Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotiin harjoitteluun, vinkkejä

Vierailija
12.03.2015 |

Minulla alkaa harjoittelu päiväkodissa. Jännittää ihan tosi paljon, olen kaikista pienempien ryhmässä.

Kaikesta saa ongelman, kuten myös tästä... Mutta haluaisin antaa siellä hyvän ensivaikutelman kaikille.

millaiset vaatteet päälle? Ihan varmaan farkut ja joku perus paita käy? Ja sisäkengät. 

Entä näillä keleillä ulkoillessa? Otanko mukaan esim tuulipuvun housut?

työpäiväni alkaa klo 9. Mitähän pienet ovat silloin tekemässä? Jos menen sinne juuri siihen aikaan esimerkiksi kun he ovat tekemässä lähtöä ulos, niin mitähän minä voin ekana päivänä rueta tekemään, sanon huomenta ja katson kun lapsia puetaan.... :D 

Minulle kuuluu tähän myös ruoka, eli syön siellä lapsiryhmässä. Odotanko että kaikki lapset ovat syöneet ja sitten rupean itse syömään? Antaako hirveen huonon vaikutelman jos kysyn niiltä työntekijöiltä tätäkin.

tosi tyhmiä kysymyksiä, mut elekee tuomitko! :D pistetään jännityksen piikkiin! Päiväkodista saa kerroilla tähän kaikenlaista :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miksi et rupeaisi pukemasn lapsia apuna?

Ruokailusta on erilaisia kokemuksia. Joskus mäytetään mallia ja joskus syödään vasta jälkern. Monesti ruokailussa tarvitaan apua niin kun pukemisessakin.

Vierailija
2/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko työssäoppimisjaksolla? Tarkoitus onkin kysyä ja oppia. Jos päiväkoti on "suostunut" ottamaan harjoittelijan niin he ovat silloin myös valmiita opastamaan työhön. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, kysy aina vaan reippaasti jos on jotain epäselvää. Käyttäydyt hyvin, kuuntelet ohjeet ja neuvot ETKÄ räplää kännykkää tai kuuntele musiikkia nappikuulokkeista niin hyvin menee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet ihan avoimin mielin, ja otat kontaktia lapsiin :) Kysellä saa ja pitää! Ei sitä heti voi tietää mitä pitää tehdä.

Vaatteina ihan perusvaatteet, ei mitään paljastavaa. Ja jotain rentoa, että pystyt lasten kanssa touhuta lattiatasolla. Ja ulkona ulkoiluhousut on hyvät ja joku takki, sellaiset joilla ei oo väliä vaikka likaantuisikin (nostat syliin kurasia lapsia, lapset tulee halailemaan, räkää valuu). Sisäkenkinä mulla on crocsit, samoin monella muullakin. Mutta ihan mitkä vaan sisäkengät käy!

Riippuu ihan pk:n omasta rytmistä, mutta klo 9:00 meillä lapset on jo syönyt aamupalan ja ollaan touhuilemassa ja leikkimässä. 9:30 aikoihin ruvetaan vessattamaan ja pukemaan lapsia ja valmistaudutaan menemään ulos.

Ruokailutilanteissa meillä syö lto yhdessä lasten kanssa, ihan siinä samaan aikaan. Jos ryhmässä on lapsia, jotka ei osaa vielä syödä, niin heitä toki syötetään siinä samalla, mutta yleensä muut hoitajat tekee sen :)

Ja mitähän vielä... Tee itsestäs ryhmän seinälle lappu, jossa on sun kuva ja jossa kerrot kuka olet ja kuinka pitkään olet ko. ryhmässä harjottelussa. Ja oot vaan aktiivisesti mukana ja kyselet rohkeesti, jos et tiedä :)

T. 0-3v ryhmässä työskentelevä

Vierailija
4/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:09"]Oletko työssäoppimisjaksolla? Tarkoitus onkin kysyä ja oppia. Jos päiväkoti on "suostunut" ottamaan harjoittelijan niin he ovat silloin myös valmiita opastamaan työhön. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, kysy aina vaan reippaasti jos on jotain epäselvää. Käyttäydyt hyvin, kuuntelet ohjeet ja neuvot ETKÄ räplää kännykkää tai kuuntele musiikkia nappikuulokkeista niin hyvin menee!
[/quote]
Tämä kännykkäneuvo on hyvä. Se kännykkä on parempi jättää vaikka ulkotakin taskuun tms. ettei tule kiusaus näpelöidä sitä. Vaikka olisi taukokin niin työelämätaitoihin kuuluu sekin, että osaa seurustella normaalisti työkavereiden kanssa eikä piiloudu kännykän taakse.

