Menetänkö jotan jos en tee lasta?
Ei ole vauvakuume, mutta ikä alkaa tulla vastaan (olen jo 35). Pitäisikö yksi lapsi tehdä "varmuuden vuoksi"? En tä jos kadun lapsettomuuttani myöhemmin? Auttakaa :(
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:06"]
Niin paljon hyviä ajatuksia tässä ketjussa. On todella vapauttavaa kertoa ihan rehellisesti täällä esim. noista mielikuvista lapseen liittyen ja omista epävarmuuksista liittyen siihen mitä muut ajattelevat.
Tuosta halusta saada lapsi, koen joskus halua, kai. Mutta en mitään intohimoista halua. Mutta välillä sisimmässäni on pieni halu. Mutta se sitten taas yhdistyy nimenomaan näihin lielikuviin tyttärestä ja onnellisuudesta. Minä olisin kaunis ja lempeä äiti ja tyttäreni olisi kaunis ja onnellinen ja terve. Meillä olisi toisemme vaikka mitä tapahtuisi. Ihan hullua, eikö.
Ap
[/quote]
Kokeile erilaisten, vähemmän onnellisten mielikuvien kanssa, koetko sitä halua vielä ja siinä sinulle vastaus ongelmaan.
t. 47
Mitä uskot lapsen tuovan elämääsi? Liittyykö tämä nimenomaan haluun olla onnellisempi? Oletko tyytymätön nykyiseen elämääsi?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:06"]
Niin paljon hyviä ajatuksia tässä ketjussa. On todella vapauttavaa kertoa ihan rehellisesti täällä esim. noista mielikuvista lapseen liittyen ja omista epävarmuuksista liittyen siihen mitä muut ajattelevat.
Tuosta halusta saada lapsi, koen joskus halua, kai. Mutta en mitään intohimoista halua. Mutta välillä sisimmässäni on pieni halu. Mutta se sitten taas yhdistyy nimenomaan näihin lielikuviin tyttärestä ja onnellisuudesta. Minä olisin kaunis ja lempeä äiti ja tyttäreni olisi kaunis ja onnellinen ja terve. Meillä olisi toisemme vaikka mitä tapahtuisi. Ihan hullua, eikö.
Ap
[/quote]
Kokeile erilaisten, vähemmän onnellisten mielikuvien kanssa, koetko sitä halua vielä ja siinä sinulle vastaus ongelmaan.
t. 47
[/quote]
Ja huomioi niissä mielikuvissasi sekin, että 50% todennäköisyydellä se lapsi onkin poika. Minäkin aina kuvittelin saavani kaksi tytärtä tai tyttö + poika, mutta nyt minulla onkin kaksi poikaa. Rakkaita tottakai ja on meillä omat "kodak-hetkemme", mutta en saanut niitä äiti-tytär -juttuja, joita aiemmin kuvittelin. Itse kysymykseen; jos et halua lasta niin älä tee. Voit kokea noita kukanpoimintajuttuja, vaikka sisaren lapsen kanssa, ei sitä varten omia ole tehtävä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:11"]
Mitä uskot lapsen tuovan elämääsi? Liittyykö tämä nimenomaan haluun olla onnellisempi? Oletko tyytymätön nykyiseen elämääsi?
[/quote]
Elän nyt aika haastavassa elämäntilanteessa kyllä. Olen ihan miettinyt, että toisiko lapsi mulle onnen kun muille se näyttää tuoneen. En tiedä sitten miten paljon ne muidenkaan jutut pitävät paikkaansa. Ei kai kenenkään elämä pelkkää onnea ole?
Olen miettinyt myös ikäviä hetkiä lapsen kanssa, mutta en oikein tiedä mitä ne olisivat. Ajattelen, miten lohduttaisin itkevää lasta ja hän tyyntyisi heti. Isompana juteltaisiin koulusta ja ratkottaisiin tehtäviä ja puhuttaisiin pojista.
Vaikutan ihan sekopäältä näiden viestien perusteella...
ap
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:21"]
[/quote]
Elän nyt aika haastavassa elämäntilanteessa kyllä. Olen ihan miettinyt, että toisiko lapsi mulle onnen kun muille se näyttää tuoneen. En tiedä sitten miten paljon ne muidenkaan jutut pitävät paikkaansa. Ei kai kenenkään elämä pelkkää onnea ole?
