Onko normaalia kerrostalossa, että kun pakkasella patterit täysillä, niin lämpötila vain juuri ja juuri 20 C ?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo oikein koskaan ymmärtänyt sitä, et miks nykyihmisen pitää saada olla t-paitasillaan sisällä vaikka pihalla on -30 astetta pakkasta.
Pilkkihaalarissa ja karvahatussako pitäisi olla? Olen melkein aina t-paitasillani kotona.
Oikeestiko tarviit 20 asteessa sellaiset?
Tulinko just johonkin vauvapalstaulottuvuuteen missä kaikilla on kotona 26 C? Täällä törmää ihan kummallisiin mielipiteisiin ( kuten avokeittiöviha), missään muualla en ole kuullut valitusta siitä että 20 astetta olisi epäinhimillisen kylmä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo oikein koskaan ymmärtänyt sitä, et miks nykyihmisen pitää saada olla t-paitasillaan sisällä vaikka pihalla on -30 astetta pakkasta.
Pilkkihaalarissa ja karvahatussako pitäisi olla? Olen melkein aina t-paitasillani kotona.
En, vedin vain esimerkkini hiukan yli kun joku kyseli, miksi pitäisi olla T-paidassa kotona. 20 astetta on minulle aivan liian vähän, palelisin todella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vedin vain esimerkkini hiukan yli kun joku kyseli, miksi pitäisi olla T-paidassa kotona. 20 astetta on minulle aivan liian vähän, palelisin todella.
No hiukan :D saathan sinä kotonasi olla miten haluat. Itselle vaan vieras ajatus.
Villasukkahullua ei jostakin syystä ole näkynyt täällä haukkumassa kuinka rumia villasukat ovat ja ettei sellaisia tarvitse kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hiukan :D saathan sinä kotonasi olla miten haluat. Itselle vaan vieras ajatus.
Miksi jankkaat, pitääkö kaikkien olla just kuin sinä. Toisia palelee kun lämpöä sisällä vain 21, asunto a olla vetoinen. Eikä kaikki halua olla kerrastossa ja villasukissa ja verkkareissa ja huppareissa kotonaan. Minä olen aina avojaloin, kotini pitää olla vähintään 25 että tarkenen, ole sinä kylmässä minä olen lämpimässä. Älä jankuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään, eikö vaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Tulinko just johonkin vauvapalstaulottuvuuteen missä kaikilla on kotona 26 C? Täällä törmää ihan kummallisiin mielipiteisiin ( kuten avokeittiöviha), missään muualla en ole kuullut valitusta siitä että 20 astetta olisi epäinhimillisen kylmä kotona.
Avokeittiö on typerä, miksi keittiön pitää olla rauhoittumisen paikassa eli olkkarissa jossa istutaan ja viihdytään, ei kuorita perunoita ja paisteta solakoita. Ruokahommat keittiössä ja viihtyminen olkkarissa.
Meidät oli kutsuttu lauantaina syömään tuttavien tuttaville. Niillä oli avokeittiö, pöytä oli katettu siihen kaiken keskelle ja teinit valuivat tuon tuostakin kaivelemaan jääkaappia ja hakemaan vettä jne. Eipä se illallinen ollut mistään kotoisin.
Ja 21 on liian kylmä viihtymiseen.
Jos sinulla on kylmä asunto niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö on typerä, miksi keittiön pitää olla rauhoittumisen paikassa eli olkkarissa jossa istutaan ja viihdytään, ei kuorita perunoita ja paisteta solakoita. Ruokahommat keittiössä ja viihtyminen olkkarissa.
Meidät oli kutsuttu lauantaina syömään tuttavien tuttaville. Niillä oli avokeittiö, pöytä oli katettu siihen kaiken keskelle ja teinit valuivat tuon tuostakin kaivelemaan jääkaappia ja hakemaan vettä jne. Eipä se illallinen ollut mistään kotoisin.
Ja 21 on liian kylmä viihtymiseen.
Jos sinulla on kylmä asunto niin voi voi.
*silakoita
En jaksa kaikkia viestejä lukea. Mutta ei ole oikein.
Fakta on, että termostaatin ollessa keskiasennossa asunnossa tulisi olla noin 21 asteen lämpötila.
Patterin ilmaustarpeen pystyy kokeilemaan tunnustelemalla patterin lömpötilaa.
Osa ihmisistä luulee, että patterin tulisi olla kuuma jotta se toimisi, ei tietenkään, jos talo on oikein tehty ja lämpöä ei mene hukkaan. Tällöin patterin yläosa on vähän lämmin ja alaosa on kylmä. Ihan ok.
Mutta jos lämpöä ei riitä, tulee patteriverkostoon syltettävän veden lämpötilaa nostaa.
Tämän tekee kiinteistöhuolto. Ilmoitus isännöitsijälle niin säädättää säätökäyrän kuntoon.
Patteriverkostoon syötettävälle vedelle asetetaan periaatteessa tietty perusasetus ja ulkoilman mukaan sen pitäisi säätyä kuumemmaksi ilman jäähtyessä.
No hiukan :D saathan sinä kotonasi olla miten haluat. Itselle vaan vieras ajatus.[/quote]
Miksi jankkaat, pitääkö kaikkien olla just kuin sinä. Toisia palelee kun lämpöä sisällä vain 21, asunto a olla vetoinen. Eikä kaikki halua olla kerrastossa ja villasukissa ja verkkareissa ja huppareissa kotonaan. Minä olen aina avojaloin, kotini pitää olla vähintään 25 että tarkenen, ole sinä kylmässä minä olen lämpimässä.
Jos lainaat mun tekstiä niin kai siihen normikeskustelussa saa vastata. Turhaan hermostut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koko patterilinja on säädetty samaan lämpöön ja ap:n lämpötila juurikin ideaali. Kannattaa käydä pihalla kokeilemassa välillä miten on kylmä ja johan taas tuntuu lämpöiseltä 20. asteessa.
Ideaali kenen mielestä? Itse olen pienikokoinen nainen, ja 20 astetta on auttamatta aivan liian kylmä. Pitkähihaisen voin ottaa pois kun lämpötila lähenee 24 astetta. 20 asteen "lämmössä" olen villasukat jalassa, paksu paita päällä enkä voi kuvitellakkaan että voisin viettää asunnossa aikaa ilman että olen 24/7 kietoutunut vilttiin.
Se on ideaali, koska lämmöt säädetään 20 asteeseen +-1 astetta eli haitarilla 19-21 astetta.
T: putkiasentajan vaimo (putkiasentaja nuo säätää - ja ilmeisesti aapeellä aika nappiin säädetty=ideaali)
jk. asia tarkistettu mieheltä minuutti sitten.
Vierailija kirjoitti:
Niiden pitää oleskella puolialasti että tatskat näkyy!
Vierailija kirjoitti:
20 on ihan hyvä ja terveellinen lämpö. Nuo 16 ja 17 on liian matalia, ja niistä kannattaa valittaa.
Ymmärrätkö, että ihmisillä on erilainen verenkierto? Se mikä saattaa sinusta tuntua todella mukavalta, saattaa tuntua toisille todella kylmältä. Itse siedän kylmää todella huonosti, mutta mä taas siedän helteitä todella hyvin ja mulla on ihan mukava olo silloin kun monet valittavat järkyttävää kuumuutta.
Mulla on makkarissa 22; muissa huoneissa näin 20 sateen pakkasilla 23-24. 30 asteen pakkasilla joita on joskus ollut noin 26 sisällä. Se on vähän liikaa, mutta kun on shortseissa, hihattomassa ja paljain jaloin niin ihan OK.
Ja tämä on +80v ikäinen kerrostalo, noin 100m2 asunto 2.90 korkeilla huoneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se koko patterilinja on säädetty samaan lämpöön ja ap:n lämpötila juurikin ideaali. Kannattaa käydä pihalla kokeilemassa välillä miten on kylmä ja johan taas tuntuu lämpöiseltä 20. asteessa.
Ideaali kenen mielestä? Itse olen pienikokoinen nainen, ja 20 astetta on auttamatta aivan liian kylmä. Pitkähihaisen voin ottaa pois kun lämpötila lähenee 24 astetta. 20 asteen "lämmössä" olen villasukat jalassa, paksu paita päällä enkä voi kuvitellakkaan että voisin viettää asunnossa aikaa ilman että olen 24/7 kietoutunut vilttiin.
Se on ideaali, koska lämmöt säädetään 20 asteeseen +-1 astetta eli haitarilla 19-21 astetta.
T: putkiasentajan vaimo (putkiasentaja nuo säätää - ja ilmeisesti aapeellä aika nappiin säädetty=ideaali)
jk. asia tarkistettu mieheltä minuutti sitten.
Niin on. Mutta kuka tuon ideaalin on keksinyt? Se kiinnostaa, tuota ideaalia kyllä hoetaan.
Minusta ei ole ideaalia palella.
Minun 50-luvun yksiössäni on 16-17 astetta. :( Koko ajan kylmä, ja tuntuu välillä ettei pysty muuta ajattelemaan. Huoltomies luuli, että valehtelen lämpötilan suhteen. Sääti ainoaa patteria, mutta ei ole auttanut. Ikkuna vuotaa kylmää ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin vain kovien pakkasten aikaan, sitten kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin, saa palella siitäkin edestä, ja sitä kuitenkin suurin osa vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Laita kaikkiin huoneisiin lämpömittarit ja seuraa niitä säännöllisesti.
Mittaa lämpötila keskeltä huonetta, reilun metrin korkeudelta lattiasta.
Liian korkea (yli 22 astetta) lämpötila tuntuu tukalalta ja kuivaa sisäilmaa liikaa
Makuuhuoneessa nukkuu paremmin lämpötila, kun sisälämpötila on noin 18-21 astetta.
1 ºC huonelämpötilassa = 5 % lämmityskuluissa.
https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/hyva_arki_kotona/kodin_saatolait…
Meillä on tällä hetkellä 17,9 astetta, ja kosteusprosentti 9....
Persiistä nuo teidän kämpät, kesällä kuuma ja talvella kylmä.
Minä en tuommoiseeni laittaisi.
Hyvä kun jollekin tuokin paska kelpaa.