Miksi et säästä ja sijoita rahojasi?
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina. Sijoitus ei tarvitse taitoa paljoakaan. Esim. nordnetillä kuluttomat superrahastot tai hajautus suurien firmojen osakkeilla. Sijoitus ei vaadi paljoa rahaa. Voit sijoittaa esim. 50e/kk. Mielestäni pitää olla hyvin varakas jos on varaa olla sijoittamatta/säästämättä. Sijoitus ja säästämiskeinoja toki on useita.
Itse en keksi yhtään syytä. Keksiikö joku muu?
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:14"]
Keksin: käytän mieluummin senkin viiskymppisen hauskemmin. Mistä sen tietää vaikka huomenna kupsahtaa, turhaan niitä rahoja säästelee. Ei niitä hautaan saa, enkä aio perintöäkään jättää.
[/quote]
Minäkin varmasti tuhlaisin rahojani aika paljon enemmän ja huolettomasti, jos ei olisi lapsia. Nyt tykkään sijoittaa osan rahoistani joka kk ja seurata rahojen kasvua. :) Aina voi ottaa itseltään "luottoa", ei tarvitse lapinata mistään. Siinä ielessä sijoittaminen on järkevääkin. Eikä minua haittaa vaikka kupsahtaisin, sillä lapsille menee rahat sitten. Saapahan tämän asunnon velat maksettua ja mies ja lapset saisivat jäädä tähän asumaan jos niikseen kävisi. Toivottavasti kuitenkaan ei, ja saisin jättää perinnön sitten (hyvin suunniteltuna) 100-vuotiaana :)
Minulla on vain pankin rahastoja, sillä pidän niitä helppoina ja turvallisina, mutta toki tiedän että ovat kalliita. Miten voisin aloittaa sijoittamisen tuonne nordnetin rahastoihin? Saako jostain puolueetonta neuvontapalvelua? Olen pienituloinen yrittäjä, joten summat on aika minimaalisia, mutta jotain kuitenkin, esim 100-200e/kk. Tarvitsisin ihan oikeasti jotain neuvoja, en tajua sijoittamisesta hirveästi vielä enkä ole mitään sijoutuskirjaa löytänyt (mieluummin kuitenkin ihmiseltä ottaisin neuvoja vastaan näin alkuun).
[quote author="melba" time="11.03.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:51"]
[quote author="melba" time="11.03.2015 klo 21:02"]
Ihan hyvä aloitus tämä, mutta tietty vähän ikävä, jos ajatellaan, että helppo on säästää. Alkuperäisellä tulot on suuremmat kuin keskivertonaisella ja säästöönkin saa huikean summan.
Kaikkien kyllä kannattaisi säästää ja sijoittaa. Vaikka sitten 5% nettopalkasta. Meille naisille se on oikeasti tosi tärkeää, kun ensinnäkin tienaamme sen noin 80% miesten palkoista ja sitten saamme eläkettäkin vielä vähemmän suhteessa (olisko 65% miesten eläkkeistä). Kun tähän vielä yhdistetään, että naiset elävät pidempään, niin se säästäminen ja sijoittaminen olisi tosi tärkeä juttu.
[/quote]
Miten sinä Melba, jolla aiemmin kertomasi mukaan on satojen tuhansien salkku, pidät jotain kolmen tonnin (brutto)tuloja jotenkin erityisen suurina? Ihan normitulot ne on. "Säästöönkin saa huikean summan", what?
[/quote]
Onko sinulla jotain luetunymmärtämisessä vikaa? Ensinnäkään en ole missään sanonut, että minulla olisi satojen tuhansien salkkua.
En ole myöskään sanonut, että 3000 euron tulot olisivat erityisen suuret, mutta sanoin, että ne ovat keskivertonaisen tuloja suuremmat. Olen itsekin töissä julkisella alalla joten tuloni eivät ole mitkään hirveän suuret, toki ikälisät ovat niitä ajan myötä nostaneet, mutta ilman ikälisiä minunkin palkkani olisi reippaasti alle tuon 3000 euron, vaikka olenkin korkesti koulutettu.
Se, että jos saa 500 euroa kuussa säästöön 3000 euron tuloilla, niin se on iso summa oikeasti. Se on 25% nettotuloista varmaan? Keskiverto suomalaisen säästämä summa on noin 200 euroa kuussa. Alkuperäinen säästää siis yli kaksi kertaa enemmän kuin keskivertosuomalainen.