Vierailija
5/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu rauhassa muutaman päivän ryhmän lapsiin ja käytänteisiin, katsot ja seuraa. Jos ohjaajasi on hyvä, hän kyllä kertoo, mitä voit tehdä. Voit toki itsekin kysellä. Pohdi paljon ääneen toimintaa ja päiväkodin arkea. Ole sosiaalinen, mutta myös oma itsesi. Kännykkä pitää pitää äänettömästi ja taskussa. Näprätä voi tauolla. Ulkovaatteet saa mukaiset ja sisäkengät. Ruokailu tapahtuu samassa tilassa lapsia autellen. Käytänteet tässä vaihtelee eri työpaikkojen osalta.

Nauti retkestäsi päiväkotimaailmaan.

Vierailija
6/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo tähän asti vastanneille! iiks... :D

tulee vielä lisäkysymys, kun menen sinne päiväkotiin siinä klo 9 ja jos samaanaikaan sattuukin tulemaan myös lapsia hoitoon, niin tervehdinkö vanhempia vaikken "vielä tiedä mistään mitään"? Eli en tunne lapsia enkä edes tiedä henkilökuntaa ym.. Tämä koskee siis ensimmäisiä päiviä :D

Vierailija
7/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun saisi tämän jännityksen pois!

Vierailija
8/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 03:35"]

Oikeastaan kun harjoittelu ei liity alan opintoihin mitenkään. Tai no joo ehkä niin, että lastenohjaajaksi haluaisin opiskelemaan, menen sinne tutustumaan ko. alaan.

Mitenhän paljon ne pienet ymmärtää puhetta? Miten minun kannattaa tutustuttaa itseni heihin? 

Todella toivon että ryhmän työntekijät tietää olen harjoittelun aloittamassa heidän ryhmässään! Ettei tule katseita "kukahan tuo on" siinä vaiheessa kun ensimmäistä kertaa taloon menen ja sanon olevani se harjoittelija.

tää on varmaan ihan tyhmää jännittää näin mutta en voi mitään :D Tosi kiva kun vastailette.

[/quote]

Et siis ole soittanut tai käynyt päiväkodilla henkilökohtaisesti? Kenen kanssa olet sopinut, että aloitat klo 9? Kyllä ne tietää sua odottaa, jos kerran olet ensimmäisen päivän työvuorosta sopinut.

Vierailija
9/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee tyhjä hetki niin aina kannattaa olla oma-aloitteinen ja kysyä miten voit auttaa.
Kysy rohkeasti.
Minä äitinäkin jo tervehdin kaikkia päiväkodin pihassa liikkuvia aikuisia, on siis kohteliasta tervehtiä. Kun lapsia tuodaan hoitoon, on eteisessä yleensä harjoittelijasta joku lappu missä hänen kuvansa ja pieni esittely, moni on tullut lisäksi esittäytymään ja kättelemään mikä antaa mielestäni ammattimaisen kuvan. Jos eka aamu epäilyttää, mikset soittaisi päiväkotiin? Kysyt että mitä siellä yleensä klo 9 tapahtuu, jotta tiedät pukea esim ulkoiluvaatteet jo valmiiksi päälle.
Kysymällä oppii, virheistä oppii. Oppimassa siellä olet, älä pelkää :)

Vierailija
10/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:23"]

Kiitos jo tähän asti vastanneille! iiks... :D

tulee vielä lisäkysymys, kun menen sinne päiväkotiin siinä klo 9 ja jos samaanaikaan sattuukin tulemaan myös lapsia hoitoon, niin tervehdinkö vanhempia vaikken "vielä tiedä mistään mitään"? Eli en tunne lapsia enkä edes tiedä henkilökuntaa ym.. Tämä koskee siis ensimmäisiä päiviä :D

[/quote]

Moikkaat kaikkia, riittää että esittelet itsesi oman ryhmän lasten vanhemmille, muille on aikalailla aivan sama ketä siellä pyörii. Laita eteiseen/ilmotustaululle lappu missä on sun kuva, nimi, oppilaitos, ja aika kun olet siellä. Voit myös kirjoittaa että olet ilolla mukana niin tulee vähemmän virallinen. Onko sulla nimineula? Kato onko siellä muilla ja kysy pitääkö sun hankkia, maksaa n 5€.

Ton ikäset lapset ymmärtää puhetta jo aika hyvin, katso miten muut työntekijät puhuvat niin saat mallia. Mieti mitä sanoja käyttävät, lässyttävätkö, puhuvatko selkokieltä yms.

Älä mene lasten iholle, vaan ole läsnä ja lähellä, mutta anna heidän tehdä lähestyminen. Voit kysyä jos joku tulee lähelle että haluatko syliin ja nukkarissa kannattaa kysyä aikuisilta että ketä kannattaa silittää. Jos heti alussa joudut silittelemään niin voit kuiskata lapselle että tulit silittämään vähäsen niin tilanne on lapselle luonnollisempi. Tekemisiä ja arkea voit muutenkin sanoittaa paljon, lapset tykkää siitä ja oppivat samalla suomea/sanoja ja tulevat omatoimisimmiksi ("Nyt me laitetaan sulle tää vihreä haalari ja siniset rukkaset, sit mennään tonne eteiseen laittaa sulle noi mustat kengät").

