Ajatteletko, että lääkäri muistaa sairautesi ja aiemmat käyntisi?
Itse huomaan tk-lääkärinä aika usein tätä. Ollaan käyty 2 kk tai 3 v sitten, ja oletetaan, että lääkäri muistaa hänen asiansa. Enhän minä muista edes toissapäiväisistä asiakkaista mitään, aina on katsottava papereista. Yksikin oli käynyt minulla omasta mielestään jonkin vallan erikoisen asian takia lähemmäs kymmenen vuotta sitten, eikä suostunut kertomaan käyntinsä syytä, kun hän oli siitä jo silloin viimeksi puhunut. Katsoin papereista sitten, kun potilaasta ei saanut mitään irti, ja jokin ihan tavanomainen käyntisyy oli ollut, ei millään tavalla mieleen jäävä.
tk-lääkäri
Kommentit (66)
No en, mutta jotkut muistaa ja se on minusta aika erikoista. Itse en pysty muistamaan ihmisiä vasta kuin viiden tapaamiskerran jälkeen, jos sittenkään. Sama juttu se on asiakaspalvelussa kaikkialla.
Ei tainnut kaikki olla koneella ainakaan helposti saatavilla vielä 15 eikä kymmenenkään vuotta sitten. Kävin silloin poikani kanssa paljon sairaalalla, ja kyllä nuo aina kansiot arkistoista haettivat.
Oletan että
Lääkäri ennen käyntiäni vilkaisee potilashistoriaani. Eikö näin ole?
Ja sitten on vielä näitä, jotka aulassa ottavat hihasta kiini ja rupeavat toimittamaan ja kyselemään asiastansa, jonka puitteissa ovat vastaanotolla olleet, kertomatta kuitenkaan mikä asia on kyseessä. En muista potilasta, en kasvoja, en asiaa. Pitäisikö?
ap
Olettaisin että lääkäri katsois edellisen käynnin muistiinpanot etukäteen. Mulla on onneksi oma työpaikkalääkäri, joka muistaa mun vaivat. Joskus toki kyselee vanhoista, kuinkas ne menikään. Mutta ei tartte alusta aljaa, mikä on upeaa.
No, minun gynekologini ainakin muistaa minut ja vaivani ja historiani, vaikka soittaisin hänelle kesken yötä ja lapsen korvalääkäri muistaa lapsen korva-asiat aikalailla tarkalleen. Terveyskeskuslääkäreistä en usko ja luule mitään.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:44"]
Ja sitten on vielä näitä, jotka aulassa ottavat hihasta kiini ja rupeavat toimittamaan ja kyselemään asiastansa, jonka puitteissa ovat vastaanotolla olleet, kertomatta kuitenkaan mikä asia on kyseessä. En muista potilasta, en kasvoja, en asiaa. Pitäisikö?
ap
[/quote]
En usko että olet lääkäri sillä sun kysymykset osoittavat sivistymättömyyttä ja harkitsemattomuutta. Olet ehkä joku hoitsu joka luulee olevansa lääkäri.
Minulla on erittäin harvinainen sairaus jota seurataan tarkasti.Lääkärit joiden luona käyn muistavat kyllä minut ja sairauteni varmaankin juuri tuon sairauden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:47"]
No, minun gynekologini ainakin muistaa minut ja vaivani ja historiani, vaikka soittaisin hänelle kesken yötä ja lapsen korvalääkäri muistaa lapsen korva-asiat aikalailla tarkalleen. Terveyskeskuslääkäreistä en usko ja luule mitään.
[/quote]Montako kertaa olet soittanut gynekologillesi keskellä yötä?
Kyllä mun oma tk-lääkäri muistaa vaivani. En tiedä katsooko potilashistoriasta aina ennen käyntiäni vai miten, mutta koskaan ei ole tarvinnut perussairauksista tai lääkityksistä erikseen mainita.
Olen hammaslääkäri ja meillä potilaat olettavat myös että muistan automaattisesti mitä viimeksi tehtiin, mikä hammas poistettiin tai paikattiin. Hassua erityisesti siksi, että teemme näitä samoja temppuja joka päivä mahd yli 10 potilaalle, kuinka ihmeessä voisin muistaa??! Kasvot ovat yleensä tutut, mielestäni sen pitäisi riittää.