[/quote]
Kirjoitat asiallisesti, mutta matikassa et näytä olevan hyvä. 3000 eurosta 500 euroa ei ole 25%. Se on 16,6%. Laskin ilman laskinta joku voi tarkistaa.
:) on muutakin stressattavaa kuin sijoitukset... Pieni osa on nordnetissä huonosti sijoitettuna ja tappiolla... Rassaa enemmän sen huolehtiminen kuin me säästössä olevat rovot jotka kasvaa pienesti korkoa.. Maailmassa on muutakin kuin raha!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:22"][quote author="melba" time="11.03.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:51"]
Ihan hyvä aloitus tämä, mutta tietty vähän ikävä, jos ajatellaan, että helppo on säästää. Alkuperäisellä tulot on suuremmat kuin keskivertonaisella ja säästöönkin saa huikean summan.
Kaikkien kyllä kannattaisi säästää ja sijoittaa. Vaikka sitten 5% nettopalkasta. Meille naisille se on oikeasti tosi tärkeää, kun ensinnäkin tienaamme sen noin 80% miesten palkoista ja sitten saamme eläkettäkin vielä vähemmän suhteessa (olisko 65% miesten eläkkeistä). Kun tähän vielä yhdistetään, että naiset elävät pidempään, niin se säästäminen ja sijoittaminen olisi tosi tärkeä juttu.
[/quote]
Miten sinä Melba, jolla aiemmin kertomasi mukaan on satojen tuhansien salkku, pidät jotain kolmen tonnin (brutto)tuloja jotenkin erityisen suurina? Ihan normitulot ne on. "Säästöönkin saa huikean summan", what?
[/quote]
Onko sinulla jotain luetunymmärtämisessä vikaa? Ensinnäkään en ole missään sanonut, että minulla olisi satojen tuhansien salkkua.
En ole myöskään sanonut, että 3000 euron tulot olisivat erityisen suuret, mutta sanoin, että ne ovat keskivertonaisen tuloja suuremmat. Olen itsekin töissä julkisella alalla joten tuloni eivät ole mitkään hirveän suuret, toki ikälisät ovat niitä ajan myötä nostaneet, mutta ilman ikälisiä minunkin palkkani olisi reippaasti alle tuon 3000 euron, vaikka olenkin korkesti koulutettu.
Se, että jos saa 500 euroa kuussa säästöön 3000 euron tuloilla, niin se on iso summa oikeasti. Se on 25% nettotuloista varmaan? Keskiverto suomalaisen säästämä summa on noin 200 euroa kuussa. Alkuperäinen säästää siis yli kaksi kertaa enemmän kuin keskivertosuomalainen.
[/quote]
Kirjoitat asiallisesti, mutta matikassa et näytä olevan hyvä. 3000 eurosta 500 euroa ei ole 25%. Se on 16,6%. Laskin ilman laskinta joku voi tarkistaa.
[/quote]
Omamoka! Puhuit nettotuloista. Luin väärin. Olet oikeassa. Pahoitteluni, ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:56"]
En minä niitä levyjä ja nikotiineja oo halunnu, vaan rakas mielenterveysongelmainen mieheni, joka tuntee tarvitsevansa niitä. Tupakoinut n.18v ja ilman nikotiinia ryhtyy jopa väkivaltaiseksi.
[/quote]
Levyt: Spotify 1-6 kk maksutta tai max kympin kerta milloin minkäkin palvelun kylkiäisinä, tai kräkätty "lifetime" tili muutaman euron jos suostuu hiukan harmaille vesille. Ja löytyy ne biisit yleensä kyllä youtubestakin maksamatta mitään.
Nikotiini: laadukkaat sähkötupakkakamat 30-60 euroa kertainvestointi ja nesteet ja kuluvat osat 20-40e/kk. Verrattuna röökiaski päivässä 150e/kk ja nicorettet samoissa.
Kummastakaan EI EDES tarvitse siis luopua ja säästö on, no, laske itse.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:44"]Miksi päästä oma talous siihen tilanteeseen että ei ole ollenkaan rahaa laittaa sijoituksiin? Ja tosiaan en ole rikas vaikka sijoitankin. Ainakaan vielä. 3000e palkastani pystyy sijoittamaan helposti 500e kk jos ei elä yli varojensa. Ja itseasiassa sijoittava ihminen pystyy käyttämään enemmän rahaa. Ei ehkä tänään mutta sitten parin vuoden päästä tarvittaessa. Vai hoidatteko taluttanne miettien vain seuraavaa kuukautta?
ap
[/quote]
Jaa. Ei mulle 3300e brutosta tule kuin 2200€ kuussa. En meinaa pärjätä silläkään. Tammikuussa ostin ylimääräisillä sukset ja helmikuussa silmälasit ja oon ollu niin p.a että hiihtolomaa varten piti pikavipata 300 että edes jotain voi tehdä. Niinpä kun tuon pikavipin maksan pois, oon taas huhtikuun tiukoilla. 780€ vuokra, 400 erillisiä lainanlyhennyksia, ruoka n300€/kk , vaatteet/harrastukset n.200€. Auto 100€...siinäpä ne sitten loput menikin...suksiis...silmälaseihin...