Olen miettinyt myös ikäviä hetkiä lapsen kanssa, mutta en oikein tiedä mitä ne olisivat. Ajattelen, miten lohduttaisin itkevää lasta ja hän tyyntyisi heti. Isompana juteltaisiin koulusta ja ratkottaisiin tehtäviä ja puhuttaisiin pojista.
ap
[/quote]
Alkaa vähän haiskahtamaan arkiselta eskapismilta :).
Ei todellakaan kaikkien lapsiperheiden arki ole pelkkää onnea. Ongelmia löytyy laidasta laitaan ja elämäsi ei suinkaan helpottuisi entisestä, vaan muuttuisi vielä haasteellisemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:23"]
Tämä on niin VAIKEAA :(
Mitään palavaa halua lapsiin en kyllä koe, mutta väillä tulee tunne, että olisihan se oma lapsi kiva. Ja että muutkin tuntuu pärjäävän ja haluavan jopa lisää lapsia. Joskus on ulkopuolinen olo kun ei ole lapsia kuten muilla ja mietin mitä nuokin minusta ajattelee. En ole kenellekään ennen puhunut tästä asiasta näin rehellisedti kuin täällä. Lapsettomana naisena, saisinkohan päaljon sääliä ja kummasteluja osakseni?
ap
[/quote]
Itselläkin tikittää joku kello takaraivossa vaikka 37v mies oonkin. Koko ajan on sellainen tunne että on jäänyt jostain paitsi ja nyt on jo kiire hommata muksu että ehtii saada ne täysi-ikäisiksi ennen eläkeikää. Komppaan sua AP.
[/quote]
Paitsi jäämisen pelko on ihmiselle tyypillinen psykologinen ilmiö, jolle on harvoin mitään järjellisiä perusteita: pidät hauskaa uudenvuodenbileissä mutta et pysty päästämään irti ajatuksesta, että josssakin muualla olisi varmasti vielä paremmat bileet. Tuollaiseen pohdintaan ei oikeastaan kannata lähteä. Et saa mitään mitalia tai ahkeran työntekijän bonusta, vaikka kasvattaisitkin aikuiseksi ne pari lasta. Etkä tule saamaan hyvän ihmisen lisää, jos lapsesi onkin vakavasti sairas tai pysyvästi apusi varassa.
Voisitko Ap kuvitella saavasi tuon onnellisuuden tunteen jostain toisesta asiasta? Jos esim. voittaisit lotossa tai löytäisit täydellisen miehen, joka ei haluaisi lapsia, ajattelisitko silloin vielä lapsen hankintaa? Mitä jos paljastuisikin ettet voi saada omaa biologista lasta, lähtisitkö adoptioprosessiin? Kuinka pitkälle olisit valmis menemään?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:21"]
[/quote]
ap
[/quote]
Sun pitää sitten seuraavaksi miettiä, kuinka paljon haluat kokea noita juttuja ja oletko valmis uhraamaan monta muuta asiaa niiden eteen (aikaa, rahaa, oman vapauden), ottamaan vastuun toisen elämästä useiksi vuosiksi jne. Muuten kuulostaa kyllä, että susta vois tulla ihan hyvä äiti :)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:39"]
Omassa elinpiirissäni olen harvinaisuus ja tuntuu, että kaikki elävät ihanaa perheunelmaa isossa talossa ja mieskin on onnellinen.
ap
[/quote]
Näet mitä haluat nähdä ja mitä sinulle halutaan näyttää. Minun havaintojeni mukaan ei se lapsiperhe- ja omakotitaloelämä ole mitenkään erityisen autuasta. Paljon enemmän ongelmia tällaisilla perheillä on kuin minulla ja puolisollani. -67
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:36"]
Omassa elinpiirissäni olen harvinaisuus ja tuntuu, että kaikki elävät ihanaa perheunelmaa isossa talossa ja mieskin on onnellinen.
ap
[/quote]
Näet mitä haluat nähdä ja mitä sinulle halutaan näyttää. Minun havaintojeni mukaan ei se lapsiperhe- ja omakotitaloelämä ole mitenkään erityisen autuasta. Paljon enemmän ongelmia tällaisilla perheillä on kuin minulla ja puolisollani. -67
[/quote]
Sori, tämä oli -66.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:32"]
Voisitko Ap kuvitella saavasi tuon onnellisuuden tunteen jostain toisesta asiasta? Jos esim. voittaisit lotossa tai löytäisit täydellisen miehen, joka ei haluaisi lapsia, ajattelisitko silloin vielä lapsen hankintaa? Mitä jos paljastuisikin ettet voi saada omaa biologista lasta, lähtisitkö adoptioprosessiin? Kuinka pitkälle olisit valmis menemään?
[/quote]
No jos voittaisin lottovoiton, niin lähtisin kyllä matkustelemaan ympäri maailmaa ja lapsentekoajatukset jäisivät kyllä tähän paikkaan. Suoraan kysymykseen suora vastaus.
Adoptioon minulla liittyy monia tunteita, sillä mielestäni jo olemassa olevista lapsista tulisi huolehtia enemmän. Varsinkin kehitysmaiden lapsista. Olen joskus miettinyt, että pitäisikö ennemmin adoptoida kuin (edes yrittää) tehdä oma biologinen lapsi. Mutta olen selvästikin liian epäkypsä.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:40"]
[/quote]
No jos voittaisin lottovoiton, niin lähtisin kyllä matkustelemaan ympäri maailmaa ja lapsentekoajatukset jäisivät kyllä tähän paikkaan. Suoraan kysymykseen suora vastaus.
Adoptioon minulla liittyy monia tunteita, sillä mielestäni jo olemassa olevista lapsista tulisi huolehtia enemmän. Varsinkin kehitysmaiden lapsista. Olen joskus miettinyt, että pitäisikö ennemmin adoptoida kuin (edes yrittää) tehdä oma biologinen lapsi. Mutta olen selvästikin liian epäkypsä.
ap
[/quote]
Voisi olla oma kirjoitukseni ja sille pupullekin kävi huonosti. En ole edes halunnut ottaa lemmikkiä, koska se sitoo liikaa.
Ja I think that we have an answer: "No jos voittaisin lottovoiton, niin lähtisin kyllä matkustelemaan ympäri maailmaa ja lapsentekoajatukset jäisivät kyllä tähän paikkaan. Suoraan kysymykseen suora vastaus."
Mitäs mammat on mieltä?
t. 47
Menetät taivaspaikan ja saat yksinäisen vanhuuden.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:48"]
Menetät taivaspaikan ja saat yksinäisen vanhuuden.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:43"]
[/quote]
ap
[/quote]
Voisi olla oma kirjoitukseni ja sille pupullekin kävi huonosti. En ole edes halunnut ottaa lemmikkiä, koska se sitoo liikaa.
Ja I think that we have an answer: "No jos voittaisin lottovoiton, niin lähtisin kyllä matkustelemaan ympäri maailmaa ja lapsentekoajatukset jäisivät kyllä tähän paikkaan. Suoraan kysymykseen suora vastaus."
Mitäs mammat on mieltä?
t. 47
[/quote]
Minä kyllä rakastan vapautta ja jos olisi varaa, niin haluaisin nähdä maailman eri paikkoja ennen kuolemaani.
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:36"]
ap
[/quote]
[/quote]
Tämä hämää minua. Kaikki vakuuttavat olevansa onnellisempia kuin koskaan kun ovat perustaneet perheen ja en tietenkään halua tätä kyseenalaistaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:43"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mitäs mammat on mieltä?
t. 47
[/quote]
Minä kyllä rakastan vapautta ja jos olisi varaa, niin haluaisin nähdä maailman eri paikkoja ennen kuolemaani.
Ap
[/quote]
Ihan sama täällä. Vaan rahapula estää. Nykyinen oravanpyörä uuvuttaa ja jos tähän kuvioon ympättäisiin lapsi, saisin varmaan katastrofin aikaan.
Olen elänyt nomadielämää ja yhtäkkiä pitäisi asettua aloilleen...Asiaa ei paranna se, että olen elänyt kohta 17 vuotta yksin ja dominoinut kaikki asiani.
t. 47
Vastaus tosiaan tuli tuossa lottovoittoajatuksessa. Mulla on niin päin, että oli tilanne mikä tahansa, niin en haluaisi omaa lasta hankkia. Ei ole merkitystä rahatilanteella jne. Ei ole kaikkien juttu ja se on hyvä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:06"]
Rakkaus tuota poikaa kohtaan on ihan suunnaton, ja vaikka hän on valvottanut ihan kiitettävästi, on hänen kasvunsa seuraaminen niin ihmeellisen kiehtovaa, enkä koskaan ole nauranut niin paljon kun tämän lapsen myötä. Hän on tuonut ihan valtavasti iloa elämään.
[/quote]
Mä voin sanoa samaa kahdesta kissimirristäni, vaikka eivät kyllä ole valvottaneet öisin. Mitä nyt joskus herättävät vähän liian aikaisin hyökkäämällä varpaaseen kiinni :D
Ap