Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalainen, kesäloma ja vanhempien työ

Vierailija
10.03.2015 |

Onko teillä ekaluokkalainen osan kesälomastaan yksin päivät kotonaan vai onko lapsella tuolloin hoitaja, kun vanhemmat töissä? Vai oletteko lomalla koko lapsen kesäloman?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:12"]Hyvä sinulle 68. Kaikilla se ei onnistu. Ja mielestäni on muutenkin kyseenalaista, että järjestelmä kannustaa jäämään työttömäksi sen takia, että saa omat lapset loma-aikoina hoidettua.
[/quote]
Mikä järjestelmä siihen kannustaa?

Vierailija
42/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:12"]Hyvä sinulle 68. Kaikilla se ei onnistu. Ja mielestäni on muutenkin kyseenalaista, että järjestelmä kannustaa jäämään työttömäksi sen takia, että saa omat lapset loma-aikoina hoidettua.
[/quote]
[/quote]

Koulujen pitkät kesälomat, jotka eivät vastaa monen perheen reaalitodellisuutta. (Ja ehkä ne tuetkin.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:12"]Hyvä sinulle 68. Kaikilla se ei onnistu. Ja mielestäni on muutenkin kyseenalaista, että järjestelmä kannustaa jäämään työttömäksi sen takia, että saa omat lapset loma-aikoina hoidettua.
[/quote]
[/quote]

Koulujen pitkät kesälomat, jotka eivät vastaa monen perheen reaalitodellisuutta. (Ja ehkä ne tuetkin.)
[/quote]
En kyllä osaa ajatella asiaa noin. Tuet ei omiin päätöksiin ole vaikuttanut lasten aikana mitenkään koska mitään työttömyyskorvauksia en heidän syntymän jälkee ole saanut (ei johdu tietenkään lapsista)... eikä ne kyllä muutenkaan ole päätöksiin vaikuttanut.

Vierailija
44/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 19:45"]Myös jo eläkkeellä olevat mummut ja papat ilahtuvat pikkuväen seurasta :)
[/quote]

No ei kyllä välttämättä. Ehkä haluavat itsekin viettää kesää eikä koko ajan olla lapsenlikkana! Voisko ihmiset ruveta itse vastaamaan lapsistaan eikä hoidattaa mummoilla ja papoilla?!
[/quote]
Eiköhän se saa jokainen määritellä itse haluavatko he hoitaa vai ei lastenlapsiaan.

Vierailija
45/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurja homma/vastuu muuten jollekin nuorelle opiskelijalle...

t. kolmen (vilkkaan) pienen pojan äiti

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:49"]

Palkattiin kahdeksi vikaksi kesälomaviikoksi lapsen kahden kaverin äitien kanssa hoitaja joka katsoi kaikkia poikia. Kävivät puistossa ja pelaamassa fudista, tekivät lounasta yms. Ei tullut kalliiksi per äiti ja lapset sai leikkiä keskenään. 

[/quote]

Vierailija
46/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun ollut syyllistää sinua. Tämä vain on monessa perheessä todellinen tänka på. Miehellä on onneksi täydet 4 viikkoa lomaa, mutta vaikka sitä kuinka limittäisi lomia, niin yhteensä siinä on siltikin vain 5 viikkoa lomaa. Aika monta taitatemppua saa tehdä, että saa lopuillekin viikoille järjestymään hoito.

Vierailija
47/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyspäisiä..? AV:lla?

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 10:47"]

Hohoh.. Jännä kun minä ja kaverit pärjättiin 20 vuotta sitten kesälomat iteksemme kun vanhemmat oli töissä...Ja kas, ihan täyspäisiö meistä tuli ja kämppäkin pysyi kunnossa. Tosin silloin maalaisjärki oli tuttua jo lapsillekkin.

[/quote]

Vierailija
48/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:26"]Aika hurja homma/vastuu muuten jollekin nuorelle opiskelijalle...

t. kolmen (vilkkaan) pienen pojan äiti

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:49"]

Palkattiin kahdeksi vikaksi kesälomaviikoksi lapsen kahden kaverin äitien kanssa hoitaja joka katsoi kaikkia poikia. Kävivät puistossa ja pelaamassa fudista, tekivät lounasta yms. Ei tullut kalliiksi per äiti ja lapset sai leikkiä keskenään. 

[/quote]
[/quote]

Ehkä joo mutta hyvin meni. Pojat sai purkaa energiaa siinä että leikkivät keskenään ja ovat muutenki hyväkäytöksisiä. Tyttö oli ystäväperheen vakilapsenvahti joten en uskonutkaan että mitään ongelmaa tulisi.

Vierailija
49/79 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isovanhemmat kuolleet niin joutuu lapsi Olemaan yksin jos ei ole päivälerillä.

Vierailija
50/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksin kotona klo 9-15, kesäkuun ajan.

Vierailija
51/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut noin pienenä yksin. Kun vanhemmat lomailee eri aikaan, hyödynnetään leirit ja kaikenmaailman päiväleirit ja pikkusen vielä vaivataan isovanhempia, niin on saatu katettua kesä niin, että yksinäistä aikaa ei jää.

Vierailija
52/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lomalla.

Jos ei loma olisi onnistunut, niin olisimme palkanneet hoitajan.

Mutta kiva näin, tietenkin olen itse mieluummin lapseni kanssa!

Vierailija
53/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien lomat peräkkäin, joku leiri ja isovanhemmat tai joku kaveriperhe apuun niin 10 vkoa tulee hoidettua.

Vierailija
54/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta vapaata, naapuriapua ja päiväleirejä. Ei yhteistä loma-aikaa vanhemmilla lainkaan. Näillä mennään.

Vierailija
55/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole todellakaan yksin kotona, mutta valitettavasti ei voida myöskään pitää lomaa koko kesää.

Eli on kaksi viikkoa sellaisella päiväleirillä (liikuntaleiri) omalla koululla klo 9-16, mummin luona yhden viikon ja tarvittaessa vanhemmat pitää pari etäpäivää tai koululainen tulee päiväksi mun töihin (oma iso työhuone, niin lapsi voi rauhassa samalla piirtää, lukea, pelata/katsoa koneelta jotain, käydään lounaalla jne). mahdollisesti muutama päivä menee myös kaverien vanhempien kanssa vastavuoroisesti, eli otetaan kaveri meille.

Vierailija
56/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli järestään kaikki järjestää hoitajan tai on itse lomalla. Saako ekaluokkalaista muuten edes jättää yksin osaksi kesää? Voiko tulla lasu ilmoitusta tms?

-ap-

Vierailija
57/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
58/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat ekaluokkalaisesta lähtien viettäneet kesät isovanhempien luona. Isovanhemmat asuvat 60 km:n päässä, joten ollaan onneksi voitu nähdä ainakin viikonloppusin. Olen yksinhuoltaja ja kesälomaa minulla on joinakin vuosina ollut vain 2 viikkoa, joten ilman isovanhempien apua en olisi selvinnyt. Tiedän, että olen tässä asiassa harvinaisen onnekas.

Olen myös välillä antanut lasteni olla satunnaisia päiviä keskenään kotona, viihtyivät hyvin kun oli toisistaan seuraa. Tosin, työpaikkani on vain 500 m päässä, joten olen käynyt heitä aina tauoilla moikkaamassa ja lapset ovat välillä tulleet minun työpaikallani käymään.

Naapuri- ja ystäväapua olen myöskin käyttänyt hyväksi. Lapseni ovat välillä voineet viettää lomapäiviä tutun lomalla olevan aikuisen luona. (Vastavuoroisesti tietenkin).

Meidän alueella on kyllä ollut joka kesä kaupungin järjestämä maksullinen kesäkerho koululaisille, jossa hoitoaika 8-16 ja hinta 60€/vko. Jos mulla ei olisi tätä muuta turvaverkkoa, olisin vienyt lapset tuonne.

Vierailija
59/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva ekaluokkalainen ja tuleva kolmasluokkalainen on kesällä varmaankin ainakin toisinaan osan päivää keskenään (tosin toisen vanhemman työ on pääsääntöisesti kotona tai melko lähellä kotia). Mummo on varmaankin apuna tarvittaessa.

Vierailija
60/79 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ekaluokkalainen on liian pieni olemaan yksin kotona tai yöleireillä poissa kotoa. Jos päiväleireistä on apua, niitä kannattaa etsiä (meillä niistäkään ei ollut oikein työaikojen takia apua).

Sen vuoksi meillä oltiin monta vuotta miehen kanssa lomalla niin, että yhteistä lomaa oli 1-2 viikkoa. Meillä on molemmilla viiden viikon kesäloma, joten noin sumplittiin 8-9 viikkoa. Loppulomalle palkkasin lastenhoitajaksi lasten lukioikäisen serkun, 8 euron tuntipalkalla. Kyllähän siinä meni rahaa ja perheen yhteiset lomatkin aika pitkälti, mutta koin, että vaihtoehtoja ei ollut. Isovanhemmat asuivat kaukana ja olivat jo silloin kahdeksankymppisiä.