie noin 5-15 vuotta tartunnasta. Ekinokokki muodostaa kasvainmaisen kudoksen maksaan. Aikaisemmin tauti oli tappava, mutta nyt taudista voi selvitä kymmeniä vuosia kestävällä matolääkityksellä.

Vierailija
19/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:51"]Miksi esim pirkka myy annospusseja ulkolaisista marjoista ja paketissa lukee että voi käyttää suoraan pakasteesta? Oahin sairaus on se karmea bakteeri joka marjoista voi tulla joka syö sisäelimet.
[/quote]

Mikä bakteeri?
[/quote] Echinococcus multilocularis -

Vierailija
20/54 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:44"]

Oon aina käyttänyt sellaisenaan paitsi nyt raskaana ostanut vain kotimaisia. Voithan ostaa, kiehauttaa ja pakastaa uudelleen ja käyttää sitten suoraan? Ei tulis ainakaan meikäläisen aamusmoothiesta mitään jos pitäis alkaa marjoja kuumentelemaan.

[/quote] pakastettua tuotetta ei saa enää pakastaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi