Kaveri on liian hieno kaikkeen normaalitekemiseen! Apua!
Minulla on kaveri, joka on liian hieno käymään leikkipuistossa ja tapaaminen pitää aina järjestää naaurikaupungin uusimpaan hop lopiin. Nytkin soittaa, että mentäiskö. Ehdotin lähellä olevaa sisäpaikkaa, mutta se on kuulemma kulunut ja todella kauhea hänen makuunsa. Siellä käy monen ammattikunnan edustajia lapsineen eikä heitä tunnu haittaavan "kulumat".
Jos menemme kahville, niin sen on oltava Strindberg tai vastaava, ja siellä otetaan poikkeuksetta paikan halvin juoma... Eli on pakko mennä hienoon paikkaan vaikka ei oikeastaan olisi edes varaa sellaiseen.
Onko hän narsisti vai onko tavallistakin nykyaikana, että valitaan vain todella tasokkaita tapaamispaikkoja?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:11"]Miehessäni on hieman tuota vikaa. Jos käydään baarissa, sen pitää olla Teatteri, shoppaamassa käydään Stockalla tai vaihtoehtoisesti jossain merkkiliikkeessä, syömässä vain paremmissa ravintoloissa. Pidän kyllä itsekin "arjen luksuksesta", mutta ei mielestäni aina pitäisi olla tärkeintä sen, miltä joku näyttää ulospäin. Käyn sitten joskus "salaa" ystävieni kanssa jossain Chicosissa :) [/quote]Sukulaisperheessä oli samaa vikaa. Lomailtiin hulppeissa paikoissa, kaikilla uudet merkkivaatteet, komeat autot, lasten harrastusvälineet aina uudet ja vain paras kelpasi. Mies joutui sitten yllättäen lähtemään työpaikastaan, ja viimeksi tavatessa oli jutut muuttuneet. Nyt olivatkin sitten löytäneet mm. käytettyjen urheiluvälineiden osto- ja myyntipaikan, josta hehkuttivat ihan älyttömästi. Lomareissukin tehdään tänä vuonna vanhempien mökille, ja kaikenlainen varakkuudella leveily oli tiessään. Elämä muuttaa ihmistä.
[/quote]
Tällä perheellä ei ole varaa lomailuun, harrastuksiin tai merkkivaatteisiin. ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:27"]
Akateeminen ihminen arvuuttelemassa täällä, onko kaverinsa narsisti. Uskotaan.
[/quote]
Akateeminenhan sanana tarkoittaa henkilöä, joka tietää kaiken alasta kuin alasta. Akateemiselle minkään tieteenalan ilmiö ei jää kysymysmerkiksi, onhan hän akateeminen ja tietää kaiken.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:11"] Käyn sitten joskus "salaa" ystävieni kanssa jossain Chicosissa :) [/quote] Tuo on omituista. Minä en käy Chicosissa, koska muualta saa samanhenkistä ruokaa paljon paremmin tehtynä. Miksi et vain rehellisesti käy sellaisissa ravintoloissa, jotka tarjoavat sinulle mieluista ruokaa? -2 [/quote] Ei varaa? Ja entä sitten
[/quote]
Olen meistä se "juntti", joka tykkää välillä ihan hienostelemattomasta mättöruoasta, ja välillä vaan tekee mieli juuri esimerkiksi Chicosin burgeria :) Pidän kuitenkin ihan monipuolisesta ruoasta ja yleensä syön melko terveellisesti. Mielestäni ei kuitenkaan siis aina tarvitse olla samanlaista, olen itse saanut hyvää ruokaa sekä useamman Michelin-tähden ravintolassa että grillikioskilla.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:11"]Miehessäni on hieman tuota vikaa. Jos käydään baarissa, sen pitää olla Teatteri, shoppaamassa käydään Stockalla tai vaihtoehtoisesti jossain merkkiliikkeessä, syömässä vain paremmissa ravintoloissa. Pidän kyllä itsekin "arjen luksuksesta", mutta ei mielestäni aina pitäisi olla tärkeintä sen, miltä joku näyttää ulospäin. Käyn sitten joskus "salaa" ystävieni kanssa jossain Chicosissa :) [/quote]Sukulaisperheessä oli samaa vikaa. Lomailtiin hulppeissa paikoissa, kaikilla uudet merkkivaatteet, komeat autot, lasten harrastusvälineet aina uudet ja vain paras kelpasi. Mies joutui sitten yllättäen lähtemään työpaikastaan, ja viimeksi tavatessa oli jutut muuttuneet. Nyt olivatkin sitten löytäneet mm. käytettyjen urheiluvälineiden osto- ja myyntipaikan, josta hehkuttivat ihan älyttömästi. Lomareissukin tehdään tänä vuonna vanhempien mökille, ja kaikenlainen varakkuudella leveily oli tiessään. Elämä muuttaa ihmistä.
[/quote]
Tällä perheellä ei ole varaa lomailuun, harrastuksiin tai merkkivaatteisiin. ap
[/quote]Niin no, ei tällä sukulaisperheelläkään olisi oikeasti ollut. Velalla tuo elämäntyyli kustannettiin, ja miehen työttömyys romutti kiiltokuvan. Ovat nyt myyneet toisen auton ja vaatteita & varusteitaan. Pyrkivät pitämään kalliilla alueella olevan kotinsa jotta status ei ihan romahtaisi ihmisten silmissä, mutta saa nähdä onnistuuko sekään.
Usein se menee niin, että se joka haluaa olla esittää ja se joka on, esittää tavallista. :)
Ekaa kertaa kuulen jonkun miettivän mitä ammattikunnan edustajia lasten leikkipaikoissa käy. Ei kiesus.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:36"]
Ekaa kertaa kuulen jonkun miettivän mitä ammattikunnan edustajia lasten leikkipaikoissa käy. Ei kiesus.
[/quote]
Ystäväni miehen kaikki ystävät ovat esimiesasemassa, paitsi toki ystäväni mies itse. Tietysti on tärkeää pitää tasoa yllä..
ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:36"]
[/quote]
Ystäväni miehen kaikki ystävät ovat esimiesasemassa, paitsi toki ystäväni mies itse. Tietysti on tärkeää pitää tasoa yllä..
ap
[/quote]
Vahvasti narsistisia piirteitä havaittavissa vaikka ei ehta narsku olisikaan.
Minusta on aivan ymmärrettävää että leikkipaikan valintaan vaikuttaa lasten kiinnostus.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:36"]
Minulla on kaveri, joka on liian hieno käymään leikkipuistossa ja tapaaminen pitää aina järjestää naaurikaupungin uusimpaan hop lopiin. Nytkin soittaa, että mentäiskö. Ehdotin lähellä olevaa sisäpaikkaa, mutta se on kuulemma kulunut ja todella kauhea hänen makuunsa. Siellä käy monen ammattikunnan edustajia lapsineen eikä heitä tunnu haittaavan "kulumat".
Jos menemme kahville, niin sen on oltava Strindberg tai vastaava, ja siellä otetaan poikkeuksetta paikan halvin juoma... Eli on pakko mennä hienoon paikkaan vaikka ei oikeastaan olisi edes varaa sellaiseen.
Onko hän narsisti vai onko tavallistakin nykyaikana, että valitaan vain todella tasokkaita tapaamispaikkoja?
[/quote]
Ei välttämättä narsisti,mutta oudon kuuloinen kermaperse kuitenkin.
Miksi te olette kavereita kun halveksut kaikkea hänen elämässään?
En ymmärrä, onko tämä sama logiikka kuin sun leikkipaikan valinnassa?
Olet parempi ihminen kun kelpaa vähän kurjempikin paikka, niin nyt saat marttyyrinkruunua taas pikkaisen kiiltävämmäksi kun sun kaveritkin saa olla noin epätäydellisiä ja kurjia, mutta sinä et heitä silti hylkää?
Ap, elämä on liian lyhyt vietettäväksi kurjien ihmisten kanssa, kurjissa paikoissa!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:38"]
Miksi pitäisi mennä huonoihin paikkoihin, kun parempiakin on tarjolla? Elämä on liian lyhyt sellaiseen. En minäkään käy kuin hyvissä kahviloissa (joihin Strindberg ei kyllä kuulu).
[/quote]
Ei kai miksikään, mutta kun nämä "huonot paikat" ovat minun ja lapsieni mieleen, me emme koe niitä huonoina. Itselleni hieno, lue uusi, paikka kaukana on monessa mielessä huonompi vaihtoehto, koska sinne pitää ajaa pitkä matka. Muutenkin on minusta väärin, että hän saisi joka kerta päättää, missä tapaamme...
Tasokkaista paikoista puheen ollen tykkään itsekin käydä kivoissa paikoissa syömässä tai kahvilla. Tosin jos menen kivaan paikkaan, ostan myös kivan kahvin ja tosiaan syön jotain, jos on ruokaravintola, en mene esim Kämpiin tilaamaan "earl grey tee ja vesi, kiitos". Ja tämä siis joka kerta.
Kiinnostaa vain tietää, että kokeeko tällainen ihminen olevansa parempi kuin muut kun ei normaali paikka kelpaa?
ap
[/quote]
Olin itse joskus nuorempana vähän samanlainen, ja mulla ainakaan ei ollut kyse sitiä että olisin kokenut itseni muita paremmaksi. Päinvastoin, sisäisesti koin itseni noloksi ja muita huonommaksi, siis huono itsetunto, ja sitä yritin sitten paikkailla esittämällä "parempaa" kuin mitä koin oikeasti olevani.
Omat itsetunto-ongelmani alkoivat yliopistolla opiskellessa, kun tajusin että duunariperhetaustani takia olin siellä outo lintu ja monen silmissä jotenkin huonompi, kun en ole "kulttuurikodista". Aloin hävetä taustaani ja sitä, ettei minulle ollut opetettu oikein tapojakaan, en esim. kaksikymppisenä ollut koskaan käynyt kunnon ravintolassa syömässä enkä tiennyt miten siellä toimitaan. Vähitellen päädyin sitten häivyttämään häpeääni panostamalla kalliisiin merkkivaatteisiin ja -laukkuihin ja snobbailulla ihan kaikessa, olipa kyse matkakohteen valinnasta tai ravintolavalinnasta.
[/quote]
Hassua, mä en koskaan tiennyt opiskelukavereiden taustoja. Tai yhden vanhemman ammatin tiesin, mutta enpä keksinyt ajatella, että "ooo, kulttuurikodista näyttää olevan". Mulla on duunarivanhemmat enkä älynnyt koskaan ajatella, että se liittyisi jotenkin arvooni opiskelijana. 50-luvulla oli varmaan toisin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:32"]
[/quote]
Akateeminenhan sanana tarkoittaa henkilöä, joka tietää kaiken alasta kuin alasta. Akateemiselle minkään tieteenalan ilmiö ei jää kysymysmerkiksi, onhan hän akateeminen ja tietää kaiken.
ap
[/quote]
No ei tarvitse kyllä tietää juuri mistään mitään tajutakseen, ettei joka toinen ihminen, josta et pidä, voi olla narsisti. Akateeminen ihminen on taatusti törmännyt lukuisiin asiallisiin narsismin määritelmiin, Hilkka Ahteen oikeudenkäynnin yhteydessä asiaa puitiin aika monessa yhteydessä. Jos kaverisi käytös on "esittämisen halua" lukuunottamatta normaalia, kuinka hän voisi olla narsisti?
No, sun jutut on täällä muutenkin kuulostaneet todella oudoilta, joten ehkä osaat ihan aidosti olla näin tietämätön.
Eikö "ystävältä" voi suoraan kysyä, miksi ei mentäis sinun ehdottamiin paikkoihin? Jos ei halua koskaan niihin lähteä, voit jättää menemättä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:58"]
[/quote]
ap
[/quote]
No ei tarvitse kyllä tietää juuri mistään mitään tajutakseen, ettei joka toinen ihminen, josta et pidä, voi olla narsisti. Akateeminen ihminen on taatusti törmännyt lukuisiin asiallisiin narsismin määritelmiin, Hilkka Ahteen oikeudenkäynnin yhteydessä asiaa puitiin aika monessa yhteydessä. Jos kaverisi käytös on "esittämisen halua" lukuunottamatta normaalia, kuinka hän voisi olla narsisti?
No, sun jutut on täällä muutenkin kuulostaneet todella oudoilta, joten ehkä osaat ihan aidosti olla näin tietämätön.
[/quote]
Selvä
ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:38"]
Miksi pitäisi mennä huonoihin paikkoihin, kun parempiakin on tarjolla? Elämä on liian lyhyt sellaiseen. En minäkään käy kuin hyvissä kahviloissa (joihin Strindberg ei kyllä kuulu).
[/quote]
Ei kai miksikään, mutta kun nämä "huonot paikat" ovat minun ja lapsieni mieleen, me emme koe niitä huonoina. Itselleni hieno, lue uusi, paikka kaukana on monessa mielessä huonompi vaihtoehto, koska sinne pitää ajaa pitkä matka. Muutenkin on minusta väärin, että hän saisi joka kerta päättää, missä tapaamme...
Tasokkaista paikoista puheen ollen tykkään itsekin käydä kivoissa paikoissa syömässä tai kahvilla. Tosin jos menen kivaan paikkaan, ostan myös kivan kahvin ja tosiaan syön jotain, jos on ruokaravintola, en mene esim Kämpiin tilaamaan "earl grey tee ja vesi, kiitos". Ja tämä siis joka kerta.
Kiinnostaa vain tietää, että kokeeko tällainen ihminen olevansa parempi kuin muut kun ei normaali paikka kelpaa?
ap
[/quote]
Olin itse joskus nuorempana vähän samanlainen, ja mulla ainakaan ei ollut kyse sitiä että olisin kokenut itseni muita paremmaksi. Päinvastoin, sisäisesti koin itseni noloksi ja muita huonommaksi, siis huono itsetunto, ja sitä yritin sitten paikkailla esittämällä "parempaa" kuin mitä koin oikeasti olevani.
Omat itsetunto-ongelmani alkoivat yliopistolla opiskellessa, kun tajusin että duunariperhetaustani takia olin siellä outo lintu ja monen silmissä jotenkin huonompi, kun en ole "kulttuurikodista". Aloin hävetä taustaani ja sitä, ettei minulle ollut opetettu oikein tapojakaan, en esim. kaksikymppisenä ollut koskaan käynyt kunnon ravintolassa syömässä enkä tiennyt miten siellä toimitaan. Vähitellen päädyin sitten häivyttämään häpeääni panostamalla kalliisiin merkkivaatteisiin ja -laukkuihin ja snobbailulla ihan kaikessa, olipa kyse matkakohteen valinnasta tai ravintolavalinnasta.
[/quote]
Hassua, mä en koskaan tiennyt opiskelukavereiden taustoja. Tai yhden vanhemman ammatin tiesin, mutta enpä keksinyt ajatella, että "ooo, kulttuurikodista näyttää olevan". Mulla on duunarivanhemmat enkä älynnyt koskaan ajatella, että se liittyisi jotenkin arvooni opiskelijana. 50-luvulla oli varmaan toisin.
[/quote]
Opiskelin 1990-luvulla. Jotenkin päädyin sellaisiin piireihin, joissa suuri osa oli suomenruotsalaisia ja erittäin varakkaista ja koulutetuista kodeista. Vanhempina kavereillani oli lääkäreitä, juristeja, kansanedustaja jne. Ja sitten mun vanhemmat: kaupanmyyjä ja elektroniikkatehtaan työntekijä. Kyllä sitä vähän orpo olo oli kun kuuli niiden toisten kotien elämäntyylistä, harrastuksista jne.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:51"]
Miksi te olette kavereita kun halveksut kaikkea hänen elämässään?
En ymmärrä, onko tämä sama logiikka kuin sun leikkipaikan valinnassa?
Olet parempi ihminen kun kelpaa vähän kurjempikin paikka, niin nyt saat marttyyrinkruunua taas pikkaisen kiiltävämmäksi kun sun kaveritkin saa olla noin epätäydellisiä ja kurjia, mutta sinä et heitä silti hylkää?
Ap, elämä on liian lyhyt vietettäväksi kurjien ihmisten kanssa, kurjissa paikoissa!
[/quote]
Samaa mieltä, mutta nämä leikkipaikat ja lapsiystävälliset paikat eivät mielestäni ole kurjia.. Kaikkihan me tiedämme millaisia ne ovat. Eivätkö ne palvele lapsiperheellisiä kuitenkin paremmin kuin huippuravintola, jossa piltti ei osaa käyttäytyä ja jossa leikkipaikka loistaa poissaolollaan?
ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:58"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Ketjua seuranneena voin kuvitella että tästä kermaperseestä olisi muutakin kerrottavaa. Ehkä ap ei halua että hänet tunnistetaan?
Jos olet akateeminen ymmärrät, että se että jokainen ihminen, josta ap ei pidä ei voi olla narsisti, mutta kuka tahansa niistä, joista hän ei pidä voi olla narsisti. Sinänsä et voi leimata ap.ta hölmöksi tietämättä enempää.
Ehkä tämä ap:n ystävä vaan tykkää viihtyisästä ympäristöstä enemmän kuin kulahtaneesta ja nuhjuisesta.
Ilmeisesti tämä on jotenkin outo ja harvinainen ominaisuus. Ainakin itse olen saanut kuulla moitteita siitä että käyn ostoksilla mieluummin siinä kaupassa joka tuntuu viihtyisämmältä ja kahvilla mieluummin kivassa kahvilassa kuin huoltiksella.
Kotonakin kuulemma "nyhrään aivan liikaa" koristejuttujen kanssa. Ymmärrän että monille tämmöisillä asioilla ei ole mitään merkitystä enkä koskaan ole semmoisesta ketään moittinut enkä paheksu muiden tapoja tai heille tärkeitä asioita.
Minulle nyt vaan tulee hyvä mieli siitä nyhräämisestä ja siitä että ympäristö on viihtyisä. Jos se tekee minusta ylimielisen tai heikko-itsetuntoisen tai narsistin niin olkoon sitten niin.
[/quote]
Tuskin tekee! Itsekin olen himosisustaja ja pidän kauniista. Kuitenkin saan kauneutta sitten ehkä kotonakin sen verran, että sitä ei tarvitse metsästää Kämpin sisustuksesta. Toisaalta tämä valinta on myös käytännönläheinen, koska kaverillani on pieniä lapsia. Minusta on noloa mennä heidän kanssaan jonnekin kalliseen ja hienoon paikkaan, jossa he eivät osaa käyttäytyä. :(
Menen sellaiseen paikkaan mieluumin kouluikäisten lapsieni tai mieheni kanssa. Ja mitä tulee noihin hienoihin paikkoihin, niin niissä hänkin käy - ikkunashoppailemassa.
ap