En ole koskaan voinut sanoa, että minulla olisi satoja tuhansia sijoituksia, koska ei minulla sellaisia ole. En mä tänne mitään höpöjuttuja kirjoita.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:22"]
[quote author="melba" time="11.03.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:51"] [quote author="melba" time="11.03.2015 klo 21:02"] Ihan hyvä aloitus tämä, mutta tietty vähän ikävä, jos ajatellaan, että helppo on säästää. Alkuperäisellä tulot on suuremmat kuin keskivertonaisella ja säästöönkin saa huikean summan. Kaikkien kyllä kannattaisi säästää ja sijoittaa. Vaikka sitten 5% nettopalkasta. Meille naisille se on oikeasti tosi tärkeää, kun ensinnäkin tienaamme sen noin 80% miesten palkoista ja sitten saamme eläkettäkin vielä vähemmän suhteessa (olisko 65% miesten eläkkeistä). Kun tähän vielä yhdistetään, että naiset elävät pidempään, niin se säästäminen ja sijoittaminen olisi tosi tärkeä juttu. [/quote] Miten sinä Melba, jolla aiemmin kertomasi mukaan on satojen tuhansien salkku, pidät jotain kolmen tonnin (brutto)tuloja jotenkin erityisen suurina? Ihan normitulot ne on. "Säästöönkin saa huikean summan", what? [/quote] Onko sinulla jotain luetunymmärtämisessä vikaa? Ensinnäkään en ole missään sanonut, että minulla olisi satojen tuhansien salkkua. En ole myöskään sanonut, että 3000 euron tulot olisivat erityisen suuret, mutta sanoin, että ne ovat keskivertonaisen tuloja suuremmat. Olen itsekin töissä julkisella alalla joten tuloni eivät ole mitkään hirveän suuret, toki ikälisät ovat niitä ajan myötä nostaneet, mutta ilman ikälisiä minunkin palkkani olisi reippaasti alle tuon 3000 euron, vaikka olenkin korkesti koulutettu. Se, että jos saa 500 euroa kuussa säästöön 3000 euron tuloilla, niin se on iso summa oikeasti. Se on 25% nettotuloista varmaan? Keskiverto suomalaisen säästämä summa on noin 200 euroa kuussa. Alkuperäinen säästää siis yli kaksi kertaa enemmän kuin keskivertosuomalainen. [/quote] Kirjoitat asiallisesti, mutta matikassa et näytä olevan hyvä. 3000 eurosta 500 euroa ei ole 25%. Se on 16,6%. Laskin ilman laskinta joku voi tarkistaa.
[/quote]
Oletin, että tuo 3000 on bruttotulot ja silloin tuo 500 euroa olisi 25% nettotuloista (arvelin, että 3000 eurosta jäisi 2000 käteen).
Jos 3000 onkin nettotulot, niin siinä tapauksessa alkuperäisen tulot onkin huikeat verrattuna keskivertonaiseen. Varmaan ainakin 1500 euroa enemmän kuin keskivertonaisella?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:44"]Miksi päästä oma talous siihen tilanteeseen että ei ole ollenkaan rahaa laittaa sijoituksiin? Ja tosiaan en ole rikas vaikka sijoitankin. Ainakaan vielä. 3000e palkastani pystyy sijoittamaan helposti 500e kk jos ei elä yli varojensa. Ja itseasiassa sijoittava ihminen pystyy käyttämään enemmän rahaa. Ei ehkä tänään mutta sitten parin vuoden päästä tarvittaessa. Vai hoidatteko taluttanne miettien vain seuraavaa kuukautta? ap [/quote] Jaa. Ei mulle 3300e brutosta tule kuin 2200€ kuussa. En meinaa pärjätä silläkään. Tammikuussa ostin ylimääräisillä sukset ja helmikuussa silmälasit ja oon ollu niin p.a että hiihtolomaa varten piti pikavipata 300 että edes jotain voi tehdä. Niinpä kun tuon pikavipin maksan pois, oon taas huhtikuun tiukoilla. 780€ vuokra, 400 erillisiä lainanlyhennyksia, ruoka n300€/kk , vaatteet/harrastukset n.200€. Auto 100€...siinäpä ne sitten loput menikin...suksiis...silmälaseihin...
[/quote]
Tämä oli kai trolli?
Sukset ja hiihtoloma ja _ylimääräisillä_ ostetut lasit ja vaatteet/harrastukset - miksi et vain leikkaa kaikkia noita pois? Jos oikeasti tarvitsit lasit eli et vanhoilla näe niin optikko+lasit netistä yht alle satanen ja valikoimaa riittää.
Suksia et tarvitse etkä edes teoriassa voi käyttää montaa tuntia vuodessa eivätkä ne tuota mitään eli kuuluu oikeasti osastoon harrastukset, hiihtolomalla MENET TOISIIN TÖIHIN tai aivan minimissään ET KULUTA jos raha kerran ei riitä ja edellisetkin velkapääomat ja korot on maksamatta. Maksullisia harrastuksia ei oteta jos rahat ei riitä. Uusia vaatteita ei osteta ennen kuin vanhat on rikki. Ruokaan saa menemään 300e/kk jos on kallis tai erityisen terveellinen maku, mutta ei ole pakko olla.
Keksin: käytän mieluummin senkin viiskymppisen hauskemmin. Mistä sen tietää vaikka huomenna kupsahtaa, turhaan niitä rahoja säästelee. Ei niitä hautaan saa, enkä aio perintöäkään jättää.
Säästänhän ja sijoitanhan. Tästä et pysty mua syyllistämään!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:14"]
[/quote]
Saattaa myös käydä niin ikävästi, että et kupsahdakkaan ja ylihuomenna tarvitsisit viisikymppisesti johonkin tarpeelliseen.
Heti kun löytyy täysin varma hyvätuottoinen sijoituskohde, niin voin alkaa sijoittaa. Tällä hetkellä varmin sijoituskohde on sukanvarsi / patja. sillä korkoa ei pankit maksa. Ja nykyisiin pankkien ym. tarjoamiin sijoitusratkaisuihin en luota.
Säästän mutten sijoita. Pienillä sijoituksilla ei saa kovin hyviä korkoja varsinkaan noista idioottivarmoista sijoituspaketeista. Mieluummin kasaan puskurirahastoa yllättäviä menoja varten.
Olen tosin harkinnut nostavani kaiken mahdollisen opintolainani (en tarvitse elämiseen, käyn töissä) ja ostavani sillä sijoitusasunnon. Aikeeksi on kuitenkin jäänyt, ei riitä uskallus
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:20"]
Heti kun löytyy täysin varma hyvätuottoinen sijoituskohde, niin voin alkaa sijoittaa. Tällä hetkellä varmin sijoituskohde on sukanvarsi / patja. sillä korkoa ei pankit maksa. Ja nykyisiin pankkien ym. tarjoamiin sijoitusratkaisuihin en luota.
[/quote]
Esittämäsi ehdot eivät täyty koskaan. Ei ole olemassa korkeaa riskitöntä tuottoa. Tuotto on sijoittajan saama palkkio siitä, että ottaa riskiä. Millä tavalla muuten et "luota" tarjolla oleviin ratkaisuihin?
[/quote]
Siinä ei tosin ole varmaa kuin tappio, sillä inflaatio syö koko ajan pääomaasi.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:24"]
[/quote]
Siinä ei tosin ole varmaa kuin tappio, sillä inflaatio syö koko ajan pääomaasi.
[/quote]
Juuri nyt olemme kyllä deflaatiossa.
Opiskelija olen ja mies ollu kuukausi työtön ja ainoat tulot on mun opintotuki 450 e ja mun palkka 300-700 per kk. Ei paljoa sukanvarteen jää. Mies sai perheeltä rahaa joten sain huntin säästöön, mutta mulla on Saksan ja Prahan reissu kummatkin kuukauden sisään tulossa joten sinne menee ylimääräinen raha ja säästöt
[quote author="melba" time="11.03.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos jaksaisin, hakisin arkistosta sinun vanhoja juttujasi. Olet todellakin niminerkilläsi kertoillut suurista sijoituksistasi ja osingoistasi. Mahdanko olla ainoa joka noita sinun juttujasi muistaa? Tuskin. :)