Opintotuki lakkautetaan 2. asteelle
Ja 3. asteelle saa tukea vain yhteen tutkintoon.
"Eduskunta hyväksyi juuri äänin 95-91, että opintotukea ei jatkossa myönnetä toiseen samantasoiseen korkeakoulututkintoon. Kakkostutkintoon ei opintotukea heru, vaikka sitä ei olisi ensimmäiseen nostanut euroakaan. Leikkauksen hyväksyi koko hallitus"
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:51"]
Mitä käy niille, jotka ovat opiskelleet fyysiselle alalle ja esim. Loukkaantumisen takia eivät pysty enää noita töitä tekemään? Hekö eivät saa enää uudelleenkouluttautua alalle, jolla he pystyisivätkin työskentelemään?
[/quote]
Mikä on se fyysinen ala, johon yliopistoista valmistuu...Jos esim rakennusinsinööri on itsensä halvalla myynyt ja työskentelee rakennuksilla, jossa loukkaantuun ja ei noita hommia enää pysty niin hän keventää työtään esim. suunnittelun puolelle...
Voi paska. Hyvästi siis kätilöopinnot. T: Sh
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:05"] [quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:55"] [quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"] Tää on niin perseestä! Mua on kustu linssiin ja huolella. Ajattelin tätä tutkintoa aloittaessani, että teen tuplamaisterin. Tämä + eräs toinen maisterin tutkinto olis työmarkkinoilla kuumaa kamaa, vaikka taloustilanne onkin huono tällä hetkellä. No eipä tarvii mennä opiskelemaan sitä toista maisterin tutkintoa! Tämä itsessään ei työllistä kovinkaan hyvin. Sitten mulla oli vielä hätävaralla suunnitelma, että jos tämä ei onnistu niin menen amikseen lähihoidon koulutukseen. Mullahan on lukio käytynä ja senttiäkään en sitä varten ottanut opintotukea, mutta ai niin, enhän mä siltikään saa tukea edes siihen amikseen. Voi helvetti. Mitä tällaisessa tilanteessa edes pitäisi tehdä?? Olo on aivan huijattu. [/quote] Miten niin et saa tukea amikseen? [/quote] Näin siis olen ymmärtänyt, että myöskään toiseen toisen asteen tutkintoon ei saisi tukea? Korjatkaa jos oon väärässä [/quote] Olet väärässä. Toisten asteen tutkintoja voi opiskella niin monta kuin huvittaa (edellyttäen että tuleehyväksytyksi koulutukseen), ei ole rajoituksia. [/quote] Toisen asteen tutkintoja voi tehdä vain yhden. Et voi mennä esim. lukioon ja sitten amikseen enää nykyään. Tämä muuttui ihan vasta. Meille ylioppilaspohjaisille merkonomeille sanottiin pari vuotta sitten, että olemme viimeinen ryhmä, joka saa opiskella kaksi toisen asteen tutkintoa. [/quote] Lähde? Muuten, itse opiskelen kolmatta toisen asteen tutkintoani, viime syksynä aloitettua. Opintotuella. [/quote] Lähde on se opettaja, joka näin väitti.
[/quote]
No väärin väitti. Rajoitukset eivät edelleenkään koske toisen asteen tutkintoja.
[/quote]
Miksi sitten Studentumin sivuilla sanotaan näin:
"Huomioithan tämän hakiessasi toisen asteen koulutukseen
Jos olet jo suorittanut jonkin ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon, et voi hakea ammatillisen koulutuksen yhteishaussa. Tutustu tällöin ammatillisten oppilaitosten aikuiskoulutustarjontaan.
Jos olet käynyt lukion, et voi hakea peruskoulupohjaisiin koulutuksiin. Varmista, että hakukohteesi on yo-pohjainen."
http://www.studentum.fi/Yhteishaku_uudistuu__d8342.html
Vai eikö nuo nyt enää muka pädekään? Myös monien amisten sivuilla sanotaan, ettei nuorten puolen koulutuksiin voi hakea jos on jo joku ammattitutkinto suoritettuna. Ottakaa huomioon, että kaikilta aloilta ei löydy yo-pohjaista versiota ja vielä harvemmista se aikuispuolen versio. Ja niihin aikuispuolen koulutuksiin on usein pääsyvaatimuksena työkokemusta tai aikaisempaa koulutusta kyseiseltä alalta, mitä saattaa olla aika mahdotonta tietyiltä aloilta saada. Eli kyllä mun käsittääkseni on aikamoisia rajoituksia, ehkä ei opintotukeen sitten.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:26"]Tyhmä ap, koskee vain 3. astetta. Ja tämähän on hyvä, saadaan sieltä pois rikkaat kermaperseet, jotka pitävät opiskelupaikkaa vain tukia nostaakseen, mutta eivät opiskele ollenkaan.
[/quote]
Et ole tosissasi. Opintotukeen vaaditaan 45 opintopistettä lukuvuotta kohti. Vertailukohtana kandidaatin tutkinto on 180 op.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:09"]Pääsin pälkähästä, kun saan juuri tänä keväänä toisen alemman yliopistotutkintoni kasaan. Ei siis koske mua henk.koht., mutta vituttaa tuo oikeiston politiikka, jonka ainoana päämääränä on viedä köyhiltä ja antaa rikkaille. Ihan kuin opiskelijat, me alle 500 € kuussa kituuttavat nuoret ihmiset, jotka pyrimme elämässämme eteenpäin, olisimme se yhteiskunnan suurin ongelma ja rahareikä. Samalla herrat nostaa omaa palkkaansa joka vuosi. Kuka hullu näitä äänestää, oikeasti?!
[/quote]
Eikä vain palkkaa, vaan pestin loppuessa he saavat opintotukeen verrattuna (ei tosin ilkeä edes verrata) sangen ruhtinaallista sopeutumiseläkettä työttömyysturvana. Luulisi noilla rahoilla jotenkin kituuttavan, jos tuosta palkasta ei oikeasti ole saanut sukanvarteen yhtään pahan päivän varalle?
Jospa opiskelijat voisivat nyt luopua tuista, jotta em. järjestelmään riittäisi rahaa, kö? Mutta kukapa sitä omasta pesästä/kukkarostaan kaivaa? Kurki naapurin lompsaan.
Tuplamaisterivinkkaaja: eikös tullut joku sääntö, ettei saa pitää kahta opiskelupaikkaa?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:59"]
Mitä käy niille, jotka ovat opiskelleet fyysiselle alalle ja esim. Loukkaantumisen takia eivät pysty enää noita töitä tekemään? Hekö eivät saa enää uudelleenkouluttautua alalle, jolla he pystyisivätkin työskentelemään?
[/quote]
Mikä on se fyysinen ala, johon yliopistoista valmistuu...Jos esim rakennusinsinööri on itsensä halvalla myynyt ja työskentelee rakennuksilla, jossa loukkaantuun ja ei noita hommia enää pysty niin hän keventää työtään esim. suunnittelun puolelle...
[/quote]
Tässä on kyse korkeakoulusta, siis myös amk:sta. Ja siellä opiskellaan mm. sairaanhoitajiksi.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"] Tää on niin perseestä! Mua on kustu linssiin ja huolella. Ajattelin tätä tutkintoa aloittaessani, että teen tuplamaisterin. Tämä + eräs toinen maisterin tutkinto olis työmarkkinoilla kuumaa kamaa, vaikka taloustilanne onkin huono tällä hetkellä. No eipä tarvii mennä opiskelemaan sitä toista maisterin tutkintoa! Tämä itsessään ei työllistä kovinkaan hyvin. Sitten mulla oli vielä hätävaralla suunnitelma, että jos tämä ei onnistu niin menen amikseen lähihoidon koulutukseen. Mullahan on lukio käytynä ja senttiäkään en sitä varten ottanut opintotukea, mutta ai niin, enhän mä siltikään saa tukea edes siihen amikseen. Voi helvetti. Mitä tällaisessa tilanteessa edes pitäisi tehdä?? Olo on aivan huijattu. [/quote] Miten niin et saa tukea amikseen? [/quote] Näin siis olen ymmärtänyt, että myöskään toiseen toisen asteen tutkintoon ei saisi tukea? Korjatkaa jos oon väärässä
[/quote]
Olet väärässä. Toisten asteen tutkintoja voi opiskella niin monta kuin huvittaa (edellyttäen että tuleehyväksytyksi koulutukseen), ei ole rajoituksia.
Jos ei opintotukea saa niin kyllähän muita tukia saa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:47"]
Jos tukea ei saa enää toiseen tutkintoon, vaikka on keskeyttänyt ensimmäisen, niin mitenhän käy masennuksen takia keskeyttäneelle ystävälleni, kun saa itsensä jaloilleen...
[/quote]
No eihän silloin ole suorittanut mitään tutkintoa jos on sen keskeyttänyt.
[/quote]
Työttömyyskorvauksella voi myös opiskella, samoin toimeentulotuella.
Onneksi meillä on sen verran varallisuutta (perittyä), että voin maksaa vaikka molempien lasten koulutukset. Asunnotkin löytyy omasta takaa. Huh! Eli ei muutu omien lasteni tilanne siitä, mikä se minulla oli.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"] Tää on niin perseestä! Mua on kustu linssiin ja huolella. Ajattelin tätä tutkintoa aloittaessani, että teen tuplamaisterin. Tämä + eräs toinen maisterin tutkinto olis työmarkkinoilla kuumaa kamaa, vaikka taloustilanne onkin huono tällä hetkellä. No eipä tarvii mennä opiskelemaan sitä toista maisterin tutkintoa! Tämä itsessään ei työllistä kovinkaan hyvin. Sitten mulla oli vielä hätävaralla suunnitelma, että jos tämä ei onnistu niin menen amikseen lähihoidon koulutukseen. Mullahan on lukio käytynä ja senttiäkään en sitä varten ottanut opintotukea, mutta ai niin, enhän mä siltikään saa tukea edes siihen amikseen. Voi helvetti. Mitä tällaisessa tilanteessa edes pitäisi tehdä?? Olo on aivan huijattu. [/quote] Miten niin et saa tukea amikseen? [/quote] Näin siis olen ymmärtänyt, että myöskään toiseen toisen asteen tutkintoon ei saisi tukea? Korjatkaa jos oon väärässä
[/quote]
Olet väärässä. Toisten asteen tutkintoja voi opiskella niin monta kuin huvittaa (edellyttäen että tuleehyväksytyksi koulutukseen), ei ole rajoituksia.
[/quote]
Toisen asteen tutkintoja voi tehdä vain yhden. Et voi mennä esim. lukioon ja sitten amikseen enää nykyään. Tämä muuttui ihan vasta. Meille ylioppilaspohjaisille merkonomeille sanottiin pari vuotta sitten, että olemme viimeinen ryhmä, joka saa opiskella kaksi toisen asteen tutkintoa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:29"]
Käytännössä jokainen yli 25v ikäinen voi opiskella sen toisen tutkinnon omaehtoisena opiskeluja eli työmarkkinatuella.
[/quote]
Siis..? Eihän opiskelija saa työmarkkinatukea?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:55"] [quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"] Tää on niin perseestä! Mua on kustu linssiin ja huolella. Ajattelin tätä tutkintoa aloittaessani, että teen tuplamaisterin. Tämä + eräs toinen maisterin tutkinto olis työmarkkinoilla kuumaa kamaa, vaikka taloustilanne onkin huono tällä hetkellä. No eipä tarvii mennä opiskelemaan sitä toista maisterin tutkintoa! Tämä itsessään ei työllistä kovinkaan hyvin. Sitten mulla oli vielä hätävaralla suunnitelma, että jos tämä ei onnistu niin menen amikseen lähihoidon koulutukseen. Mullahan on lukio käytynä ja senttiäkään en sitä varten ottanut opintotukea, mutta ai niin, enhän mä siltikään saa tukea edes siihen amikseen. Voi helvetti. Mitä tällaisessa tilanteessa edes pitäisi tehdä?? Olo on aivan huijattu. [/quote] Miten niin et saa tukea amikseen? [/quote] Näin siis olen ymmärtänyt, että myöskään toiseen toisen asteen tutkintoon ei saisi tukea? Korjatkaa jos oon väärässä [/quote] Olet väärässä. Toisten asteen tutkintoja voi opiskella niin monta kuin huvittaa (edellyttäen että tuleehyväksytyksi koulutukseen), ei ole rajoituksia. [/quote] Toisen asteen tutkintoja voi tehdä vain yhden. Et voi mennä esim. lukioon ja sitten amikseen enää nykyään. Tämä muuttui ihan vasta. Meille ylioppilaspohjaisille merkonomeille sanottiin pari vuotta sitten, että olemme viimeinen ryhmä, joka saa opiskella kaksi toisen asteen tutkintoa.
[/quote]
Kelan Opintotuki-Facebook-sivu jakaa sitten väärää informaatiota???
