Ajatteletko, että lääkäri muistaa sairautesi ja aiemmat käyntisi?
Itse huomaan tk-lääkärinä aika usein tätä. Ollaan käyty 2 kk tai 3 v sitten, ja oletetaan, että lääkäri muistaa hänen asiansa. Enhän minä muista edes toissapäiväisistä asiakkaista mitään, aina on katsottava papereista. Yksikin oli käynyt minulla omasta mielestään jonkin vallan erikoisen asian takia lähemmäs kymmenen vuotta sitten, eikä suostunut kertomaan käyntinsä syytä, kun hän oli siitä jo silloin viimeksi puhunut. Katsoin papereista sitten, kun potilaasta ei saanut mitään irti, ja jokin ihan tavanomainen käyntisyy oli ollut, ei millään tavalla mieleen jäävä.
tk-lääkäri
Kommentit (66)
Minun gynekologini ei muista kasvojani, mutta heti alapääni nähtyään kertoo muistavansa minut. Hih! Kyseessä siis yksityinen miesgyne.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 21:56"]
Kuinka monta potiladta tk-lääkäri ottaa vastaan päivässä? Olen joskus jonottanut siellä iäkkään sukulaisen tukena, ja harvoin se ovi käy. Kyllä meidän työterveysasemalla lääkäri näkee arvioiden puolet enemmän potilaita, toki varmaan suuri osa suht terveitä verrattuna tk: hon, mutta silti...
[/quote]Viimeksi mulla oli illan kiirevastaanotolla neljässä tunnissa 32 potilasta.
tk-lääkäri
Tk-hml hoitaa ehkä keskimäärin 12 potilasta päivässä, 10-15. Siinä ei hirveesti kahvia juoda tai meilejä lueta. Potilaiden soittopyynnöt menee ylitöiksi aina ja lapsetkin pitäisi ehtiä hakea tarhasta. Itsellä koko ajan odottamassa yli 20 vastaamatonta viestiä tai lausumatonta kuvaa/ asiaa/ todistusta jonossa. Älkää pliis jättäkö mitää soittopyyntöjä, meillä ei ole mitään puhelin aikoja.
Oikein mukavan valaiseva keskustelu. Minäkin käyn harvinaisen seurattavan sairauden vuoksi suhteellisen tiheään lääkärissä nykyään. Silti ennen nykyisen sairauden toteamista näin tk-lääkärini kahdella käynnillä 2004, jonka jälkeen 2013 käynnillä hän muisteli lähetteitä, jota oli tehnyt ja valitteli, kun järjestelmät oli vaihtunut, eikä ollut ehtinyt etsiä tietoja. Siis muisti silloisen vaivan. Muistan, että yllätyin, koska en ollut asioinut ollenkaan terveydenhuollon puolella. Nyt myöhemmin, kun on sairauskin diagnosoitu ja olen esimerkiksi odotellut käytävässä labraan, hän on ohikulkiessaan tullut kyselemään kuinka nykyisen sairauteni tutkimukset etenevät.
Erikoislääkäreiden kanssa tuleekin sitten välillä luultua, että saattaisivat muistaa. Tuore tilanne oli, kun olin ensin yhdessä tutkimukseessa ja sen johdosta hänen lähettämässään ja toteuttamassaan toisessa paria kuukautta myöhemmin. Toisen tutkimuksen jälkeen oli puhelinaika, jossa kyselin ensimmäisestäkin tutkimuksesta, eikä hän muistanut siitä mitään. Onneksi perussairauttani hoitavalla osastolla ainakin taitavasti esitetään muistavan. Se luo mukavan turvallisuuden tunteen.
Ylipäätään kiva nähdä vähän, kuinka lääkäri kokee tilanteen. Helpottaa potilaanakin lääkäri ajalle valmistautumista.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:55"]
Kyllähän minäkin esimerkiksi vuosikontrolliin tulevan potilaan kohdalla katson edellisen kontrollin merkinnät ja vähän siitä vuoden varreltakin, ja annan ymmärtää että hyvinkin muistan hänen asiansa. Mutta esimerkiksi päivystyksessä ei ole aikaa perehtyä sairaskertomukseen, enkä esimerkiksi muista, että olen tämän saman potilaan poskionteloita tai korvaa tarkistellut vasta viikko sitten, tai en yleensä edes sitäkään, että olen perussairauksien suhteen hänen hoitava lääkärinsä.
ap
[/quote]
Tuon vuoksi en käykään terveyskeskuksessa, vaikka mulle on sinne vaikean perussairauteni vuoksi nk omalääkäri nimetty.
Ajattelen, että lääkäri on juuri lukenut sairaushistoriani ennen vastaanottoa, ja sen takia muistaa minut. En odota hänen muistavan minua kylmiltään.