Mitä pahaa on elää vuokrayksiössä?
Täällä sitä aina halveksutaan, mutta itse ja puolisoni nautimme elää näin. Olemme keskituloisia, keski-ikäisiä akateemisia ihmisiä. Mitä väärää elää yksiössä? 🤗
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksiö kahdelle ole tosi pieni. Eihän siinä ole omaa rauhaa laisinkaan, jos sellaista joskus haluaa. Asun yksin kaksiossa ja tämä tuntuu sopivalta.
Ei tunnu pieneltä meille. Meillä on kylläkin erillinen keittiö täällä eli etätyöt sujuvat eri huoneissa ☺️ Olemme kumppanin kanssa yhdessä aina ja oma rauha löytyy pään sisältä. Kykenemme yhteiseen hiljaisuuteen.
Ap
Kaikki ei kykene yhteiseen hiljaisuuteen. Esim minä ja mieheni kuorsaamme molemmat sen verran, että häiritsemme toistemme nukkumista. Meille,iso omakotitalo haja-asutusalueella,on siunaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aatelkaa mikä epäonnistujien mekka Lontoo on, kun siellä niin iso osa elää ihan aikuisenakin soluissa.
Eikä vain Lontoo vaan mikä tahansa muu iso kaupunki paitsi Helsinki. Tämä koska muissa maissa valtio ei maksa vuokraa, vaan pitää käydä töissä ja tienata rahat elämiseen itse. Valtio ei myöskään maksa kaksion vuokraa jos et halua yksiössä asua
Eikä valtio maksa missään muussa maailman maassa opiskelijan vuokraa, kun opiskelija asuu vanhempien omistamassa sijoitusasunnossa.
Yksi Ullanlinnassa asuva tuttu on ostanut kaksi asuntoa Helsingistä hyviltä paikoilta, 18v ja 20 v lapsensa muuttivat niihin asumaan ja kela maksaa näiden köyhien opiskelijoiden vuokrat. Isin ei kätevästi tarvitse lainanlyhennyksistä huolehtia kun veronmaksaja sen hänen puolestaan tekee. Only in Finland…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yksiö kahdelle ole tosi pieni. Eihän siinä ole omaa rauhaa laisinkaan, jos sellaista joskus haluaa. Asun yksin kaksiossa ja tämä tuntuu sopivalta.
Ei tunnu pieneltä meille. Meillä on kylläkin erillinen keittiö täällä eli etätyöt sujuvat eri huoneissa ☺️ Olemme kumppanin kanssa yhdessä aina ja oma rauha löytyy pään sisältä. Kykenemme yhteiseen hiljaisuuteen.
Ap
Kaikki ei kykene yhteiseen hiljaisuuteen. Esim minä ja mieheni kuorsaamme molemmat sen verran, että häiritsemme toistemme nukkumista. Meille,iso omakotitalo haja-asutusalueella,on siunaus.
Ymmärrän. Meilläkin puoliso kuorsaa, valitettavasti 😬 Luonnonläheisyys on alkanut kiehtoa meitäkin ja jos vain etätyötä saisi tehdä jatkossa, niin kuka tietää mihin muuttaisimme.
Olipa mukava lukea ihmisten mielipiteitä. Kotihäpää olen potenut aiemmin, mutta nykyään en jaksa enää. Olisi kiva jos tutustun uuteen ihmiseen (vaikkapa juuri sinuun, lukija/kirjoittaja) niin et tuomitsisi minua tai meitä asunnon perusteella. Tervetuloa myös pieneen kotiin ❤️ Ihanaa joulun odotusta kaikille ❤️
Ap
Olet saanu akateemisen koulutuksen eikä sinulla silti riitä älyä käsittää, että tämän palstan kirjoituksilla ole mitään väliä. Kylläpä on koulutus mennyt hukkaan.
Minulla on seitsemän yksiötä ja vuokraan niitä köyhille kalliimmalla hinnalla, kuin he lyhentäisivät omaa asuntoa. Onneksi on tällaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä hölmöyttään.
Olihan se yksiö ihan kiva nuorena. Mutta kerrostaloon en kaipaa, enkä edes rivariin. Nyt on lähes velaton iso okt, toki jonkun mielestä sijainti huono, mutta ei minusta. Koulu lähellä ja kaupunkiin ajaa vartissa. Ja kohtuullisesti täällä talot tekee kauppansa. Kuluista en osaa sanoa, kun en ole jaksanut eritellä niitä. Kuukaudessa menee 1500e ihan kaikkeen, siis myös auto, bensa, ruuat, laina, sähköt jne. Ja 2 lasta ja pari kissaakin. Enkä edes pihistele. Halvimmat vuokramurjut on jotain 650e kolmio näillä suunnilla. Ja sekin olisi liian pieni meille.
On asunut kerrostalos,ei oo mun juttu koirankoppi elämä..lisäksi maksat jonkun persiiseen rahasi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisten ongelma on juurikin ettei ole taitoa säästää eikä saada lainaa.
Olen vuokralainen. Varmaan täysin epäonnistunut joo koska rakennutan parhaillaan 500 000 euron taloa. Kerropa oman talosi arvo? Puhutaan sitten lisää onnistumisista ja epäonnistumisista.
Miksi ihmeessä muutat pois vuokralta, jos se kerran on se paras ratkaisu?
Sinä et selvästi koskaan ole rakentanut mitään. En jaksa selittää miksi rakentamisen ajan yleensä asutaan vuokralla.
Itse asiassa olen rakentanut talon ja asuin sen ajan vuokralla. Ei vaan tullut mieleenkään kehuskella sillä ja kuvitella, että se olisi jotenkin vaikuttanut varallisuuteen. Kyllä ne talorahat oli tienattu myymällä vanha asunto pois ja toki myös lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokralainen. Varmaan täysin epäonnistunut joo koska rakennutan parhaillaan 500 000 euron taloa. Kerropa oman talosi arvo? Puhutaan sitten lisää onnistumisista ja epäonnistumisista.
Sinä et selvästi koskaan ole rakentanut mitään. En jaksa selittää miksi rakentamisen ajan yleensä asutaan vuokralla.
Itse asiassa olen rakentanut talon ja asuin sen ajan vuokralla. Ei vaan tullut mieleenkään kehuskella sillä ja kuvitella, että se olisi jotenkin vaikuttanut varallisuuteen. Kyllä ne talorahat oli tienattu myymällä vanha asunto pois ja toki myös lainalla.
Olet siiis ITSE OLLUT VUOKRALLA. Ja kehtaat muita haukkua vuokralla asumisesta. Et näe vissiin mitään ristiriitaa? Sun vuokralla asuminen hienoa, muiden halveksittavaa?
Sillä lailla. En jaksa sun kanssa keskustella. Yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei yksiössä mitään vikaa ole asua mutta vuokralla asujat ovat elämässä epäonnistuneita. Herää kysymys että miksi ei omista asuntoa.
Asun tällä hetkellä vuokralla,ja omistan 3 asuntoa. En pidä itseäni epäonnistuneena,vaikka asunkin tilapäisesti vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrän. Meilläkin puoliso kuorsaa, valitettavasti 😬 Luonnonläheisyys on alkanut kiehtoa meitäkin ja jos vain etätyötä saisi tehdä jatkossa, niin kuka tietää mihin muuttaisimme.
Olipa mukava lukea ihmisten mielipiteitä. Kotihäpää olen potenut aiemmin, mutta nykyään en jaksa enää. Olisi kiva jos tutustun uuteen ihmiseen (vaikkapa juuri sinuun, lukija/kirjoittaja) niin et tuomitsisi minua tai meitä asunnon perusteella. Tervetuloa myös pieneen kotiin ❤️ Ihanaa joulun odotusta kaikille ❤️
Ap
Pitäisiköhän käydä lääkärissä,jos vaikka kuorsaus hiljenisi. Molemmat ehkä kärsitte uniapneasta.
Asun Hakunilassa omistusasunnossa. Taloyhtiöni on hyvin hoidettu, aidattu alue. N. 500 metrin päässä on kaupungin vuokratalo, jossa piha-alue on kuin kaatopaikka. Talon parvekkeet täynnä romuja, pihalle heitelty huonekaluja, roskakatokset poltettu, talon seinät graffitejä täynnä. Ala- ovet rikottu, etupiha kesäisin täynnä nokkosia. Nyt tämän hirviötalon eteen rakennetaan kallista uustuotantoa. Sääli heitä, jotka ostavat asunnon, tämän rauniotalon naapurista.
Täällä palstalla usein parjataan (tässäkin ketjussa) pienituloisia jotka hankkivat omistusasunnon ja naureskellaan sille että sitten he ovat "korviaan myöten veloissa" jne. Itse olen pienituloinen ja asun paikkakunnalla jossa vuokratuotto on yksi Suomen parhaista asuntojen ostohintoihin verrattuna. Ostin "oman" eli pankin asunnon siksi että vähistä tuloistani menee lainaan ja asumiskuluihin kuukausittain vähemmän rahaa kuin mitä vuokra olisi. Asunnon valitsin siten, että se pitäisi olla suht helppo myydä eteenpäin jos elämäntilanne muuttuu. Se, että tällä valinnalla jää huonoimmillaankin edes ykköstonneja käteen plus tuo kuukausittainen säästö kun kulut ovat pienemmät kuin vuokralla, on minun taloudelleni merkittävää.
terveisin pienituloinen
Totta. Jos ei ole ihan hölmö niin tietää mistä saa parhaimman vastineen rahalleen.