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:55"] [quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 22:51"] Tää on niin perseestä! Mua on kustu linssiin ja huolella. Ajattelin tätä tutkintoa aloittaessani, että teen tuplamaisterin. Tämä + eräs toinen maisterin tutkinto olis työmarkkinoilla kuumaa kamaa, vaikka taloustilanne onkin huono tällä hetkellä. No eipä tarvii mennä opiskelemaan sitä toista maisterin tutkintoa! Tämä itsessään ei työllistä kovinkaan hyvin. Sitten mulla oli vielä hätävaralla suunnitelma, että jos tämä ei onnistu niin menen amikseen lähihoidon koulutukseen. Mullahan on lukio käytynä ja senttiäkään en sitä varten ottanut opintotukea, mutta ai niin, enhän mä siltikään saa tukea edes siihen amikseen. Voi helvetti. Mitä tällaisessa tilanteessa edes pitäisi tehdä?? Olo on aivan huijattu. [/quote] Miten niin et saa tukea amikseen? [/quote] Näin siis olen ymmärtänyt, että myöskään toiseen toisen asteen tutkintoon ei saisi tukea? Korjatkaa jos oon väärässä [/quote] Olet väärässä. Toisten asteen tutkintoja voi opiskella niin monta kuin huvittaa (edellyttäen että tuleehyväksytyksi koulutukseen), ei ole rajoituksia. [/quote] Toisen asteen tutkintoja voi tehdä vain yhden. Et voi mennä esim. lukioon ja sitten amikseen enää nykyään. Tämä muuttui ihan vasta. Meille ylioppilaspohjaisille merkonomeille sanottiin pari vuotta sitten, että olemme viimeinen ryhmä, joka saa opiskella kaksi toisen asteen tutkintoa.
[/quote]
Lähde?
Muuten, itse opiskelen kolmatta toisen asteen tutkintoani, viime syksynä aloitettua. Opintotuella.
Pääsin pälkähästä, kun saan juuri tänä keväänä toisen alemman yliopistotutkintoni kasaan. Ei siis koske mua henk.koht., mutta vituttaa tuo oikeiston politiikka, jonka ainoana päämääränä on viedä köyhiltä ja antaa rikkaille. Ihan kuin opiskelijat, me alle 500 € kuussa kituuttavat nuoret ihmiset, jotka pyrimme elämässämme eteenpäin, olisimme se yhteiskunnan suurin ongelma ja rahareikä. Samalla herrat nostaa omaa palkkaansa joka vuosi. Kuka hullu näitä äänestää, oikeasti?!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:39"]
Suoraan Kelan opintotuki-facebooksivulta:
Jos eduskunta hyväksyy opintotukilain muutosesityksen sen toisessa käsittelyssä, tarkoittaa se seuraavaa. Jos opiskelija on suorittanut amk-tutkinnon tai kanditutkinnon, hän ei saisi opintotukea amk-tutkinnon eikä kanditutkinnon suorittamiseen (voisi saada tukea maisteritutkinnon tai ylemmän amk-tutkinnon suorittamiseen). Jos opiskelija on suorittanut maisteritutkinnon tai ylemmän amk-tutkinnon, hän ei saisi opintotukea maisteritutkinnon, ylemmän amk-tutkinnon, amk-tutkinnon eikä kanditutkinnon suorittamiseen.
Jos näin käy, rajoitus koskee opintoja, joissa opiskeluoikeus on saatu tai opiskelupaikka on otettu vastaan 1.8.2016 tai sen jälkeen alkavassa koulutuksessa. Rajoitus ei siis koskisi opintoja, joissa opiskeluoikeus on saatu tai opiskelupaikka on otettu vastaan ennen 1.8.2016 alkavassa koulutuksessa.
[/quote]
Jatkuu...
Opintotuki Hei! Rajoitusesitys koskee vain korkeakoulututkintoja. Saa suorittaa toisen asteen tutkinnon (so. ammatillisen tutkinnon) korkeakoulututkinnon jälkeen. Ja saa suorittaa vaikka kuinka monta toisen asteen tutkintoa.
[/quote]nonni! mitä nää jotkut vikisee? joo onhan se hienoa jos on pari yliopistotutkintoo takataskussa joilla ei työllisty, mut kun yhteiskunnalta alkaa rahat olla lopussa, niin jos joku mielii yliopistoon niin kannattaa miettiä todella tarkkaan se "tutkinto" jonka haluaa suorittaa siellä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:06"]
Käytännössä jokainen yli 25v ikäinen voi opiskella sen toisen tutkinnon omaehtoisena opiskeluja eli työmarkkinatuella.
[/quote]
[/quote]
No kylläpäs saa, tietyin ehdoin. Itse olen työtön ja suunnitellut hakevani opiskelemaan. Ja ihan työttömyyskorvauksella meinasin opiskella.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 23:06"]
[/quote]
[/quote]saa jos on yli 25v tai jo yksi aikasempi ammatillinen tutkinto.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:51"]Mitä käy niille, jotka ovat opiskelleet fyysiselle alalle ja esim. Loukkaantumisen takia eivät pysty enää noita töitä tekemään? Hekö eivät saa enää uudelleenkouluttautua alalle, jolla he pystyisivätkin työskentelemään?
[/quote]
He saavat opiskella toisen ammattin jos saavat vammastasta tai työtä häiritsevästä allergiasta lääkärintodistuksen ja toimittavat sen kelaan.