Ekaluokkalainen, kesäloma ja vanhempien työ
Onko teillä ekaluokkalainen osan kesälomastaan yksin päivät kotonaan vai onko lapsella tuolloin hoitaja, kun vanhemmat töissä? Vai oletteko lomalla koko lapsen kesäloman?
Kommentit (79)
Pistä tuohon yhtälöön vielä se, että vanhemmalle osuu kesäloma-arpajaisissa oma loma touko- tai syyskuulle :)
Tämäkin on nähty.
Meillä vanhempien lomat on pidetty osin eri aikaan, lisäksi otettu palkatonta vapaata ja pari viikkoa lapsi on ollut leirillä. En halunnut meidän eka- enkä kyllä tokaluokkalaistakaan jättää kokonaisiksi päiviksi yksin.
Alapeukku voisi valottaa ajatuksiaan?
meillä lapset ovat ensi kesänä joitain päiviä keskenään kotona, ovat nyt 3- ja 5-luokalla. Aiemmin eivät ole olleet. Lapset ovat olleet harrastustensa päiväleireillä, isovanhempien kanssa mökillä, molemmat vanhemmat ovat ottaneet lomarahat lomaksi. Näin on menty 5 kesää nyt, ja yhtäaikaa ollaan pidetty valtaosa kesälomista miehen kanssa.
Jokaisessa kaupungissa on päiväleirejä, joihin ap:kin voi ilmoittaa lapsensa.
En olekaan kuullut päiväleireistä. Kiitos tiedosta. Täytyy tarkistaa heti :)
-ap-
Minulla lapsi häiritsi sen verran työn tekoa, että jätin hänet yksin asumaan, vien vain viikonloppuisin jääkaapin täyteen ruokaa ja itse asun työsuhdeasunnossa, ettei kuluisi aikaa työmatkaan vaan voin olla täysipainoisesti työnantajan käytettävissä.
Vituttaa tuommoinen kavereiden ja naapureiden hyväksikäyttö. Se, jos minulla on kesäloma, ei todellakaan välttämättä tarkoita, että minulla olisi aikaa tai halua katsoa sinun lapsiasi. Sitten ollaan naama nyrpeänä jos suoraan kieltäydytään hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:47"]
Eli järestään kaikki järjestää hoitajan tai on itse lomalla. Saako ekaluokkalaista muuten edes jättää yksin osaksi kesää? Voiko tulla lasu ilmoitusta tms?
-ap-
[/quote]
Tietenkin saa jättää yksin jo 6 vuotiaan. Kaikki loppuvuodesta syntyneet lapsethan aloittaa koulun jo 6 vuotiaana ja jos vanhemmalla ei ole mahdollista saadaa lomaa juuri samaan aikaan kun koulusta ja leirille ei pääse niin yksinhän se on kotona oltava. Jos ei saisi jättää yksin kotiin niin asiat olisi eri tavalla hoidettu Suomessa.
Oma 7 vuotiaani (loppuvuodesta syntynyt) oli ekaluokan jälkeisen kesän aikana muutaman viikon yksin kotona. Kahdeksi viikoksi pääsi leirille ja itse sain 6 viikkoa lomaa.
Meillä 1 lk, 2 lk ja 5 lk ovat ilmoittaneet, että eivät halua olla kesällä keskenään kotona. Olen ilmoittanut heidät kahdelle eri leirille (huom! osa suosituista harrasteleireistä täynnä jo nyt!), isovanhemmat ottavat muutamaksi viikoksi ja loppuloma koitetaan hoitaa etätöiden avulla ja pitämällä lomia eri aikaan niin paljon kuin työnantaja sallii.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:12"]
Minulla lapsi häiritsi sen verran työn tekoa, että jätin hänet yksin asumaan, vien vain viikonloppuisin jääkaapin täyteen ruokaa ja itse asun työsuhdeasunnossa, ettei kuluisi aikaa työmatkaan vaan voin olla täysipainoisesti työnantajan käytettävissä.
[/quote]
Oikein, Ei muutkaan nisäkkäät enää hoida mitään 7-vuotiaita. Kyllä silloin pitää pärjätä omillaan.
Toi kavereilla hoidattaminen on tietysti oltava vastavuoroista, eikä kai kukaan oletakaan että kaveriperhe hoitaa sun lasta vastikkeetta?? Voit olla itse vastavuoroisesti avuksi kaverin lapselle. Kyllä koulun pitkä kesäloma aikamoisia haasteita tuottaa itse kullekin, varsinkin jos lapsi on arka eikä uskalla olla yksin kotona. Meillä ei ainakaan palkatonta saa keskellä lomakautta kun työkavereilla lomaa eikä ole sitä toista huoltajaakaan joka voisi hoitaa oman osuutensa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:17"]
Vituttaa tuommoinen kavereiden ja naapureiden hyväksikäyttö. Se, jos minulla on kesäloma, ei todellakaan välttämättä tarkoita, että minulla olisi aikaa tai halua katsoa sinun lapsiasi. Sitten ollaan naama nyrpeänä jos suoraan kieltäydytään hoidosta.
[/quote]
Meillä ainakin sillä naapurilla on myös ekaluokkalainen ja aikuisilla rajallinen määrä lomaa, kuten meilläkin.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:29"]
Toi kavereilla hoidattaminen on tietysti oltava vastavuoroista, eikä kai kukaan oletakaan että kaveriperhe hoitaa sun lasta vastikkeetta?? Voit olla itse vastavuoroisesti avuksi kaverin lapselle. Kyllä koulun pitkä kesäloma aikamoisia haasteita tuottaa itse kullekin, varsinkin jos lapsi on arka eikä uskalla olla yksin kotona. Meillä ei ainakaan palkatonta saa keskellä lomakautta kun työkavereilla lomaa eikä ole sitä toista huoltajaakaan joka voisi hoitaa oman osuutensa.
[/quote]
Meilläkään ei saa palkatonta. Eiköhän kaikki nyt kumminkin lähde vastavuoroisesta yya-meiningistä tuossa kaveriavussa. Olettaisin niin...
Alapeukutinkin vain niitä, jotka eivät maininneet mahdollisesta vastavuoroisuudesta.
Miehen kanssa pidetään lomat peräkkäin ja lapset 2 viikon ajan urheiluseuran päiväleirillä. Siinä se kesäloma sitten jo menikin... Viides kesä jo tulossa tällä kuviolla.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:41"]
Alapeukutinkin vain niitä, jotka eivät maininneet mahdollisesta vastavuoroisuudesta.
[/quote]
Kiitos paljon. Tää lomajupakka aiheuttaa muutenkin harmaita hiuksia, eikä noista päiväleireistä voi mennä takuuseen ennenkuin leiri on pidetty (ekasta mihin ilmottauduin ei tullut edes vahvistusta ilmottautumisen perille menosta)... niin peukkusi lämmittää mieltä kovastikin tässä kesän ohjelmia työnantajien, naapureiden ja sukulaisten kanssa aikatauluja sumpliessa.
Pappa ja Isopappa katsovat ja tekevät lasten kanssa metsähommia yms.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:47"]
Eli järestään kaikki järjestää hoitajan tai on itse lomalla. Saako ekaluokkalaista muuten edes jättää yksin osaksi kesää? Voiko tulla lasu ilmoitusta tms?
-ap-
[/quote]
saa jättää. Lähetä vaikka lähimpään leikkipuistoon lounaalle. Vielähän ne jakaa niitä lounaskeittoja kun tuo oman kupin? Pyydä kaveritkin sinne niin leikkii leikkipuiston hoitajien lähellä mutta keskenään kuitenkin. siinä menee edes pari tuntia. Varmaan osaa kutienkin olla yksin muutaman tunnin sen lisäksi vai onko ollut ip-kerhossa?