Diapamin lopettaminen
Onhan täysin totta, että diapam on hyvä lääke oikein käytettynä. Vielä 90¨-luvulla muistan ohjelman, joka käsitteli diapamia ja yleensä bentsoja. Tuolloin arveltiin näillä lääkkeillä pidettävän yli 400000 täysi-ikäistä työ-kykyisinä. Itse olen käyttänyt paniikkioireisiin. Nykyään on hyvin ikävää mennä terveysasemalle uusimaan diapam reseptiä, kun aina tuputetaan näitä uuden tyypin masennuslääkkeitä, jotka eivät minulle sovellu. Niistä tulee karmea olo,joka saattaa kestää jopa 2-3kk. Olen tuolloin täysin toimintakyvytön. Minulle on määrätty useita uudentyypin masennuslääkkeitä, eivätkä ne estä paniikkikohtausta.Liekö todella syy diapamin halpuus,joka estää sen määräämisen. En ymmärrä miten joku voi käyttää diapamia viihdekäyttöön. Koen sen itse rauhoittavana ja jonkin verran väsyttävänä. Jos on pahempi kohtaus täytyy ottaa hieman suurempi annos ja tuolloin ei väsymysreaktiota tule. Se,että terveyskeskuslääkärit vaihtuvat tuhkatiheään,tekee diapamin saannin vielä hankalammaksi.Olen joutunut turvautumaan yksityisiin psykiatreihin saadakseni minulle sopivaa lääkettä. Mutta se maksaa liiaksi. En usko kenenkään syövän bentsoja huvikseen, kyllä siihen syy täytyy olla.Mielestäni on hyvin loukkaavaa ja ärsyttävää lääkäreiden asettuminen potilaan yläpuolelle siten, että lääkäri kyllä tietää mikä sopii potilaalle ja mikä ei.Eivätkä nämä uuden tyypin masennuslääkkeet mitenkään sen turvallisempia ole. Tiedän niitä suositellun,jopa 15-16 vuotiaille, jotka ovat hakeutuneet kolun terveydenhoitajalle muutaman kerran päänsäryn takia. Terveydenhoitaja tulkitsi päänsäryn johtuvan mahdollisesti masennuksesta ja ohjasi lääkärille, joka tietysti määräsi näitä uusia masennuslääkkeitä. Katastrofaalisin seurauksin. Ei näissä uusissa masennuslääkkeiden ohjeissa turhaan varoiteta itsemurha ajatuksilta. ja siitä,ettei niitä pitäisi määrätä nuorille alle 20-vuotiaille. Onneksi tämä tyttö selvisi hengissä, mutta jäljet tälläinen aina jättää ihmiseen. Koitetaan yhdessä sinnitellä ja toivoa, että elämä kääntyy parempaan suuntaan ja olemme lopulta lääkevapaita. Tsemppiä kaikille.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
15v noita itse käyttänyt ja lääkitys alettu purkaa, tätä lääkitystä lasketaan hitaasti alas. Nyt mennyt 6kk ja onnos 70päivää ja 30 kpl miedointa vahvuutta.
Itse olen huomannut että nää lääkkeet on oikeastaan pahentanut ahdistusta. Ymmärrän hyvin miksi näitä ei haluta pitkäaikaiseen tai jatkuvaan käyttöön, nää lääkkeet tekee oikeasti kovia vieroitusoireita, se mitä nyt luulet ahdistuksesi voikin olla vieroitusoireita.
Eli en käytä päivittäin tällä nykyisellä annoksella vaan pari kertaa viikossa.
15v noita itse käyttänyt ja lääkitys alettu purkaa, tätä lääkitystä lasketaan hitaasti alas. Nyt mennyt 6kk ja onnos 70päivää ja 30 kpl miedointa vahvuutta.
Itse olen huomannut että nää lääkkeet on oikeastaan pahentanut ahdistusta. Ymmärrän hyvin miksi näitä ei haluta pitkäaikaiseen tai jatkuvaan käyttöön, nää lääkkeet tekee oikeasti kovia vieroitusoireita, se mitä nyt luulet ahdistuksesi voikin olla vieroitusoireita.