Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsekeskeinen kaveri

Vierailija
11.03.2015 |

Olen tuntenut kaverini kymmenisen vuotta ja hänen itsekeskeisyytensä on alkanut ärsyttää minua. Melkein aina kun näemme tai puhumme puhelimessa, puhumme pelkästään kaverini asioista ja ongelmista. Jos minä välillä kerron omista asioistani, kaveri vastaa lyhyesti yhdellä sanalla ”niin” tai ”joo”, mistä tulee vaikutelma ettei häntä voisi vähempää kiinnostaa. Hän ei juuri koskaan kysy minun kuulumisiani, ja jos kysyy, hän ei vaikuta edes kuuntelevan vastausta. Hänen kanssaan ei pysty puhumaan esimerkiksi ajankohtaisista asioista tai vaikkapa musiikista, vaan ainut asia mikä häntä kiinnostaa ja mistä hänen kanssaan pystyy keskustelemaan on hän itse ja hänen omat asiansa ja ongelmansa. Pari muuta hänen kaveriaan on pistänyt välit poikki hänen kanssaan mitä en kyllä yhtään ihmettele, ja olen itsekin alkanut miettimään saman tekemistä. Hän on kuitenkin muistaakseni joskus ollut mukavampi ja meillä on ollut hyvätkin hetkemme eikä minulla ole liikaa kavereita nykyisellä paikkakunnalla, joten välien poikki pistäminenkin tuntuu ikävältä ajatukselta.  Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisista kavereista ja miten olette toimineet tilanteessa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:22"]

9: sano kaverillesi suoraan ja katkaise vasta sitten välit. Kysy miksei vastaa mitään sinullle tärkeästä asiasta. Sano ettei sinua enää huvita kuunnella vain hänen juttujaan, vaan kaveruus om kaksipuolista. Kerro sitten miten kävi.

[/quote]

En. Kaverini on tuollaisissa tilanteissa varsinainen draamaqueen, enkä jaksa sitä mitä seuraisi. Luultavasti hän levittelisi ja paisuttelisi jutun joka puolelle. Ehkä nytkin käy niin, mutta vähemmän.

9

Vierailija
2/12 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa tuollaisille keavereille että hankkivat elämän.

Omat kaverini eivät koskaan sanoneet. Toiset vaan katkaisivat välit ja toiset kärsivät. Onneksi siskoni sanoi minulle suorat sanat sillain asiallisesti. Tajusin että pitää alkaa hankkimaan enemmän elämän sisältöä ja alkaa arvostamaan omaa elämää.

Sen jälkeen kykenin kuuntelemaan muitakin, olemaan kaveri muillekin jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen kaveri ja jossain vaiheessa annoin yhteydenpidon hiipua. Alkoi jo rasittamaan kaverin psykologina toimiminen ja yksipuolinen ystävyys. 

Vierailija
4/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on samanlainen kaveri. Hän ei pahimmillaan vastaa yhtään mitään minun kuulumisiin, mutta heti jos puheenaihe vähääkään sivuaa häntä, johan alkaa juttu luistaa. En ota häneen enää yhteyttä.

Vierailija
5/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua se kaveri olen varmaan minä?! Älä hylkää, yritän parantaa tapani. Tiedostan kyllä että kysyn liian vähän muiden kuulumisia mutta olen tottunut ison sisarusparven kanssa siihen että omat asiat pitää huutaa esille jos haluaa että itseä kuullaan. Puhu päälleni niin kuin minäkin sinun. Ehkä siten opin?

Vierailija
6/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut samanlainen kaveri. Laitoin välit poikki.

Vierailija
7/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee sitä! Hei mitä sulle kuuluu?

Vierailija
8/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja asioita täällä pyörittelen. Yritän aina ajatella, että erilaisuus rikkaus ja on mukavaa kun on erilaisia ystäviä. Mutta tosi asiassa vietän aikaani mielummin muunlaisten ystävien kanssa ja näitä itsekeskeisiä tyyppejä treffaan vaan harvemmin. Ja eipä ole tapaamisten jälkeen ihan hirveä kiire taas uudelleen nähdä ;) välejä en ole keneenkään katkaissut kuitenkaan. Nämä itsekkäät eivät vain ole minulle Ystäviä vaan kavereita.

Vierailija
9/12 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tutkinut, jos hän olisikin käytännön asioissa avulias? Jotkut puhuvat mielellään itsestään ja ottavat mielellään myös kiitoksia vastaan, kun auttavat pyynnöstä. Voisitko saada hänet tuntemaan itsensä tarpeellisemmaksi ja pidetymmäksi näin?

Vierailija
10/12 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:44"]

Minullakin on samanlainen kaveri. Hän ei pahimmillaan vastaa yhtään mitään minun kuulumisiin, mutta heti jos puheenaihe vähääkään sivuaa häntä, johan alkaa juttu luistaa. En ota häneen enää yhteyttä.

[/quote]

Minulla on myös tuollainen ystävä. Olen ollut auttaja, kuuntelija, tukija ja yksityisterapeutti jo vuosien ajan. Aina keskustelu kääntyy häneen ja nihkeästi lauseen tai pari minun asioistani puhuttuaan hän kääntää asian taas itseensä ja jatkaa ja jatkaa. Koskaan hän ei kysy, mitä minulle kuuluu. Kun aloitin uudessa työssä huhtikuussa, hän ei kysynyt viikkokausiin, miltä uusi työpaikkani on vaikuttanut, vaan aloitti heti ja välittömästi puhelun alussa suoltamaan omia asioitaan. Joskus sitten kerroin vähän uudesta työpaikastani, johon hän vastasi yhdellä sanalla: "Kiva." Ja siirtyi taas puhumaan omista asioistaan.

Kunnes tuli tämä päivä. Viikko sitten laitoin ystävälleni viestin itselleni tärkeästä, elämääni aika järisyttäneestä asiasta, mutta siihenkään hän ei viitsinyt vastata. Muutaman päivän olen ollut tosi surullinen ja loukkaantunut, etten merkitse hänelle edes sen vertaa, että vastaisi, edes jotain, edes lyhyesti. Mutta ei. Nyt sitten tuli puhelu 7 päivän kuluttua ja hän sivuutti edelleen minun asiani ja alkoi taas selostaa omia juttujaan. Sanoin olevani menossa saunaan ja soittavani takaisin myöhemmin. En aio soittaa enää koskaan. Jossain on se kuuluisa oljenkorsi, joka katkaisee kamelin selän, ja meidän ystävyydessä se oli tässä.

Vierailija
11/12 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilta tuli viesti, että olenko edelleen saunassa??!

9

Vierailija
12/12 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: sano kaverillesi suoraan ja katkaise vasta sitten välit. Kysy miksei vastaa mitään sinullle tärkeästä asiasta. Sano ettei sinua enää huvita kuunnella vain hänen juttujaan, vaan kaveruus om kaksipuolista.

Kerro sitten miten kävi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi