Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotuki lakkautetaan 2. asteelle

Vierailija
11.03.2015 |

Ja 3. asteelle saa tukea vain yhteen tutkintoon.

"Eduskunta hyväksyi juuri äänin 95-91, että opintotukea ei jatkossa myönnetä toiseen samantasoiseen korkeakoulututkintoon. Kakkostutkintoon ei opintotukea heru, vaikka sitä ei olisi ensimmäiseen nostanut euroakaan. Leikkauksen hyväksyi koko hallitus"

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskella saa niin paljon kuin sielu sietää. Kukaan ei ole kieltämässä opintoja. Ne täytyy vain rahoittaa muulla tavoin kuin ennen. Tämä on ihan oikein. Ei valtion tarvitse kouluttaa uudelleen ja uudelleen samoja tyyppejä vain siksi, että nämä huvikseen vaihtavat alaa.

Vierailija
62/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:33"]

Myös vaikka liikunnanopettaja, fysioterapeutti, näyttelijä, tanssija, lastenhoitaja, ensihoitaja ja monet muut hoitoalan tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja, johon vaaditaan paljon fyysistä työskentelyä.

[/quote]

Lastenhoitaja ei ole korkeakoulututkinto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän on mahdollista hakea työttömyysetuutta omaehtoiseen opiskeluun ja työssä olevalla on mahdollisuus aikuiskoulutustukeen. Aika harva aikuisopiskelija kai opiskeleekaan nykyään pelkällä opintotuella. Ja aina voi opiskella työn ohessa palkkatulon varassa. Viimesijainen toimeentulo on sitten toimeentulotuki.

Vierailija
64/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:33"]

Myös vaikka liikunnanopettaja, fysioterapeutti, näyttelijä, tanssija, lastenhoitaja, ensihoitaja ja monet muut hoitoalan tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja, johon vaaditaan paljon fyysistä työskentelyä.

[/quote]

Lastenhoitaja ei ole korkeakoulututkinto!
[/quote]
LTO on, saattoi olla moka?

Vierailija
65/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin perseestä! Mua on kustu linssiin ja huolella. Ajattelin tätä tutkintoa aloittaessani, että teen tuplamaisterin. Tämä + eräs toinen maisterin tutkinto olis työmarkkinoilla kuumaa kamaa, vaikka taloustilanne onkin huono tällä hetkellä. No eipä tarvii mennä opiskelemaan sitä toista maisterin tutkintoa! Tämä itsessään ei työllistä kovinkaan hyvin. Sitten mulla oli vielä hätävaralla suunnitelma, että jos tämä ei onnistu niin menen amikseen lähihoidon koulutukseen. Mullahan on lukio käytynä ja senttiäkään en sitä varten ottanut opintotukea, mutta ai niin, enhän mä siltikään saa tukea edes siihen amikseen. Voi helvetti. Mitä tällaisessa tilanteessa edes pitäisi tehdä?? Olo on aivan huijattu.

Vierailija
66/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:24"]

Miten ihmeessä kukaan voi enää opiskella toisella asteella? Siis jos asuu jo omillaan? :( Ei minulla ainakaan vanhemmat olisi tukeneet lainkaan, pelkkään peruskoulupohjaan olisi minun kohdallani jäänyt.

[/quote] Lukion aloittajahan on alaikäinen, tottakai täytyy tukea jopa rahallisesti. Tuke saa myös kun alkaa yliopisto opiskelut. Ainoa lapsi, kenelle muulle antaisin.

Vierailija
67/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"]

Tää on niin perseestä! Mua on kustu linssiin ja huolella. Ajattelin tätä tutkintoa aloittaessani, että teen tuplamaisterin. Tämä + eräs toinen maisterin tutkinto olis työmarkkinoilla kuumaa kamaa, vaikka taloustilanne onkin huono tällä hetkellä. No eipä tarvii mennä opiskelemaan sitä toista maisterin tutkintoa! Tämä itsessään ei työllistä kovinkaan hyvin. Sitten mulla oli vielä hätävaralla suunnitelma, että jos tämä ei onnistu niin menen amikseen lähihoidon koulutukseen. Mullahan on lukio käytynä ja senttiäkään en sitä varten ottanut opintotukea, mutta ai niin, enhän mä siltikään saa tukea edes siihen amikseen. Voi helvetti. Mitä tällaisessa tilanteessa edes pitäisi tehdä?? Olo on aivan huijattu.

[/quote]

Miten niin et saa tukea amikseen?

Vierailija
68/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:44"]Opiskella saa niin paljon kuin sielu sietää. Kukaan ei ole kieltämässä opintoja. Ne täytyy vain rahoittaa muulla tavoin kuin ennen. Tämä on ihan oikein. Ei valtion tarvitse kouluttaa uudelleen ja uudelleen samoja tyyppejä vain siksi, että nämä huvikseen vaihtavat alaa.
[/quote]
Miten rahoitat uuden tutkinnon tässä työllisyystilanteessa jos haluaa paremmin työllistävälle alalle (eli ei saa vanhankaan alan töitä) ja tarjoilijaksi, varastotyöntekijäksi tai kassaksi tarvitsee ammattitutkinnon?
t: Kemisti

Vierailija
69/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:44"]

Opiskella saa niin paljon kuin sielu sietää. Kukaan ei ole kieltämässä opintoja. Ne täytyy vain rahoittaa muulla tavoin kuin ennen. Tämä on ihan oikein. Ei valtion tarvitse kouluttaa uudelleen ja uudelleen samoja tyyppejä vain siksi, että nämä huvikseen vaihtavat alaa.

[/quote]

Heko heko. Tuskin kukaan huvikseen vaihtaa alaa ja elää työttömyyskorvausta pienemmällä opintotuella. Nykyajan työmarkkinoilla vaaditaan työntekijältä joustavuutta ja kykyä vaihtaa alaa. Tätä ovat poliitikotkin toitottaneet - ja nyt tekevät sen mahdottomaksi. Tämä päätös passivoittaa ihmisiä, kun rohkaistaan/pakotetaan opintojen sijaan makaamaan pitkäaikaistyöttömänä. Säästöjä tästä tuli säälittävät 10 miljoonaa, mihin summaan ei tosin ole laskettu sitä, että entistä useampi pyrkii opiskelemaan työttömyyskorvauksella tai toimeentulotuella.

Vierailija
70/70 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"]

[/quote]

Miten niin et saa tukea amikseen?
[/quote]

Näin siis olen ymmärtänyt, että myöskään toiseen toisen asteen tutkintoon ei saisi tukea? Korjatkaa jos oon väärässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä