Kaveri on liian hieno kaikkeen normaalitekemiseen! Apua!
Minulla on kaveri, joka on liian hieno käymään leikkipuistossa ja tapaaminen pitää aina järjestää naaurikaupungin uusimpaan hop lopiin. Nytkin soittaa, että mentäiskö. Ehdotin lähellä olevaa sisäpaikkaa, mutta se on kuulemma kulunut ja todella kauhea hänen makuunsa. Siellä käy monen ammattikunnan edustajia lapsineen eikä heitä tunnu haittaavan "kulumat".
Jos menemme kahville, niin sen on oltava Strindberg tai vastaava, ja siellä otetaan poikkeuksetta paikan halvin juoma... Eli on pakko mennä hienoon paikkaan vaikka ei oikeastaan olisi edes varaa sellaiseen.
Onko hän narsisti vai onko tavallistakin nykyaikana, että valitaan vain todella tasokkaita tapaamispaikkoja?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:44"]
Joillakin ihmisillä on tarve kuulua parempaan sosiaaliluokkaan kuin mitä todellisuudessa on. Tai antaa ainakin toisten ymmärtää että kuuluu muuhun sosiaaliluokkaan. He valitsevat paikat joissa käyvät sen mukaan kuka siellä käy. Lopulla se menee niin pitkälle että he alkavat valita myös ystävänsä sen mukaan mitä he ovat ammatiltaan tai suvultaan.
Kyllä noita riittää.
[/quote]
Taidat tuntea tapauksen! Kaikki hänen ystävänsä ovat korkea-arvoisia ihmisiä ja usein kuulee suustaan lauseen "ai olet siivooja, mielenkiintoista..." Sitten jälkikäteen sanoo, "se Maija-Liisa ei oikein ollut kiinnostava". Auta armia jos Maija-Liisa olisi ollut lääkäri.
Haluatte varmaan tietää mitä hän tekee työkseen? Hän on koulunkäyntiavustaja ja miehensä autonkuljettaja. Olen heidän ystävänsä, koska he olivat ennen todella mukavia ihmisiä. Minulle kenenkään ammatilla ei ole väliä..
ap
[/quote]
Vai että oikein autonkuljettaja. Ihanko tässä just nyt keksit? Kuljettaako bussiautoa vai pienempää autoa?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:38"]
Miksi pitäisi mennä huonoihin paikkoihin, kun parempiakin on tarjolla? Elämä on liian lyhyt sellaiseen. En minäkään käy kuin hyvissä kahviloissa (joihin Strindberg ei kyllä kuulu).
[/quote]
Ei kai miksikään, mutta kun nämä "huonot paikat" ovat minun ja lapsieni mieleen, me emme koe niitä huonoina. Itselleni hieno, lue uusi, paikka kaukana on monessa mielessä huonompi vaihtoehto, koska sinne pitää ajaa pitkä matka. Muutenkin on minusta väärin, että hän saisi joka kerta päättää, missä tapaamme...
Tasokkaista paikoista puheen ollen tykkään itsekin käydä kivoissa paikoissa syömässä tai kahvilla. Tosin jos menen kivaan paikkaan, ostan myös kivan kahvin ja tosiaan syön jotain, jos on ruokaravintola, en mene esim Kämpiin tilaamaan "earl grey tee ja vesi, kiitos". Ja tämä siis joka kerta.
Kiinnostaa vain tietää, että kokeeko tällainen ihminen olevansa parempi kuin muut kun ei normaali paikka kelpaa?
ap
[/quote]
Miten me se voitaisiin tietää, mikä hän kokee olevansa?
Ja mikä logiikka on siinä, että jos menee hienoon = hyvännäköiseen ja miellyttävään paikkaan, siellä ei voisi tilata tavallista kahvia, jos se on se, mitä haluaa juoda. Joskus tunnelma ratkaisee, ei se, mitä kaataa suuhunsa.
Minä käyn joskus lentoasemalla kahvilla lapsen kanssa. Ollaan varmaan vähän olevinaan, yritetään esittää, että meillä olisi varaa matkustella niin usein ja vielä kalliisiin paikkoihin, vaikka käydäänkin vaan kahvilassa. Narsistejakin ollaan kumpikin.
[/quote]
Päivän naurut, kiitos. :) Älä ota niin vakavasti..
ap
Tunnet Hyacinth Bucketin. Ihanaa, mäkin haluaisin!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:06"]
Joillakin ihmisillä on tarve kuulua parempaan sosiaaliluokkaan kuin mitä todellisuudessa on. Tai antaa ainakin toisten ymmärtää että kuuluu muuhun sosiaaliluokkaan. He valitsevat paikat joissa käyvät sen mukaan kuka siellä käy. Lopulla se menee niin pitkälle että he alkavat valita myös ystävänsä sen mukaan mitä he ovat ammatiltaan tai suvultaan.
Kyllä noita riittää.
[/quote]
Taidat tuntea tapauksen! Kaikki hänen ystävänsä ovat korkea-arvoisia ihmisiä ja usein kuulee suustaan lauseen "ai olet siivooja, mielenkiintoista..." Sitten jälkikäteen sanoo, "se Maija-Liisa ei oikein ollut kiinnostava". Auta armia jos Maija-Liisa olisi ollut lääkäri.
Haluatte varmaan tietää mitä hän tekee työkseen? Hän on koulunkäyntiavustaja ja miehensä autonkuljettaja. Olen heidän ystävänsä, koska he olivat ennen todella mukavia ihmisiä. Minulle kenenkään ammatilla ei ole väliä..
ap
[/quote]
Ei ap tarvitse vastata, mutta oletko sinä vähän korkeammin koulutettu? Ovatko he sinun "ystäviäsi" ammattisi takia? Jos Maija-Liisan seura ei kelpaa kun hän on siivooja?
[/quote]
Ei vaan tässä jo kaikille selvisi että asia on täysin toisinpäin. Ap on oikein akateeminen ja vieraspariskunta vain olemattomia duunareita. Ap:sta paistaa niin helvetisti katkeruus ja narsismi. Nauti elämästä kuten he ja lopeta tuollainen olematon kyräilysi.
Kyllä noita riittää.
[/quote]
ap
[/quote]
Ei ap tarvitse vastata, mutta oletko sinä vähän korkeammin koulutettu? Ovatko he sinun "ystäviäsi" ammattisi takia? Jos Maija-Liisan seura ei kelpaa kun hän on siivooja?
[/quote]
Tutustuttuani enemmän häneen niin luulen, että olet oikeassa. Oikeassa olet siis varmasti siinä, että olen korkeammin koulutettu ja paremmassa virassa.
ap
Kämpissä Earl Grey + vesi :P Ja sitten tietty kiireellä päivittämään Faceen ja Instaan miten "mä ja bff KÄMPISSÄ! Niin ihq!!"
Miehessäni on hieman tuota vikaa. Jos käydään baarissa, sen pitää olla Teatteri, shoppaamassa käydään Stockalla tai vaihtoehtoisesti jossain merkkiliikkeessä, syömässä vain paremmissa ravintoloissa. Pidän kyllä itsekin "arjen luksuksesta", mutta ei mielestäni aina pitäisi olla tärkeintä sen, miltä joku näyttää ulospäin. Käyn sitten joskus "salaa" ystävieni kanssa jossain Chicosissa :)
Mä en usko ap että olet akateeminen. Jo alkuviestistäsi lähtien on kirjoituksissasi hämmentävän vahva painotus sille miten ammatti tai opiskelutausta määrittää ihmisen.
Mä luulen että olet se kirjoituksesi siivooja.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:11"]
Käyn sitten joskus "salaa" ystävieni kanssa jossain Chicosissa :)
[/quote]
Tuo on omituista. Minä en käy Chicosissa, koska muualta saa samanhenkistä ruokaa paljon paremmin tehtynä. Miksi et vain rehellisesti käy sellaisissa ravintoloissa, jotka tarjoavat sinulle mieluista ruokaa? -2
On mullakin vähän tuollaisia kavereita mutta niiden mieltymykset nyt vaan on mitä on. Toinen ostaa aina muka "laatua" ja toinen hurahtanut luomuruokaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:11"]Miehessäni on hieman tuota vikaa. Jos käydään baarissa, sen pitää olla Teatteri, shoppaamassa käydään Stockalla tai vaihtoehtoisesti jossain merkkiliikkeessä, syömässä vain paremmissa ravintoloissa. Pidän kyllä itsekin "arjen luksuksesta", mutta ei mielestäni aina pitäisi olla tärkeintä sen, miltä joku näyttää ulospäin. Käyn sitten joskus "salaa" ystävieni kanssa jossain Chicosissa :)
[/quote]Sukulaisperheessä oli samaa vikaa. Lomailtiin hulppeissa paikoissa, kaikilla uudet merkkivaatteet, komeat autot, lasten harrastusvälineet aina uudet ja vain paras kelpasi. Mies joutui sitten yllättäen lähtemään työpaikastaan, ja viimeksi tavatessa oli jutut muuttuneet. Nyt olivatkin sitten löytäneet mm. käytettyjen urheiluvälineiden osto- ja myyntipaikan, josta hehkuttivat ihan älyttömästi. Lomareissukin tehdään tänä vuonna vanhempien mökille, ja kaikenlainen varakkuudella leveily oli tiessään. Elämä muuttaa ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:11"]
Käyn sitten joskus "salaa" ystävieni kanssa jossain Chicosissa :)
[/quote]
Tuo on omituista. Minä en käy Chicosissa, koska muualta saa samanhenkistä ruokaa paljon paremmin tehtynä. Miksi et vain rehellisesti käy sellaisissa ravintoloissa, jotka tarjoavat sinulle mieluista ruokaa? -2
[/quote]
Ei varaa? Ja entä sitten
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:10"]
Kyllä noita riittää.
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Ei vaan tässä jo kaikille selvisi että asia on täysin toisinpäin. Ap on oikein akateeminen ja vieraspariskunta vain olemattomia duunareita. Ap:sta paistaa niin helvetisti katkeruus ja narsismi. Nauti elämästä kuten he ja lopeta tuollainen olematon kyräilysi.
[/quote]
Mitä mitä? Voitko perustella vähän?
Meillä on makumme mukainen talo, käymme ulkona syömässä ja tosiaan lasten kanssa sitten metsässä ja näissä "huonommissa" paikoissa (minne lapset itse haluavat mennä). Minulle on kotoa tullut oppi, että ketään ei saa arvioida ammatin tai varallisuuden perusteella, ja sen opetan omillenikin. Suosittelen sinullekin.
Mielestäni ei ol elämästä nauttimista että yritetään viimeisillä penneillä esittää muille, että mekin olemme jotain. Raha ja pintaliito on vain PINTAA, sillä ei ole mitään tekemistä aidon onnellisuuden kanssa. Joskus itsensä hyväksyminen tavallisena lisää enemmän onnellisuutta kuin vertaaminen itseään parempiin.. Sitä tavoitellessa tuhlaantuu elämä.
ap
Mä en usko ap että olet akateeminen. Jo alkuviestistäsi lähtien on kirjoituksissasi hämmentävän vahva painotus sille miten ammatti tai opiskelutausta määrittää ihmisen.
[/quote]
Kyllä siivojakin voi olla akateemisesti koulutettu niitä akateemisia töitä on vähän vaikea löytää.
Tutuilla on ns.vaatimattomat koulutukset ja ammatit, mutta toinen heistä on varakkaasta perheestä ja perinyt rahaa. Sitä on huomattavasti enemmän kuin tuttavapiirin paremmin koulutetuilla. Lapsuudenkodissa on tottunut arvostamaan laatua ja arjen ylellisyydet ovat todella tärkeitä, on merkki-ja laatutietoinen, varmaan kuitenkaan ekologisuus ei esimerkiksi ole tärkeyslistan kärkipäässä kuluttamisen vuoksi. Kahvila valitaan tarkkaan, samoin ruokapaikat, majoitukset, matkat, sisustus, vaatteet jne. Kyse taitaa olla enemmän siitä millaiseen elämäntyyliin on tottunut kuin varsinaisesta statuksen nostatuksesta.
[/quote]
Se painotus tulee varmasti siitä kaverini arvomaailmasta.. Omalla koulutuksellani ei tässä oikeastaan olekaan merkitystä, sillä itsehän en sitä niin ihmistä määrittävänä tekijänä pidä. Jos pidät siivoojana, niin fine, siinä onkin eräs yksi tärkeimmistä ammateista mitä maailmassa on. ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:38"]
Miksi pitäisi mennä huonoihin paikkoihin, kun parempiakin on tarjolla? Elämä on liian lyhyt sellaiseen. En minäkään käy kuin hyvissä kahviloissa (joihin Strindberg ei kyllä kuulu).
[/quote]
Ei kai miksikään, mutta kun nämä "huonot paikat" ovat minun ja lapsieni mieleen, me emme koe niitä huonoina. Itselleni hieno, lue uusi, paikka kaukana on monessa mielessä huonompi vaihtoehto, koska sinne pitää ajaa pitkä matka. Muutenkin on minusta väärin, että hän saisi joka kerta päättää, missä tapaamme...
Tasokkaista paikoista puheen ollen tykkään itsekin käydä kivoissa paikoissa syömässä tai kahvilla. Tosin jos menen kivaan paikkaan, ostan myös kivan kahvin ja tosiaan syön jotain, jos on ruokaravintola, en mene esim Kämpiin tilaamaan "earl grey tee ja vesi, kiitos". Ja tämä siis joka kerta.
Kiinnostaa vain tietää, että kokeeko tällainen ihminen olevansa parempi kuin muut kun ei normaali paikka kelpaa?
ap
[/quote]
Olin itse joskus nuorempana vähän samanlainen, ja mulla ainakaan ei ollut kyse sitiä että olisin kokenut itseni muita paremmaksi. Päinvastoin, sisäisesti koin itseni noloksi ja muita huonommaksi, siis huono itsetunto, ja sitä yritin sitten paikkailla esittämällä "parempaa" kuin mitä koin oikeasti olevani.
Omat itsetunto-ongelmani alkoivat yliopistolla opiskellessa, kun tajusin että duunariperhetaustani takia olin siellä outo lintu ja monen silmissä jotenkin huonompi, kun en ole "kulttuurikodista". Aloin hävetä taustaani ja sitä, ettei minulle ollut opetettu oikein tapojakaan, en esim. kaksikymppisenä ollut koskaan käynyt kunnon ravintolassa syömässä enkä tiennyt miten siellä toimitaan. Vähitellen päädyin sitten häivyttämään häpeääni panostamalla kalliisiin merkkivaatteisiin ja -laukkuihin ja snobbailulla ihan kaikessa, olipa kyse matkakohteen valinnasta tai ravintolavalinnasta.
Ehkä tämä ap:n ystävä vaan tykkää viihtyisästä ympäristöstä enemmän kuin kulahtaneesta ja nuhjuisesta.
Ilmeisesti tämä on jotenkin outo ja harvinainen ominaisuus. Ainakin itse olen saanut kuulla moitteita siitä että käyn ostoksilla mieluummin siinä kaupassa joka tuntuu viihtyisämmältä ja kahvilla mieluummin kivassa kahvilassa kuin huoltiksella.
Kotonakin kuulemma "nyhrään aivan liikaa" koristejuttujen kanssa. Ymmärrän että monille tämmöisillä asioilla ei ole mitään merkitystä enkä koskaan ole semmoisesta ketään moittinut enkä paheksu muiden tapoja tai heille tärkeitä asioita.
Minulle nyt vaan tulee hyvä mieli siitä nyhräämisestä ja siitä että ympäristö on viihtyisä. Jos se tekee minusta ylimielisen tai heikko-itsetuntoisen tai narsistin niin olkoon sitten niin.
Akateeminen ihminen arvuuttelemassa täällä, onko kaverinsa narsisti. Uskotaan.
Kyllä noita riittää.
[/quote]
ap
[/quote]