Ekaluokkalainen, kesäloma ja vanhempien työ
Onko teillä ekaluokkalainen osan kesälomastaan yksin päivät kotonaan vai onko lapsella tuolloin hoitaja, kun vanhemmat töissä? Vai oletteko lomalla koko lapsen kesäloman?
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:12"]
Minulla lapsi häiritsi sen verran työn tekoa, että jätin hänet yksin asumaan, vien vain viikonloppuisin jääkaapin täyteen ruokaa ja itse asun työsuhdeasunnossa, ettei kuluisi aikaa työmatkaan vaan voin olla täysipainoisesti työnantajan käytettävissä.
[/quote] noo, tuo on jo vähän rankempaa huumoria
Kuten huomaatte, onnistuu järkkäilyt jos on vakitöissä kunnon lomaoikeuksin. Pätkätyöläisille tai työnvaihtajille tämä on oikeasti todella merkittävä ongelma.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:41"] Alapeukutinkin vain niitä, jotka eivät maininneet mahdollisesta vastavuoroisuudesta. [/quote] Kiitos paljon. Tää lomajupakka aiheuttaa muutenkin harmaita hiuksia, eikä noista päiväleireistä voi mennä takuuseen ennenkuin leiri on pidetty (ekasta mihin ilmottauduin ei tullut edes vahvistusta ilmottautumisen perille menosta)... niin peukkusi lämmittää mieltä kovastikin tässä kesän ohjelmia työnantajien, naapureiden ja sukulaisten kanssa aikatauluja sumpliessa. [/quote] Niin, ja minun mieltäni lämmittää kovasti se, että joudun salailemaan loma-aikataulujani, koska muuten olen buukattu joka päivälle. Jostain syystä ainakin nämä minun tuttavani ajattelevat vain sitä, että heidän lapsensa on saatava jonnekin. Ei väliä tuottaako se haittaa muille. Eniten kuitenkin vituttaa asian vakavuudesta valehtelu. Nyt hiihtolomaviikolla jouduin katsomaan serkun lapsia, koska piti olla paha tilanne, mies työmatkalla ja äiti töissä. Eka päivänä selvisi, että mies olikin mennyt vain kavereidensa kanssa laskettelemaan. Eli minä uhrasin lomani, toisten loman takia! Sen siitä saa, kun tulee hyvin toimeen lasten kanssa.
[/quote]
Sanopa kerran, että kiitos, mutta nyt EI käy. Jos et osaa, niin minusta valitat nyt ihan turhaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:25"]
Kuten huomaatte, onnistuu järkkäilyt jos on vakitöissä kunnon lomaoikeuksin. Pätkätyöläisille tai työnvaihtajille tämä on oikeasti todella merkittävä ongelma.
[/quote]
Työurani kestänyt 10v5kk josta 7v pätkissä. Ja silti totean, että lomittain vain ne vanhempien lomat. Ja pätkätöissä oli se hyvä puoli, että olin sitten aina ne kesät työttömänä.
Yksinkertaista. Lyhennetään koululaisten kesäloma neljään viikkoon. Ylijäävän kuusiviikkoinen vietetään koululla urheilun, liikunnan, luontoretkeilyn tai kansalais/yhteiskuntataitojen oppimisen parissa iästä riippuen.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 10:47"]Hohoh.. Jännä kun minä ja kaverit pärjättiin 20 vuotta sitten kesälomat iteksemme kun vanhemmat oli töissä...Ja kas, ihan täyspäisiö meistä tuli ja kämppäkin pysyi kunnossa. Tosin silloin maalaisjärki oli tuttua jo lapsillekkin.
[/quote]
Ennenvanhaa lapset kävi kesällä töissä
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:25"]
[/quote]
Työurani kestänyt 10v5kk josta 7v pätkissä. Ja silti totean, että lomittain vain ne vanhempien lomat. Ja pätkätöissä oli se hyvä puoli, että olin sitten aina ne kesät työttömänä.
[/quote]
Aloitin nykyisessä pätkässäni tammikuussa, joten kesälomalla voin olla kokonaisen viikon. En myöskään ole alalla, jossa voisi olla työttömänä kesät. Nimenomaan kesäisin on tarvetta pärkätyöläisille.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:25"]Kuten huomaatte, onnistuu järkkäilyt jos on vakitöissä kunnon lomaoikeuksin. Pätkätyöläisille tai työnvaihtajille tämä on oikeasti todella merkittävä ongelma.
[/quote]
Tääkin riippuu paljon omasta suhtautumisesta toki jonkun verran myös työpaikasta.
Lapsettomanakaan ei tuottanut vaikeuksia sanoa että en ole käytettävissä xx.xx-xx.xx välisenä aikana.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:25"]Kuten huomaatte, onnistuu järkkäilyt jos on vakitöissä kunnon lomaoikeuksin. Pätkätyöläisille tai työnvaihtajille tämä on oikeasti todella merkittävä ongelma.
[/quote]
Tääkin riippuu paljon omasta suhtautumisesta toki jonkun verran myös työpaikasta.
Lapsettomanakaan ei tuottanut vaikeuksia sanoa että en ole käytettävissä xx.xx-xx.xx välisenä aikana.
[/quote]
Varmaan myös siitä, onko alalla työvoimapula vai hakeeko kyisestä pätkää lisäksesi myös 100-300 muuta.
Kaikki ei voi valita loma-aikaansa, joten vaikka olisi täydet lomat puolisoilla ei niitä välttämättä pysty järjestämään peräkkäin.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:25"]Kuten huomaatte, onnistuu järkkäilyt jos on vakitöissä kunnon lomaoikeuksin. Pätkätyöläisille tai työnvaihtajille tämä on oikeasti todella merkittävä ongelma.
[/quote]
[/quote]
Varmaan myös siitä, onko alalla työvoimapula vai hakeeko kyisestä pätkää lisäksesi myös 100-300 muuta.
[/quote]
Eikö se riippu nimen omaan siitä työpaikasta (joka toki voi olla alalla jolla hakijoita on runsaasti)?
Meillä olivat kahdestaan kotona sen kesän. Tosin mummi kävi tai he kävivät päivittäin mummilla, muistaakseni näin.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:17"]Vituttaa tuommoinen kavereiden ja naapureiden hyväksikäyttö. Se, jos minulla on kesäloma, ei todellakaan välttämättä tarkoita, että minulla olisi aikaa tai halua katsoa sinun lapsiasi. Sitten ollaan naama nyrpeänä jos suoraan kieltäydytään hoidosta.
[/quote]
Tämä kommentti oli varmaan tarkoitettu minulle? Sinulle tulee varmaan yllätyksenä, mutta on olemassa naapureita ja ystäviä, jotka auttavat lastenhoidossa vapaaehtoisesti, jopa itse tarjoutuen. On myös olemassa naapureita ja ystäviä, jotka osaavat olla kiitollisia (toisin kuin sinä) siitä, että minä hoidan vastaavasti heidän lapsiaan omalla lomallani.
Kuulostat muutenkin senkaltaiselta ihmiseltä, jolle en mielelläni jättäisi lapsiani hoitoon, joten ole huoletta.
Nro 10
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:25"]Kuten huomaatte, onnistuu järkkäilyt jos on vakitöissä kunnon lomaoikeuksin. Pätkätyöläisille tai työnvaihtajille tämä on oikeasti todella merkittävä ongelma.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikö se riippu nimen omaan siitä työpaikasta (joka toki voi olla alalla jolla hakijoita on runsaasti)?
[/quote]
Oletetaan että olet työhaastattelussa, jota on hakenut 100-300 muuta. Kyseessä on vaikkapa 6 kk:n pätkä. Ilmoitat ettet voi olla käytettävissä siitä 6kk:sta viikkoina x, x ja x. Luuletko saavasi paikan? Varsinkin kun viikot x, x ja x ajoittuvat juuri kesäaikaan, jolloin vakityöläiset jo lomailevat ja tarve pätkätyöläisille on suurin.
Meidän kunnassa saa lapset vuoropäivähoitoon, jos on yksinhuoltaja.Tämä oikeus on siihen asti, kunnes lapsi aloittaa kolmannen luokan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:25"]Kuten huomaatte, onnistuu järkkäilyt jos on vakitöissä kunnon lomaoikeuksin. Pätkätyöläisille tai työnvaihtajille tämä on oikeasti todella merkittävä ongelma.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletetaan että olet työhaastattelussa, jota on hakenut 100-300 muuta. Kyseessä on vaikkapa 6 kk:n pätkä. Ilmoitat ettet voi olla käytettävissä siitä 6kk:sta viikkoina x, x ja x. Luuletko saavasi paikan? Varsinkin kun viikot x, x ja x ajoittuvat juuri kesäaikaan, jolloin vakityöläiset jo lomailevat ja tarve pätkätyöläisille on suurin.
[/quote]
Riippuu tosiaan siitä työpaikasta ja siitä tarvitsevatko he minua. Toisaalta omien asenteideni pohjalta lapset ja heidän hoitonsa saattaisi olla itselle tärkeämpää kuin se saanko kyseisen työpaikan vai en huolimatta siitä että olisin muuten työttömänä.
Mutta itse olen ollut pätkätöissä allalla jos eniten sijaisuuksien tekijöitä tarvitaan kesällä ja en ole tainnut olla yhtäkää kesää kokonaan töissä vaikka yhtäkään täyttä lomaa ei ole kesäksi kertynyt.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:45"]Myös jo eläkkeellä olevat mummut ja papat ilahtuvat pikkuväen seurasta :)
[/quote]
No ei kyllä välttämättä. Ehkä haluavat itsekin viettää kesää eikä koko ajan olla lapsenlikkana! Voisko ihmiset ruveta itse vastaamaan lapsistaan eikä hoidattaa mummoilla ja papoilla?!
Hyvä sinulle 68. Kaikilla se ei onnistu. Ja mielestäni on muutenkin kyseenalaista, että järjestelmä kannustaa jäämään työttömäksi sen takia, että saa omat lapset loma-aikoina hoidettua.
Minulla ei vielä lapset ole noin vanhoja mutta omasta lapsuudestani muistan että olin yksin kesän kotona. Nautin täysin siemauksin kun tunsin olevani jo iso. Kyllä mun mielestä kouluikäinen jo pärjää yksin päivät, kunhan on ruoat valmiina niin ettei tarvi kuin mikrottaa!
Olen ollut ekaluokkalaisena yksin kotona kesälomapäiviä n. 8-16, useamman viikon varmaan yhteensä. Niin oli naapuruston kaikki pennut. Hyvin meni. Äitille sai aina soittaa, ja naapurista kysyä apua. Äiti lisäksi soitti pari kertaa päivässä.
Oli jopa kivaa ja jännittävää saada olla itekseen :) Telkkaria ja videoita katottiin, leikittiin pihalla tai jonkun luona. Välillä oli jonkun vanhemmat lomalla, ja käytiin välipalalla puolin ja toisin.
Mummolaan sain lentää yksin, se oli jännää. Sit oli leirejä ja mökkireissuja.
Olen syntynyt -87, tämä siis kultaisella ysärillä.
Ihmettelen, miksi nykyään hyysätään niin hirveästi. Mikä nykyajan ekaluokkalaisista tekee enemmän vahdittavia?