Onko normaalia kerrostalossa, että kun pakkasella patterit täysillä, niin lämpötila vain juuri ja juuri 20 C ?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia, että patteri ei edes ole päällä, mutta asunnossa (yksiö) on silti 19*C?
Onko sinulla esim kylpyhuoneessa lattialämmitys? Jos on, ja se on päällä pidempiä aikoja, lämmität asuntoa lattialämmityksellä joka on kalliimpi tapa.
Miten se sieltä kylpyhuoneesta tulee huoneistoon ja miksi se on kalliimpi. Perustelut?
Laita kaikkiin huoneisiin lämpömittarit ja seuraa niitä säännöllisesti.
Mittaa lämpötila keskeltä huonetta, reilun metrin korkeudelta lattiasta.
Liian korkea (yli 22 astetta) lämpötila tuntuu tukalalta ja kuivaa sisäilmaa liikaa
Makuuhuoneessa nukkuu paremmin lämpötila, kun sisälämpötila on noin 18-21 astetta.
1 ºC huonelämpötilassa = 5 % lämmityskuluissa.
https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/hyva_arki_kotona/kodin_saatolait…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia, että patteri ei edes ole päällä, mutta asunnossa (yksiö) on silti 19*C?
Onko sinulla esim kylpyhuoneessa lattialämmitys? Jos on, ja se on päällä pidempiä aikoja, lämmität asuntoa lattialämmityksellä joka on kalliimpi tapa.
Miten se sieltä kylpyhuoneesta tulee huoneistoon ja miksi se on kalliimpi. Perustelut?
Ovi auki. Lattialämpö yleensä sähköllä jonka maksat itse, normi lämpö sisältyy vastikkeeseen. Sitten kun on lämmönlähde joka lämmittää enemmän kuin termarit on asetettu niin ne termarit vähentää sitä taloyhtiön maksamaa osuutta ja maksat itse suoralla sähköllä joka yleensä kalliimpi kuin normi vaihtoehto.
En oo oikein koskaan ymmärtänyt sitä, et miks nykyihmisen pitää saada olla t-paitasillaan sisällä vaikka pihalla on -30 astetta pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Se koko patterilinja on säädetty samaan lämpöön ja ap:n lämpötila juurikin ideaali. Kannattaa käydä pihalla kokeilemassa välillä miten on kylmä ja johan taas tuntuu lämpöiseltä 20. asteessa.
Ideaali kenen mielestä? Itse olen pienikokoinen nainen, ja 20 astetta on auttamatta aivan liian kylmä. Pitkähihaisen voin ottaa pois kun lämpötila lähenee 24 astetta. 20 asteen "lämmössä" olen villasukat jalassa, paksu paita päällä enkä voi kuvitellakkaan että voisin viettää asunnossa aikaa ilman että olen 24/7 kietoutunut vilttiin.
Mulla on kerrostalo alin kämppä eikä patterit ole läheskään täysillä, silti 24 astetta. Eikä pattereiden edes kuulu hohkata kuumina vaan olla vain kevyen lämpimähkön tuntuisia. Niin ne on minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovi auki. Lattialämpö yleensä sähköllä jonka maksat itse, normi lämpö sisältyy vastikkeeseen. Sitten kun on lämmönlähde joka lämmittää enemmän kuin termarit on asetettu niin ne termarit vähentää sitä taloyhtiön maksamaa osuutta ja maksat itse suoralla sähköllä joka yleensä kalliimpi kuin normi vaihtoehto.
Minulla on kylpyhuoneen lattialämpö ihan samoin kun koko asunnossa vesikiertoinen ja kuuluu vastikkeeseen koska kaukolämpö. Ei sähkölämmitystalossa vastikkeeseen kuulu lämpö.
Pitääkö siis tuo ihminen ovea auki, ei ainakaan sanonut pitävänsä, sinä sen keksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuo ihminen sanoo pitävänsä kylpyhuoneen ovea auki. Sinä höpsit ja keksit omiasi.
Kerrostalossa asuessani (olen asunut useammassa paikassa) huomasin, että talon lämmitysjärjestelmä reagoi säävaihteluihin 1-3 vuorokauden viiveellä. Eli kun pakkanen kiristyy, asunnon lämpötila tippuu jopa useamman asteen, ennen kuin nousee takaisin sinne "tavoitelämpötilaan". Ja kun sää lämpenee, on kämppä aluksi kuin sauna. "Kiva", kun pakkasjakson jälkeen yhtenä yönä ulkolämpötila nousee -20 asteesta +5 asteeseen, niin heräät siihen, että asunnossasi on 27 astetta lämmintä.
20-21 astetta on aivan normaali. Kyllä oli kuuma viime kesänä kun alkoi mennä 25 asteeseen.
Miten muuten pukeudut kotona?
Meillä ainakin on sellainen parikymmentä astetta talvella. Kesällä sitten paistuikin. Mutta joo tosi kylmältä tuntuu talvella, ellei pysy sisällä liikkeessä jatkuvasti 😄 Mutta luulen, että tahallaan pyrkivät siihen vajaaseen 21 asteeseen. Olen ostanut lisälämmittimen pahimpiin pakkasiin.
On se nyt prkele kuin jossain neuvostoliitossa jos kotonaan sisätiloissa pitää olla toppapuku päällä että tarkenee!!
Haistakaahan nyt home te 20 asteen terveellisyydestä valittajat. Olisi oikein että palelevat edes saisivat lämpimän kodin. 23 astetta olisi jo hyvä. Moni sairauslkin (esim kilpparin vajaatoiminta viluttaa). Kyllä 20 astetta oleskelutiloissa on liian vähän. Menkää tee kuumakallet parvekkeelle nukkumaan. Ette tarvitse näemmä turhaan lämpöä edes makkarissa.
Ei. Meillä on kaikki patterit pois päältä ja silti on 23 astetta. Uusi kerrostalo, hyvin pärjää shortseissa ja t-paidassa.
Mulla kans 20.5 astetta kämpässä. Kyl tää voittaa kesän 32 asteen lämpötilan mennen tullen.
Vierailija kirjoitti:
En oo oikein koskaan ymmärtänyt sitä, et miks nykyihmisen pitää saada olla t-paitasillaan sisällä vaikka pihalla on -30 astetta pakkasta.
Pilkkihaalarissa ja karvahatussako pitäisi olla? Olen melkein aina t-paitasillani kotona.
21 on tavoite vanhusten taloissa 22. T. Suunnittelija.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt prkele kuin jossain neuvostoliitossa jos kotonaan sisätiloissa pitää olla toppapuku päällä että tarkenee!!
Samaa olen sanonut. Yhtään ei voisi paikallaan istua, kun hampaat kalisee. Minulla on 25 astetta, kaukolämpö rivari, patteri eivät ole täysillä. Näin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Meillä on kaikki patterit pois päältä ja silti on 23 astetta. Uusi kerrostalo, hyvin pärjää shortseissa ja t-paidassa.
Lisään vielä tähän, että ulkona on -19C.
Hui miten tukalan kuuma. Täällä 21,6 ja istun sohvalla pikkareissa ja hupparissa. Minulle jo edellisen asunnon 24 oli tuskallisen kuuma.