Perus farkut ja paita käy, monissa päiväkodeissa on vähän viileetä, joten varaudu siihen. Ulkona mä käytän vielä osittain toppahousuja (jos oon yli tunnin ulkona) ja välikausitakkia, lyhyemmillä ulkoiliulla meen farkuilla tai tuulihousut ja sinne väliin ohuet fleece housut. Pipo kannattaa pitää varalta mukana vaikka et yleensä käyttäisi, se tuuli on välillä tosi inhottava. Ota tuuli huomioon pukeutuessa.

Tuotko omat eväät vai syötkö päiväkodin ruokaa? Jos sulla on omat, niin kannattaa pyytää jotain ennen ruokailua vinkkaamaan sulle, milloin on hyvä hetki mennä lämmittämään ne. Kaikissa päiväkodeissa missä olen ollut niin kaikki syövät samaan aikaan, samalla voi hyvin syöttää muutamaa lasta.

Ole valmis kokeilemaan kaikkea ja ennakkoluuloton!

Kysy jos jäi jotain epäselväksi :)

T. Saikulla oleva lto

Vierailija
11/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon kiitoksia vastanneille!

Syön päiväkodin ruokaa. Onkohan se kerrottu jo päiväkodille... Olisi jotenkin kiusallista ekana päivänä jos minua ei oltaisi huomioitukaan...

23 vaikuttaa oikein mukavalta päiväkodin tädiltä, toivottavasti muutkin ovat vaikka täällä muuta väitetäänkin.

Niin ja johtajan kanssa olen asioista sopinut, ryhmän työntekijöitä en ole tavannut.

Vierailija
12/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainiin, vaipan vaihto. Joillekin helppo homma mutta entä sellaiselle jonka ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa vaippaa?

Vierailija
13/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippan vaihto on aika yksinkertainen homma ja päiväkodissa se yleensä hoidetaan niin että lapsi seisoo kun se vaihdetaan. Sanot vain että et ole ennen vaihtanut ja katot mallisat, muista kuitenkin tarkistaa onko siellä kakka ennen kuin vedät sen pois, koska muuten se kakka on lattialla :D

T. se lto

Vierailija
14/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa 9 aikaan osa ryhmästä ulkoilee ja toiset touhuavat sisällä.
Vanhempia voit tervehtiä esittäytymällä ja kertomalla, että olet juuri aloittanut osastolla harjoittelun. :)

Vierailija
16/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista kätellä ja esitellä itsesi vanhemmille! ja myös henkilökunnalle esitellä itsesi.

Vierailija
17/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia kannattaa tervehtiä reippaasti ja kertoa kuka olet. Kysele muilta hoitajilta reippaasti lasten tavoista, rutiineista, lasten luonteista ym ja kysy, miten voit olla avuksi, mitä he haluaisivat että teet. Osallistu kuten muutkin.

Vierailija
18/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan harjoittelijaksi menet päiväkotiin? Kai sinulla on joku käsitysvarhaiskasvatuksen työtavoista ja tavoitteista? Olennaista pienten ryhmässä ja ylipäätään lasten kanssa on toimia turvallisena ja läsnäolevana aikuisena, ja keskeistä on, että ryhmän kasvattajat tekevät hyvässä yhteishengessä ja ilmapiirissä töitä, sillä vain se mahdollistaa lapsille turvallisen tunteen. Eli ole avoin ja kysy kaikessa neuvoa, missä sitä tarvitset, se tekee hyvän vaikutelman. Kohtele lapsia lämpimästi, arvostavasti ja heitä kuunnellen, ohjaa ja neuvo ja näytä, miten toisten ihmisten kanssa toimitaan ja miten toimitaan perushoivatilanteissa - miten syödään, puetaan jne ja anna lasten itse harjoitella taitoja! 

Vierailija
19/25 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vanhemmille sanoa sukunimikin?

Vierailija
20/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kun harjoittelu ei liity alan opintoihin mitenkään. Tai no joo ehkä niin, että lastenohjaajaksi haluaisin opiskelemaan, menen sinne tutustumaan ko. alaan.

Mitenhän paljon ne pienet ymmärtää puhetta? Miten minun kannattaa tutustuttaa itseni heihin? 

Todella toivon että ryhmän työntekijät tietää olen harjoittelun aloittamassa heidän ryhmässään! Ettei tule katseita "kukahan tuo on" siinä vaiheessa kun ensimmäistä kertaa taloon menen ja sanon olevani se harjoittelija.

tää on varmaan ihan tyhmää jännittää näin mutta en voi mitään :D Tosi kiva kun vastailette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan