Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatteletko, että lääkäri muistaa sairautesi ja aiemmat käyntisi?

Vierailija
10.03.2015 |

Itse huomaan tk-lääkärinä aika usein tätä. Ollaan käyty 2 kk tai 3 v sitten, ja oletetaan, että lääkäri muistaa hänen asiansa. Enhän minä muista edes toissapäiväisistä asiakkaista mitään, aina on katsottava papereista. Yksikin oli käynyt minulla omasta mielestään jonkin vallan erikoisen asian takia lähemmäs kymmenen vuotta sitten, eikä suostunut kertomaan käyntinsä syytä, kun hän oli siitä jo silloin viimeksi puhunut. Katsoin papereista sitten, kun potilaasta ei saanut mitään irti, ja jokin ihan tavanomainen käyntisyy oli ollut, ei millään tavalla mieleen jäävä. 

tk-lääkäri

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta. Jo siksikään, kun koskaan ei pääse samalle lääkärille uudestaan. Ovat ehtineet irtisanoutua.
Kivasti ovat perillä käyntini syystä ja vaivoistani. Mutta aina ihmetyttää, että toisinaan kyselevät vanhojen kokeiden yms tuloksia. Siis olettavat, että mä muistan ulkoa neljä vuotta vanhan kolesteroli luvut ja silloiset lääkkeet ja milligrammat.
Hänellähän ne on siinä koneella kaikki pötkössä, ole hyvä ka tarkista.

Vierailija
42/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä käyn lääkärissä (tk) pari kertaa vuodessa, lääkärillä on ollut valmiina tietokoneella (!) auki mun historia ja on niitä jo selvästi silmäillyt. Ihmeellinen lääkäri olet jos nykypäivänä jotain papereita selailet??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oletat että joku dementikko mummo muistaa omat asiansa tai hänen saattajansa. Kyllä se on lääkärin homma lukea sieltä koneelta.

Vierailija
44/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilas on tolkuissaan, pystyy yleensä helppoon kysymykseen antamaan yksiselitteisen vastauksen, esim. Eihän ole allergiaa millekkään puudutteelle?

Hml:n työtä hidastaa aika lailla, jos pitää ottaa hanskat pois ja desinfioida seuraavat 30 s käsiä ja sitten lähteä etsimään koneelta. Usein ohjelmien kanssakin on ongelmia, rtg-kuvat eivät aukea jne.
Kaikenlaisia vanhoja korjauksia voi olla kymmeniäkin sivuja. Pitäisi lisätä hallinnollista aikaa ja silti tehdä toimenpiteitä. Ehkä alankin vain lätkiä kaikille väliaikaista paikkaa suuhun, jotta voin todella perehtyä sairaskertomuksiinne. Erityisesti kun ne ovat suun terveyden puolella niin huippu mielenkiintoista luettavaa.. Hmm

Vierailija
45/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:57"]

Ehkä ero yksityisen ja tk-lääkärin välillä johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että tk-lääkäri joutuu hoitamaan huomattavasti suuremman määrän potilaita. Lisäksi potilaat hyvin toden näköisesti ovat niitä kaikkein sairaimpia perusvastuuväestöön kuuluvia mummoja ja pappoja. Pitäisikö opetella kaikkien kymmenet eri lääkkeet?? Hoh hoijaa!! Itse ainakin yritän hoitaa potilaan vaan kunnialla ja tyytyväisenä huoneesta ulos ja sen jälkeen tyhjennän kovalevyn ja keskitys seuraavaan. T. Se tk-hml

[/quote]

älä helvetissä kovalevyä tyhjennä! Ja parempi kyllä katsoa tänhetkisrt lääkkeet, ettei lääkkeiden yhteisvaikutus tapa potilaita. Onneksi ei ole tarvinnut käydä tk-lääkärillä yli 20 vuoteen.

Vierailija
46/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:04"]

Kun mä käyn lääkärissä (tk) pari kertaa vuodessa, lääkärillä on ollut valmiina tietokoneella (!) auki mun historia ja on niitä jo selvästi silmäillyt. Ihmeellinen lääkäri olet jos nykypäivänä jotain papereita selailet??

[/quote]Se ap:n mainistema 10 vuotta sitten käynyt potilas oli 15 vuotta sitten, silloin ei ollut vielä sairaskertomusta koneella. Ja nykyäänkin, vaikka kaikki on koneella, puhutaan papereista. 

Vierailija
47/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:09"]

[/quote]Se ap:n mainistema 10 vuotta sitten käynyt potilas oli 15 vuotta sitten, silloin ei ollut vielä sairaskertomusta koneella. Ja nykyäänkin, vaikka kaikki on koneella, puhutaan papereista. 

[/quote]

kyllä 15 v sitten oli kaikki koneella! Nyt on vuosi 2015' ei 1999

Vierailija
48/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: mun huone on 3.kerroksessa. Sieltä ne ikkunoista rollaattoreiden kanssa kömpivät..

Ja ei kai me nyt miltään dementeiltä mitään oikeasti tärkeää kysytä!!

Jos ette tekään niitä omia rokotuksianne tai kolesteroliarvojanne muista, niin ei kai mekään! Ap juurikin kirjoitti, että potilaat olettavat, että kaikki on tuoreessa muistissa ja aulassa jo nyitään hihasta.

Lääkärin ammatissa joutuu tapaamaan niin älyttömän määrän ihmisiä joka päivä ja olemaan niin sosiaalinen ja lähellä ihmistä että joka päivä on takki aika tyhjä, kun kotiin lähden. Antakaa nyt vähän armoa. Jos joku soittaisi kotiin, puhelinnumero menisi samantien salaiseksi ja hoitaisin niin, että jatkossa hoitava lääkäri olisi kyllä joku muu..

Vierailija
49/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:09"]

[/quote]

kyllä 15 v sitten oli kaikki koneella! Nyt on vuosi 2015' ei 1999

[/quote]Meidän tk:ssa sairaskertomukset alkoivat siirtyä koneelle v. 1998.

Vierailija
50/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tainnut viimeksi päästä useamman kerras samalle lääkärille joskus 10 vuotta sitten eli en odota että tietäisi yhtään mitään minusta (saati sitten että ovat tietäneet miten maksusitoomussuositus tehdään, lääkäri ihan pihalla mitä pitää tehdä ja kovasti pyytelee anteeksi, minä lohduttelen että eivät ne viisi edellistäkään lääkäriä tienneet, ihan rauhassa mene etsimään joku joka tietää).

Vierailija
51/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin sitä osuu sama lääkäri, tai en ainakaan muista sen naamaa.

Vierailija
52/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit nyt vaan sattuu yleensä olemaan hajamielisiä, toisin kuin hoitajat.
Minä muistan yllättävän paljon potilaita, nimet, kasvot,mitä viimeksi on tehty ja mitä tullaan tekemään.
t: hammashoitaja

Vierailija
53/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran harvoi käyn että en oleta. Jos kävisin esim. saman vaivan takia uudelleen esim. puolen vuoden sisällä, oletan että lääkäri osaa potilas asiakirjoista katsoa mitä silloinon esim. tutkittu ja mitä hoidosta on esim. sovittu.

Vierailija
54/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele, pikemminkin säikähdän jos joku sellainen muistaa minut jota en itse muista. Olen lääkärikäynneillä niin käpertynyt siihen omaan ongelmaani etten kiinnitä mitään huomiota lääkäriin (enkä ole luonnostani hyvä muistamaan kasvoja tai nimiä). Sama myös synnytyksissä - ei mitään havaintoa kuka on minun lapseni auttanut maailmaan. Uskon ja toivon etteivät hekään muista minua, etteivät he koe kiusallista tunnelmaa kun minä en muista heitä.

Vierailija
55/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muista mutta kaipa katsovat tietokoneesta.

Vierailija
56/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitäisikö, mutta vaikea se on potilaankin aina hoksata muistaako lääkäri vai ei. Jotkut lääkärit nimittäin muistavat kaiken, jotkut ovat perehtyneet huolella hoitohistoriaan etukäteen ja jotkut eivät muista vaikka kävisi sata kertaa samasta syystä. 

Tunsin itseni tyhmäksi sanoessani kerran lääkärille (käytyäni monta kertaa lyhyen ajan sisään hänellä eräässä tietyssä toimenpiteessä) että vaiva on taas sama, ja hän vastasi "...eli?" Ehkä hän halusi vain varmistaa, mutta silloin tajusin että ehkä hänen muistiinsa ei ole jäänyt mitään jälkeä näistä lukuisista käynneistä :D

Vierailija
57/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi niitä lääkkeitä kyselläänkin joka kerta, kun meillä eivät näy automaattisesti koneella, jos on tk-lääkäri jotain muuttanut. Ereseptien kautta voin tehdään kyselyn uusista, mutta siellä on vain näkyvillä reseptit, eikä sekään kerro siitä, syökö potilas niitä oikeasti. Hullua olisi luottaa pelkkään koneelta löytyvään tekstiin eikä varmistaa asiaa potilaalta.

20-30 min on tosi lyhyt aika, kun hoiperrellaan keppien kanssa vessan kautta huoneeseen ja aletaan jorista säästä ja kautta rantain päästään varsinaiseen ongelmaan.. Ja aina ollaan vain enemmän myöhässä.

Se tk-hml

Vierailija
58/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä säpäkkä ja terävä hoitaja on kullan arvoinen!! Laittaa välillä potilaatkin ruotuun. Tietäisittepä vaan mitä kaikkea hoitohuoneessa voikaan sattua.. Ja lääkäri parka joutuu handlaamaan tämän kaiken vielä yleensä yksin.
T. Hml

Vierailija
59/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta että tk-lääkäri muistaisi. Ei varmaan muista muitakaan potilaita, jossei satu lähisukulainen/ystävä tms olemaan? Tk:ssahan käy päivän aikana niin pirusti porukkaa, että ei siinä ehdi paljoa muistelemaan mitä kukakin sairastaa (ellei sitä kurkkaa koneelta).

Vierailija
60/66 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta potiladta tk-lääkäri ottaa vastaan päivässä? Olen joskus jonottanut siellä iäkkään sukulaisen tukena, ja harvoin se ovi käy. Kyllä meidän työterveysasemalla lääkäri näkee arvioiden puolet enemmän potilaita, toki varmaan suuri osa suht terveitä verrattuna tk: hon, mutta silti...