Teini värjäsi hiuksensa salaa!
13v tyttäreni tuli äsken kotiin hiukset punaiseksi värjättynä. Oli kuulemma kavereiden kanssa värjännyt jollain markettivärillä.
Tyttö on kysynyt minulta jo aiemmin, saisiko värjätä tukkansa, mutta en antanut lupaa. Nyt sitten oli tehnyt sen salaa!
Komensin tytön huoneeseensa, takavarikoin puhelimen ja määräsin arestiin. Onko teillä ollut vastaavia tilanteita ja millaisia rangaistuksia ja toimintatapoja sanktioiksi suosittelette?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:53"]
Ei se 13v enää ihan oikeasti ole mikään kontrolloitava pieni lapsi, vaan itsenäistyvä nuori. Miksi se on niin hirveää, että teinit ottavat valintoja ulkonäöstään ITSE, ilman äitejään, ja etsivät ITSEÄÄN, eivät äitiään? Murrosiässä etsitään omaa minuutta, persoonaa ja tyyliä. Mikä siinä kasvamisessa on niin hirveää, että se pitää kynsin hampain yrittää estää?
[/quote]
Oletko samaa mieltä myös esimerkiksi elokuvien ja pelien ikärajoista ja muistakin asioista, jotka tutkitusti ovat haitallisia? Saako nuoresi sinun puolesta ihan vapaasti etsiä itseään kaikista ikärajoista huolimatta vai missä rajat menevät?
Ainakin meidän teinimme saa etsiä itseään vielä muutaman vuoden ajan muuten kuin hiusvärien avulla, koska niissä on riskinsä ja tuon ikäinen ei niitä vielä ymmärrä siten, että asia olisi hänen päätettävissään. Ja leikkivärit mistä tässäkin on ollut puhetta, ovat meilläkin ihan sallittujen listalla, mutta ne taitavat olla huomattavasti nuorempien suosimia. Meillä ainakin 10-vuotias värjää hiustensa latvoja sellaisilla liituväreillä.
Onko sitä pakko rangaista tai ainakaan noin kovasti? Tyttö on sentään jo teini-ikäinen ja hänen hiuksensahan ne ovat. Suosittelisin mieluummin vakavaa mutta avointa keskustelua ja yhteisiä pelisääntöjä perheeseen. Kerro myös, mikä on sinun kantasi.
Hyväksy kuitenkin, ettei tyttäresi ulkonäkö ole enää sinun päätettävissäsi. Kieltäminen ja ehdoton eristäminen ei auta. Tässä nähtiin, että mitä kiihkeämmin kieltää, sitä varmemmin nuoret osaavat tehdä sen salaa.
Öh, eihän tuo nyt niiiiin iso juttu ole! Eniten harmittaa, että äitiä ei ole toteltu? Oishan se voinut vetää kaljaa ja huumeitakin...? Miten aiot rangaista isommista rikkeistä?
Mitä sanktioita antaisit, jos se olisi käyttänyt huumeita?
Mä olisin vaan rähähtänyt nauruun lapseni nähdessäni. Siinä sille rangaistusta. Ja hihitellyt seuraavat kolme päivää aina nähdessäni vilauksenkin punapäästä.
5 jatkaa... Enkä tasan varmasti olisi määrännyt arestiin vaan joka ikiselle kauppareissulle mukaan.
Olisin ymmärtänyt, jos kyseessä olisi ollut vaikka napalävistys tai vastaava... Uskotko jos sanon, että kakarasi kapinoi vähemmän, jos et vedä linjojasi kaikkeen noin tiukasti?
Jos olisin kieltänyt hiusten värjäämisen 13-vuotiaalta, niin rangaistukseksi riittäisi korkeintaan kaksi päivää arestia. mutta olisi saanut pitää puhelimensa. Todennäköisemmin kävisin ennemmin keskustelua teinin kanssa, että MIKSI kielsin värjäyksen/ihan minkä tahansa muun teon.
Ei ihminen ymmärrä, miksi sitä kielletään, jos hänelle ei kerrota perusteita kiellolle. Se, että MINÄ sanon, ei ole mikään peruste.
No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]
No haloo, miksi ihmeessä tyttö ei saisi värjätä hiuksiaan jo tuon ikäisenä? Omatpa ovat hiuksensa. Minä värjäsin hiukset ensimmäisen kerran 9 vuotiaana ja sen jälkeen olen säännöllisesti värjännyt niitä.
[/quote]
En ole ap, mutta jos minä kieltäisin, niin kieltäisin terveyteen vedoten. Edelleen tulee ikävää tutkimustulosta noista hiusväreistä, viikonloppuna taisin viimeksi lukea. Ja vastuuta siirretään myyjän puolesta kuluttajalle.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]
[/quote]
En ole ap, mutta jos minä kieltäisin, niin kieltäisin terveyteen vedoten. Edelleen tulee ikävää tutkimustulosta noista hiusväreistä, viikonloppuna taisin viimeksi lukea. Ja vastuuta siirretään myyjän puolesta kuluttajalle.
[/quote]
Anteeksi, valmistajan puolelta kuluttajalle.
Onhan tuossa se puoli, että hiusvärit ovat epäterveellisiä, mutta muuten nuoren pitää saada päättää ulkonäöstään.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:19"]
Mä olisin vaan rähähtänyt nauruun lapseni nähdessäni. Siinä sille rangaistusta. Ja hihitellyt seuraavat kolme päivää aina nähdessäni vilauksenkin punapäästä.
[/quote]Olisit pilkannut omaa lasta...aha.
No, nyt otat tietysti sakset käteen ja leikkaat tytöltä hiukset pois. Oppiipa olemaan, niih.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:20"]
[/quote]
[/quote]
Onhan ne tarinat aika järkyttäviä, missä koko naama turpoaa allergiakohtauksen johdosta. Mutta jos aikoo värjätä hiukset, niin kannattaa ottaa selvää riskeistä. Sen takia niissä paketeissa pyydetään ensin tekemään ne allergiatestit ja näitä ei suurinosa tee suosituksesta huolimatta. :) t. 8
Ja mä olin aikoinaan yläasteen aikana monta kertaa hiusmallina, hiukset värjättynä, leikkattuna ja laittettuna jos jonkinlaiseksi, mutta taas mun äiti kannusti siihen ja ihaili niitä uusia tyylejä. Tämä tapahtui 80-luvun loppupuolella, joten ainakin silloin taisi vanhemmilla (osalla) olla rennompi ote kasvatukseen ja nuorten omiin kokeiluihin tyylin suhteen. Jos mulla olisi tyttö (poikani ei välitä värjäämisestä) joka haluaisi kokeilla eri tyylejä, niin mikäs siinä. Ehkä tietty tuon värjäämisen voisi hoitaa ammattilaisella, jos suostuvat tekemään. Jos ei, niin ostaisit tytöllesi jonkun hellävaraisemman hiusvärin ja antaisit kokeilla.
Eli en suosittele mitään rangaistuksia, vaan nyt menet ja juttelet tytön kanssa miten jatkossa värjäämiset hoidetaan ja pyydät anteeksi turhaa rageemistasi. Tämä asia ei ole riidan arvoinen, jos mikään on. Yritä myös jatkossa luoda luottamuksellisemmat välit tyttöösi, jotta ei ala tekemään selkäsi takana pahempia juttuja. Kyllä lapsesi pitäisi pystyä juttelemaan kanssasi kaikesta ja kertomaan ilman rangaistuksien pelkoa asioista mitä haluaa kokeilla ja tehdä. Asioista neuvotellaan, eikä lyödä kohtuuttomia rangaistuksia lapselle/nuorelle.
Mun poika on onneksi oikein "juorukello", mikään asia ei pysy salassa. Kovasti niistä haluaa kertoa, kun tietää etten pimahda raivohulluksi jokaisesta asiasta. Jos jokin asia ei ole mun mieleen, niin se ratkaistaan neuvottelemalla, mutta ei todellakaan niin, että ei jatkossa halua avautua asioistaan. Se ei olisi hyvä juttu.
Kävikö ap nuo terveysvaarat tytön kanssa läpi kun tyttö kysyi saako hän värjätä? Vai kielsi vaan.
vähän ylimitoitettu rangaistus. kyse oli kuitenkin VAIN hiusväristä . mitä meinasit tehdä, kun tyttö tulee kotiin nenärenkaan kanssa tai umpikännissä?
Tais ap vaan ajankuluksi kirjotella, kun ei taas näy eikä kuulu.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:19"]
[/quote]Olisit pilkannut omaa lasta...aha.
[/quote]
Jos tässä rangaistuksista puhutaan ja sitä pitäisi rangaista, niin tekisin sen noin.
Meinaan että aloittajalla on hiukkasen vanhemmuus hukassa, jos teinin kanssa ei ole puhevälejä. Siis lapset tekee älyttömiä asioita, näille nauretaan viiden vuoden päästä kavereiden kanssa. Kenelläpä ei olisi jotain hiuskatastrofia historiassaan?
En itsekään tykkäisi, että teini värjäisi hiuksensa. Olen perustellut juurikin tuon, että hiusvärit voivat olla myrkkyä, aiheuttaa allergisen reaktion tai vielä pahempaa. Ymmärrän kuitenkin myös sen, että tuossa iässä haetaan omaa tyyliä.
Arestiin en usko, vain pikkulapset laitetaan nurkkaan. Oma huone ei ole rangaistus.
Siis onko se nyt noin kamalaa? Tyttäresi päättää omat hiusten värinsä koska hänen hiukset. Voin itse kuvitella tuon tunteen kun onneissaan saisin punaset hiukset ja mun onni pilattais arestilla. Hyi!!!!!