Pieni vuokra-asunto on nykyaikaa vaikka tienaisi paremmin että olisi lainaankin varaa. Sijoittaminen kannattaa aina- se että asuu vuokralla ei tarkoita automaattisesti että ko. henkilö on p.a..
Aina ei kannata ostaa omaa jotta saisi sanoa että asuu kalliilla omistusasunnossa. Kun monilla paikkakunnilla on jo tilanne että keski-ikäisissä kerrostaloissa pienen kaksion yhtiövastike+ taloyhtiölaina+ vesimaksut+autopaikka+saunavuoro maksaa jopa enemmän kuin uudemman kerrostalon paremmin tehty hiukan pienempi asunto vuokralla. Eli makselet ensiksi pankkilainaa vuosikaudet (jos käy tarpeeksi hyvä tuuri että työt ei katkea) jotta voit asua yhtä kalliisti kuin vuokralla asuen, se on se kerrostalojen kompa johon moni sotkeutuu.
Ok talon kulut... no opiskelkaa ne seuraavassa jaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siiis ITSE OLLUT VUOKRALLA. Ja kehtaat muita haukkua vuokralla asumisesta. Et näe vissiin mitään ristiriitaa? Sun vuokralla asuminen hienoa, muiden halveksittavaa?
Sillä lailla. En jaksa sun kanssa keskustella. Yksinkertainen.
Aika harvassa on ne ihmiset, jotka ei ole koskaan asuneet vuokralla :). Opiskeluaikanakin asuin monta vuotta. Toki ostin oman heti valmistumisen jälkeen. Ja muuten vihasin vuokra-asumista silloin raksan aikana. Asunto oli kauhea, mutta sijainti oli projektin kannalta hyvä, joten siinä kärvisteltiin vuoden verran. Ei siinä ollut mitään hienoa.
omistusasunnon kokonaiskulut per kk. kirjoitti:
Totta. Jos ei ole ihan hölmö niin tietää mistä saa parhaimman vastineen rahalleen.
Pieni vuokra-asunto on nykyaikaa vaikka tienaisi paremmin että olisi lainaankin varaa. Sijoittaminen kannattaa aina- se että asuu vuokralla ei tarkoita automaattisesti että ko. henkilö on p.a..
Aina ei kannata ostaa omaa jotta saisi sanoa että asuu kalliilla omistusasunnossa. Kun monilla paikkakunnilla on jo tilanne että keski-ikäisissä kerrostaloissa pienen kaksion yhtiövastike+ taloyhtiölaina+ vesimaksut+autopaikka+saunavuoro maksaa jopa enemmän kuin uudemman kerrostalon paremmin tehty hiukan pienempi asunto vuokralla. Eli makselet ensiksi pankkilainaa vuosikaudet (jos käy tarpeeksi hyvä tuuri että työt ei katkea) jotta voit asua yhtä kalliisti kuin vuokralla asuen, se on se kerrostalojen kompa johon moni sotkeutuu.
Ok talon kulut... no opiskelkaa ne seuraavassa jaksossa.
Keskimäärin omassa asuminen tulee halvemmaksi kuin vuokralla asuminen, mutta laskeminen kannattaa aina, kun yhtälössä on monta muuttujaa. Omakotitalossa on ne samat kulut kuin kerrostalossakin, mutta kerrostalossa nuo kulut katetaan vastikkeessa. Itse ainakin laitan joka kuukausi tilille rahaa, jotta voin hoitaa omakotitaloni kuluja tuosta potista. Asumismuotoja on monia ja hyvä jos ihminen saa asua kuten haluaa asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksiössä mitään vikaa ole asua mutta vuokralla asujat ovat elämässä epäonnistuneita. Herää kysymys että miksi ei omista asuntoa.
Millä tavalla epäonnistuneita? Voitko perustella?
Ap
Ei ole mitään järkeä asua vuokralla kun voi maksaa asuntolainaa ja saa asunnon omaksi. Eihän kaikille myönnetäkään asuntolainaa kun eivät sitä saa, se kertoo epäonnistumisesta.
Vuokralla-asujat selittävät aina että haluavat asua vuokralla mutta todellisuudessa he eivät saa lainaa kun ovat sotkeneet asiansa tai elävät sosiaalituilla.
on varmaan kovat massit ja sijoitukset kun kaksi keskituloista asuu vuokrayksiössä. onko kalliskin vuokra?
Miksi edes osallistut tähän ketjuun.