Rehellisesti, mitä syötte/juotte?
Katselin tässä Dieetit vaihtoon! -sarjaa, ja tuli mieleen kysymys; mitä te muut ihan oikeasti, rehellisesti syötte&juotte päivän aikana?
Itse elän todella epäterveellisesti, melkein hävettää (eilisen aikana kuusi kuppia mustaa kahvia, rasiallinen kirsikkatomaatteja ja yksi suklaapatukka. Lisäksi vielä muutama tupakka, ehkä litra vettä).
Aina kun lukee näitä keskusteluja, kaikkien päivät on kuin suoraan terveyslehdestä, välillä en vain voi uskoa että porukka elää niin terveellisesti.
Kommentit (76)
Minusta tuntuu että suomalaiset jakautuvat joko sellaisiin täysin terveysintoilija-karppaaja-fitness -tyyppeihin tai täysin roskaruoka-eines-herkut -tyyppeihin. Ääripäitä.
Esimerkki päivän ruokailuista: Aamupalalla syön lautasellisen puuroa piltin kanssa ja kupin teetä. Lounaaksi kouluruoka esim. Puolilautasellista salaattia,riisiä ja kanakastiketta. Välipalaksi appelsiini. Päivälliseksi spaghettia ja tomaattikastiketta ja iltapalaksi 2 siivuu pekonia kananmuna ja teetä. Juon vettä 2-3 litraa päivässä. Ja kerran viikossa syön herkkuja, makeisia en juuri koskaan sokerin takia.. Alkoholia juon suunnilleen 3 kertaa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:45"]
JUon ihan hirveästi mustaa kahvia. Syön ruisleipää sekä aamulla, että välipalaksi, päällä lähes poikkeuksetta oivariinia (vähempirasvaisempi), juustoa (rasvaisuus vaihtelee, nyt taitaa olla oltermannin kevyttä), ja tomaattia ja salaattia. Aamulla lisäksi puuroa, marjoja ja mehukeittoa ja piimää.
Lounaalla käyn unicafessa jossa syön sen mitä halvalla saa, aina valitsen kasvisruuan. Iltapäivällä käyn liikkumassa. Ongelma on se, että melkein aina liikunnan jälkeen olen taas supernälkäinen, ja ostan aika usein jonkun valmispatongin ja kolmioleivän ja jälkkärin, joka nyt pääsiäissesonkina on ollut sellainen pieni valkosuklaapashapurkki. Ostan myös ainakin kaksi kertaa viikossa levyn tummaasuklaata. Pitäis kyl jotain tehdä ton iltapäivän syönnin suhteen :(
[/quote]
Mikset laita kotonasi kunnon päivällistä liikunnan jälkeen/illalla? Hassua turvautua johonkin patonkeihin ja kolmioleipiin, kun kroppa tarvitsisi liikunnan jälkeen kunnon monipuolista ateriaa.
[/quote]
Totta puhut, totta puhut. Kysymys on laiskuuden ja väsymyksen kombinaatiosta. Yleensä siihen vielä liittyy se, että ennen kuin edes pääsen laittamaan ruokaa, pitää tod näk tiskata ja tehdä muita kotihommia. Kysymys on siis siitä, että arjen pyörittäminen käy välillä aika raskaaksi koulun ja työn ohella. On helpompaa ostaa jotain valmista (ja samalla epäterveellistä) treenin jälkeen.
Pakko alkaa skarppaamaan jotenkin. Ehkä koetan vaikka tehdä ison annoksen terveellistä ruokaa ainakin pari kertaa viikossa, niin että sitä riittää useammaksi päiväksi, ettei ihan joka päivä tulisi syötyä mitä sattuu.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:03"]
Esimerkki päivän ruokailuista: Aamupalalla syön lautasellisen puuroa piltin kanssa ja kupin teetä. Lounaaksi kouluruoka esim. Puolilautasellista salaattia,riisiä ja kanakastiketta. Välipalaksi appelsiini. Päivälliseksi spaghettia ja tomaattikastiketta ja iltapalaksi 2 siivuu pekonia kananmuna ja teetä. Juon vettä 2-3 litraa päivässä. Ja kerran viikossa syön herkkuja, makeisia en juuri koskaan sokerin takia.. Alkoholia juon suunnilleen 3 kertaa vuodessa.
[/quote]
Mitä koululainen tällä palstalla tekee.
Ite syön paljon karkkii pitäis tsempata oon kyl 11 mut kuitenki
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:03"]
[/quote]
Mitä koululainen tällä palstalla tekee.
[/quote]
Siinäpä sinulle pohdittavaa
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:29"]
Tiedän syöväni terveellisesti, mutta liian vähän. Minä voisin hyvinkin olla yksi niistä dieetit vaihtoon (englanti) sarjan laiheliineista, siis niistä jotka syövät terveellisesti mutta liian vähän.
Tänään aamulla kuppi teetä, iso pullo vettä ja banaani. Nyt söin 200g hedelmäsalaattia. Ja jotenkin pitäisi saada vielä 1000 kaloria tänään vähintään syötyä jostain, vaikka nyt on taas kyllänen olo.
[/quote]
Toiko terveellistä? Pelkkää sokeria.
[/quote]
Hedelmistä tuleva sokeri ei ole ihmiselle pahasta.
En ymmärrä tätä nykyajan sokeripelkoa, varsinkin hedelmistä tulevia. Ymmärrän jos puhutaan karkeista, kekseistä ym tuollaisen sokerin käytöstä, mutta että hedelmät olisi "pelkkää sokeria" on aika tyhmä väite.
Täällä myös yksi ihan miten sattuu syövä. Eilinen oli aika tyypillinen: aamulla pari kuppia kahvia, lounasaikaan kalasalaatti ja vissyä, illalla (klo 19->) söin uunissa valmistettua leivitettyä mozzarellaa ja sen kanssa salaattia. Puoli pulloa valkkaria illan mittaa, ruokaa laittaessa, syödessä ja kirjaa lukiessa. Illalla yksi tupakka (olen lopettanut, mutta toisinaan poltan yhden). N38
Olen ollut jo muutaman viikon kipeänä joten ei ole huvittanut mikään ruuanlaitto. Eilen: vitamiinit, ehkä 6 näkkäriä pitkin päivää voilla, kinkulla ja juustolla, nuudeleita, pari banaania, omena, porkkana, kaurapuuroa. Ja pari kuppia kahvia. Paskasti syöty tiedän.
Tänään otan itseäni niskasta kiinni ja paistan kanankoipia ja teen wokkia. Tänään syönyt pari näkkäriä ja banaanin. Ja kahvia. Vettä. Niin ja vitamiinit.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:13"]
Täällä myös yksi ihan miten sattuu syövä. Eilinen oli aika tyypillinen: aamulla pari kuppia kahvia, lounasaikaan kalasalaatti ja vissyä, illalla (klo 19->) söin uunissa valmistettua leivitettyä mozzarellaa ja sen kanssa salaattia. Puoli pulloa valkkaria illan mittaa, ruokaa laittaessa, syödessä ja kirjaa lukiessa. Illalla yksi tupakka (olen lopettanut, mutta toisinaan poltan yhden). N38
[/quote]
Et ole lopettanut jos poltat toisinaan yhden.
Vaihtelee. Toisina päivinä syön kuin mikäkin terveysoppikirjan esimerkkieenokki. Toisina päivinä syön yhden aterian ja pari leipää, juon kahvia niin että vatsa huutaa hoosiannaa. Toisina päivinä syön kaksi kerroshampurilaista, pussin pähkinöitä, turkkilaista jugurttia ja niin edelleen ja silti on nälkä. Kai kroppa jotenkin tankkaa toisina päivinä.
178/66
Aamulla ruisleipää ja kahvi
lounaalla perunaa ja lihapataa
iltapäivällä kaakao
illalla salaattia ja kanaa, pari ranskalaista mitä lapset söi
Tänään mennyt:
Aamu: päärynä, vitamiinit
l: avokado, chili con carnea ja pottuja, maitoa
banaani, maitoa
5 pientä rieskaa voilla, maitoa
illalla menee kaurapuuroa ja brownie jädellä
(mun herkkuilta on 2 kertaa viikossa)
164 cm/ 54 kg ja imetän
Juon 2 l vettä kun janottaa imetyksen takia
Tänään olen tähän mennessä syönyt 2 weetabixia, banaanin ja maitoa aamupalaksi ja lounaaksi makaronilaatikkoa kaali-kirsikkatomaatti-retiisisalaatilla. Sekä 4 espressoa ja kivennäisvettä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:13"]
[/quote]
Et ole lopettanut jos poltat toisinaan yhden.
[/quote]
Okei, en sitten. Ennen meni aski päivään, nykyään ehkä kaksi tupakkaa _vuodessa_. En miellä itseäni tupakoitsijaksi.
Ammupala: viipale täysjyväpaahtoleipää, banaani ja kourallinen itse poimittuja ja pakastettuja mansikoita ja mustikoita. Juomaksi vettä ja vihreää teetä.
Lounas: keitetty peruna kukkakaalin, tuoreiden kasvisten ja papujen kanssa. Lisäksi otin noin 100g raejuustoa. Juomaksi kaksi lasia vettä.
Välipala: maustamatonta jogurttia kiivin, taatelien, kookoslastujen ja hunajan kanssa. Join myös lasin vettä.
Valmistelen nyt illallista, joka on nuudelikeittoa (riisinuudeleita, keitettyjä kasviksia, linssejä ja yrttejä). Illemmalla saatan vielä syödä mysliä ja jogurttia tai pari ruisleipää. Ja olen siis kasvissyöjä, mitoiltani 173cm ja 55kg. Syön silloin kun on nälkä, ja käyn juoksulenkillä pari kertaa viikossa. Pyrin syömään terveellisesti, mutta joskus kaupasta saattaa tarttua mukaan karkkeja, suklaata tai jäätelöä :)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:37"]Ammupala: viipale täysjyväpaahtoleipää, banaani ja kourallinen itse poimittuja ja pakastettuja mansikoita ja mustikoita. Juomaksi vettä ja vihreää teetä.
Lounas: keitetty peruna kukkakaalin, tuoreiden kasvisten ja papujen kanssa. Lisäksi otin noin 100g raejuustoa. Juomaksi kaksi lasia vettä.
Välipala: maustamatonta jogurttia kiivin, taatelien, kookoslastujen ja hunajan kanssa. Join myös lasin vettä.
Valmistelen nyt illallista, joka on nuudelikeittoa (riisinuudeleita, keitettyjä kasviksia, linssejä ja yrttejä). Illemmalla saatan vielä syödä mysliä ja jogurttia tai pari ruisleipää. Ja olen siis kasvissyöjä, mitoiltani 173cm ja 55kg. Syön silloin kun on nälkä, ja käyn juoksulenkillä pari kertaa viikossa. Pyrin syömään terveellisesti, mutta joskus kaupasta saattaa tarttua mukaan karkkeja, suklaata tai jäätelöä :)
[/quote]
Anteeksi, kappalejaot ei toimi mobiililla. Piti vielä lisätä että olen nainen ja ikää 19-vuotta
Usein aamupalaksi leipää, päivän aikana jogurttia/rahkaa/joskus hedelmää/lisää leipää, 3-4 kertaa viikossa lämmin ruoka, herkkuja monta kertaa viikossa (edes suklaapatukka kerralla), pipareita, iltaisin leipää tai ei mitään. Juon kahvia välillä, päivisin vettä ja mehua. 165/54
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:58"]
Einestä, kahvia, alkoholia, sipsiä. Kuulostaapa karulta, mutta totta tämä on. Voisin syödä jonkin hedelmän pitkästä aikaa...
[/quote]
Sama täällä. Kumma kyllä, tällä paskalla ruokavaliolla olen vielä nelikymppisenäkin hoikka ja terve.
[/quote]
Sama, hoikka ja terve olen, joskin sinua nuorempi. Olin aidosti yllättynyt kun verikokeissa oli kaikki hyvin. Siis olin aivan varma että jokin sairaus on pakko olla, mutta ei. Kaipa sitä voisi silti ryhdistäytyä...