Jos jäisin kunnolla tutkimaan kaikkien ihmisten potilaspapereita, olisimme vielä enempi myöhässä. Työ on tosi pakkotahtista, potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Paperityötä ja hallinnollista hommaa on muutenkin aivan liikaa..
Oletan että hän on vilkaissut tietojani, ihmettelen jos kaikki pitää alusta alkaen selostaa joka kerta. Ei herätä luottamusta jos kyselee kaiken alusta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:52"]
Olen hammaslääkäri ja meillä potilaat olettavat myös että muistan automaattisesti mitä viimeksi tehtiin, mikä hammas poistettiin tai paikattiin. Hassua erityisesti siksi, että teemme näitä samoja temppuja joka päivä mahd yli 10 potilaalle, kuinka ihmeessä voisin muistaa??! Kasvot ovat yleensä tutut, mielestäni sen pitäisi riittää. Jos jäisin kunnolla tutkimaan kaikkien ihmisten potilaspapereita, olisimme vielä enempi myöhässä. Työ on tosi pakkotahtista, potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Paperityötä ja hallinnollista hommaa on muutenkin aivan liikaa..
[/quote]
Luulisi kyllä että lukeminen olisi nopeampaa kuin suullinen kysyminen ja selostaminen.
Kyllähän minäkin esimerkiksi vuosikontrolliin tulevan potilaan kohdalla katson edellisen kontrollin merkinnät ja vähän siitä vuoden varreltakin, ja annan ymmärtää että hyvinkin muistan hänen asiansa. Mutta esimerkiksi päivystyksessä ei ole aikaa perehtyä sairaskertomukseen, enkä esimerkiksi muista, että olen tämän saman potilaan poskionteloita tai korvaa tarkistellut vasta viikko sitten, tai en yleensä edes sitäkään, että olen perussairauksien suhteen hänen hoitava lääkärinsä.
ap
Ehkä ero yksityisen ja tk-lääkärin välillä johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että tk-lääkäri joutuu hoitamaan huomattavasti suuremman määrän potilaita. Lisäksi potilaat hyvin toden näköisesti ovat niitä kaikkein sairaimpia perusvastuuväestöön kuuluvia mummoja ja pappoja. Pitäisikö opetella kaikkien kymmenet eri lääkkeet??
Hoh hoijaa!! Itse ainakin yritän hoitaa potilaan vaan kunnialla ja tyytyväisenä huoneesta ulos ja sen jälkeen tyhjennän kovalevyn ja keskitys seuraavaan.
T. Se tk-hml
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:47"]
[/quote]
Jos mulla olisi niin hullu potilas, että soittelisi mulle kotiin keskellä yötä niin toki muistaisin ekan soiton jälkeen hänen vaivansa!
Potilaita siis tulee ikkunoistakin? Vastaanottotilasi täytyy olla ensimmäisessä kerroksessa - mutta miten ne potilaat saavat ikkunat auki ulkoa käsin?
Kyllä mä oon ajatellut että jos nyt viikkoa tai kahta aiemmin on käynyt niin sitten muistaisi.. Mutta tottahan se varmaan on ettei voi millään muistaa ellei sitten ole just vähän erikoisempi tapaus.
Eikö lääkärit katso ennen potilaan tuloa potilaan tietoja?
Mun hieroja ja kampaaja muistavat kaikki jutut mistä ollaan juteltu ja jatketaan aina siitä mihin 2kk aikaisemmin jäätiin.
Mä olen terveyskeskuslääkäri ja mua on siunattu hyvällä nimi- ja asia muistilla. Omat potilaani muistan hyvin, oppiihan vuosien varrella tuntemaan. Lääkkeitäkin muistan, en tosin luota muistiini siinä vaan tarkistan aina, mutta saattaa jäädä mieleen että tolla menee beetasalpaaja ja kalkkisalpaaja ja nesteenpoisto. Tai just sanoin yhdelle potilaalle että "eiks sulla viimeksi mennyt tossa hommassa nilkka". Ja päivystyksen vakiokävijätkin oppii äkkiä muistamaan.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että ihmisiä vaan on erilaisia. En ole parempi kuin muut, mutta olen perinyt isältäni tämän muistin.
Sitä paitsi, vaikka potilas olis tuttu ja edellisiltä käynneiltä olisi merkintöjä joltakin muulta, pyydän häntä silti kertomaan asian itse. Omin sanoin se tilanne kuvautuu erilaiselta kuin jonkun kirjaamana.
t. tkl