Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta päivää voi olla palkallisella vapaalla

Vierailija
12.03.2015 |

jos lapsi on sairaana ja vanhempi hoitamassa häntä kotona? Onko jotain yleissääntöä vai riippuuko työnantajasta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:44"]

Ei yhtään. Joissakin tes:ssä saa olla pois hoidon järjestämistä varten. Mutta ei missään hoitamista varten.

[/quote]Höpö höpö.

Vierailija
2/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10-v kanssa kolme päivää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tessistä. Meillä 4 päivää alle 10-vuotiaan kanssa. "Lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi."

Vierailija
4/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huom, ne päivät eivät mitenkään välttämättä ole palkallisia. Saattaa joutua ihanpalkattomana olemaan. Omassa työssäni kpkokisin kyllä palkattomuuden epäreiluna, koska minä ne työt kuitenkin jossain vaiheessa teen, ei kukaan mun töihin koske olen poissa millä syyllä tahansa. Eri juttu jollain hoitsuilla joiden hommat hoituu poissa ollessakin..ne ei tarttis palkkaa tollasista poissaoloista.

Vierailija
5/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlexistä:

6 §
Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.

Palkkaa ei oo pakko maksaa, riippu siitä mikä TES. 

Vierailija
6/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:23"]

Finlexistä:

Finlexistä:

6 § Tilapäinen hoitovapaa Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi...

Vierailija
7/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömän vaikea ymmärtää, että ihminen joka on työelämässä ei lue omaa työehtosopimustaan. Sen verran usein tätä kysytään. Jos lapsen osaa tehdä ja jonkinlaisiin töihin päästä, niin on kyllä velvollinen ottamaan omista oikeuksista ja velvollisuuksistaan selvää. Seuraava kysymys on varmaan miten loma-ajan palkka määräytyy.

Vierailija
8/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla aloilla ei ole edes tessiä. Vapaata voi saada, mutta se on sitten palkatonta. Meillä näin.

Vierailija
9/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:18"]Ja huom, ne päivät eivät mitenkään välttämättä ole palkallisia. Saattaa joutua ihanpalkattomana olemaan. Omassa työssäni kpkokisin kyllä palkattomuuden epäreiluna, koska minä ne työt kuitenkin jossain vaiheessa teen, ei kukaan mun töihin koske olen poissa millä syyllä tahansa. Eri juttu jollain hoitsuilla joiden hommat hoituu poissa ollessakin..ne ei tarttis palkkaa tollasista poissaoloista.
[/quote]

Mä olen hoitsu eikä kukaan tee mun töitä, jos olen pois vaan teen ne, kun töihin palaan. Ikävä ajattelutapa sulla. Et ihan fiksu taida olla kun et ymmärrä, että hoitajatkin tekee hyvin erilaisia töitä.

Vierailija
10/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:18"]Ja huom, ne päivät eivät mitenkään välttämättä ole palkallisia. Saattaa joutua ihanpalkattomana olemaan. Omassa työssäni kpkokisin kyllä palkattomuuden epäreiluna, koska minä ne työt kuitenkin jossain vaiheessa teen, ei kukaan mun töihin koske olen poissa millä syyllä tahansa. Eri juttu jollain hoitsuilla joiden hommat hoituu poissa ollessakin..ne ei tarttis palkkaa tollasista poissaoloista.
[/quote]

Kenen luulet tekevän hoitsujen työt? Tliset hoitsut raataa palkatta tuplatyöt, kun joku on pois. Yleensä sijaista ei saa. Joudutko itse tekemään palkatta toisten töitä?

Vierailija
11/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:39"]

jos lapsi on sairaana ja vanhempi hoitamassa häntä kotona? Onko jotain yleissääntöä vai riippuuko työnantajasta?

[/quote] Kolme taitaa olla hyvä keskimäärä, mutta on myös tes-pohjaisia muita ratkaisuja ja työpaikkakohtaisia käytäntöjä. Myös lapsen ikä vaikuttaa.

Vierailija
12/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Joissakin tes:ssä saa olla pois hoidon järjestämistä varten. Mutta ei missään hoitamista varten.

Vierailija
13/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitähän työtä teet? Taidat olla TODELLA tärkeä ihminen!

Vierailija
14/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatehtävissä kukaan ei tee sun hommias kun olet pois.

Vierailija
15/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 17:18"]Ja huom, ne päivät eivät mitenkään välttämättä ole palkallisia. Saattaa joutua ihanpalkattomana olemaan. Omassa työssäni kpkokisin kyllä palkattomuuden epäreiluna, koska minä ne työt kuitenkin jossain vaiheessa teen, ei kukaan mun töihin koske olen poissa millä syyllä tahansa. Eri juttu jollain hoitsuilla joiden hommat hoituu poissa ollessakin..ne ei tarttis palkkaa tollasista poissaoloista.
[/quote]

Kenen luulet tekevän hoitsujen työt? Tliset hoitsut raataa palkatta tuplatyöt, kun joku on pois. Yleensä sijaista ei saa. Joudutko itse tekemään palkatta toisten töitä?
[/quote]

Joudun, jatkuvasti.

Vierailija
16/16 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:59"]Asiantuntijatehtävissä kukaan ei tee sun hommias kun olet pois.
[/quote]

Jep, mut eihän nää rividuunarihoitsut sitä tajua. :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä